شاید جالب باشد که بدانید هواپیمای MD متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که صبح امروز در ماهشهر دچار سانحه شد، در دو سال اخیر دو سانحه دیگر را پشت سر گذاشته است!
به گزارش «تابناک»، بررسی تاریخچه این هواپیما که با کد رجیستر EP-CPZ در خدمت شرکت هواپیمایی کاسپین در کشورمان است، حکایت از آن دارد که این هواپیما با شماره سریال ۵۳۴۶۴ در تأسیسات لانگبیچ آمریکا ساخته شده و نخستین پرواز خود را در آگوست ۱۹۹۴ میلادی انجام داده است.
به گزارش وبلاگ طیاره، این پرنده از ۱۹۹۴/۱۰/۲۷ با رجیستر F-GRMG به شرکت فرانسوی AOM French Airlines پیوست و در ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۱ با ادغام این شرکت و Air Liberté، در ناوگان شرکت جدید با نام Air Lib به فعالیت خود ادامه داد.
این هواپیما در نیمه دوم سال ۲۰۰۳ به شرکت کانادایی Jetsgo فروخته شد و دو سال با رجیستر C-FKLO برای آن شرکت پرواز کرد و بعد توسط Wells Fargo Bank Northwest NA Trustee خریداری و رجیستر آن به N۱۶۱BS تغییر یافت. با این یادآوری که دو ماه بعد با همان رجیستر به اجاره شرکت کلمبیایی Avianca درآمد تا چهار سال برای این شرکت خدمت کند.
رجیستر بعدی این هواپیما XT-ABF است که در سال ۲۰۰۹ میلادی و برای ناوگان Air Burkina ثبت شده تا اینکه در ژوئن ۲۰۱۲ هواپیما توسط شرکت اوکراینی Khors Aircompany خریداری میشود و چند ماه بعد با رجیستر UR-CJY به تهران منتقل میشود تا کد رجیسترش به کد فعلی تغییر کرده و در خدمت ناوگان هواپیمایی شرکت کاسپین درآید.
این هواپیما از ۲ موتور JT۸D-۲۱۹ ساخت پِرَت اند ویتنی در انتها، در دو سوی بدنه و با رانش هر کدام ۲۱۰۰۰ پاوند استفاده میکند.
• مدل هواپیما: MD-۸۳
• طول هواپیما: ۴۵ متر و ۱ سانتیمتر
• عرض هواپیما: ۳ متر و ۳۴ سانتیمتر
• عرض کابین: ۳ متر و ۱۱ سانتیمتر
• ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: ۹ متر و ۲ سانتیمتر
• دهانه بال: ۳۲ متر و ۸۲ سانتیمتر
• مساحت بال: ۱۱۲ متر مربع
• حداکثر وزن در زمان برخاست: ۷۳۰۰۰ کیلوگرم
• برد پرواز: ۴۶۳۷ کیلومتر
• کروی کاکپیت: ۲ نفر
در ۲۰۱۱/۰۱/۱۲ [مطابق با ۲۲ دی ۱۳۸۹] این هواپیما که به علت رخ دادن مشکل در سیستم هیدرولیکش در پرواز قبلی برای شرکت Air Burkina، در حال انجام فری فلایت(Ferry Flight) بدون مسافر و با چرخهای باز از فرودگاه اورلی پاریس به فرودگاه اولبیا در ایتالیا بود، به دلیل اینکه خدمه هواپیما سوخت لازم برای پرواز را بدرستی محاسبه نکرده بودند، در میانه راه به علت کافی نبودن بنزین، هواپیما به پاریس باز میگردد. هنگام فرود در پاریس نیز بدلیل اشکال در سیستم ناوبری هواپیما و دو بار تلاش ناموفق در نشستن، در مرتبه سوم هواپیما در اواسط باند روی زمین نشسته و به دلیل ترمز شدید، در چند متری انتهای باند متوقف میشود.
در شامگاه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ این هواپیما که تهران را به مقصد شیراز ترک کرده بود، به علت اشکال در سیستم برق کابین خلبان، درخواست فرود در فرودگاه اصفهان را کرد و در ساعت ۲۲:۲۰ در این فرودگاه به زمین نشست. مسافران ساعت ۰۲:۱۵ روز بعد با هواپیمای جایگزین اصفهان را به مقصد شیراز ترک کردند.
در ۲ آبان ۱۳۹۶ نیز تایر شماره یک (سمت چپ) این هواپیما که از عسلویه قصد فرود در فرودگاه مشهد را داشت، هنگام نشستن روی باند فرودگاه ترکید و هواپیما در انتهای باند متوقف شد. بر اساس گزارش سازمان هواپیمایی کشوری از سانحه، خلبان در مرحله آخر تقرب به رغم از دست دادن دو سوم باند، اقدام به نشستن روی زمین میکند که به دلیل فاصله کم تا انتهای باند اقدام به استفاده بیش از حد مجاز Thrst Reverse هر دو موتور میکند و هواپیما نهایتا ضمن خروج از باند، در انتهای Stop Way متوقف میشود.
تصاویر هواپیما در طول زمان: