به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، حجتالاسلام و المسلمین علی ذوعلم در نشست شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر با بیان اینکه در سازمان پژوهش و برنامهریزی هشت کلان پروژه طراحیشده، گفت: انتظار داریم با اجرایی شدن این هشت کلان پروژه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی محقق شود.
وی از تدوین ۱۱ حوزه تربیتی در برنامه درسی ملی خبر داد و اظهارکرد: چهار حوزه تربیت و یادگیری فرهنگ و هنر، کار و فناوری، آداب و مهارتهای زندگی و تفکر و حکمت حوزههایی هستند که بهتازگی به این مجموعه اضافه شدهاند.
ذوعلم با اشاره به گذشت یک دهه از تألیف کتاب استان شناسی گفت: با توجه به تغییرات آماری رخ داده در یک دهه اخیر، ویرایش و بهروزرسانی این کتاب ضرورت دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ضمن درخواست فعالیت کارگروه استانی ویرایش کتاب استان شناسی اظهارکرد: کتاب استان شناسی باید چکیدهای از ظرفیتها، اقتضائات، پیشینه، وضعیت فعلی و آینده استان باشد.
وی ادامه داد: کتاب استانشناسی باید با نگاه به گذشته و آینده، هویت بومی را در دانشآموز تقویت کند تا او به منطقه خود، حس تعلق و ماندگاری داشته باشد.
ذوعلم با تأکید براینکه قرار گرفتن مشاغل دهه آینده بهویژه در حوزه فناوری اطلاعات در برنامه درسی فنی و حرفهای گفت: در صورت بازآرایی محتوایی در دروس فنی و حرفهای، دانش آموزان به سمت این رشتهها جذب خواهند شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه مجلات رشد هماکنون بهصورت متمرکز در مرکز کشور منتشر میشود، خاطرنشان کرد: استانها میتوانند این مجلات را بهصورت استانی و بومی منتشر کنند تا بخشی از نیازهای محتوایی دانش آموزان منطقه خود را تأمین کنند.
وی با اشاره به نقش صدا و سیما در تقویت فرهنگ بومی گفت: میتوان بخشی از محتوای آموزشی را از طریق شبکه استانی در اختیار دانش آموزان و خانوادهها قرارداد.
ذوعلم با اشاره به لزوم به حداقل رساندن اصلاحات در کتب درسی اظهارکرد: به همین منظور کتب درسی دارای مهر اعتبار چندساله میشوند تا ضمن جلوگیری از اصلاحات مستمر، زمینه سوءاستفاده مؤسسات کنکوری از بین برود.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، وی با بیان اینکه فعالیتهای پرورشی نباید در برنامههای آموزشی مدارس به عنوان فعالیتی فوقبرنامه تلقی شود، اظهارکرد: برنامههای تربیتی و پرورشی باید به عنوان ساعت رسمی غیرکلاسی در برنامه دانشآموز لحاظ شود و امیدواریم در برنامه درسی ملی این مهم محقق شود.