پیمانه اقتصادی؛

جهش بهای نفت در پی اعلام خبر ترور سردار سلیمانی/ وزیر اقتصاد: حتی یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نکردیم/ چین دوباره سطح ذخیر بانک‌ها را کاهش داد/ تثبیت قیمت دلار در مرز ۱۳

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیش‌بینی رشد شاخص بورس تا کانال ۴۲۰ هزار واحد، سقوط ۲ رقمی صادرات کره‌جنوبی در ۲۰۱۹میلادی، صادرات ایران به ۳۱.۹ میلیارد دلار رسید، ذخایر کالا‌های اساسی بالاتر از حد تکلیف ‌شده است، قیمت سکه در آخرین روز هفته و کاهش ۲۶ درصدی فروش خودرو‌های الکتریکی را در بر دارد.
کد خبر: ۹۴۸۵۹۱
|
۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵ 03 January 2020
|
32091 بازدید
|

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیش‌بینی رشد شاخص بورس تا کانال ۴۲۰ هزار واحد، سقوط ۲ رقمی صادرات کره‌جنوبی در ۲۰۱۹میلادی، صادرات ایران به ۳۱.۹ میلیارد دلار رسید، ذخایر کالا‌های اساسی بالاتر از حد تکلیف ‌شده است، قیمت سکه در آخرین روز هفته و کاهش ۲۶ درصدی فروش خودرو‌های الکتریکی را در بر دارد.

جهش قیمت نفت در پی اعلام خبر ترور سردار سلیمانی

رویترز: پس از حمله هوایی آمریکا به خودروی حامل سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی مهندس معاون الحشد الشعبی در فرودگاه بغداد، قیمت نفت امروز شاهد جهش ۳ درصدی بود. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با یک دلار و ۹۴ سنت معادل ۲.۹۳ درصد افزایش به ۶۸ دلار و ۱۹ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم امروز با یک دلار و ۶۶ سنت معادل ۲.۷۱ درصد رشد به ۶۲ دلار و ۸۴ سنت رسید. ادوارد مویا، تحلیلگر بازار نفت در مؤسسه اوآندا گفت: «ریسک بروز اختلال در عرضه نفت خاورمیانه با توجه به تحولات اخیر همچنان بالاست و ممکن است شاهد افزایش بیشتر تنش‌ها بین ایران و آمریکا در عراق باشیم.»

همچنین این خبر باعث شد ارزش اوراق قرضه آمریکا افزایش یابد و شاخص بازار سهام آسیا افت داشته باشد. شاخص سهام اس اند پی ۵۰۰ در معاملات امروز هنگ کنگ ۰.۷ درصد سقوط کرد. شاخص ام اس سی آی آسیا که به بالاترین رقم از ژوئن ۲۰۱۸ رسیده بود در پی خبر ترور سردار سلیمانی ۰.۲۶ درصد کاهش یافت. شاخص سی اس آی ۳۰۰ چین نیز که بهترین عملکرد را در سال ۲۰۱۹ داشت در پی این خبر ۰.۲۵ درصد افت داشت. /تسنیم

وزیر اقتصاد: حتی یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نکردیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش کارشناسان رسمی دادگستری با اشاره به اینکه به واسطه اهمیت و جایگاه دادگستری در اقتصاد ایران جلسه اصلاح نظام مالیاتی را به تعویق انداختم، اظهار داشت: این روز‌ها سخن‌های زیادی در خصوص شرایط اقتصادی حال حاضر ایران گفته می‌شود، اما با واقعیت متفاوت است. رشد اقتصادی ایران حدود ۰.۵ درصد مثبت شده و همین موضوع تعجب برانگیز است. دژپسند به نارضایتی خود درباره دو رقمی بودن نرخ بیکاری اشاره کرد و گفت: از سال ۹۱ تاکنون تنها دو سال شاهد رشد مثبت اقتصادی بودیم. اما باز هم خرسندیم که پیش بینی‌های منفی برخی‌ها در خصوص تورم ۳ رقمی تحقق نیافت. برخی از اساتید دانشگاه پیش بینی کرده بودند که دلار به ۴۰ هزار تومان می‌رسد. این اساتید پیش بینی رشد منفی ۱۵ تا ۴۵ درصدی برای اقتصاد را بیان می‌کردند. وی با بیان اینکه یک ساعت در تسویه اوراق دولت تعلل نکرده است، عنوان کرد: حتی یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نکردیم با توجه به اینکه در شرایط تحریمی هستیم. اما با شرایط مطلوب فاصله زیادی داشتیم. دژپسند با اشاره به اینکه هنوز هم نفت با اندکی تغییر اقتصاد را دچار مشکل می‌کند، گفت: در تجارت خارجی برآورد ۶۰ میلیارد دلار فاینانس شده بود که با سنگ اندازی‌های فراوان دشمنان امکان تحقق آن بسیار دشوار است.

