حوادث آبان ۹۸ را خودتان برای مردم توضیح دهید!

رویترز هم دیگر دست ما را خوانده است؛ در هر مساله‌ای که ما شفاف سازی نمی‌کنیم، همین خبرگزاری حرفی، عددی یا ادعایی را مطرح می‌کند و آن وقت است که ما در واکنش به آن تازه به سخن می‌آییم و درباره خودمان، توسط خودمان صحبت می‌کنیم، البته در قریب به اتفاق مواقع فقط تکذیب می‌کنیم.
کد خبر: ۹۴۶۲۹۶
|
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷ 24 December 2019
|
60756 بازدید
|

حوادث آبان ۹۸ از جمله حوادثی بود که فرایند تلخی را پشت سر گذاشت؛ حادثه‌ای که هنوز هم روایت رسمی همراه با جزئیات و مسائلش توسط نهاد‌های رسمی بیان نشده است. برای همین است که انبوهی از روایات مبهم و متعدد درباره این حوادث در محیط‌های مجازی، محیط‌های عمومی و حتی در دورهمی‌های خانوادگی توسط مردم گفته می‌شود؛ روایاتی که گاهی هم متناقض اند. رسانه‌های فارسی خارج کشور هم که روایت خود را دارند، رسانه‌های بیگانه و البته سازمان‌های حقوق بشری و عفو بین الملل و ... هم روایت‌های دیگری دارند. نکته مهم این است که روایت رسمی داخلی، هنوز که هنوز است توسط نهاد‌های داخل با مردم در میان گذاشته نشده است.

حوادث آبان ۹۸ را خودتان برای مردم توضیح دهید!

به گزارش «تابناک»؛ در این میان، صدا و سیما همان کار راحت و آسان چند دهه گذشته خود را انجام می‌دهد؛ گزارشی می‌سازد و تصاویری را پخش می‌کند که خودش دوست دارد و دغدغه اش این نیست که افکار عمومی مردمش را اقناع کند. صدا و سیما دغدغه اش راضی کردن مخاطبان خودش است و نه افکار عمومی و البته این گرهی از مشکلات باز نمی‌کند. رقبایش آنقدر پر تعداد شده اند که ذهن افکار عمومی را متوجه خود کرده اند. منظور از شفاف سازی برای افکار عمومی همانی است که عادل فردوسی در برنامه نود در یک برهه‌ای در مورد تیم تراکتورسازی انجام داد. او می‌خواست اتهام از خودش را پاک کند تا افکار عمومی، برنامه هایش را بپذیرند و به شیوه درست هم این کار را کرد؛ او هم می‌توانست بگوید برنامه اش انحصاری است و دیگران ابزاری ندارند و نسبت به آنان بی تفاوت باشد.

در این سو، وزیر کشور به مجلس می‌رود و درباره حوادث آبان ماه ۹۸ صحبت می‌کند با علم به اینکه جلسه اش محرمانه نیست و نقل قول هایش، منتشر می‌شود، اما نقل قول‌هایی متناقض و متضاد را نمایندگان مجلس از سخنان او پخش می‌کنند؛ باز هم وزیر کشور الزامی نمی‌بیند که مستقیم و شفاف در مورد کشته شدگان و آسیب دیدگان صحبت کند.

وزیر اطلاعات جلسه غیر رسمی برای مدیران رسانه‌ها برگزار می‌کند و توضیحاتی می‌دهد و مدیران رسانه‌ها هم هر یک روایتی را که دوست دارند از آن جلسه برای نزدیکان خود پخش می‌کنند و در این میان، افکار عمومی هم باز منبع موثقی دارد؛ اما با چشم خود ویدیو‌هایی را می‌بیند و روایت‌هایی را می‌شنود که برای آنان پاسخی وجود ندارد.

