از سوی مرکز مطالعات اربعین منتشر شد:

۶۰ توصیه سیاستی برای برگزاری راهپیمایی اربعین ۹۹

پنجشنبه گذشته مرکز مطالعات اربعین، نشستی را با حضور کارشناسان و متخصصان حوزه اربعین برگزار کرد.
کد خبر: ۹۸۴۳۲۹
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹ 13 June 2020
|
17797 بازدید

به گزارش تابناک، این نشست که با عنوان "سناریوهای پیش رو در برگزاری برنامه اربعین" برگزار شد، جمعی از کارشناسان اربعین پژوه به همراه تعدادی از پزشکان، خادمان مواکب اربعینی و جمعی از اساتید حوزه سیاستگذاری حضور داشتند و ضمن بررسی آخرین وضعیت حاکم بر روند بیماری کرونا، به تحلیل سناریوهای پیش روی سیاستگذاران در موضوع برگزاری اربعین امسال پرداختند. این نشست نیم روزه، ضمن جمع بندی دیدگاههای صاحبنظران حاضر در نشست، راهکارها و توصیه های سیاستی ناظر بر چهار سناریوهای محتمل در برگزاری اربعین را بررسی کردند.
این چهار سناریو که مبنی بر دو مولفه وضعیت بحرانی بیماری در دو کشور ایران و عراق تحلیل و ارایه گردید عبارتند از:
۱. عدم امکان برگزاری پیاده روی اربعین برای هیچ از زوار اعم از عراقی و ایرانی؛
۲. برگزاری پیاده روی عراقی صرفا برای زوار عراقی و بدون حضور زوار ایرانی؛
۳. برگزاری محدود و کنترل شده راهپیمایی با حضور زوار عراقی و ایرانی؛
۴. برگزاری راهپیمایی اربعین بدون محدودیت خاص.

در پایان این نشست، بسته ای ناظر بر ۶۰ توصیه سیاستی برای سیاستگذاران ستاد اربعین، موکب داران، زوار و سایر مشتاقان و علاقمندان به این حماسه عظیم ارایه گردید که امید است مورد توجه قرار گیرد.

۱. لزوم توجه به تحولات سیاسی یک سال گذشته و اخیر در تحلیل گشتردگی برپایی راهپیمایی اربعین امسال از جمله: شهادت سردار سلیمانی، تحولات آمریکا، اقدامات رژیم صهیونیستی در منطقه و ...؛

۲. لزوم توجه به طراحی سیاستهای مخاطب محور از جمله: سیاستهای ناظر بر نهادهای دولتی، نقش نهادهای غیر دولتی و مردم، مراجع تاثیر گذار اجتماعی بویژه علما و مراجع.

۳. ضرورت توجه به ماهیت اجتماعی - فرهنگی حماسه راهپیمایی اربعین در کلیه طرح ریزی ها و برنامه ریزی ها؛

۴. لزوم اتخاذ تدابیر کارگشا در ار یک از چهار سناریوهای مطرح شده پیش رو؛

۵. توجه به عکس العمل های ناشایست و غیر قابل قبول گروهایی محدودی از جامعه در صورت ممنوعیت برگزاری راهپیمایی اربعین و لزوم روشنگری های کارشناسانه در سطح رسانه ها؛

۶. لزوم بسیج کانوهای مرجع اجتماعی از جمله: روانشناسان، جامعه شناسان و پزشکان در کنار مسیولین دولتی و روحانیون به منظور متقاعد سازی جامعه در پذیرش تصمیم نهایی برگزاری و یا عدم برگزاری اربعین؛

۷.‌ لزوم پیش بینی ابعاد جنگ روانی و رسانه ای دشمن از جمله رواج دوگانه های باطل از جمله: سلامت-اربعین، نان-دین و ... در نزدیکی ایام اربعین؛

۸. سکوت بسیار ویژه و قابل تامل رسانه های بین المللی در مورد وضعیت کرونا در کشور عراق و احتمال انفجار بمب خبری و رسانه ای در نزدیکی ایام اربعین و عراق هراسی غیر واقعی در مورد شرایط کرونا در عراق؛

۹. تحلیل مواضع سیاسی دولت جدید مستقر در عراق و مواضع سیاسی در قبال جمهوری اسلامی ایران توسط دستگاه دیپماسی کشور و پیش بینی تدابیر لازم در این خصوص؛

۱۰. توجه به جایگاه تمدن سازی اربعین بویژه در مبارزه با طاغوت و متناسب با شرایط امروز حاکم بر کشورهای مختلف دنیا؛

۱۱. تحلیل تجربه سیاستی تدبیر در موضوع عدم برگزاری روز قدس و بستن مساجد و اماکن متبرکه و دیدگاه اعلامی مقام معظم رهبری در خصوص صلاحیت صاحبنظران تصمیم گیرنده در این قبیل موضوعات؛

۱۲. لزوم تشکیل ساختار احتصاصی رسانه ای در موضوع اربعین و تهیه نقشه عملیات رسانه ای جامع؛

