سه کارشناس بازار خودرو در گفتگو با تابناک اقتصادی پاسخ دادند:

تاثیر افزایش قیمت بنزین بر بازار خودرو/ تمایل خریدار به کم مصرف ها/ به سمت خالی شدن بازار از خودرو‌های زیر ۵۰ میلیون می‌رویم؟

در روزهای اول اجرای این طرح اندکی تمایل به خرید خودرو کاهش یابد ولی در میان مدت به دلیل اینکه کشور از شرایط لجستیکی شهری مناسبی برخوردار نیست دوباره تقاضا برای خرید خودرو افزایش خواهد یافت. با افزایش قیمت بنزین طبیعتاً مردم تمایل پیدا می کنند که خودروهای کم مصرف خریداری کنند ولی باید گفت که خیلی دست مردم در انتخاب خودروهای کم مصرف باز نیست
کد خبر: ۹۳۸۳۴۹
|
۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹ 19 November 2019
|
35374 بازدید
|

تاثیر افزایش قیمت بنزین بر بازار خودرو/ تمایل خریدار به کم مصرف ها/ به سمت خالی شدن بازار از خودرو‌های زیر ۵۰ میلیون می‌رویم؟

تابناک اقتصادیهم اکنون پراید دارای کف قیمتی می باشد و وقتی این کف قیمتی از گردونه عرضه خارج می شود طبیعتاً کف قیمت بالاتر می آید و اگر الان به عنوان مثال کف قیمت 45 میلیون تومان باشد این کف قیمت در سال آینده با نرخ تورم به روی 55 میلیون تومان خواهد ایستاد و مردم دیگر خودروی زیر 55 میلیون تومان در بازار پیدا نخواهند کرد. این باعث خواهد شد که یک طبقه از تقاضا به اجبار و به دلیل نداشتن قدرت خرید از گردونه بازار خودرو خارج شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، افزایش قیمت بنزین از یک سو و همچنین موضوع توقف تولید برخی خودروها از جمله پراید در سال 1399 از سوی دیگر، حالا این پرسش ها برای متقاضیان خرید خودرو مطرح شده است که اولاً با افزایش قیمت بنزین، آیا قیمت خودروها هم در بازار تغییر می کند؟ به عبارت بهتر آیا افزایش قیمت بنزین می تواند بر روی قیمت خودرو تاثیرگذار باشد یا خیر؟ و ثانیاً با توقف تولید پراید با توجه به اینکه عملاً دیگر خودروهای زیر 50 میلیون تومان در بازار وجود نخواهند داشت، آیا این موضوع می تواند منجر به رکود در بازار خودرو شود؟

خبرنگار تابناک اقتصادی در گفتگو با سه کارشناس بازار خودرو به سه پرسش های فوق پاسخ داده است.

امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در پاسخ به این پرسش ها گفت: از یک سو، در مقایسه با 30 سال پیش شرایط در بازار خودرو به لحاظ مصرف سوخت بسیار تغییر کرده و مصرف سوخت خودروها بسیار پایین تر آمده است و از سوی دیگر، با اینکه قیمت بنزین افزایش یافته است اما این افزایش در مقابل افزایش هزینه هایی مانند افزایش قیمت روغن و ... بسیار کم است. لذا به نظر من افزایش قیمت بنزین هیچ گونه اثر مستقیمی بر روی افزایش قیمت خودرو نمی تواند داشته باشد.

توقف تولید پراید چه تاثیری بر بازار خودرو دارد؟

کاکایی در مورد توقف تولید پراید و تاثیر آن بر بازار خودرو نیز گفت: واقعیت این است که اگر اقتصاد در حالت عادی قرار داشته باشد ما هم اکنون باید در اوج رکود قرار داشته باشیم اما عوامل مختلفی به گونه ای عمل کرده اند که اقتصاد از حالت طبیعی خود خارج شده است.

وی افزود: وقتی پراید از چرخه تولید خارج شود باید خودروهای دیگری را جایگزین آن کنیم که استانداردهای جدیدی را بتوانند پاس کنند. بنابراین ایجاد استانداردهای جدید نیازمند بکارگیری یک مجموعه تکنولوژی های جدید می باشد و اعمال این مجموعه تکنولوژی های جدید قطعا قیمت خودروها را افزایش خواهد داد.

این استاد دانشگاه افزود: پیش بینی من این است که با توقف تولید پراید کف قیمت در بازار خودرو افزایش خواهد یافت و قطعا رکود در بازار خودرو اتفاق خواهد افتاد و مصرف کننده روز به روز دیرتر به کالای مورد نیاز خود خواهد رسید، چون درآمد به مانند هزینه ها بالا نرفته است.