هنوز هم مردم واقعا نمی‌دانند در ماهشهر چه گذشته است و نهایت تلاشی که در این چند روز اخیر انجام شده، اینکه سعی شده هر کسی روایت فقر مردم ماهشهر را از آن خود بکند. در مورد ماهشهر همه دارند تلاش می‌کنند که بگویند، مردم آنجا فقیر هستند و غیر از فقر و تبعیض مشکلاتی ندارند. نکته اینجاست در مورد سیل، زمین لرزه، بنزین و... مسئولان ما می‌روند در میان مردم و روایت فقر آنان را در تلویزیون بازگو می‌کنند؛ گویی که این فقر نتیجه عملکرد خود مردم بوده است و مسئولان می‌روند آنان را متوجه این مساله کنند.

فقط چند عبارت گفته شده را در کنار هم قرار بدهید؛ صدا و سیما به دنبال اقناع طرفدارانش است و نه افکار عمومی؛ وزیر حرف هایش را در جلسه‌ای خصوصی به نمایندگان می‌گوید و نمایندگان هم بخش‌های مخاطب پسندش بازگو می‌کنند؛ روایات به جای چگونگی ماجرا به روایت فقر مردم و توسط مسئولان، اختصاص می‌یابد؛ رویترز خودش آماری از انبوه‌ کشته‌ها می‌دهد و افکار عمومی ایران بی اعتماد به روایات‌ متفاوت، تشنه اخبار و روایات‌ جدید است و خلاصه اینکه هر کسی که برای مردم ایران روایت می‌کند، دغدغه‌ای دارد.

رویترز هم دیگر دست ما را خوانده است؛ در هر مساله‌ای که ما شفاف سازی نمی‌کنیم، همین خبرگزاری حرفی، عددی یا ادعایی را مطرح می‌کند و آن وقت است که ما در واکنش به آن تازه به سخن می‌آییم و درباره خودمان، توسط خودمان صحبت می‌کنیم، البته در قریب به اتفاق مواقع فقط تکذیب می‌کنیم.

هرچند شاید واقعا برخی مواقع تکذیب درست‌ترین کار باشد، اما تنها انجام دادن یک وظیفه است. آنچه مهم است اینکه افکار عمومی و مردم خودمان را هم قانع کنیم و آنان باور کنند که ما درست می‌گوییم و البته این کار سخت تری است و مهارت می‌خواهد که بتوان با افکار عمومی به گونه‌ای سخن گفت که بپذیرند. افکار عمومی بر خلاف نظام‌های سلسله مراتبی، دستورپذیر نیستند، بلکه عقلشان را وسط می‌گذارند و سخنان را با محک عقل می‌سنجند و باید معقول سخن گفت.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۹
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۱۴۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
چه عجب حرف حساب زدید از بس مسئولین و رسانه های ما به مردم دروغ می گویند مردم اخبار را از رسانه های خارجی دریافت میکنند که اغلب هم درست است
پاسخ ها
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
دوست عزیز حرف حساب را چه وقت زدن مهم است
وگرنه بالاخره وقتی برخی حقایق مشخص شود و مجبور شویم حرفی بزنیم که دیگر به ان حرف حساب نمیشود گفت
اساسا خبر اگر بموقع اعلام شود ارزش دارد در غیر اینصورت که میشود تاریخ و شرح ماجرا
به این خاطر است که در اغلب جاهای جهان خبرنگار در محل حضور دارد و زنده اخبار را اعلام میکند
چون فرض مسولین این است که اخبار را دشمن بهره برداری میکند همیشه یا دروغ میگویند یا زمانی راست میگویند که گفتنشان هیچ ارزشی ندارد
کاش این پارادوکس را حل کنند
و همه چیز را به دشمن نسبت ندهند
بالاخره این نحوه ی اداره دولت مردمی نیست
ناشناس
| France |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
بهتره هر کس کار تخصصی خودش بپردازد . مثلا صدا و سیما به تبلیغات جذاب لیموش و بدم هلوشو بدم بپرداز ،رسانه های حرفه ای و معتبر جهانی هم به اخبار درست و دقیق خودشون بپردازند ، مثل گزارش دقیق رویترز، م
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
گاهی وقتا فکر می کنم اصول گرایان در دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری به عمد شکست خوردند تا آقای روحانی یک تنه حساب اصلاح طلبان را برسد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
خب ، شما که حرفشان را باور نمیکنید برای چه کسی
!! بگویند؟ پس مرض دارید هی میگویید بگو بگو
گرسماسر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
نیازی به توضیح نیست
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
مردم شما را نمی خواهند باور کنید تعداد طرف داران شما در کف جامعه بسیار اندک است غیر از مزد بگیران چه کم چه زیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
اینا از گفتن عدد کشته شدگان طفره می رفتن تا اینکه یه خبرگزاری اومد عدد بالایی داد حالا به دست و پا زدن افتادن که بگن نه این عدد نیست! از اینجا پیدا است که عدد را میداند ولی منتشر نمی کند چرا؟ چون تعداد زیاده!
من منتظر بودم که همین اتفاق بیفته که عدد بالا اعلام کنن بعد اینا بیان بگن نه این عدد درست نیست و کمتره و..
تنها راهی که این دوستان ممکن بود زبونشون باز بشه همین بود چون 40 روزه که سکوت کرده
نه اقا عددی که خارجی ها میگن درست نیستا! خب عدد درست چیه؟ در حال بررسی است بزودی اعلام میشود
اسامی هم داره اعلام میشه همین امار اولیه عدد بزرگ وهولناکی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
من صداوسیما نگاه نمی کنم
این لیمو ترش و هلو داستانش چیه داداش؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
هفده شهریور یادت نره
ناشناس
| Germany |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
اینا تو روز روشن سخانان محمد مرسی رو عوض کردن حالا میخواید گزارش درست پخش کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
تمام رسانه های دنیا دروغ میگن ولی رسانه میلی و کیهان درست میگن
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
بهرحال در این مملکت بی صاحب مورچه و گربه حق حیات دارند ؟ مگر انقلاب برای این نبود که قدرت و ثروت از طریق دمکراسی بمردم واگذار شود . ولی الان اتفاقی که افتاده بعد از انقلاب توسط روحانیون چنین تفسیر شده است که اینهمه جوان در عراق و ایران و یمن ....کشته میشوند چون خدا دستور داده که ما جوانان را از سر و قلب متلاشی کنیم و در آن آسمانها خداوند هم به شادمانی میگوید بیشتر بکشید خوب میکنید که کفار را از بین بردید . تابی جان چرا دهن مشوق ما جوانان در مانده و به گل مانده را از این شبهه نجات نمیدهید . واقعا در دوسال پیش و کشتار وحشیانه جولنان به بیکاری . گرانی و عدم شعارهای انتخابات ....چرا شفاف سازی نمیکنید که انقلاب برای این بود که قدرت و ثروت و دمکراسی و چرخش قدرت دست مردم بیفتد . مگر غیر از این هست .‌اصلا خداوند بزرگ به این موارد سیاسی و تفسیرها چه اهمیتی دارد . چرا روجانیون وقتی دستشان در اداره کشور طی چهل سال بی فایده بوده چرا زلزله و سیل را بمردم نسبت میدهند ولی خونریزی مردم را نمبینند . آیا وقت ان نرسیده کشور بسمت دمکراسی واقعی برود....
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
تابناک خان کدوم وري هستي؟ اينور پل يا اونور پل؟ نظرات من. ک نميذاري خودت در مقام اپوزيسو مطلب مينويسي توهين نيست ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
شفاف سازی؟ آنهم در ایران؟! ظاهرا تابناک دست به رویا پردازی زده است. از اول انقلاب تا کنون, کدام خبر حساس بطور شفاف به اطلاع امت شهیدپرور رسیده است که این دومی باشد؟ لطفا با کلمات بازی نکنید
ناشناس
| Indonesia |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
رویترز راست می گوید.چرا آمار کشته شدگان وزخمی های آمریکا.عراق.فلسطین .یمن را صداوسیما با آب وتاب اعلام می کند از خود ایران را اعلام نمی کند.نکند خون ایرانی ها ارزش گفتن ندارد!
کمالخان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
بی دلیل نیست که دروغ از گناهان کبیره است . وضعیت امروز کشور به مدد دروغ های کوچک و بزرگ مسئولین آنچنان به مرز بی اعتمادی رسیده است که اگر همین امروز به جای 1500 نفر اعلام کند 2000 نفر کشته شده اند باز هم باور نمی کنیم.
نکته خطرناک اینجاست مردمی که اصلاح طلبان را راه نجات خود می دیدند اکنون شعار نه چپ و نه راست اعلام کرده اند که دیگر حرف هیچ نهاد و جناح و گروهی برایشان قابل باور نیست . حالا اینکه در این بی اعتمادی چگونه مردم باید در پی ابادانی این اقتصاد ویران باشد خدا می داند.
پاسخ ها
متخصص بيكار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
حرفهاي رويترز قسمت دومي هم داشت ولي كسي راجع به اون حرفي نميزنه
حتي در تكذيبيه هم به اون موضوع اشاره اي نشد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
دقیقا مشابه شعارهای مردم معترض لبنان
که می گویند :( کلهم یعنی کلهم
به معنی اینکه ما دیگر به هیچکدامتان اعتمادی نداریم
و اصلاح طلب و اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
مشکل قانع کردن و ارائه توضیحات همچنان وجود دارد . در همین بین موضوع پیدا شدن سه جسد در یکی از شعبات بانکی تخریب شده .
آیا خانواده های اینان برای پرس و جو احوال فرزندشان مراجعه ای به مراکز مربوطه نداشته اند و اگر آماری از بازداشتی ها وجود دارد پس راحت می شود هویت کشته شدگان را تعیین کرد . مگر اینکه بگوئیم مردم مراجعه کردند ولی پاسخ شفاف و روشن کننده ای از زندانیان و ...... داده نشده و حال باید بررسی کننندکه این کشته شدگان چه کسانی هستند .
محسن گلادیاتور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
ما هنوز در کشور داری و مدیریت خیلی عقبیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
پس اگه اینجوریه که شما میگید چرا مسئولین ما ادعای مدیریت جهانی دارند، یعنی بنظر شما ادعای واحیه یا.........
ناشناس
| Indonesia |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
مخصوصا اوستا محمود که روز درختکاری درخت را با حلبی دور آن زیر خاک کرد وادعای مدیریت نه تنها بر زمین که بر کرات منظومه شمسی را داشت.
اردوان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
حدود 1400 سال
عبس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
وقتی در داخل کشور کسی درباره کشته ها و زخمی ها و دستگیر شدگان اعتراضات آبان اطلاعاتی نمی دهد ...


