تالیسمان محصول سال ۲۰۱۵ کمپانی رنو، همه تلاش این برند فرانسوی برای کسب بازار از دست رفتهاش در اروپا بود. اما این خودرو که برای کشورهای فرمان چپ تولیدی نداشت، نتوانست طی ۴ سال عرضه در اروپا به آمار فروش بیش از ۱۰۵ هزار دستگاه دست یابد. البته که رنو چندان هم از آمار فروش ناراضی نبود و دچار ناامیدی نشد. به همین دلیل هم سرانجام بعد از ۴ سال به فکر ارائه فیسلیفتی از این خودرو افتاد. به هر حال تالیسمان از هر نظر خودروی کامل و بینقصی محسوب میشود. رنو هم این فروش نه چندان بالا در برابر رقبایی مانند تویوتا را به دلیل مشکلات این محصول نورچشمیاش نمیداند. بد نیست بدانید تغییرات فیسلیفت تالیسمان آنقدر محدود است که نیاز به دقت فراوان برای پیدا کردن تفاوتهایش با نسخه اولیه دارد.
جزئیات نامحسوس رنو تالیسمان ۲۰۲۰
رنو ادعا میکند که دلیل نامحسوس بودن تغییرات اعمال شده بر تالیسمان ۲۰۲۰ ظریف بودن آنهاست. این تغییرات در چهره شامل بازطراحی جلوپنجره و چراغهای الایدی و سپر جلوست. چراغها در تالیسمان ۲۰۲۰ به طور کامل الایدی هستند. چراغهای جلو اما از نوع الایدی ماتریکساند که راهنماهای هوشمند به شکلی یکپارچه در آنها نصب شده است. چراغهای ماتریکس دارای تکنولوژی تطبیقپذیری هستند که زمان نزدیک شدن فردی به خودرو ایجاد روشنایی کرده و به راننده هشدار میدهند. در تالیسمان ۲۰۲۰ چراغهای عقب نیز طراحی متفاوتی دارند و به تزئینات کرومی مزین شدهاند. آنتن کوسهای را نیز به تغییرات این بخش باید افزود. رینگهای آلیاژی جدید رنو تالیسمان هم در نسخه فیسلیفت دراندازههای ۱۷، ۱۸ و ۱۹ اینچی قابل سفارشاند.
اما تغییرات بیشتر این فیسلیفت در داخل کابین مشاهده میشود. آینه وسط الکتروکرومیک بزرگتر بدون قاب، جالیوانیهای کارآمدتر، جزئیات کرومی بیشتر، نورپردازی داخلی جدید، ارتقای کیفیت روکش چرمی صندلیها و به کار بردن قطعات چوبی در پرداخت نهایی داشبورد و درها از جمله این تغییرات هستند. همینطور رنو ۳ رنگ متفاوت برای روکشها در نظر گرفته که حق انتخاب مشتری را بالا میبرد.
اما مهمترین تغییر در این بخش جایگزینی نمایشگر نیمهدیجیتال، نیمه آنالوگ پشت فرمان با یک صفحهنمایش بزرگ ۱۰.۲ اینچی است. این صفحه نمایش که قابلیت شخصیسازی دارد، علاوه بر صفحه نمایش قبلی موجود در جلوداشبورد است که در نسخه قبلی شاهدش بودهایم. این نمایشگر اطلاعات مسیر را به راننده میدهد و مانع از کاهش دید و تمرکزش برای چک کردن این اطلاعات روی مانیتور وسط میشود. صفحه نمایش وسط نیز سیستم سرگرمی ایزیلینک رنو را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. نباید از ارتقای سطح امکانات رفاهی تالیسمان هم غافل شد. شارژر بیسیم تلفن همراه هوشمند یکی از این امکانات است. همچنین ۵۰ درصد دید بهتر چراغهای جدید خودرو در شب از دیگر ویژگیهای ارتقا یافته به شمار میرود.
سلام به سیستم رانندگی خودکار
رنو برای بالاتر رفتن سطح رضایت مشتریهای اروپایی و در نتیجه آمار بهتر خرید و فروش خودروی خود، تجهیزات ایمنی تالیسمان را هم ارتقا داده است. یکی از این تجهیزات سیستم رانندگی خودکار سطح ۲ است. این تکنولوژی که شامل سیستم کمکی رانندگی در بزرگراه و ترافیک سنگین و ترمز اضطراری فعال میشود، قادر است تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت عمل کند و کنترل توقف خودرو را بین صفر تا این سرعت بدون هیچگونه دخالتی از سوی راننده در دست بگیرد. رنو همان موتورهای ۱.۳ و ۱.۸ لیتری توربوشارژ تالیسمان ۲۰۱۵ را در نسخه فیسلیفتش به کار برده و نمونه دیزلی آن هم موتور ۱.۷ و ۲ لیتری توربوشارژ قبلی را حمل میکند.
هنوز خبری از موتورهای برقی و هیبریدی در تالیسمان نیست. گیربکس تالیسمان ۲۰۲۰ نیز همان گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه معروف نسخه قبلیاش است. بازده این گیربکس و موتور در کنار هم به میزان کافی خوب و رضایتبخش بود و نقصی در کارشان دیده نمیشد که برطرف شود. لازم به ذکر است نسخه دیزلی ۱.۷ لیتری تالیسمان ۲۰۱۵ دارای گیربکس ۶ سرعته دستی بود که در نسخه فیسلیفت نیز این موتور و گیربکس را در کنار هم میبینیم.
رنو اعلام کرده که تالیسمان ۲۰۲۰ را نیز مانند نسخه قبلی با بدنه استیشن هم ارائه میکند. همچنین ۳ رنگ به طیف رنگهای بدنه این خودرو اضافه شده که تنوع برای انتخاب را افزایش میدهد. این رنگها شامل خاکستری بالتیک، خاکستری هایلند و قرمز وینتیج میشوند.
در انتظار رونمایی
رنو خبر رسمی معرفی نسخه فیسلیفت تالیسمان را اواخر فوریه ۲۰۲۰ اعلام کرد و قول رونمایی رسمی آن را در نمایشگاه ژنو ۲۰۲۰ که قرار بود در ماه مارس برگزار شود، داد. اما کرونا باعث شد تا این نمایشگاه لغو شده و به تاریخ نامعلومی در آینده موکول شود. حالا رنو و طرفداران تالیسمان نیز باید تا آن تاریخ برای رونمایی و بازدید از این فیسلیفت صبر پیشه کنند.