مجلس به دنبال توقف افزایش قیمت خودرو

این روز‌ها «گرانی» با زندگی مردم عجین شده و هر روز خبر از افزایش قیمت‌ها شنیده می‌شود و انگار هم پایانی بر آن متصور نیست؛ اما این بار نوبت بالا رفتن نرخ خودروست.
کد خبر: ۹۹۲۰۶۷
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰ 22 July 2020
|
25641 بازدید
|

این روز‌ها «گرانی» با زندگی مردم عجین شده و هر روز خبر از افزایش قیمت‌ها شنیده می‌شود و انگار هم پایانی بر آن متصور نیست؛ اما این بار نوبت بالا رفتن نرخ خودروست.

به گزارش «تابناک»؛ پس از انتشار خبر موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت‌ها به صورت فصلی و اعمال قیمت‌های جدید برای خودرو‌های شرکت‌های خصوصی و یکی از خودروسازان بزرگ، مرحله جدید افزایش نرخ‌ها آغاز شد.

اما ماجرای گرانی خودرو چیست؟

بعد از افزایش نرخ ارز، بازار خودرو صعودی شد؛ بازاری که قیمت‌های آن متاثر از آغاز مسافرت‌های تابستانی و به دنبال آن افزایش تقاضا بود، اما امسال که به دلیل شیوع کرونا خبری از مسافرت نیست، باز هم بازار خودرو همچون سال‌های گذشته، راه خود برای گرانی را در پیش گرفت. توضیح رییس شورای رقابت درباره علت موافقت با افزایش قیمت، اوضاع تورمی کشور است که بر اساس آن خودروسازان در صورت تمایل می‌توانند هر سه ماه یک بار، تورم بخشی را از بانک مرکزی خواسته و سپس با تایید ستاد تنظیم بازار، افزایش قیمت را رقم بزنند.

پر واضح است که گرانی خودرو عوامل مختلف دیگری همچون افزایش نرخ تورم، ایجاد سرمایه‌های سرگردان و کاهش ارزش ریال و کم شدن تولید و عرضه خودرو به بازار و تبدیل شدن خودرو از کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای دارد، اما در این بین نباید نقش دلالان را نادیده گرفت؛ کسانی که عامل اختلاف فاحش قیمتی کارخانه و بازار آزاد شده اند. افزایش نرخ ارز هم بی تاثیر نبوده تا جایی که فعالان بازار خودرو ثبات در نرخ ارز را عاملی مهم در ایجاد آرامش در بازار خودرو می‌دانند.

تاکنون دو شرکت خودروساز سایپا و مدیران خودرو وارد فاز افزایش قیمت خودرو شدند و شاید بعد‌ها ایران خودرو هم به این صف بپیوندد، اما با توجه به این موج جدید گرانی خودرو، راهکار مجلس برای مقابله با آن چیست؟

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی کمیسیون تخصصی ناظر بر عملکرد وزارت صنعت معدن و تجارت و به دنبال آن بازار خودروست. اخیرا عزت الله اکبری، رییس کمیسیون صنایع و معادن برای مقابله با گرانی بازار خودرو از تدوین طرح‌های دوفوریتی برای کاهش تصدی گری دولت خبر داده بود، چون به گفته او، سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی در ظاهر ۱۴ تا ۱۷ درصد است، اما در عمل دخالت‌های ۲۰۰ درصدی در مدیریت داشته که با ذات بنگاه داری اقتصادی سازگار نیست. باید دولت به اندازه سهامش در مدیریت دخالت کند که برای رخ دادن این امر و جلوگیری از بی نظمی‌ها مجلس ورود خواهد کرد.

مصطفی طاهری، عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن نیز از ارائه طرح جامع ساماندهی خودرو شامل برنامه‌های میان و بلند مدت سخن گفت که با اجرایی شدن آن در بلندمدت، تولید خودرو و عرضه آن افزایش یافته و در نتیجه قیمت خودرو کاهش محسوسی پیدا می‌کند. همچنین با تعیین مالیات از جولان دلال‌ها و محتکران جلوگیری خواهد شد؛ موضوعی شامل دارندگان چند خودرو، دلالان و محتکران می‌شود.

الله وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن هم راهکار ایجاد تعادل قیمت در بازار خودرو را، فراهم آمدن زمینه‌های صادرات و واردات با افزایش کیفیت آن دانست و این طور توضیح داد که در بازار خودرو به سیاست‌های بازدارنده نیاز است. همچنین باید خصوصی سازی، رقابت، قیمت گذاری، تیراژ تولید و سرشکن شدن هزینه‌ها و هزینه‌های بالای خودروسازان مد نظر قرار گیرد تا در نهایت با لحاظ منافع ملی، کمکی به بهبود وضعیت معیشت مردم کرد.

