به گزارش بورس تابناک، دکتر مجید قاسمی در ابتدا با ارایه تعریفی از «ورزیدگی فرهنگی» گفت: «ورزیدگی فرهنگی» به معنای تسلط و مهارت در استحکام هویت بخشی فرهنگی و فضایل اخلاق حرفهای است. سازمانهای با فناوری بالا، با برنامهریزیهای منسجم و مستمر در فرهنگ سازمانی، تجارب ارزشمندی در ورزیدگی فرهنگی کسب کردهاند.
مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به این مطلب که ورزیدگی فرهنگی نیازمند بلوغ سازمانی است تصریح کرد: فرهنگ سازمانی پدیدهای زنده و پویاست که هویت خود را به شکل رفتار مدیران و سرمایهانسانی سازمان آشكار میکند.
وی ضمن بیان تجربهی تأسیس بانکپاسارگاد ادامه داد: ما وقتی در حال تأسیس بانک بودیم، نقشه راه را با گروهی از همکاران که در حال حاضر نیز در رأس بانک و جزء راهبران سازمان هستند، در میان گذاشتیم و تقسیم کاری بر اساس تخصص این عزیزان برای اجرایی شدن این برنامه صورت گرفت. بنده بیشترین تمرکز را بر روی تبیین فرهنگ سازمانی گذاشتم. چراکه طبق تجربه، فرهنگ سازمانی بخش بسیار مهمی است که باید در جان و روح انسانها رسوخ پیدا کند تا یک سازمان تعالی پیدا کند. وی افزود: زمانی تصور میکردم توسعه یک امر سختافزاری است. پس از مدتی متوجه شدم که توسعه یک امر نرمافزاری است. وقتی در حال راهاندازی بانک پاسارگاد بودیم گفتم توسعه یک امر مغزافزاری است. اما امروز میگویم توسعه یک امر دلافزاری است. دل به فرهنگ اتکا پیدا میکند، فرهنگ به دل اتکا پیدا میکند. این تعامل دل و فرهنگ است که می تواند مسیر آینده را در یک سازمان شکل دهد. فرهنگ، آینده را شکل میدهد.
وی خاطرنشان کرد: ما سه دسته مدیر داریم. دستهای از مدیران اتفاق برای آنها رخ میدهد. دستهای دیگر مدیرانی که اتفاقات را پیشبینی میکنند و دسته سوم مدیرانی هستند که آینده و اتفاقات را شکل میدهند و میسازند. مدیرانی که در گروه اول قرار دارند، بی شک افراد منفعلی هستند که خیلی نمی توان از آنها انتظار فرهنگسازی داشت. گروهی که سعی می کنند آینده را پیشبینی کنند، در واقع با دوربین متریک آینده را نگاه میکنند. بر اساس برآوردها و اطلاعاتی که از گذشته دارند، پیشبینی میکنند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد که خیلی هم قابل اتکا نیست. اگر انسان بخواهد این مسیر متریک را بدون فرهنگ طی کند، فاجعه اتفاق مییفتد و آیندهی بشر در خطر بزرگی قرار خواهد گرفت.
وی در خصوص توجه ویژه به انتخاب نام و لوگوی بانکپاسارگاد به عنوان بخشی از فرهنگ سازمانی بانک گفت: در سایه فرهنگ سازمانی، میتوانم ادعا کنم که ما در گروه مالی پاسارگاد در حوزه فرهنگی ورزیده شدهایم. ورزیدگی فرهنگی یعنی در تمام سطوح سازمان این آگاهی وجود داشتهباشد که به کدام سمت حرکت میکنند و با چه اعتقادی در حال ادامه مسیر هستند.
وی ادامه داد: یکی از پیام های این استحکام و ورزیدگی فرهنگی این است که بانکپاسارگاد یک سازمان تندآموز انسانمحور است. یکی دیگر از بحث هایی که این فرهنگ یه ما آموزش میدهد این است که باید مراقب باشیم دچار غرور نشویم. چراکه غرور ابتدای شکست است. بدینمنظور همیشه میگوییم ما هنوز شکست نخوردهایم. هیچگاه نمیگوییم پیروز شدهایم.
رییس انجمن مدیریت ایران با اشاره به برخی از اقدامات سازمانهای با فناوری بالا که ایجاد یا مدیریت تغییر، اکتشاف، نوآوری و آینده نگری است، زیر ساخت آن را فرهنگ سازمانی خواند و افزود: شناسایی، جذب و حفظ استعداد، مدیریت تضاد و حل تعارضات، سرعت انجام کارها، تصمیم گیری سریع و چابک، تحمل ابهام و ریسک پذیری بالا، عدم تحمل بوروکراسی، برقراری شبکه های ارتباطی، تلاش برای فهمیدن همه چیز، تعهد و مسئولیتپذیری در عین حال استقلال، همکاری با رقبا، اعتماد به همکاران، شکست آغاز یادگیری، هدفمند کردن وفاداری، برونگرا با کارایی بالا، نگاه به آینده، خوب زیستی و نشاط سازمانی، خلاقیت و نوآوری، انگیزه قوی، بهبود کار تیمی و عملگرا در عین حال خوشبینانه از ویژگیهای فرهنگی شرکتهای با فناوری بالا است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این موضوع که هر سازمان، فرهنگ خودش را دارد و قابل تقلید نیست افزود: حمایت رهبران سازمان زمینه ایجاد یکپارچگی در استقرار فرهنگ مبتنی بر ارزش ها و هنجارها را فراهم می کند. درچنین محیطی هر فرد خود را بخشی از“آفرینش فرهنگی“می داند که این امر زمینه ظهور"ورزیدگی فرهنگی” را مهیا میکند. سازمان ها باید بتوانند ضمن حفظ موقعیت و آمادگی برای رویارویی با تغییرات محیطی موجبات رشد و شکوفایی استعدادها و سرمایه های انسانی را فراهم کنند.
مدیرعامل بانک پاسارگاد فرهنگ را عامل مهمی در بقا و توسعه سازمانی دانست و تأکید کرد: هویت فرهنگی و صیانت از ارزشها و منزلت انسانی موجب تعالی سازمانی میشود و زمینه استحکام نظام اجتماعی در سطح ملی و بین المللی را فراهم می کند.
اسامی برگزیدگان چهارمین کنفرانس فرهنگ سازمانی را در اینجا ببینید