شاید عمق فاجعه از آماری که رویترز هم می دهد، بدتر باشد ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
حتی ممکن است خیلی هم بیشتر باشد !؟
و تاریخ ثابت خواهد کرد
دیر و زود دارد
ولی سوخت و سوز هرگز ندارد
فرید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
آقای ناشناس 1702
آیا بعد از 42 سال مشخص شده که در 17 شهریور چند نفر کشته شدند؟
تاریخ را برندگان مینویسند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
اعلام نمی کنند تا تابناک و رویترز سوژه داشته باشن !!! اینهم نوعی کار آفرینیه !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
مردم نیاز به توضیح ندارند چون خودشون دیدند چه اتفاقی افتاده زیاد خودتون خسته نکنید
پاسخ ها
m87
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
کاملا موافقم
ناشناس
| Indonesia |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
مردم دیگر از اعتراض گذشته ووارد نفرت شده اند.مثلا اگر موقع خبر 14 یا 20 :30در یک مکان عمومی باشید وتصاویری از مسؤولین پخش شود عمق ارادت مردم را مشاهده می کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
تابناک تو به مخالفتت با FATF ادامه بده تا معیشت مردم از اینی هم که هست بدتر شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
اونهایی مخالفند که میخواهند زیرابی کار کنند.
ناشناس
| Indonesia |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
کار از این حرفا گذشته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
خوب مثلا کجا شفاف سازی کردید،،که این دومیش باشه؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
حضرت علی(ع) در خصوص توبه چند گام را توصیه و سفارش کرده است! باید همه آنها که در قدرت هستند آنها را با صدای بلند اجرا نمایند!
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