لطف الله سیاهکلی، عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن، نظارت بر خودروسازان را مهم و از اصلی‌ترین اولویت‌های این کمیسیون برشمرد و گفت: با توجه به فرصت مناسب داده شده به تولیدکنندگان داخلی برای تولید خودرو و حمایت مردم، انتظار می‌رود که خودروسازان تمام تلاش خود را برای بهبود کیفیت و کمیت به کار برند. قطعا مجلس با در نظر گرفتن این موارد و نقش جدی سوداگران از ابزار‌های خود برای مقابله با گرانی استفاده می‌کند، چون امروزه شاهد بازار مکاره در صنعت خودرو ـ که خرید خودرو را به یک کار سخت و پیچیده برای مردم تبدیل کرده است ـ هستیم؛ روندی که بر خلاف تمامی کشور‌های دنیاست.

پیش از این هم مجلس دهم طرحی برای ساماندهی بازار خودرو به تصویب رسانده بود که انتظار واکنش مثبت بازار و ایجاد ثبات می‌رفت.

اما نه تنها این اتفاق نیفتاد که بازار روند صعودی به خود گرفت؛ لذا انتظار می‌رود اگر مجلس یازدهم بنایی بر تصویب قانونی برای کاهش قیمت خودرو دارد، با نگاه به شرایط بازار از اجرایی شدن آن هم مطمئن شود. همچنین از ابزار‌های نظاراتی غافل نشده و جلسات مشترک هم اندیشی با خودروسازان داخلی و مسئولان وزارت صمت برای رسیدن به راهکار برگزار کند؛ البته که در این آشفته بازار، نداشتن وزیر صنعت معدن و تجارت بی تاثیر نیست.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۳۰
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
آهای مجلسیان ترمز این ظلم و ستمی که داره به مردم جامعه وارد میشه را برای همیشه بکشید. ظالمان و مافیایی که ازین بازار دارن سود به جیب میبرند باید متوقف شوند، یکی ازین ظالمان هم خودروسازها هستند که با یک بعد سریعا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد روی محصولات آشغال و بی‌کیفیت خود میکشند اونم زیر پرچم دولت و شورای رقابتی .

امید به یاری مجلس نیست اما این حرف ها را زدم تا بدونید کارد به استخوان رسیدن یعنی چی.

خدایا خودت ظهور کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
یکی ازحضرات کارشناس اظهارفضل نمودند که دلار به زیر ۱۵۰۰۰ تومان بازخواهدگشت !
نمیشه که بورس نورچشمی تا هرکجاخواست رشد کنه ۲۰-۳۰ برابر بشه بعدتوقع داشته باشید ارزوطلا رشدنکنند هروقت بورس برگشت به ۳۰۰ هزار واحد دلار هم میشه ۱۵۰۰۰تومان !!! اگربورس بشه دومیلیون وبالاتر منتظر دلار ۳۰ هزارتومانی وبالاتر باشید !!!
دوران پروپاگاندا والقای روانی گذشت اقایان !!!
رشددلارناشی از کمبود عرضه نیست متناسب باتورم افسارگسیخته چندصددرصدی است !!!!
ناشناس
| Romania |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
وقتی میگید خودروسازان طبق مجوز مجازند هرسه ماه یکبار طبق تورم افزایش داشته باشند پس دولت درحق ما کارمندان ظالمه که هر سال یکبار حقوق ما رو به اندازه نصف تورم افزابش میده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
آب گل الود میکنند دوستان هم ماهی هاشون میگیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
دولتی وجود ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
شورای رقابت بدون حمایت دولت کاری نمیتواند انجام دهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
یعنی یکی در مجلس این قانون عرضه و تقاضا رو نمیدونه ؟؟؟
منکه رشتم اقتصاد نیست اینو میدونم
عرضه رو زیاد کن وقتی فراوان بشه دیگه از چشم میافته
سعید
| Germany |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
کار از این شعارها گذشته و این گرانی و تورم با چند کلمه و ماده حل نمی شودچون مجریان گرانی و تورم را تا کنون درک نکرده اند؟
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
شورای رقابت دیگر چه صیغه ای است سریعا آنرا تعطیل کنید و تعرفه واردات خودرو های کوچک را کاهش دهید تا این دو کارخانه دست از ظلم به مردم بردارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
چرا مردم رو می پیچونید؟
فکر می کنید مردم نمی فهمند؟
جلوی واردات خودرو رو گرفته اید.
جلوی واردات لوازم خودرو رو گرفته اید
هیچ حمایتی از قطعه سازان نمی کنید
از گرانی خودرو هم برخی بهره اقتصادی می برند
اونوقت کدومش رو می خواهید حذف کنید تا خودرو ارزان بشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
کاری کردن ، خودروساز نیاز به تولید نداره یک تعداد اندک تولید را انقدر گران میدن که برایشان کافی باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
خجالت آوره.میگن هر سه ماه افزایش قیمت!
بابا جمعش کنید تولید داخل را واردات را با تعرفه پایین آزاد کنید.خسته شدیم از این خودروسازها زور دولت هم نمیرسه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
دیگه دلاری هم نمونده
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
گریبان مردم افتاده بدست دوتا کارخانه انحصار گر
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
مجلسی که عملا نمی تواند از بزرگترین اهرم نظارتی و قانونی خود یعنی استیضاح استفاده کند عملا در هیچ زمینه دیگری هم قادر به انجام وظایفش نیست و فقط از بین بردن بودجه کشور و حقوق نجومی به تعدادی افراد است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
با این وضعیت تحریما هیچ شرکتی در جهان حاضر نیسا به ایران ماشین بده .
ناشناس
| Sweden |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
میگن به یکی قرض نمیدادن ، میگفت شکر خدا بدهکار نیستم .

