مالیات و عوارض خودرو برای سال ۹۹ مشخص شد

کد خبر: ۹۴۸۹۰۱
|
۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰ 04 January 2020
|
67235 بازدید
|
۴

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نامه ای، مالیات و عوارض خودرو برای سال ۹۹ را تعیین کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نامه ای، نحوه و میزان مالیات انواع خودرو‌های تولید داخل و وارداتی را برای اجرا ابلاغ کرد.

در این نامه آمده است: در اجرای مواد ۴۲ و ۴۳ قانون مالیات ارزش افزوده، مصوب ۱۳۸۷ و ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم، بهای فروش انواع خودرو‌های تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودرو‌های وارداتی که مبنای محاسبه مالیات و عوارض موضوع مواد ذکرشده و همچنین حق ثبت موضوع ماده ۱۲۳ اصلاحی قانون ثبت قرار می‌گیرد به شرح جداول ارسال می‌شود.

۱- بهای فروش مبنای محاسبه مالیات نقل و انتقالات خودرو‌های تولید داخل

۲- مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مبنای محاسبه نقل و انقال خورد‌های وارداتی

۳- بهای فروش مبنای محاسبه مالیات و عوارض شماره‌گذاری و عوارض سالیانه خودرو‌های تولید داخل

۴- مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مبنای محاسبه مالیات و عوارض شماره‌گذاری و عوارض سالیانه خودرو‌های وارداتی با رعایت نکات ذیل (جهت اجرا در سال ۹۹ برای خودرو‌های تولید و مونتاژ داخل و سال ۲۰۲۰ میلادی برای خودرو‌های وارداتی) ارسال می‌شود.

الف) با توجه به تبصره یک ماده اصلاحی قانون ثبت، مبنای وصول حق ثبت در مورد انواع خودرو‌های سبک و سنگین اعم از سواری و غیرسواری تولید داخل یا وارداتی حسب مورد مأخذ محاسبه مالیات نقل و انتقال با درنظر گرفتن تقلیل مصرح در ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.

ب) مالیات، عوارض و حق ثبت سایر انواع خودرو‌های خاص و خدماتی که لوازم و تجهیزاتی از قبیل: جرثقیل، بالابر، بنکر و میکسر بر روی آن‌ها نصب شده است، براساس بهای فروش و یا مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی تعیین شده برای خودرو‌های مربوط با توجه به نوع، تیپ، مدل و شاسی آن از ردیف‌های مندرج در جداول مذکور قابل محاسبه و وصول خواهد بود.

ج) در اجرای تبصره ۶ ماده ۴۲ قانون ذکر شده، قیمت فروش انواع خودرو‌های تولید با مونتاژ داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودرو‌های وارداتی که حسب مورد، بعد از تاریخ مقرر در تبصره مذکور تولید و یا به کشور وارد می‌شوند، توسط دفتر فنی و مدیریت ریسک مالیاتی این سازمان اعلام می‌شود.

همچنین از آنجایی که ارزش و مدل سال اعلام شده در جدول ۳ و ۴ مربوط به مالیات و عوارض شماره‌گذاری انواع خودرو‌های سواری و وانت دوکابین مطابق ارزش مندرج در جدول یک و ۲ مربوط به مالیات نقل و انتقال انواع خودرو بوده، مقتضی است برای اخذ مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودرو‌هایی که مدل سال آن‌ها در جدول یک و ۳ فاقد ارزش بوده، مراتب از دفتر مذکور استعلام شود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
غیر از چپاول به اسم مالیات کار دیگری بلد نیستید.
خويي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
گفتند كه بودجه 99 از جيب مردم خواهد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
چه خبره بابا از همه طرف له میکنند مردمو!
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
برای خودرو کوییک ساده که از کارخانه سایپا خریداری شده است.مبلغ۶میلیون و۸۰۰هزار تومن مالیات ارزش افزوده اخذ میشه مبلغ ۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان مالیات و عوارض شماره گذاری اخذ میشه و مجدد مبلغ۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان دیگر تحت عنوان عوارض ارزش افزوده اخذ می شود.قیمت تمام شده کارخانه هم یکصدوسیزده میلیون تومان می باشد.یعنی خریدار برای پایین ترین مدل خودروی تولید داخل علاوه بر بهای تمام شده خودرو باید مبلغی حدود چهارده میلیون تومان هم مالیات بپردازد.این مبلغ تنها مالیات محصول نهایی هست.خریدار علاوه بر این مبلغ بابت تمامی قطعات خودرو هم مالیات می پردازد.یعنی تمامی قطعات که روی خودرو نصب شده از چراغ و بدنه و موتور و صندلی و رادیاتورها و به طور کلی از کوچکتررین قطعه تا بزرگترین همگی علاوه بر قیمت واقعی قطعه و هزینه حمل و نقل و سایر هزینه های جانبی دیگر هزینه مالیات نه درصد ارزش افزوده هم بهشون اضافه شده و روی فاکتور اعمال شده است.نهایتا خریدار همه این مالیاتها رو باید پرداخت کند.اینجوری نیست که شما فقط نه درصد مالیات ارزش افزوده بدهید و خلاص بشوید.مجموع مالیاتی که دولت از خودروی شما میگیرد سرجمع نزدیک به بیست و پنج درصد یعنی یک چهارم قیمت رو شامل میشود.چنین مبلغی سبب میشود قیمت نهایی به شدت افزایش یابد.اگر دولت از خودرو و قطعات آن مالیات نگیرد.هیچ مالیاتی نگیرد قیمت خودروها اقلا یک چهارم کاهش می یابد.بدبختی اینجاست که خود قطعه سازها هم موقع خرید مواد خام اولیه مالیات ارزش افزوده میدند.یعنی از ماده خام ورق آهن و پلاستیک که از کارخانه های پتروشیمی و ذوب آهن بیرون میان و به دست قطعه سازان تبدیل به قطعه میشوند مالیات ارزش افزده اعمال میشه.فقط خود سنگ آهن رو خبر ندارم که ازش مالیات ارزش افزوده گرفته میشه یا نه ولی از اولین مواد اولیه خام تا ساخت قطعه در تمامی مراحل مالیات ارزش افزوده روی فاکتورها اعمال میشه و همه این مالیاتها دست به دست میشه و در نهایت از مصرف کننده و خریدار ماشین اخذ میشه.برای همین ماشین هشتاد و پنج میلیونی به دست خریدار که میرسه حدود صدوسی میلیون فاکتور میشه.برای محاسبه دقیق تر باید از همان مواد خام اولیه شروع کنید.نفتی که تحویل پتروشیمی میشه و سنگهای معدنی که تحویل کارخانجات ذوب فلزات میشه.از همان مرحله باید مالیاتها رو حساب کنید نهایتا به جایی میرسید که می بینید دولت نزدیک به یک سوم محصول نهایی رو تحت عنوان مالیات به کالای نهایی اضافه نموده است.اگه صدوبیست میلیون پول میدید هشتاد میلیون تومنش قیمت کالاست.چهل میلیون تومن مالیاته.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