۱۳. لزوم سناریو پردازی فضای رسانه ای اربعین مستقلا به عنوان یک مسئله مهم و تاثیر گذار بر کل موضوع؛

۱۴.‌ تکمیل و افزایش ظرفیت های مشورتی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا در موضوع اربعین؛

۱۵. بصیرت افزایی و ارئه تصویرهای تطبیقی واقعی از جوامع مختلف به ویژه عراق؛

۱۶. لزوم طرح ریزی جدی و گسترده بسته های ویژه جاماندگان گسترده تر و جذابت تر از سالهای گذشته؛

۱۷. بررسی تجربه های عملیاتی چند ماهه گذشته گروههای جهادی قم مانند پیاده روی امدادی و پیاده روی الي بیت المقدس؛

۱۸. رصد مستمر فضای اجتماعی و نگرشی حاکم در عراق؛

۱۹. پیش بینی احتمال هر گونه تصمیم گیری غافلگیرانه از سوی دولت عراق که تصمیم گیری های ایران را تحت تأثیر قرار دهد؛

۲۰. ضرورت طراحی عملیاتي و اجرایی همزمان همه سناریوهای محتمل مبتنی بر پروتکل های بهداشتی و درمانی در هر یک از سناریوها؛

۲۱. توجه به ماهیت بین المللی و فرا ملیتی اربعین در تصمیم‌گیری و سیاستگذاری اربعین؛

۲۲. بررسی تجربه رفتاری و عملکردی مردم و دولت عراق در ایام برگزاری پیاده روی نیمه شعبان در چند ماهه گذشته و تحلیل آن به عنوان یک تجربه قابل تامل؛

۲۳. اهمیت ادبیات سازی و در دست گرفتن گفتمان رسانه ای اربعین به ویژه در شرایط عدم برگزاری راهپیمایی اربعین و موجهه با القای رسانه ای احتمالی شکست خوردن اربعین در آن وضعیت؛

۲۴.‌ بررسی تجربه موفق کشور در برگزاری موسم حج سالهای ۹۴ و ۹۶ به عنوان یک تجربه موفق در پایش از مبدا توسط تیم پزشکی حج در اعزام زایران؛

۲۵. پرهیز از القای دوگانه های غلط و مغرضانه دولت-اربعین در جامعه که قطعا به صلاح جامعه دینی و اربعین نخواهد بود؛

۲۶. اتخاذ راهبرد تبدیل تهدید به فرصت و بسط گفتمانی اربعین به یک گفتمان اجتماعی فراتر از مکان و زمان جغرافیای اربعین و عراق در قالب تحقق کارکردهای اجتماعی در بستر ظرفیت های اربعینی؛

۲۷. پرهیز از مقابله سازی های مخرب در بین زایران اربعینی با عموم جامعه؛

۲۸. توجه جدی و عدم غفلت نسبت به نقش سنت های الهی در امتداد مسیر تمدن ساز اربعین؛

۲۹. مکان توسعه و تنوع کارکردی و جغرافیایی اربعین در امسال؛

۳۰. توجه به قدرت غیر قابل انکار رسانه ای عراق در تغییر در خصوص مدیریت شرایط اجتماعی و نگرش های مردمی عراقی ها در موضوع برگزاری راهپیمایی اربعین امسال؛

۳۱. فرصت ویژه و منحصر بفرد برنامه امسال در توجه به جامع نگری به مخاطبان در اربعین شامل: زائران، جاماندگان، شیعیان و بشریت، بطوری که طراحی برنامه‌های پیاده روی اربعین امسال می‌تواند به صورت جدی‌تر همه گروه های مخاطب اربعینی را مورد تاکید و توجه قرار دهد؛

۳۲. تلاش در جهت همکاری مواکب ایرانی قبل از ایام اربعین برای کمک به شرایط بهداشتی درمانی در عراقی در قالب گروههای جهادی؛

۳۳. تمرکز ظرفیت مواکب اربعینی در مناطق محروم داخل کشور به ویژه در خوزستان و در حوزه خدمات رسانی بعداشتی؛

۳۴. استفاده از ظرفیت مواکب اربعینی در خدمت کمک رسانی به بهبود شرایط بهداشتی و درمانی عراق حتی در شرایطی که امکان حضور زایران ایرانی در راهپیمایی اربعین امسال وجود نداشته باشد؛

۳۵. استفاده از تجربیات و ظرفیت های آمادگی تیم پزشکی حج در همین امسال برای اعزام حجاج؛

۳۶. تکثیر الگوهای راهپیمایی محلی در فواصل مشخص در ایام اربعین به ویژه در شهرهایی که در مسیر هر ساله زوار قرار داشته اند و استقبال از زوار در شهرهای مختلف می تواند الگویی جایگزین برای برگزاری نمادین راهپیمایی باشد؛

۳۷. ترویج جهت جایگزین کردن راهپیمایی ۲۸ صفر به مقصد حرم امام هشتم علیه السلام برای زوار ایرانی؛

۳۸. برنامه ریزی جهت کمپین سازی های تخصصي به ویژه کمپین های بین المللی و منطقه ای؛

۳۹. فعال سازی ظرفیت های پژوهشی و اندیشکده ای جهت محتوای سازی حرفه ای و جامعه پذیر در خصوص ملاحظات برگزاری و یا عدم برگزاری راهپیمایی اربعین و در انتشار عمومی این محتوا بویژه سخنرانان؛

۴۰. تدوین و انتشار پروتکل‌های برپایي موکب در شرايط کرونا؛

۴۱. برگزاری جلسات مجازی هم اندیشی میان موکب داران ایرانی و عراقی و با حضور صاحب نظران؛

۴۲. تولید محتوای آموزشی برای موکب داران و آموزش آنها و ارائه استانداردها؛

۴۳.‌ تسریع در آموزش و انتشار استاندارهای تجهیز مواکب متناسب با شرایط کرونا؛

۴۴. اخذ تدابیر اجتماعی و امنیتی مناسب جهت مواجهه با اغتشاشات احتمالی در مرزها که ممکن است در صورت ممنوعیت زیارت، توسط برخی از زوار اتفاق بیافتد؛

۴۵. سازماندهی جهت استقرار گسترده مواکب بهداشتی در صورت برگزاری راهپیمایی؛

۴۶. برنامه ریزی جهت استقرار مواکب بهداشتی در شهرهای غیر از مسیر پیاده روی جهت کمک به مردم عراق در شرایط بیماری؛

۴۷.‌ هماهنگی جهت حضور تعدادي مواکب قبل از اربعین ولو در حد محدود در حوزه خدمات بهداشتی و خدمات درمانی در مناطق درگیر در کرونا در کشور عراق در صورت عدن حضور زوار ایرانی در ایام اربعین؛

۴۸. پیش بینی اقتضائات حاکم بر نظام مسائل در سطوح مختلف از جمله: سطح بین‌الملل و بویژه جبهه مقاومت، سطح ملی و سطح دولتی از سوی کلیه افراد و نهادهای مرتبط با حوزه برنامه ریزی و سیاستگذاری راهپیمایی اربعین؛

۴۹. ترویج فرهنگ زيارت نيابتي در سطح ملی و بین المللی؛

۵۰. تاکید بر ارجحیت و اولویت تداوم برگزاری اربعین در سال‌های آینده نسبت به اصرار بر برگزاری امسال تحت هر شرایطی؛

۵۱. توجه به ظرفیت دهه محرم جهت بصیرت افزایی در سطح جامعه و توجه به برخی ملاحظات طبیعی ایام‌ محرم و احتمال اعلام برخی موضع گیری های عجولانه و هماهنگ نشده از سوی هیئات و مداحان و منبریان و لزوم هماهنگی بین آنها از سوی مراجع مربوطه؛

۵۲. تاکید و توجه مستمر به ضرورت استعانت از الطاف الهی در حل مشکل بیماری و عنایت ویژه حضرت سیدالشهدا در کلیه شئون برنامه ریزی و پرهیز غفلت ناخواسته در این خصوص؛

۵۳. توجه ویژه به نقش علما و مراجع عظام تقلید در فرهنگ سازی جهت اجرای هر گونه سیاست در برگزاری راهپیمایی اربعین امسال؛

۵۴. توجه بخشی جامعه به موضوع "سلامت معنوی" به عنوان یکی از ابعاد راهبردی مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی در حوزه سیاستگذاری سلامت؛

۵۵. تشکیل قرارگاه رصد و تحلیل رسانه های غربی در موضوع اربعین؛

۵۶. بهره گیری حداکثری از ظرفیت فضاي مجازي در ایام اربعین در قالب جلب و حمایت از اجرای ایده های نوآورانه و جذاب؛

۵۷. پیگری تحقق ایده "هيات هشتاد ميليوني اربعيني ها" از طریق رسانه ملی؛

۵۸. اتخاذ تدبیر اعمال محدوديت سني سفر به اربعین در صورت راهکاری موثر در کاهش مخاطرات احتمالی در صورت امکان برگزاری راهپیمایی اربعین امسال؛

۵۹. پیگیری جهت تصویب و عملیاتی سازی پروتکل های تدوین شده از طریق مراجع قانونی و رسمی ستادهای مقابله با کرونا؛

۶۰. تاکید بر شعارمحوري "کمک به مردم عراق و ميزبانان اربعين در شرايط کرونا" به عنوان یکی از مصادیق برادری بین امت ایران و عراق در امسال.


ضمنا مرمرکز مطالعات اربعین، در ادامه نشستهایی را برای پیگیری و اجرایی سازی پیشنهادات فوق در دستور کار خود دارد که بر این اساس، از عموم کارشناسان و علاقمندان دعوت بعمل می آورد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