بازدید 8745
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح کرد؛

نقش مخرب بانک‌های ناتراز در رشد تورم/ در برخورد با بانک‌های ناسالم، مراقب باشیم مردم آسیب نبینند

مهمترین مشکل بانک‌ها، عدم رعایت حاکمیت شرکتی است و مجموعه نظام باید به بانک مرکزی کمک کند. علاوه بر این، برخورد با بانک‌های ناتراز نباید به گونه ای باشد که مردم آسیب ببینند و باید بانیان و سهامداران عمده آن بانک‌ها جریمه شوند.
کد خبر: ۱۱۸۱۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶ 01 July 2023

محمد ربیع‌زاده، کارشناس پولی و بانکی ضرورت عزم بانک مرکزی برای رفع ناترازی بانک‌ها و اعلام احتمال انحلال بانک‌های ناتراز به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: صورت وضعیت مالی بانک‌ها که یکی از آن‌ها ترازنامه است، دو ستون دارایی و بدهی دارد که ستون دارایی‌ها بیشتر با بخش واقعی اقتصاد در ارتباط است. مهمترین دارایی‌های نظام بانکی در سمت راست ترازنامه، یعنی مطالبات جاری و غیرجاری قرار دارد که تسهیلات را در برمی گیرد. سمت چپ ترازنامه هم در واقع ستون بدهی به شمار می‌آید و سرمایه حقوق صاحبان سهام است که مهمترین و عمده‌ترین بخش سپرده‌های مردم در آن جای دارد.
 
این کارشناس پولی و بانکی در این خصوص بیان کرد: این دو بخش با هم تراز می‌شوند؛ اما یکی از دلایل پیش آمدن ناترازی در عندالمطالبه بودن سپرده‌های مردم است. به این معنا که جنس و ماهیت سطح ترازنامه بانک‌ها بسیار فرار است و به تعبیری مانند گنجشک‌های درختان می‌ماند که با کمترین صدایی پرواز می‌کند. مردم هر مقدار و هر زمان سپرده‌های خود را مطالبه کنند، بانک نمی‌تواند در پرداخت آن خللی ایجاد کند. در گذشته سپرده‌های بلند مدت پنج ساله مقداری در این زمینه سختگیری داشت، اما با تورم موجود این جریمه‌ها خیلی تاثیرگذار نیست.
 
ربیع زاده در ادامه ضمن اشاره به موضوع تسهیلات، یادآور شد: سمت دیگر تراز نامه یعنی تسهیلات، برخلاف ماهیت سپرده‌ها دارای سررسید است و زودتر نمی‌توان آن را مطالبه کرد، اما حتی در سررسید و پس از آن در صورت مراجعه به مشتریانی که وام دریافت کرده اند، امکان نکول وجود دارد؛ بنابراین به وجود آمدن عدم تطابق بین دارایی‌ها و بدهی‌ها محتمل است و می‌تواند شروع کننده ناترازی باشد.
 
وی در این خصوص بیان کرد: بانک‌ها در اثر به وجود آمدن ناترازی جوابگوی سپرده‌های مردم نخواهند بود و ممکن است به دلیل تورم یا رقابت بین بانک‌ها و دلایل مختلف دیگر، این سپرده‌ها به نحو مطلوب جذب نشوند و سهم مردم کاهش پیدا کند. این مساله سبب عدم تطابق بین دارایی‌ها و بدهی‌ها و کسری خواهد شد.
 
این کارشناس پولی و بانکی در ادامه افزود: منابع بانک‌ها از کانال‌های مختلف تامین می‌شود و شعب یکی از این کانال‌ها به حساب می‌آید؛ بنابراین، چنانچه سپرده‌ها جوابگو منابع بانک نباشد، حرفه ای‌ترین راه برای تامین منابع همان سپرده گذاری‌های معروف شبانه است و از آنجا که جمع جبری بازار بین بانکی صفر است بدون تورم و تبعات اقتصادی روی خواهد داد، حتی برای بانک‌هایی که مازاد دارند، سودآورهم خواهد بود، اما مشکل زمانی پدید می‌آید که نشانه‌های بیماری یا همان اضافه برداشت از بانک مرکزی کم کم بروز پیدا می‌کند.
 
