رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مقاطع زیادی بوده که تنگناهای مالی بیشتری در شهرداری تهران داشتیم اما مترو هیچگاه به این رکود دچار نشده است.
به گزارش مهر، محسن هاشمی به مناسبت روز شوراها با بیان اینکه تاکنون تنها یک سوم اختیارات قانونی پیش بینی شده به مدیریت شهری تفویض شده است و دوسوم این اختیارات در حوزههای مختلف به مدیریت شهری تفویض نشده است گفت: طبیعی است با این اختیارات محدود، شوراها نتوانند اثرگذاری که مد نظر شهروندان است، را به دلیل کمبود اختیارات قانونی انجام دهد اما طی همین مدت نیز اقدامات مؤثری نیز انجام شده است؛ به طور مثال در ایجاد شفافیت در مدیریت شهری، کاهش هزینههای اداره شهر، جلوگیری از شهر فروشی و تراکم فروشی، صیانت از باغات و لغو مصوبه برج باغ، چابک سازی ساختار مدیریت شهری و …که البته از نظر ما قابل قبول نیست و به دلیل مشکلاتی که به وجود آمد، نتوانستیم انتظارات و مطالبات به حق مردم را برآورده کنیم.
وی در ادامه با انتقاد از وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: طی دهه نود، یعنی حدود هشت سال گذشته، ما شاهد توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران در شبکه مترو و اتوبوس نبودیم و با وجود زیرساختهای مناسبی که در شبکه مترو و همچنین خطوط ویژه اتوبوس رانی وجود دارد، اما به دلیل کمبود ناوگان از این زیرساخت استفاده کافی نمیشود و مصوبات مناسبی که مجلس و دولت در این مورد داشتهاند به دلیل بوروکراسی کند به نتیجه نرسیده که آخرین آن دستور رئیس جمهور جهت تأمین ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان اردیبهشت است.
هاشمی در خصوص عملکرد مترو در این دوره از مدیریت شهری گفت: متأسفانه باوجود تذکرات و پیگیریهای مکرر برای ما هم روشن نیست که چرا مترو به وعده افتتاح هرماه یک ایستگاه عمل نمیکند، اگر بگوییم مشکلات مالی مانع است، این مسائل همیشه وجود داشته و زمانهایی دچار تنگناهای مالی بیشتری بودهایم اما مترو به این رکود دچار نشده است.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه به راهکار خروج مترو از بحران مالی اشاره کرد و گفت: راهکارهایی زیادی برای حل مشکل منابع مالی هم وجود دارد مانند بارگذاری در حاشیه ایستگاهها و فعال کردن ظرفیت مجتمعهای ایستگاهی که استفاده جدی نمیشود. یکی از معضلات جدی این دوره مترو، عدم اولویت بندی فعالیتهاست به نحوی که منابع مالی در همه خطوط و پروژهها هزینه میشود و بخشهایی که اولویت دارد و باید به بهره برداری برسد از پیشرفت لازم برخوردار نیست، موضوع دیگر فقدان انسجام در فعالیتهاست، به نحوی که در برخی ایستگاهها، سازه آماده بهره برداری است اما تجهیزات تأمین نشده است و این مسائل موجب تأخیر در افتتاح ایستگاهها میشود، انتظار جدی ما از شهردار و مدیریت مترو آن است که با توجه به صدور مجوزهای لازم توسط بانک مرکزی، به سرعت این موضوع را عملیاتی کنند.