به گزارش «تابناک» به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهرداد ایزدی حمایت از مصرف کننده را حمایت از تولید کننده واقعی دانست و گفت: این دو تفاوتی ندارند و هر دو در جهت اعتلای کشور حرکت میکنند.
وی افزود: تولید کننده باید محصول را با قیمت مناسب عرضه کرده و مصرف کننده هم از قیمت و کیفیت کالا راضی باشد و در این میان کالای قاچاق مشکل زا است.
مدیرکل دفتر مطالعات وبرنامه ریزی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان یکی از مهمترین رویکردهای این سازمان را مبارزه با قاچاق دانست و افزود: مصرف کننده باید مطمئن باشد کالا با خدمات پس از فروش بدستش میرسد و تولید کننده ایرانی در این میان حق واقعی مصرف کننده داخلی را اعاده میکند.
ایزدی با بیان اینکه سازمان حمایت در کنار تعزیرات پیگیر این حق بوده و حقوق مصرف کننده را اعاده مینماید، سامانههای درج قیمت را در راستای حمایت از مردم دانست و گفت: به عنوان مثال لوازم خانگی دارای بیش از ۱۰ هزار مدل در بازار داخلی است؛ بنابراین سامانه اینترنتی ۱۲۴ قیمت ۱۶۰ قلم کالا را با درج قیمت به مردم معرفی میکند.
وی با بیان اینکه این سامانه دو امکانِ درجِ گروه کالایی و خدمات را در اختیار مخاطب قرار میدهد، غلات، روغن، پروتئین، لبنیات، میوه و صیفی، مواد غذایی و نهادهها و نیز مجموعه لوازم بهداشتی، لوازم خانگی، لاستیک و… را از مجموعههایی دانست که با درج قیمت در این سامانه معرفی شده اند.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمایت گفت: این سامانه تنها کالای تولید داخل را به نمایش میگذارد و این مسئله از ویژگیهای سامانه ۱۲۴ است.
ایزدی رنج قیمتی کالا را در این سامانه از دیگر خصیصهها دانست که ویژگیهای جزئی کالا را بر اساس قیمت در اختیار مصرف کننده قرار میدهد.
وی با اعلام اینکه سایت قدیمی ۱۲۴، قیمتها را کاملاً به تفکیک و با ذکر خوداظهاری درج کرده است، افزود: این سامانه تمام ویژگیهای کالاها را نمایش میدهد.
ایزدی ادامه داد: ما از نظر قانون دستورالعمل قیمت گذاری کالا و خدمات را در اختیار داریم؛ قانون میگوید برخی کالاها نظیر نان، برنج وارداتی یا شکر دارای قیمت مصوب هستند و مغازهها نمیتوانند در این حوزه دخالت کنند.
وی در اینباره توضیح داد: دولت برای واردات مواد اولیه یارانه تخصیص داده و لذا کالا باید با قیمت مصوب به فروش برسد.
ایزدی در عین حال گفت: برخی کالاها مشمول قیمت گذاری بر اساس بند دوم دستورالعمل هیئت تعیین قیمتها میشوند؛ بنابراین شرکتها از جمله لوازم خانگیها باید بر اساس این دستورالعمل کالای خود را قیمت گذاری کنند.
وی تاکید کرد بررسی لازم برای تعیین قیمت مناسب از سوی ناظران صورت میگیرد و گفت: در سامانه ۱۲۴ شکایات مردمی بصورت روزانه بررسی شده و پاسخ داده میشود.
ایزدی افزود: بیش از ۹۵ درصد مردم پاسخ خود را دریافت کرده و مشخص شده است فروشنده مورد نظر شکایت، مرتکب تخلف شده است یا خیر!