ربیع زاده در این رابطه تصریح کرد: برداشت از بانک مرکزی به دلیل آنکه به پایه پولی اضافه  و در ضریب تکاثر ضرب می‌شود، مسببات ایجاد تورم را به وجود خواهد آورد. در چنین وضعیتی، طبیعتا هم به ضرر اقتصاد کشور تمام می‌شود و هم بانک‌ها را زیان ده می‌کند. البته رئیس کل و معاون نظارتی و مجموعه بانک مرکزی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده اند، روسای قبلی هم از این حساسیت برخوردار بوده اند. براساس توضیحات رئیس کل، تمام بانک‌ها شامل این مشکل نمی‌شوند و نباید بین مردم ایجاد نگرانی کرد. بانک‌های مورد نظرقابل شناسایی هستند و اصلا نیازی به نام بردن از آن‌ها نیست.
 
وی در ادامه اظهار داشت: مهمترین مشکل بانک‌ها، رعایت نکردن حاکمیت شرکتی است و مجموعه نظام باید به بانک مرکزی کمک کند. علاوه بر این، برخورد با بانک‌های ناتراز نباید به شکلی صورت گیرد که مردم آسیب ببینند، حتما باید بانیان و سهامداران عمده آن بانک‌ها جریمه شوند، زیرا پول مردم را به یکسری دارایی‌های فیزیکی تبدیل کرده اند و در رشد تورم بسیار تاثیرگذار بوده‌اند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۱
یه همکار ژاپنی داشتم که از وضعبت زندگی برخی ایرانیان خارج از گشور تعجب میکرد و میگفت حتما شماها که اینقدر لوکس زندگی میکنید واینجورز خرج می کنید چاه نفت دارید! یادم هست که دقیقا له او گفتم خیر . اشنا در بانک داریم! متوجه نشد و گفت خلاصه چجور میشود این همه پوا داشت. جریان خاوری و حداقل صدها خاوری را به او توًیح دادم. در ژاپن یا هر کشور توسعه یافته ای وقتی کسی برای تجارت و سرمایه گذاری از بانک میخواهد وام حای دویست هزار دلاری بگیرد باید حداقل بیست سال سابقه خوب مالی و سناخته شده داشته باشد. بعد باید پلان مالی پروژه یا طرح خود را به بانک ارایه دهد و نیروهوی تخصص بانک که مو را از ماست میکشند بدقت ان را بررسی کنند و اگر تشخیث دادند این طرح قابل اجزا و امکان ًرر در ان میانه یا کم هست شتید با بخشی از دویست هزار دلار موافقت کنند. وای به او گفتم در ایران بیشتر بانکها دولتی یا خصولتی است. مدیران برخی از بانکها مانند همین خاوری بدون شازستگی ولی با ارتباط سیاسی به مقام بالا بانکی میرسند و انواع وام بانکی میلیونها دلاری را به خودشون یا شرکتهایی که خود شون غیر مستقیم تاسیس کردند و برادر و خواهر و برادر زاره و....بدون بررزسی تایید میکنند و انها هم پولها را به خارج انتقال میدهند و مثلا مانند خاوری چندین خانه و برج میخرند! از تعجب چشماش به بزرگی چشمهای هندیها شده بود. و سربع گفت پی دولت و دادگاه چکاره هست که این پولها را پس بگیره و انها را زندان کنم. شوخی و دوستانه بهش گفتم تو هم مثل انها تعطیل هستی که اصلا داستان را نگرفتی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
با سلام از دولت و مجلس شریف درخواست دارم واردات کالا های لوکس را بشدت تمام ممنوع کنند
وحید
| United States of America |
۰۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
چرا؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
کاش یکم روی دیکته متنت کار میکردی
صبح بخیر تازه به این فکرها افتادید؟ بعد از اینکه زندگی ملت نابوده شده؟ ما این چیزها زا سالهاست می دونستیم که یکی از عوامل اصلی نابودی اقتصاد و کشوربانکها هستند یعنی شما مسدولین نمی دانستید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
مسدولین می دونن ولی براشون مهم نیست
بانک ها با وضع قوانین نابه جا فقط در حال پر کردن جیب کارمندان خود و ان هم به نا حق هستند هستند. در حالیکه اگر یک فرد بخواهد وام بگیرد باید جان به لب شود.