وی ادامه داد: اگر بانک ها و بورس به هر دلیلی در شرایط فعلی کم بیاورند، سرمایه ها از این دو بازار خارج خواهد شد و شروع به حرکت به سمت باقی بازارها خواهد کرد که این موجب برهم ریختگی و افزایش قیمت در بازارهای موازی از جمله بازار خودرو که بخاطر ویژگی های منحصر به فردش بازار بسیار جذابی است، خواهد شد.

کاکایی در انتهای صحبت های خود گفت: اشاره به این نکته هم ضروری است که دولت در یک سال گذشته آنچه برای کنترل قیمت در بازار خودرو می توانست انجام دهد را انجام داده است از جمله اینکه بانک اطلاعاتی از خریداران تشکیل داد و هم اکنون اگر شما از خودروسازان خودرویی خریداری کرده باشید دیگر نمی توانید برای خرید خودروی دوم اقدام کنید.

حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو نیز در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: فی ذاته افزایش قیمت بنزین نمی تواند با افزایش قیمت خودرو در ارتباط باشد اما این افزایش قیمت بنزین می تواند منجر به افزایش نرخ تورم شود و از این کانال به صورت غیرمستقیم بر قیمت خودرو تاثیر بگذارد.

وی افزود: از سوی دیگر، ممکن است در روزهای اول اجرای این طرح اندکی تمایل به خرید خودرو کاهش یابد ولی در میان مدت به دلیل اینکه کشور از شرایط لجستیکی شهری مناسبی برخوردار نیست دوباره تقاضا برای خرید خودرو افزایش خواهد یافت. کریمی سنجری ادامه داد: با افزایش قیمت بنزین طبیعتاً مردم تمایل پیدا می کنند که خودروهای کم مصرف خریداری کنند ولی باید گفت که خیلی دست مردم در انتخاب خودروهای کم مصرف باز نیست.

این کارشناس بازار خودرو گفت: هنوز در طرح سهمیه بندی بنزین وضعیت خودروهای فرسوده چندان مشخص نیست و اگر شرایط به مانند گذشته باشد و به این خودروها نیز سهمیه بنزین تعلق گرفته باشد طبیعتاً خرید و فروش این خودروها برای دست یابی به کارت های سوخت آن ها و فروش سهمیه این کارت های سوخت رونق خواهد گرفت.

کریمی سنجری در مورد وضعیت بازار خودرو پس از توقف تولید پراید گفت: هم اکنون پراید دارای کف قیمتی می باشد و وقتی این کف قیمتی از گردونه عرضه خارج می شود طبیعتاً کف قیمت بالاتر می آید و اگر الان به عنوان مثال کف قیمت 45 میلیون تومان باشد این کف قیمت در سال آینده با نرخ تورم به روی 55 میلیون تومان خواهد ایستاد و مردم دیگر خودروی زیر 55 میلیون تومان در بازار پیدا نخواهند کرد. این باعث خواهد شد که یک طبقه از تقاضا به اجبار و به دلیل نداشتن قدرت خرید از گردونه بازار خودرو خارج شود. بنابراین با توقف تولید پراید و عدم عرضه خودرویی با ویژگی های پراید و هم قیمت با آن، قطعا طرف تقاضا متحمل زیان خواهد شد.

فرید زاوه دیگر کارشناس خودرو نیز در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: خود افزایش قیمت بنزین به صورت مستقیم بر روی افزایش قیمت خودرو تاثیرگذار نیست اما این افزایش قیمت از کانال های غیرمستقیم بر روی قیمت خودرو تاثیرگذار خواهد بود. وی افزود: اگر تنها افزایش قیمت سوخت اتفاق بیفتاد این افزایش، آثار تورمی محدودی بر روی کالاها خواهد داشت و مثلاً افزایش قیمت بنزین کمتر از 2 الی 3 درصد نرخ تورم را افزایش خواهد داد. منتهی مشکلی که در این طرح دولت وجود دارد این است که اولاً بحثی که همواره در افزایش قیمت حامل های انرژی مطرح بود این بود که کسری بودجه دولت از این ناحیه جبران می شد اما در اجرای طرح اخیر موضوع رفع کسری بودجه مطرح نیست و چون کسری بودجه خود می تواند عاملی برای افزایش نرخ تورم باشد پس یک نرخ تورمی از این ناحیه به اقتصاد تحمیل خواهد شد، ثانیاً دولت برای پرداخت یارانه حمایتی بسیار عجله دارد و این بدان معنی است که احتمالاً دولت قصد دارد از منابع بانک مرکزی استفاده کندکه این نیز خود تورم زا است. پس قیمت کالاها خود به خود افزایش می یابد و بنابراین این موضوع می تواند بر روی قیمت خودرو نیز تاثیرگذار باشد.