پیش‌بینی رشد شاخص بورس تا کانال ۴۲۰ هزار واحد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: از چند ماه گذشته رشد شاخص بورس تا کانال ۴۰۰ هزار واحد پیش‌بینی شده بود که این اتفاق به زودی صورت می‌گیرد، اما با توجه به رشد شتابان بازار سرمایه، احتمال ورود شاخص بورس به کانال ۴۲۰ هزار واحد تا پایان سال وجود دارد. بازار سرمایه از نظر ارزش جایگزینی و ارزش دلار در پانزده سال گذشته متناسب با تورم رشد نکرد به همین دلیل این بازار در حال جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته خود است. /ایرنا

سقوط دو رقمی صادرات کره‌جنوبی در ۲۰۱۹میلادی

داده‌های دولتی کره جنوبی نشان داد که صادرات این کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی با سقوطی دو رقمی مواجه شده که این افت شدید، اولین کاهش سالانه در ده سال اخیر محسوب می‌شود. طبق آخرین داده‌های منتشر شده از وزارت تجارت، صنعت و انرژی، صادرات کره‌جنوبی که نیمی از حجم اقتصاد صادرات محور این کشور را به خود اختصاص می‌دهد، در سال ۲۰۱۹ با سقوطی ۱۰.۳ درصدی به ۵۴۲.۴۱ میلیارد دلار رسیده است. این اولین بار از سال ۲۰۰۹ میلادی تا کنون است که میزان صادرات سالانه کره‌جنوبی نسبت به سال قبل کاهش می‌یابد؛ به نحوی که در سال ۲۰۰۹ با وقوع بحران اقتصادی جهانی صادرات کره‌جنوبی ۱۳.۹ درصد سقوط کرده بود. سقوط دورقمی صادرات در سال گذشته، به علت تنش‌های شدید تجاری بین اقتصاد‌های بزرگ جهان، افت گسترده در بازار صنایع نیمه‌رسانا و تولید تراشه کامپیوتری و ارزان‌تر شدن قیمت نفت خام جهان، اتفاق افتاد. واردات کره‌جنوبی در این دوره ۶ درصد سقوط کرد و به ۵۰۳.۲۳ میلیارد دلار رسید تا مازاد تجاری این کشور ۳۹.۱۸ میلیارد دلار شود. این برای یازدهمین سال متوالی است که مازاد تجاری این کشور مثبت می‌ماند.

صادرات ایران به ۳۱.۹ میلیارد دلار رسید

معاون وزیر و رییس سازمان توسعه تجارت گفت: در ۹ ماه امسال ۳۱.۹ میلیارد دلار صادرات از کشور انجام شده که از لحاظ وزنی افزایش و از لحاظ ارزش به دلیل کاهش ارزش گمرکی با کاهش مواجه بوده است. حمید زادبوم افزود: با وجود مشکلاتی همچون حمل و نقل، تحریم‌ها و روابط بانکی صادرکنندگان ایرانی با این حجم صادرات جهان را شگفت زده کردند.

ذخایر کالا‌های اساسی بالاتر از حد تکلیف ‌شده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص ذخایر کالا‌های اساسی کشور اعلام کرد، این ذخایر بیش از میزان تکلیف شده است. رحمانی همچنین تصریح کرد: ذخایر شکر نیز تا هشت ماه آینده به اندازه کافی داریم. همچنین از لحاظ تامین مرغ و گوشت مورد نیاز مشکلی نداریم و حتی برای اینکه احیانا با مشکلی مواجه نشویم، یک سری گوشت مرغ را نیز وارد و ذخیره سازی کردیم. /ایسنا

چین دوباره سطح ذخیر بانک‌ها را کاهش داد

بانک مرکزی چین اعلام کرد که میزان ذخیره نقد اجباری بانک‌ها را مجدداً کاهش داده و به این ترتیب ۸۰۰ میلیارد یوآن (معادل ۱۱۴.۹۱ میلیارد دلار) برای کمک به رشد اقتصادی آزاد کرده است. بانک مرکزی چین در وب‌سایت خود اعلام کرد که درصد اجباری ذخیره نقدینگی بانک‌ها را ۵۰ صدم درصد کاهش داده است که این قانون جدید، از ششم ژانویه اجرا خواهد شد. طبق این ضابطه جدید، سطح ذخیره اجباری برای بانک‌های بزرگ به ۱۲.۵ درصد کاهش می‌یابد. از سال ۲۰۱۸ میلادی، این هشتمین باری است که بانک مرکزی این نرخ را کاهش داده است. هدف از این کار آزاد سازی پول برای وام‌دهی و تقویت رشد اقتصادی است. گفتنی است رشد اقتصادی چین در سال گذشته به پایین‌ترین سطح در سی سال اخیر رسید.

