افزایش پیاده‌روی مرگبار در خیابان‌های کشور؛ هر روز ۱۰ کشته!

طی هفت ماه گذشته سال جاری، ۲ هزار و ۱۸۱ عابرپیاده بر اثر تصادف جان خود را از دست داده‌اند؛ روزانه بالغ بر ۱۰ تن و ماهانه ۳۱۱ تن! این آماری است که اخیرا سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده و بر اساس آن، تلفات تصادف با عابران پیاده یک پنجم از کل تلفات تصادفات در این مدت را به خود اختصاص داده و به نسبت گذشته رشد نشان می‌دهد.
کد خبر: ۹۴۳۹۰۸
|
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ 14 December 2019
|
14016 بازدید
|
تابناک اجتماعیطی هفت ماه گذشته سال جاری، ۲ هزار و ۱۸۱ عابرپیاده بر اثر تصادف جان خود را از دست داده‌اند؛ روزانه بالغ بر ۱۰ تن و ماهانه ۳۱۱ تن!

به گزارش «تابناک»؛ این آماری است که اخیرا سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده و بر اساس آن، تلفات تصادف با عابران پیاده حدود یک پنجم (۱۹.۸ درصد) از کل تلفات تصادفات در این مدت را به خود اختصاص داده است؛ آماری که به نسبت گذشته رشد نشان می‌دهد، همان گونه که آمار تلفات همه نوع تصادف در کشورمان به نسبت مشابه سال گذشته افزایش ۲.۱ درصدی نشان می‌دهد.

کافی است تنها یکی دو سال عقب رفته و مثلا آمار مرگ و میر عبور از معابر مختلف در کشورمان در سال ۹۶ را مرور کنیم تا دریابیم در آن سال روزی هشت عابرپیاده با تصادف جان به جان آفرین تسلیم می‌کردند که در سال کمتر از ۳۰۰۰ جان باخته می‌شد، در حالی که احتمالا آمار مرگ و میر عابران پیاده در سال ۹۸ تا همینجای سال به حدود سه هزار تن رسیده است.

بر اساس آمار اخیر، استان‌های تهران با ۳۱۷، خراسان رضوی با ۱۷۱ و فارس با ۱۴۹ تن بیشترین تعداد عابران متوفی را داشته اند. بیشترین سهم تلفات عابران پیاده نسبت به کل تلفات تصادفات، به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۳۸.۶ درصد، مازندران با ۳۵.۴ درصد و گیلان با ۳۲.۷ درصد بوده است؛ به بیان دیگر در این سه استان عابران پیاده بالاترین سهم را نسبت به کل تلفات تصادفات استان داشته اند.

افزایش پیاده‌روی مرگبار در خیابان‌های کشور؛ هر روز ۱۰ کشته!

نکته بااهمیت بعدی در این گزارش، رقم خوردن نیمی از مرگ و میر عابران پیاده در راه‌های درون شهری (۵۴.۳ درصد) و ۳۷.۷ درصد آن‌ها در جاده‌های برون شهری بوده است. عجیب آنکه ۶.۶ درصد جان باختگان نیز در راه‌های روستایی تصادف کرده و به رحمت خدا رفته اند؛ موضوعی که با توجه به کسر کوچک جمعیت روستایی در کشورمان و همچنین دوری بسیاری از روستا‌ها از معابر پرتردد، تعجب آفرینی می‌کند.

افزون بر این، سه چهارم عابران متوفی در تصادفات مرد و یک چهارم زن بوده اند و از لحاظ سنی، ۱/۴۳ درصد عابران پیاده کشته شده در تصادفات هفت ماه امسال در رده سنی ۶۰ سال به بالا و ۱۵.۵ درصد نیز ۱۷ سال و کمتر بوده اند. همچنین ۱۸.۶ درصد از این افراد ۱۸-۳۹ سال و ۲۲.۷ درصد ۴۰-۵۹ سال داشته اند.

بر اساس این گزارش، برخورد با خودرو‌های سواری با ۶۳.۸ درصد عمده‌ترین علت مرگ عابران پیاده در تصادفات بوده است و پس از آن برخورد با وانت بار با ۱۱ درصد، موتورسیکلت با ۹.۱ درصد، کامیون و تریلی با ۶.۳ درصد و برخورد با اتوبوس و مینی بوس با ۳ درصد موجب از دست دادن جان عابران پیاده شده است. سایر وسایل نقلیه مانند وسایل کشاورزی و... درصد‌های کمتری را در این زمینه به خود اختصاص داده اند.

آمار‌های جهانی چه می‌گوید؟

در تمام دنیا عابران پیاده یکی از قربانیان حوادث رانندگی به شمار می‌آیند؛ قربانیانی که البته بنا بر سیاست‌های راهنمایی و رانندگی کشور‌ها تعداد و میزان آن‌ها متغیر است. برای نمونه این اعداد در آمار مقاله‌ای پژوهشی که سال ۹۶ منتشر شده، بدین شرح است: مرگ و میر عابران پیاده در کشور‌های اروپایی و آمریکا حدود ۲۰ درصد، آفریقایی ۴۳ درصد و در خاورمیانه ۵۱ درصد است.