فرید زاوه در مورد اینکه اقبال خریداران به کدام خودروها بیشتر خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه بازار خودرو ایران، بازار رقابتی نیست حقیقتاً مردم حق انتخاب زیادی ندارند. اگر بازار رقابتی بود طبیعتاً تقاضا برای خودروهای هیبریدی، خودورهای گازسوز یا دیزلی بیشتر می شد. هم اکنون تیراژ خودروهای گازسوز در کشور بسیار پایین و تقریباً در حد تاکسی ها خودروی گازسوز تولید می کنند. بنابراین می توان گفت خیلی جغرافیای بازار با این تصمیم عوض نمی شود مگر اینکه دولت بپذیرد که چارچوب عرضه خودرو در کشور را تغییر دهد.

این کارشناس بازار خودرو در مورد وضعیت بازار خودرو پس از توقف تولید پراید گفت: ما یک تجربه ای از حدود 14 سال پیش در مورد خروج پیکان از چرخه تولید داشتیم و در آن زمان خروج، قیمت پیکان (5 میلیون تومان) یک تفاوت 3 میلیون تومانی با قیمت پراید (8 میلیون تومان) داشت. بعد از خروج پیکان از بازار، تیراژ پراید افزایش یافت و بنابراین قیمت آن کاهش و به حدود 6 میلیون تومان رسید.

زاوه افزود: هم اکنون هم این موضوع توقف تولید پراید و تاثیر آن بر بازار خودرو به این وابسته است که شرکت ها چه رفتاری را داشته باشند. اگر قرار باشد که سطح تیراژ تولیدات در سطح فعلی باقی بماند طبیعتاً بازار دچار فشار شدید تقاضا خواهد شد که عرضه ای برای آن وجود ندارد و این باعث یک فشار مضاعف به مصرف کننده خواهد شد. اما اگر تولیدکنندگان تیراژ محصولات جایگزین پراید را افزایش دهند، این افزایش تیراژ باعث پر شدن خلا نبود پراید می شود و خودروسازان می توانند با استفاده از اهرم های مالی در واقع این تفاوت قیمت برای مصرف کننده را نیز پر کنند.

وی ادامه داد: اگر تیبا را با تیراژ پراید تولید کنند می توانند این خودرو را با قیمت پراید بفروشند. ولی در کل با حذف خودروهای زیر 50 میلیون تومان فشار مضاعفی بر مصرف کننده وارد می شود و مصرف کننده نیازمند دریافت کمک های مالی از سمت خودروسازان و بانک ها است که بتواند قدرت خرید خود را ترمیم و خودرو خریداری کند. البته این راهکار هم با توجه به نرخی که منابع مالی در کشور دارند شاید در کوتاه مدت نتواند مشکلی را حل کند. زاوه در انتهای صحبت خود گفت: به نظرم من چاره اصلی این است که از اقتصاد دستوری عبور کنیم و آزادسازی قیمت انجام دهیم.   

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۶
Mig Mig
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
آقایان مسئول
خودتون بهتر میدونید که علت اصلی رشد مصرف بنزین مربوطه به قاچاقه که اون هم بخاطر کم ارزش بودن پول ایران در برابر کشورهای همسایه است وگرنه مصرف بنزین طبق روال قبله.
چرا سال قبل که ارزش پول ملی رو به کاهش بود کاری نکردید که با همچین معضلی روبرو نشیم؟!
طبق گفته نماینده هایاتون فرار مالیاتی هرساله معادل درآمد نفتی دولته. بهتر نیست تو این شرایط به جای این کارها و منت گذاشتن سر مردم، مالیات از قشری که هروز با خودنمایی دل مردم محروم رو به درد میارن در دستور کارتون قرار بدین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
قابل توجه کسانی که با اطمینان هنوز دارند ادعا میکنند
که افزایش نرخ بنزین باعث گرانی نمی گردد !!!!!!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
آفرین به این تحلیل. فقط ایکاش دولتی ها جرات انجام این کارها را داشته باشند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
قبل از هر چیز باید مشخص شود چه نهاد یا سازمانی ست که این قدرت را دارد که دهها هزار لیتر بنزین از طریق تانکرهای سوخت از طریق مرزها خارج کند!... آیا میشود باور کرد که این کار ، کار قاچاقچیان خرده داشت!؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
خیلی جالبه خود دولت ماشین پر مصرف دست مردم میده بعد میگه مصرف بنزین زیاده قیمت رو سه برابر می کنه ......
محسن رنگ آمیز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
گران نشدن اقلام و خدمات یک حرف بی اساس است که گوینده ی آن هم خودش میداند با افزایش سه برابری قیمت بنزین در میان مدت چه بلایی سر ملت می آید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
دولتی از عهده این کار برمیاد که عملش نه شعارش، تدبیر و امید باشد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
همین مقاله تون خط باطل روی همه حرف های مسئولین و مطالب هست که در مورد جلوگیری از افزایش قیمت بخاطر گران شدن بنزین گفته شده و نوشته شده می کشد....
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
پراید تیبا کوییک پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۶ را سال آینده فروششان را متوقف کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
حالا فهمیدم چرا پراید گرون شد جلو جلو گرونش کردن که بگن بخاطر گرانی بنزین نبوده....
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
اینترنت کی درست میشه؟ پوکیدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
بابا اینترنتو برگردونین ...
ناشناس
| Finland |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
اینترنتی در کار نبود از اول
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
اینترنتی که جز فساد و تباهی و فسق و فجور حاصلی نداشت همان به که برای همیشه قطع شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
پارس انلاین وی پی ان داده که وصل میشه به اینترنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
آقای زینال بندری