مگر کارمندان بانک ها چقدر حقوق میگیرند؟ اصلا چقدر توان بازپرداخت وام دارند؟ کارمند تازه استخدام یک بانک با کارشناسی ارشد رشته ریاضی محض که طی یک دوره کار پنج ساله صاحب دو خانه دو ماشین، و باغ و ... چقدر شایستگی داشت که اینگونه پول دار شود. جواب مشخص است: از جیب من و شما.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
دوست شما حداقل ی کارشناسی ارشد داشته،یکی از دوستان بنده با مدرک آمار از دانشگاه شبانه که آنهم را در حین اشتغال با زدوبند گرفته الان ریس شعبه یکی از
،شعب بانک ملی شمال تهرانه،منزل شخصی ایشون در سعادت آباد حدودا ۶۰ میلیارد قیمتش.
یه همکار ژاپنی داشتم که از وضعبت زندگی برخی ایرانیان خارج از گشور تعجب میکرد و میگفت حتما شماها که اینقدر لوکس زندگی میکنید واینجورز خرج می کنید چاه نفت دارید! یادم هست که دقیقا له او گفتم خیر . اشنا در بانک داریم! متوجه نشد و گفت خلاصه چجور میشود این همه پول داشت. جریان خاوری و حداقل صدها خاوری را به او توضیح دادم. در ژاپن یا هر کشور توسعه یافته ای وقتی کسی برای تجارت و سرمایه گذاری از بانک میخواهد وام حتی دویست هزار دلاری بگیرد باید حداقل بیست سال سابقه خوب مالی و شناخته شده در حرفه اش داشته باشد. بعد باید پلان مالی پروژه یا طرح خود را به بانک ارایه دهد و نیروهای تخصص بانک که مو را از ماست میکشند بدقت ان را بررسی کنند و اگر تشخیص دادند این طرح قابل اجزا و امکان ضرر در ان میانه یا کم هست شاید با بخشی از دویست هزار دلار موافقت کنند. ولی به او گفتم در ایران بیشتر بانکها دولتی یا خصولتی است. مدیران برخی از بانکها مانند همین خاوری بدون شایستگی ولی با ارتباط سیاسی به مقام بالا بانکی میرسند و انواع وام بانکی میلیونها دلاری را به خودشون یا شرکتهایی که خود شون غیر مستقیم تاسیس کردند و برادر و خواهر و برادر زاده و....بدون بررسی تایید میکنند و انها هم پولها را به خارج انتقال میدهند و مثلا مانند خاوری چندین خانه و برج میخرند! از تعجب چشماش به بزرگی چشمهای هندیها شده بود. و سربع گفت پس دولت و دادگاه چکاره هست که این پولها را پس بگیره و انها را زندان کنند. شوخی و دوستانه بهش گفتم تو هم مثل انها تعطیل هستی که اصلا داستان را نگرفتی!
بزرگترین عامل تورم نا ترازی دخل و خرج دولت است البته مشکل از خرج دولت است و همیشه رشد درآمد دولت جوابگوی رشد خرج دولت نیست
یادمه در جریان موسسات اعتباری از سیف پرسیدند که چرا در بانکهای نا تراز را گل نمیگیرید خیلی خلاصه گفت نمی توانیم! اگر یک بانک را پول و نقدینگی ندهیم ورشکست و بسته میشود و عواقب امنیتی و اقتصادی ان برای کشور غیر قابل تحمل هست. خلاصه بعنی دوغ و دوشاب یکی است و مدیران بانکهای متخلف از مصونیت اهنین ررخوردارند چون می دانند هر اندازه کم بیاورند لانگ مرکزی هیچ ابزاری برای کنترل انها ندارد و مدیران بانکی که درست عمل میکنند می بینند در نزد بانک مرکزی تفاوتی با مدیران بانکهای متخلف ندارندو طبیعی است انگیزه تخلف لیشتر بوجود اید. حالا قیاس کنید با سیستم بانکداری امریکا که در همین چند ماه چند بانک بزرگ را به جرم تخلف یا ناترازی شبانه بستند و یا تغییر مدیریت اساسی دادند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