بهای سکه در آخرین روز هفته

روز گذشته، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۴ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با رشد قیمت نسبت به روز قبل، به رقم ۴ میلیون و ۶۸۵ هزار تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر سکه یک گرمی نیز به رقم ۹۱۰ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار، به رقم ۴۷۸ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به رقم ۲ میلیون و ۷۲ هزار تومان رسید.

تثبیت قیمت دلار در مرز ۱۳

در معاملات روز پنجشنبه، بازار ارز با ثبات نرخ دلار و یورو همراه شد، به گونه‌ای که در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۲۸۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۲۹۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۴۱۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۴۲۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز قبل، تغییری نداشت.

طلای جهانی بالا رفت

قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی که حجم معاملات به دلیل تعطیلات سال نوی میلادی اندک بود، تحت تاثیر افت ارزش دلار، اندکی افزایش پیدا کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنجشنبه بازار سنگاپور ۰.۲ درصد رشد پیدا کرد و به ۵۱۹ دلار و ۷۵ سنت رسید. طلا سال ۲۰۱۹ را با بزرگترین افزایش قیمت سالانه از سال ۲۰۱۰ به این طرف به پایان برد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، در ۱۵۲۲ دلار و ۴۰ سنت ایستاد.

کاهش ۲۶ درصدی فروش خودرو‌های الکتریکی

بر اساس تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های منتشره در وب سایت insideevs، میزان فروش خودرو‌های الکتریکی و پلاگین هیبریدی در نوامبر ۲۰۱۹ نیز همچون اکتبر با کاهش روبرو شد که بخش اعظم آن به بازار چین بازمی‌گردد. میزان فروش خودرو‌های پاک برقی در نوامبر ۲۰۱۹ میلادی ۱۷۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه گزارش و اعلام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۲۶ درصد کاهش یافته است. میانگین سهم خودرو‌های الکتریکی از مجموع کل خودرو‌های فروخته شده در جهان نیز ۲.۲ درصد اعلام شده است. این بدان معناست که مجموع فروش خودرو‌های الکتریکی در سال ۲۰۱۹ میلادی تقریبا دو میلیون و ۱۵ هزار دستگاه بوده که در مقایسه با دو میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۸ افزایش کماکان قابل توجهی یافته است.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
تثبیت قیمت دلار ؟! اونم روزجمعه خخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
مرحله حساسی است
از احساسات لطفا پرهیز شود
عاقلانه به حل مشکلان باید پرداخت!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
مرگ ترامپ نزدیک است
مرگ ترامپ نزدیک است
مرگ ترامپ نزدیک است
مرگ ترامپ نزدیک است
مرگ ترامپ نزدیک است
مرگ ترامپ نزدیک است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
از کجا میدانید که گرانی اندک نفت، تحت تاثیر ترور بوده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
ایران کلا کارشناس اقتصاد زیاد داره. نمیبینی ماشالله وضع اقتصاد رو؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
3 درصد گرون شده. اندک کجا بود؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
چرا مثبت منفی ها غیب شده !!!؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
خون مظلوم بی جواب نمیمونه. انتقام خون سیاوش را رستم دستان گرفت. انتقام خون اما حسین (ع) را مختار گرفت. انتقام خون شهید بهشتی و مطهری و... را شهید صیاد شیرازی و همرزمانش گرفتند. خون سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی روی زمین نمی‌ماند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
تابناک پاتو فراتر گذاشتی و از سانسور کلمات خوانندگان رسیدی به سانسور رای ها.
مثبت و منفی که دیگه شامل توهین و افترا نبود چرا برداشتی؟؟ البته نیازی به توضیح شما نیست
علت بر همه روشن است.
تا وقتی مثبت و منفی برنگرده به این سایت سر نمیزنم. ترجیه میدم به جای توییتر و تابناک فقط توییتر رو چک کنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
سلام اینکه قبول کنیم جینیها نمیدانند ایران جه اهمیتی برای منافع جین دارد قابل قبول نیست کم حمایت کردن جینیها ازایران ضررش بسیار زیاد خواهد بود برای جچینیها بدون شک جین بازنده بزرک این کم توجهی خواهد بود ما کفتیم که جینیها به دانند ضررهای امروز وفرذایشان ازکجا خواهد بود و دلکیر نشوند از ضررهایشان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
شما از عربهای کدوم کشور هستی؟صفحه کلید گوشیت چ نداره. برو دنبال بازیت عمو جون .تو محله ما نیا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
خون مظلوم بی جواب نمیمونه. ا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
ای لشگرصاحب زمان اماده باش اماده باش
بهرنبردی بی امان اماده باش اماده باش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
سردار شهیدکردن چشمهارا گریان
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