اگر شما از اینترنت درست استفاده نمیکنید و فقط در راه فساد و فسق و قجور اینترنت رو به کار میبرید ، مردمی که با اینترنت درآمد کسب میکنند یا از اینترنت برای جستجوهای علمی یا حتی تفریحی استفاده میکند چه گناهی کردند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
رو آوردیم به تکنولوژی 35 سال پیش و دستگاه فاکس را از کمد در آوردیم
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
اقای زینال بندری احتمالا اینترنت از نظر شما محل فساد و تباهی هست خودتون رو اصلاح کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
ماشین خدا تومان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
کلا بفرمایید مردم در هر دوره ای بدبختن!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
ما رو برای اتخابات میخوان فقططططط
زینال بندری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
خدای بزرگ را شاکریم که با افزایش ناچیز قیمت بنزین باعث شدید که مردم از خرید خودرو های لوکس و بسیار پر مصرف خارجی و ایرانی خود داری نمودند در حال حاضر خودرو ساز های تولنمند داخلی باید خودرو های کم مصرفی مثل ژیان ، فولوکس قورباغه ایی و رنو را مجددا با تیراژ بالا تولید کنند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
بعضی وقتا با خودم فکر میکنم یک سری مسائل و تحلیلهایی که بسیار بسیار ساده و واضح هستن ، تو کشور ما توسط مسؤلین یا درک نمیکنن یا درک کردنش نفعی برای اونا نداره یا اینکه دوست دارن همیشه دم دستترین کار رو انجام بدن و خودشون رو به زحمت نندازن.
حالا که افزایش قیمت بنزین رو اعمال کردین چندتا مساله دیگه رو هم انجام بدین:
۱. آزاد کردن واردات خودرو و برداشتن تعرفه های ظالمانه چند صد درصدی اون. مثل بقیه کشورها تعرفه واردات خودرو رو ۱۰ درصد کنید تا مردم حق انتخاب داشته باشن و با مصرف خودروی با کیفیت، مصرف سوخت کم بشه و مازاد مصرف رو صادر کنید با قیمت جهانی(البته اگه این بنزینو کسی بخره!) و هم اینکه هزینه های جانی و مالی مردم هم کم میشه و رضایت و رفاه مردم بیشتر.
۲. بنزین با کیفیت و استاندارد بین المللی تولید کنید تا اینهمه بابت مصرف بنزین غیر استاندارد ما هزینه تعمیرات و آلودگی و مصرف بالا ندیم.
۳. چندتا مساله دیگه هم هست که غیر قابل انتشاره....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
مسئله اصلی هموناست که غیرقابل انتشاره
وگرنه راه حل و دانش که کم نیست برا حل مشکلات
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
علی اقا
مطمئن باش درک نمی کنند و فقط به منافع خودشان توجه دارند
کسی بفکر مردم و حق و حقوق ما و رفاه ملت توجه ندارد
فقط منافع عده قلیلی خودی مورد توجه و هدف است و بس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
واقعا چرا مسئولین جوابگوی این مسئله نیستند. از یک
طرف بلید خودر بی کیفیت را با چند برابر قیمت بخریم از طرف دیگر هزینه بنزین آزاد با مصرف بالای این خودروها را هم بدهیم.
سروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
بله قطعا وقتی ماشین های زیر 50 میلیون بروند بالای 50 میلیون قطعا ماشین کمتر از 50 میلیون از بازار حذف می شود.
ممنونم ...
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