بر اساس آماری که سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) از تعداد پنج هزار و ۵۰۰ نفری تلفات عابران پیاده در تصادفات کشور آمریکا ارائه کرده است، این رقم در برابر جمعیت این کشور و تعداد خودرو‌ها عددی به نسبت کمتر از آمار تلفات عابران پیاده در کشور ماست. با مراجعه به دیگر منابع توجه به اعداد جدولی که در ادامه می‌آید قابل توجه است.


افزایش پیاده‌روی مرگبار در خیابان‌های کشور؛ هر روز ۱۰ کشته!در واقع اعداد این جدول این فاجعه را پیش روی ما می‌گذارد که عملکرد ما در حوزه کاهش تصادفات و افزایش ایمنی رانندگان تاکنون چندان با توفیق همراه نبوده است.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۷
میثم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
دلیل این تصادفات فقط و فقط به نوع قانون گذاری و اجرای قانون در مورد افراد خاطی که منجر به فوت عابرین می شود دارد.به طوری که واژه بیمه ایم خسارتشو بیمه میده بارها بارها از زبان افراد خاطی تصادفات رانندگی شنیده شده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
تیتر گمراه کننده است لفظ پیاده روی برای ورزش استفاده می شود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
در ایران آمار قضایی در این باره وجود ندارد یکی از ضعف هاس سیستم قضایی اینست که با رضایت شاکیان یا رای قاضی، سابقه مجرم هم حذف می شود. یک راه حل اینست: مجرم حادثه رانندگی متناسب با آسیب وارده از چند سال تا مادام العمر از داشتن حق گواهینامه رانندگی محروم شود.
چرا قانونگزاران ما چنین قانون ساده ای را تصویب نمی کنند!؟
خويي
|
United States of America
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
اقا من خيلي ديدم در سر چراغ قرمز مردم رعايت رانندها را نمي كنند اما وقتي يك راننده خطايي ميكند همه داد ميزننند اوهوي چراق قرمزه اموزش داده شود نمي دانم از جان خود سير شده اين نمي دانم تازه درشهرستانها وضعيت بدتر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
چند دلیل برای آمار بالای تصادف عابر در ایران وجود دارد:

1- فرض بر این است که اگر نوبت عبور عابر شد و عابر پایش روی خط عابر گذاشت به هیچ عنوان نباید وسیله نقلیه از خط عبور کند. این مورد در تعداد اندکی از چهار راه ها در ایران رعایت می شود ولی در خط عابر وسط خیابان که ابدا رعایت نمی شود.

2- اکثر خیابان های شهری در ایران فاقد خط کشی لاین ها و همین طور خط عابر هستند. اگر هم خیابان خط عابر داشته باشد حق عبور خاصی برای عابر قائل نشده اند یعنی هیچ وسیله ای (موتور یا اتومبیل) ملزم نیست بایستد.

3- نامناسب بودن پیاده روها در ایران (داشتن پله که مثلا مانع عبور کالسکه می شود)، چاله دار بودن، باریک بودن، تاریک بودن و... باعث می گردد مردم را رفتن در خیابان را به راه رفتن در پیاده رو ترجیح بدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
عیب نداره، عوضش امنیت داری دیگه چی میخوای؟ هی غر غر غر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
12:51 عالی بود
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
مسولین مربوطه خواهشن یکبار یکی از کشورهای نیمه پیشرفته برن بببیند یاد بگیرند
سر هر 4 راه یا هرجایی که مردم میخوان تقاطع رو رد کنند (نه فقط 4راه) چراغ عابر هستف پر از چراغ عابر و همه ملزم به رعایت هستند
سالومون
|
Australia
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
ویراژ موتورسیکلت ها در پیاده رو!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
مسئله مهمی که در این گزارش اشاره نشده، تصادفات روی خط عابر پیاده می باشد، چون اکثر رانندگان بدون توجه به خط عابر پیاده و بدون کاهش سرعت عبور میکنند، جاییکه خیلی از عابران با خیال راحت از آنجا عبور میکنند و باید با تمام حواس متوجه رانندگان بی فرهنگی باشند که با سرعت تمام و به قصد کشت حق عبور عابر پیاده را ضایع میکنند و اگر با اعتراض عابر پیاده مواجه شوند با قیافه حق به جانب شروع به ناسزاگویی میکنند و گویی حق عبور عابر پیاده از خط سفید اصلا در قاموس این رانندگان معنایی ندارد .
سهراب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
در گیلان راه ورود به پیاده رو ها گاهآ بسته است چون ماشین پارک است ،عابر مجبور است وارد خیابان شود متآسفانه درست نبش همان خیابان ماشین پارک است گاهآ دوتا یکی جفت راهنما می زند ، عابر خصوصآ خانم ها با کالسه مجبور ند از وسط خیابان عبور کنند که تصادف پیش می اید ، بد تر از همه ماشین ها روی خیلی از پیاده روها پارک است ، که گاها قابل تردد نیست بنا بر این عابر مجبور است وارد خیابان شود متاسفانه پلیس هم کنترلی ندارد
مجید محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
هیچ مسئولی هم که بفکر نیست.خواهشا قوانین سختگیرانه ای برای تجاوز به حریم عابرین پیاده و خصوصا برای موتور سواران بی محابا در شهرها و علی الخصوص شهر بزرگی مثل تهران تصویییییب کنیییید.عبور بی دردسر از عرض خیابان ها فاجعه هست.با احترام
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