نابودی زیستگاه‌های بکر کشور زیر چرخ آفرود‌ها

کد خبر: ۹۷۱۹۹۲
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸ 12 April 2020
|
9434 بازدید
|
۱
یک فعال محیط زیست گفت: متاسفانه سوار شدن بر ماشین‌های دودیفرانسیل و برخورداری از برچسب و کارت ماشین آفرود، شجاعتی کاذب در رانندگان ایجاد می‌کند و این حس را به آن‌ها القا می‌کند که به هر منطقه‌ای اراده کنند می‌توانند وارد شوند.

به گزارش میزان، آفرود یا بیراهه نوردی در سراسر کشور رواج یافته و آفرودبازان متخلف در حالی که از کویرگرفته تا ساحل را در می‌نوردند به مناطقی که از غنای زیستی بیشتری برخوردار است خسارت‌هایی جبران‌ناپذیر وارد می‌کنند.

سهیل اولادزاد، کارشناس و فعال محیط زیست به خبرنگار میزان می‌گوید: متاسفانه ماشین‌های آفرود در سایه عدم برخورد قانونی، وارد بکرترین مناطق که هر یک زیستگاه گونه‌های خاصی از جانواران و گیاهان است شده و آسیب‌هایی بعضا جبران‌ناپذیر به زیستگاه و زیستمدانش وارد می‌کنند.

آسیب‌رسانتر از شکار و دامداری سنتی

به عنوان مثال، حضور چشمگیر آفرودبازان در منطقه اوپرت، مرز بین مازندران و سمنان اعتراض دامداران را به همراه داشته چرا که در نتیجه آفرود در این منطقه دیگر علوفه رشد نمی‌کنند و علفزار‌ها تخریب شده. اینجاست که باید بگوییم با اینکه در خصوص آسیب‌های وارده به طبیعت در نتیجه دامداری سنتی سخن بسیار گفته شده حالا به جایی رسیده‌ایم که بگوییم دامداری سنتی به نسبت آفرودبازی اقتصادی است به مراتب پایدارتر و کم ضررتر.

اولادزاد اضافه می‌کند: در منطقه‌ای مانند سنگده حضور آفرود‌ها باعث کاهش جمعیت مرال شده و کار به جایی رسیده که آفرودر‌ها تا انتهای این منطقه جنگلی پیش بروند. آفرودر‌هایی که در فصل گاوبانگی وارد منطقه شده و با ایجاد سر و صدای زیاد به ویژه پخش موسیقی و همچنین تولید نور زیاد یکی از حساس‌ترین زیستگاه‌های مرال را تحت تاثیر قرار داده‌اند بی‌آنکه شاهد برخوردی با حضور غیرقانونی آن‌ها باشیم.

این فعال محیط زیست یادآور می‌شود: نهایتا حضور آفرودبازارن در مناطق جنگلی به از بین بردن گیاهانی که در بستر جنگل رشد می‌کنند و از بین رفتن تغذیه حیوانات منجر شده و با ایجاد ترس و استرس برای جانوران، رفتار‌های طبیعی و در نتیجه بقای نسل آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در پارک ملی کویر هم وسعت منطقه سبب شده آفرودبازان بتوانند از بیراهه‌ها وارد پارک شده و بدون آنکه در معرض برخورد قانونی قرار بگیرند بتوانند به این طبیعت بکر خسارت وارد کنند.

آفرود‌ها در قلب طبیعت جاده می‌کشند

وی آفرودبازی را عاملی برای هموار کردن زیستگاه‌ها برای عبور سایر خودرو‌ها دانسته و می‌گوید: ماشین‌های دو دیفرانسیل از جمله لندروور که با گروه‌های ۶۰ نفره وارد زیستگاه‌ها می‌شوند با چراغ‌هایی که به اندازه یک شهر روشنایی دارد و چرخ‌هایی که به اندازه چرخ تراکتور به زمین آسیب می‌رساند نهایتا سبب هموار شدن راه برای ماشین‌های شاسی کوتاه شده و رفته رفته جاده‌هایی می‌سازند که هر خودرویی می‌تواند از آن‌ها عبود کند.