اخوی ؛ هیچ کشوری حاضر نیست به ایران خودرو بده ، آخه ما تحریمیممممممممممم .

به خاطر چی تحریمیمممممم ، خدا میدونه .

میتونی از آقایون بپرسی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
دو راه بیشتر نیست یا باید به وسلیه واردات خودروهای ارزان قیمت بازار را متعادل کنیم
راه دوم باید آنقدر تولید کنیم تا نیاز بازار جواب داده شود
را دوم زمان بر است و دوباره فشار به مردم همچنان ادامه دارد ولی راه واردات ماشین های ارزان قیمت در تیراژ بالا در حال حاضر سریعترین راه برای تعادل بازار است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
اینو که همه میدونن .ولی شما پیدا کن اون شرکتی که از ترس امریکا حاضر به با معامله با ایران باشه
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
نقطه ضعف بزرگ نظام مدیریتی ما مسولانی هستندکه فقط نگاه امنیتی دارند.حتی اگرسابقه کارامنیتی داشته باشند(که البته باعث افتخاراست)درجایی که صحبت ازاقتصاداست بایدالویت رابه علم بدهند؛
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
چرا اینها حالیشان نمیشه؟ دلیل افزایش قیمت کالا نسبت بالای تقاضای مؤثر به عرضه کالا است، نه قیمت گذاری فروشنده. چرا در ایران به عرضه گر گیر می دهند به جای حل مشکل بازار؟ عرضه را زیاد کنید. همین الآن اگر مرزها را برای ورود خودرو خارجی بدون عوارض گمرکی باز کنید، قیمت خودرو سقوط آزاد می کند و سایپا باید التماس کند که کسی پراید را به یک چندم قیمت کنونی بخرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
احسنت درسته.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
عرضه کاملا به مقدار لازم وجود داره ولی ولی تا وقتی که هر روز قیمت خودرو از دیروزش گرونتر میشه و مردم برای سود بردن به خرید خودرو روی میارن و تقاضای کاذب ایجاد می کنن ، همین آش هست و همین کاسه . وگرنه چرا قبل از بالا رفتن دلار و گرونی همه چیز تقاضا کاذب وجود نداشت و هر وقت هرچی میخواستی بود .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
حالیشون هست
هدف سوء استفادست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
خخخخه
ان وقت دلال ها بیشتر میخرند
راه حل مالیات است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
مجلس به دنبال توقف قیمت خودرو هست ......چه اشکالی داره به فکر ارزون کردنش هم باشید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
ببین تا بهتون رو میدن توقع تون میره بالا!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
اول باید خودرو سازی خصوصی بشه و دولت، ایران خودرو و سایپا رو واگذار کنه و به وظایف خود در زمینه خودروسازی بپردازه وگرنه با جلوگیری از افزایش قیمت که معلول بی کفایتی مدیریتی و نامناسب بودن فضای کسب کار است مشکلات اصلی که مسبب تورم و گرانی هستند رفع نخواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
تجربه خصوصی سازی هم داریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
مگر دلار نیمایی 18000 تومان نیست؟ پس چرا فروشنده با کمال پررویی میگه دلار شده 25 تومان!! فریب حقه بازی مغازه داران رو نخورید، تاجر برای واردات کالا دلار نیمایی میگیره ولی موقع فروش به شما قیمت دلار 25 تومانی میده. نخرید اگه دیدین بیش از حد گرونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
نظارت نیست نظارت نیست نظارت نیست در همه امور
دولت وظیفه نظارتی شو انجام نمیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
مجلس اگه میخواد کار درست رو انجام بده کلا این دو فرغونساز رو تعطیل کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
نمیشه که اونوقت بچه هاشون بیکار میشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
امکان نداره این دو خودرو ساز درست بشن بصورت کامل باید به خودرو ساز خارجی تحویل داده بشن
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