پایگاه تاریخ نگاری سینمای ایران متعلق به سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ که به منظور ثبت سوابق سینماگران ایرانی راه اندازی شده ـ اطلاعات برخی بازیگران پیش از انقلاب از جمله فائقه آتشین مشهور به گوگوش، بهروز وثوقی، ناصر ملک مطیعی و... را با اختصاص صفحهای به هر یک از آنها منتشر کرده بود، پس از طرح نقدها از سوی برخی رسانهها، کلیه اطلاعات فیلمها و بازیگران قبل از انقلاب که پس از انقلاب حضور نداشتند را حذف کرد.
به گزارش «تابناک»؛ پایگاه «تاریخ نگاری سینمای ایران» به منظور ثبت اطلاعات جامع فیلمها و سینماگران اول اردیبهشت هزار و سیصد و نود و هفت با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی حیدریان، رئیس وقت سازمان سینمایی رونمایی شد و بدین ترتیب فعالیت رسمی خود را تحت نظر سازمان سینمایی آغاز کرد؛ پایگاهی دو زبانه ـ که کارکردی شبیه «بانک اطلاعات اینترنتی فیلمها | Internet Movie Database» یا اختصار IMDb خوانده میشود ـ دارد.
با وجود گذشت یک سال و اندی از عمر این سامانه اطلاعاتی، تقریباً اطلاعات بخش قابل توجهی از فیلمسازان پیش از انقلاب در این سامانه به همراه تصاویر آنها به صورت فیلم به فیلم و در قالب پرونده کار درج شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. در این میان، اطلاعات بازیگران پیش از انقلاب از جمله بازیگرانی نظیر ناصر ملک مطیعی، پرویز صیاد، بهروز وثوقی و فائقه آتشین مشهور به گوگوش نیز به همراه تصاویر از ابتدا تا انتها درج شده بود.
این اطلاعات که با دو زبان فارسی و انگلیسی در دسترس قرار گرفته، به دقت و گستردگی سامانهاش شبیه به IMDb یا آنچه سوره سینما عمدتاً درباره سینماگران پس از انقلاب راهاندازی کرده، نیست. پیش از این، سوره سینمایی حوزه هنری نیز به شکل محدود در بانک اطلاعات سینمایی خود، اطلاعات برخی سینماگران پیش از انقلاب را وارد کرده بود؛ اما با توجه به آنکه سوره سینمایی بر خلاف سازمان سینمایی متولی حاکمیتی سینمای ایران محسوب نمیشود و اطلاعات مندرج در سامانههای آن چنین بار معنایی ندارد، مورد توجه قرار نگرفته بود.
پس از انتشار خبر این پایگاه اطلاعاتی توسط «تابناک»، برخی رسانهها از جمله کیهان نقدهای آتشین را متوجه سازمان سینمایی کردند؛ نقدهایی که با پاسخ ایرج تقیپور، مدیر سیسینما همراه شد و او در این زمینه توضیح داد: «جاهایی هستند که سینما قبل از انقلاب را به رسمیت نمیشناسند و موضوع فعالیتشان صرفا سینما بعد از انقلاب است و بعضا هم به ارگانهای انقلابی وابسته هستند... عجیبتر این که تاکنون هیچ فردی معترض این موضوع نشده، چگونه میتوان از نویسندگان و روزنامهنگاران و پژوهشگران، مثلا برنامهسازان و خبرنگاران وسایل ارتباطی فراگیری مانند صدا و سیما انتظار کار دقیق و علمی داشت، ولی منابع کافی پژوهشی در اختیار نداشته باشند و نمیتوان تاریخ را فقط با اشاره به اولیا نوشت و از سایرین چشم پوشی کرد.»
با این حال، با وجود دفاع مسئولان سینمایی از این اقدام و تأکید بر اینکه نمیتوان بخشی از دادههای تاریخی را منتشر نکرد، بررسی این بانک اطلاعاتی نشان میدهد که سوابق فیلمها و بازیگران پیش از انقلاب که پس از انقلاب کنار رفتهاند، از این بانک اطلاعاتی حذف شده و دیگر در دسترس نیست و در واقع متولیان سینما، در عمل از اقدامات انجام شده دفاع نکردند.