غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در ارتباط ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور با سراسر کشور به صورت همزمان به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم که (۱۶ اردیبهشت) در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد در پاسخ به سوال رئیس جمهور در خصوص وضعیت استان در خصوص شیوع کرونا، اظهار کرد: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان خوزستان نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است که این افزایش تعداد بیماران دو دلیل دارد؛ یکی از آنها کاهش فاصله گذاری اجتماعی، باز شدن بازارها و فعالیت اصناف است.
وی افزود: دلیل دیگر این است که بیمار یابی ما قویتر شده است. در ابتدا یک آزمایشگاه تشخیص کرونا داشتیم که بعد به دو، سه، چهار و اکنون به پنج آزمایشگاه شناسایی بیماران کرونایی در استان خوزستان افزایش یافته است. همچنین ششمین آزمایشگاه تشخیص کرونا در استان در حال راه اندازی است.
استاندار خوزستان با بیان اینکه بیماریابی ما در استان قوی تر شده است، ادامه داد: اگر یک بیمار را شناسایی میکنیم، سریعا افرادی را که با بیمار در تماس بودهاند؛ اعم از خانواده، دوستان، همکاران و همه را تحت مراقبت قرار می دهیم و تست انجام میدهیم و در صورتیکه آلوده شده باشند سریعا به آنها اطلاع رسانی میشود و از بقیه جداسازی میشوند.
شریعتی در پایان گفت: تعداد بستریهای ما افزایش پیدا نکردهاند بلکه بیماران سرپایی هستند که حال عمومی خوبی دارند اما آلوده به ویروس هستند که باید قرنطینه شوند.
همچنین حکیمه بخرد، معلم و مدیر یکی از مدارس خوزستان که به نمایندگی از معلمان استان در این جلسه شرکت کرده بود، اظهار کرد: امروزه تعلیم و تربیت از دشوارترین امور انسانی است که ثمره نهایی آن دیر به بار می نشیند و نقش معلمان در این امر حساس و مهم بسیار ارزشمند، سازنده و تعیین کننده است. بر این اساس باید بهترین شیوه را برای انتخاب آن ها به کار برد.
وی ادامه داد: صرف داشتن مدرک تحصیلی، شرکت در یک آزمون و یا توصیه و سفارش، نباید ملاک انتخاب یک معلم باشد. بدون تردید موفقیت هر نظام آموزشی تا حد زیادی به دانش و مهارت های حرفهای معلم بستگی دارد. از نظر ژاپنیها شایستگی هر نظام، به اندازه شایستگی معلمان آن است.
این معلم نمونه خوزستانی تصریح کرد: انتخاب معلمان با صلاحیت در نظام استخدامی مستلزم برخی تصمیمگیریهای پیچیده در سطح کلان است، ایجاد انگیزه های شغلی برای انتخاب حرفه معلمی توسط افراد نخبه و توانمند باید از سوی متولیان ارشد حکومتی صورت گیرد و با ارتقا مسائل حقوقی و انگیزشی زمینه ساز این گرایش شوند.
بخرد با تاکید بر اینکه نگاه حاکمیت باید به معلم و آموزش و پرورش تغییر کند و به عنوان یک سازمان مصرفی و بدون تولید به آن نگاه نشود، گفت: چه سرمایه و تولیدی بالاتر از پرورش انسان است؟ لذا انتظار می رود رئیس جهمور ضمن اولویت دادن به آموزش و پرورش در راس امور، جهت اجرایی شدن مفاد سند تحول بنیادین، گامی ماندگار و بلند بردارد.
وی افزود: یکی از مهم ترین مسائل امروز، ادامه تحصیل معلمان است که امیدوارم در این خصوص هرچه زودتر مشکل عدم اعمال مدرک تحصیلی بالاتر برای معلمان برداشته شود. تقاضا میشود به منظور جذب نیروی انسانی کارآمد، دستورالعملی مدون و مطابق با اهداف سند بنیادین، تدوین و در شوای عالی آموزش و پرورش تصویب شود تا اینگونه از اعمال سلیقه در جذب معلمان توسط افراد بیاطلاع از این شغل حساس، جلوگیری شود.
معلم نمونه خوزستانی تاکید کرد: همچنین درخصوص معوقات استدعا داریم پاداش پایان خدمت فرهنگیان و سایر پرداختی های معوق مطابق تورم، تجدید نظر و به موقع پرداخت شود. پیشنهاد میشود صندوق های تعاونی مانند صندوق ذخیره فرهنگیان شفاف سازی و مدیریت صحیح و کارآمد داشته باشند. همچنین شهرداریها و بخش صنعت در بهبود مدارس نقش موثری داشته باشند.
بخرد در پاسخ به سوال رئیس جمهور مبنی بر اینکه داشتن مدرک تحصیل، مصاحبه یا یک سفارش برای معلم شدن کافی نیست، پس چگونه معلمان را باید انتخاب کرد؟ گفت: در تمام دنیا شاخصهای بسیار سختی را برای جذب معلم در نظر میگیرند. نمرات درسی دوران تحصیل معلم جزو یکی از آیتمهای جذب معلم است. دانش کلامی، دانش حرفهای، عشق به دانش آموز و عشق به معلمی باید ملاکهای اصلی در انتخاب معلم باشد. همچنین معلم پس از طی دورههای مدنظر، قبل از آغاز به کار باید بار دیگر سلامت جسمی، روانی، گفتاری و دانشی او توسط اساتید و معلمین با تجربه آزموده شود و بعد از تایید همه این مراحل، معلم در کلاس حضور پیدا کند.
وی در پایان گفت: امروز نظام آموزش و پرورش ما نیاز به گزینش ویژه و سختگیرانه در انتخاب معلم دارد. همکارانی که در حوزه نهضت سوادآموزی هستند پس از یک دوره کوتاه وارد کلاس تدریس میشوند که این مساله زیبنده نظام آموزش و پرورش نیست.
در پایان این جلسه رئیس جمهور آغاز به کار رسمی شبکه دانش آموزی شاد را اعلام کرد. همچنین از معلمان نمونه سراسر کشور تقدیر شد.
در این مراسم از ۸۶ معلم توانمند و تلاشگر استان، ۴۷۷ معلم توانمند و تلاشگر منطقه ای و ۱۵۰ معلم با فداکاری های ویژه در استان خوزستان تقدیر به عمل آمد.