اولادزاد یادآور می‌شود: در بسیاری از مناطق به دلیل جلوگیری از تخریب طبیعت برای عشایر جاده احداث نشده، اما شاهدیم که به واسطه آفرود‌ها زمین تا جایی هموار شده که ماشین‌های عادی هم عبور می‌کنند این‌ها وارد آوردن فشار مضاعف به طبیعت شکننده کشورمان است. فشاری که دستکمی از آسیب‌های شکارچیان ندارد.

آفرود در طبیعت غیرقانونی است

این فعال محیط زیست اضافه می‌کند: ما با با کمیته آفرود وزارت ورزش صحبت کردیم. نظرشان این است که آفرود نباید خارج از پیست مسابقات وجود داشته باشد. برای آفرود آنقدر پیست عمومی و خصوصی وجود دارد که نیازی به سوء استفاده از زیستگاه‌های بکر کشور وجود ندارد.

اولادزاد با تاکید بر اینکه ورود ماشین‌های آفرود به مناطق چهارگانه محیط زیست و اراضی ملی خلاف قانون است می‌گوید: با وجود اینکه ورود این ماشین‌ها به مناطق چهارگانه و اراضی ملی تخلف است بسیاری از محیط‌بانان و جنگل‌بانان ما به واسطه فقدان اطلاع‌رسانی از خسارات آفرودبازی به طبیعت ناآگاهند و آن گونه که باید و شاید با متخلفان برخورد نمی‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس قانون حفاظت بهسازی و قانون جنگل‌ها از بین بردن رستنی‌ها و نهال‌ها ممنوع است، اما در حال حاضر شاهد نابودی پوشش گیاهی به دست آفرودبازان هستیم. اما چرا در جایی که قانون گذرانده شده و اقدامی از منظر قانونی تخلف است با متخلفان برخورد نمی‌شود؟

آفرودبازان، داعیه‌دار حفاظت از محیط زیست

این فعال محیط زیست با بیان اینکه آفرود را حتی نمی‌توان بخشی از گردشگری دانست، چون سود اقتصادی قابل توجهی ندارد و مربوط به جمعیت خاص و اندکی از جوانان است می‌گوید: متاسفانه سوار شدن بر ماشین‌های دودیفرانسیل و برخورداری از برچسب و کارت ماشین آفرود، شجاعتی کاذب در رانندگان ایجاد می‌کند و این حس را به آن‌ها القا می‌کند که به هر منطقه‌ای اراده کنند می‌توانند وارد شوند و نکته جالب اینکه اغلب آفرودبازان داعیه حفاظت از محیط زیست را دارند و می‌گویند زباله‌هایمان را از طبیعت جمع می‌کنیم. اینکه کسی در طبیعت زباله نریزد مصداق حفاظت از محیط زیست و منتی بر سر دیگران نیست. باید این افراد را از آسیبی که به محیط زیست می‌رسانند آگاه کرد.

با لیدر‌های آفرودبازن متخلف برخورد قانونی شود

اولادزاد تصریح می‌کند: مهم‌ترین عاملی که سبب تخریب طبیعت توسط آفرودبازان می‌شود عدم اطلاع‌رسانی است. اغلب آفرودبازان از آسیبی که به طبیعت وارد می‌کنند ناآگاه هستند و در صورتی که توجیه شوند از ورود به عرصه‌های ملی و مناطق چهارگانه محیط زیست خودداری می‌کنند.

وی در پایان می‌گوید:، اما لیدر‌های آفرود بدون شک نسبت به پیامد‌های آفرودبازی در طبیعت آگاه هستند و به خوبی می‌دانند که ورود ماشین‌های آفرود به طبیعت خلاف قانون است؛ بنابراین بر این باورم که مبارزه به تخریب طبیعت توسط ماشین‌های آفرود را باید از لیدر‌های آفرود آغاز کنیم و اجازه ندهیم با اطلاع‌رسانی نادرست به مردم زمینه را برای تخریب طبیعت و قانون‌شکنی مردم فراهم کنند.
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
حرفی که شاید ۵ سال پیش با خودم زمزمه میکردم. چرا در کشور ما کار باید به جای باریک کشیده بشه تا صدای کسی در بیاد...آفرود جنگی است با طبیعت وکاش قلع و قمع شود.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