راه حلش فقط اعدام رئیس بانک متخلف است تا حساب کار دست بقیه بیاید. به خدای احد و واحد قسم اگر راهکار دیگری باشد
بانک ها اینجا فقط و فقط کارپرداز هستند که بدون پشتبانه و دارا بودن پول و سزمایه با پراغ سبز بانک مرکزی به آفازاده ها وام پند هزار میلیاردی بدهند تا ایشان بتوانند صنایع و اموال ملی را صاحب شوند و تاوان آن را دولت از چیب مردم بپردازد چون قرار هم نیست این وام ها باز پرداخت شود......
اسمش هم این هست که اگر این بانک ها اعلام ورشکستگی کنند سپرده گذاران میریزند بیرون و شعار سر میدهند که در نهایت باید بنام حجاب سرکوب گردد
کار بانکها شده جمع سرمایه های کوچک مردم کم در آمد و چپاول آن توسط دوستان و آشنایان والا ثروتمندان هرگز اموال خود را در بانک نمی گذارند
سوء استفاده از این آشکار تر نمی شود
متآسفانه در حال حاضر تخلفات بانک پاسارگاد محرض شده،اما مسئولین کاری نمیکنند ، زمانی میخواهند حرکت کنند که مدیر عامل بانک کنار خاوری نشسته باشه.دلیلش را مردم هم بهتر میدونند.به سهام بانک پاسارگاد سر بزنید متوجه حرف من میشید
سلام
اگر فرض را بر تخلف بانکها بگذاریم که همین هم هست لطفا یک حقوقدان پاسخ بدهد مجازات این بانکها و مدیران و ... چیست ... مردم را این فوق لیبرالیسم ایرانی بیچاره کرده
بانکها توسط صاحبان قدرت تاسیس شده اند و بانک مرکزی هیچ کاری نمیتواند انجام دهد دولت قسمتی از هزینه اداره کشور را از درامد بانکها تامین میکند ، همیشه میگویند بانکداری اسلامی؟ چرا استان قدس رضوی و حوزه های علمیه بانک اسلامی تاسیس نمیکنند تا الگوی برای کشور باشد بانکها ذره ، ذره با طرح و برنامه قشر متوسط جامعه را فقیرو فقیر تر میکند بهترین ساختمانها، تجهیزات ، خودرو .... در اختیار بانکها میباشد مدیران عامل ، اعضا هیئت مدیره ، مدیران امور شعب ، مدیریت شعب استانها امپراتور میبا شند .........
آقای مسئول نگران مردم نباشید ، آسیب دیدن تموم شده ..نکنه شما نگران خودتان هستید! با آرامش خاطر به کارتون برسید ..مردم متوجه نخواهند شد تازه متوجه شن ، چه کاری از دستشون بر میاد؟ آخرش یکی دوز درد زیادی میکشن تموم میشه ..
تمام مشکلات اززمانی شروع شد که بانکهای خصوصی تاسیس شدند وگرنه بانک کشاورزی یا مسکن دارند به مردم خذمات خوبی می دن .....
هر صحبت از برخورد با متخلف میشه پای مردم رو وسط می کشید چه در بحث خودرو چه بانک یا...........
یکی از مهمترین عوامل تورم،گرونی مسکن ،گرونی سکه و.... بانکها میباشند آقایان دلسوز مملکت بانکها مناطق تهران رابین خودشون تقسیم بندی کرده اند.هربانکی منازل یک منطقه رو خرید وفروش میکنند.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی