بازدید 17413
ضرب الاجلی که تمام شد؛

تکلیف بانک‌های ناتراز چه خواهد شد؟ / انحلال، ادغام یا مدارا تا اطلاع ثانوی؟

مردادماه رئیس شورای پول و اعتبار گفته بود: مجمع انحلال سه موسسه اعتباری تا مهرماه برگزار می‌شود و در مورد بقیه بانک‌ها نیز با همکاری وزارت اقتصاد برنامه مشخصی داریم. اگر موسسه اعتباری وارد فرایند حل و فصل یا انحلال شود، اتفاقی برای سپرده‌های مردم نخواهد افتاد.
کد خبر: ۱۱۹۵۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳ 30 September 2023

برنامه بانک مرکزی برای بانک‌های متخلف چیست؟ / انحلال، ادغام یا مدارا تا اطلاع ثانوی؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ موضوع ناترازی شبکه بانکی، چندسالی است به چالش اساسی برای سیاست گذار پولی تبدیل شده است تا جایی که هر رئیس کل بانک مرکزی که آمده، شعار سروسامان دادن به این وضعیت آشفته را داده است که بلکه بتواند از خلق پول توسط این بانک‌ها جلوگیری کند.

فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نیز در ماه‌های پایانی سال گذشته به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی منصوب شد و یکی از برنامه‌های خود را بر کنترل و مقابله با ناترازی بانک‌ها متمرکز و در این راستا، انضباط و کنترل ترازنامه بانک‌ها را اولویت بانک مرکزی اعلام کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در اردیبهشت ماه سال جاری نیز در دیدار دوره‌ای خود با مدیران عامل بانک‌ها بر ضرورت کنترل اضافه برداشت بانک‌ها تاکید کرد و گفت: حجم اضافه برداشت برخی بانک‌ها از بانک مرکزی قطعا پذیرفته نیست و بانک‌های ناتراز در این زمینه برای تعیین تکلیف، حتما مشمول قاعده و فرآیند گزیر خواهند شد.

فرزین افزود: همان طور که بار‌ها تأکید کرده‌ام، این میزان اضافه برداشت، عمدتاً ناشی از وضعیت و عملکرد چند بانک مشخص بوده و طبعا در این شرایط ـ که بخشی از شبکه بانکی کشور، ناتراز است ـ نمی‌توان سیاست‌های کنترل تورم را به درستی و موثر در کشور اجرایی کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه از فرصت شش ماهه بانک مرکزی به برخی بانک‌های ناتراز (تا شهریورماه) برای اصلاح اضافه برداشت‌هایشان خبر داد و گفت: بانک‌های ناتراز شش ماه فرصت دارند تا این معضل اصلی‌شان را که تاثیر نامطلوبی در شاخص‌های کلان اقتصادی دارد برطرف کنند.

فرزین خاطرنشان کرد: اگر بانکی همواره ناترازی داشته باشد و در عین حال بخواهد به فعالیت خود ادامه دهد، بناچار باید به سمت تعیین تکلیف و انحلال آن بانک پیش برویم. البته عموم این بانک‌ها دارایی‌های مناسبی اعم از املاک و ... دارند و لذا هیأت مدیره این دسته از بانک‌ها باید عزم لازم را برای حل این مشکل فورا بکار گیرند.

رئیس کل بانک مرکزی حدود دو ماه قبل در جلسه دوره‌ای هم اندیشی با اقتصادانان، در خصوص برنامه اصلاحی نظام بانکی در حوزه بانک‌های ناتراز گفته بود: بانک‌های ناتراز به دو دسته بانک‌های «ناتراز ناسالم» و «ناتراز قابل احیا» تقسیم می‌شوند که برای بانک‌های ناتراز قابل احیا یک برنامه اصلاحی تدوین و برای بانک‌های ناتراز ناسالم ضمن تدوین برنامه اصلاح، زمانبندی اصلاح نیز دیده شده است و در نتیجه اجرای آن این بانک‌ها را به سمت شفافیت و حل مشکلات ساختاری و ناترازی سوق می‌دهیم.

وی همچنین هفته گذشته در جدیدترین اظهار نظر پیرامون این مساله اظهار داشت: ناترازی بانک‎ها همچنان یکی از مسائل مهم شبکه بانکی و دستور کار جدی بانک مرکزی است و حوزه نظارت بانک مرکزی با برنامه و روش‎های اصلاحی مدون، پیگیر رفع ناترازی هاست و از طرف دیگر نیز، مشکل کفایت سرمایه برخی بانک‌ها هم در دستور کار اصلاحی قرار دارد.

حال با پایان این ضرب الاجل شش ماهه، پرسش مهم این است که سرانجام قرار است از میان بانک‌های ناتراز که تعدادشان هم کم نیست، بانکی به سمت درب انحلال راهنمایی شود؟ این در حالی است که مردادماه رئیس شورای پول و اعتبار در نشست مشترک رسانه‌ای مسئولان اقتصادی دولت گفته بود: مجمع انحلال سه موسسه اعتباری تا مهر ماه سال جاری برگزار می‌شود و در مورد بقیه بانک‌ها نیز با همکاری وزارت اقتصاد برنامه مشخصی داریم. وی تاکید داشت: در هر حال اگر موسسه اعتباری وارد فرایند حل و فصل یا انحلال شود، اتفاقی برای سپرده‌های مردم نخواهد افتاد و مردم همچنان از سپرده‌های خود می‌توانند استفاده کنند.

حسین درودیان کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی پیرامون این سوال که بالاخره با توجه به ضرب الاجل چند ماه قبل رئیس کل بانک مرکزی برای مقابله با بانک‌های ناتراز، قرار است بانکی منحل شود یا خیر، اظهار داشت: مجموعا دولت را در یک موضعی می‌بینم که می‌خواهد در این باره کاری انجام دهد. به دلیل اینکه واقعا برخی از بانک‌ها مشکل دارند و هم اینکه دولت می‌خواهد در کارنامه خودش، یک اقدام و کنشی را در مورد این بانک‌ها ثبت کند تا در نهایت متهم به بی عملی نشود.

وی ادامه داد: نکته دیگر آن که با توجه به تورم بالایی که در چند سال اخیر داشته ایم، اکنون وضعیت عمومی بانک‌ها نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است؛ لذا چند بانک خاص هستند که وضعیت اضطراری دارند و این باعث می‌شود، برخورد با این بانک‌ها و یا حل و فصل و علاج مشکل این بانک ها، شدنی‌تر باشد. به بیان دیگر، وقتی با دو تا سه بانک روبه رو هستیم، جرات بیشتری برای اصلاح کردن سازوکار آن‌ها وجود دارد.

این استاد اقتصاد یادآور شد: در این میان به نظرم هر یک از این بانک ها، مسائل خاص و جداگانه‌ای دارند که برای هر یک از آن ها، برنامه‌ی اقدام متفاوتی باید طراحی شود. فکر می‌کنم موضوع اصلی در مواجهه با این بانک ها، رسیدن به یک نقشه راه مناسب برای هر یک از این بانکهاست. در حقیقت راه متناسب با وضعیتی که هر کدام از این بانک‌ها دارند، نقشه راه است که نشان می‌دهد ما امروز چکار باید انجام دهیم. آیا باید به سمت انحلال یا ادغام و یا به سمت مدارا با این بانک‌ها برویم؟ بنابراین معتقدم آن نقشه راهی که مبتنی بر واقعیات هر بانکی است، تعیین می‌کند که وضعیت و شرایط بهینه برای برخورد با آن بانک چیست؟ که به اعتقاد بنده برای هر بانک، یک نقشه راه مجزایی نیاز است که طراحی شود.

درودیان در پاسخ به این که در برنامه هفتم توسعه به این نقشه راه اشاره شده یا خیر، بیان داشت: منظور از نقشه راه، موارد دیده شده در برنامه هفتم توسعه نیست، بلکه برنامه اقدام عملی از مسیر کنترل و تصدی (یا مدیریتی یا مالکیتی) بانک شروع شود، نحوه مواجهه با دارایی‌های بد بانک، نحوه مدیریت بدهی‌های بانک به ویژه نرخ‌های بهره و نرخ‌های سود پرداختی، نحوه انتصاب زیان و کسری به ذینفعان اصلی بانک ـ که منافع اصلی را در سال‌های قبل برده اند ـ و در نهایت تعیین تکلیف آن ماده ناترازی یا زیان باقیمانده بانک که به چه شکل قرار است مدیریت شود و چه کسی می‌خواهد این زیان را بردارد؟ و در نهایت سرنوشت این بانک، چه خواهد شد؟ آیا باقی می‌ماند و یا اینکه ادغام یا منحل می‌شود و یا منظور از نقشه راه، برنامه‌ای است که به هر یک از این سوالات بتواند پاسخ دهد. در مجموع معتقدم برنامه هفتم توسعه، در حد توصیه به این است که موضوع مطرح، علاج و حل و فصل شود. فکر نمی‌کنم، برنامه هفتم بتواند در این خصوص راهگشایی خاصی ایجاد کند!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵۲
پس همه ی بانک ها منحل می شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
چرا هیچ خبری از بلوچستان نمی گذارید .
ناشناس
| France |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
بووووووووووووووووررررررررررررررررررررس منفی ۱۳۰۰۰ واحد
خسته نباشید به استاد فرزین و خاندوزی دو نخببه اقتصاد جهان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
دولتی که
با ابزارهای مالیات، عوارض، بورس، خودرو...... گوش مردم را می برد، چطور می تواند همه تقصیرها را بر گردن بانکها بیاندازد؟ آن هم بانکهایی که مدیران عاملش را خودش انتخاب می کند؟
مگر این بانکها تحت نظارت بانک مرکزی نیستند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
تمام بانکها بدون استثنا ورشکسته هستند فقط اعلام نمی شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
پیرو صحبت ۱۶:۳۷ باید بگم درد قضیه اینجاست که دولت برای این بانکها تعیین تکلیف می کنه که به چه کسانی پول بده و وقتی همین افراد پول رو برنمی گردونند ،خود این بانکها مقصر میشن و سهامشون به نفع دولت ضبط میشه
رضا
| Serbia |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
مثل دفعه پیش که 35000 میلیارد از خزانه به بانکهای ورشکسته دادین و معلوم نشد این پولها کجا رفت بازم هم پول دریافتی از کره را بدین به این بانک های سفارشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
هر اسکناس ریالی که چاپ شده یا پول الکترونیک که با بانک ها داده شده باید پشتوانه طلا بانک مرکزی را داشته باشد و گرنه خلق پول است و تورم .......
تمام بانکهای خصوصی متعلق به نهاده ها، ارگانها و یا اشخاص متصل به مراکز قدرت هستند. چطور می توان تصور کرد که با ین بانکها برخورد صورت گیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
من نمی دونم چطوری کارمندای بانک با حقوق کارمندی چهار تا چهار تا خونه وباغ و ویلا دارند. یعنی می شه با حقوق کارمندی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
چطورش ساده است. اتفاقا خوب هم برخورد میشه. سازمان دولتی با یک میلیارد بانک تاسیس کرده،کلی تبلیغشو کردند و ۱۲۰ هزار میلیارد از جیب مردم سهام و سرمایه جمع کرده. حالا باهاش برخورد میشه و ۱۲۰ هزار میلیارد مردم میره تو جیب دولت
هیچ بانکی به علت بدهی منحل نخواهد شد.... دور باطل است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
هر کدام از این بانکها نماینده یکی از باندهای سیاسی هستند به همین دلیل انحلال آنها سخت است
فساد همچنان ادامه دارد
یکی از بانکهایی که تا چند وقت پیش از آن به عنوان بانک مشکل دار نام برده و اخبار منفی در مورد آن منتشر می کردید، چند وقتی است که با چرخش 180 درجه اخبار مثبت در موردش انتشار می دهید. از جمله در خیرهای امروزتان!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
رپرتاژ آگهی!
با تیلیغات می توان همه چیز را سیاه و سفید کرد!
sina
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
کدوم بانک؟
خود دولت و بانک مرکزی عامل اصلی ناترازی بانکها است.

از یک طرف آنها را مجبور و متعهد با وام دهی می کند. از طرف دیگر از آنها پول قرض کرده و دیونش را نمی پرداز. و کلاً بانکها را به خاطر پرداخت و دریافت سود تحت میارزه با ربا و احکام اسلامی تحت فشار قرار می دهد.
چیزی به نام بانکداری اسلامی وجود ندارد.

اساس و ماهیت کار بانک در پرداخت و دریافت سود (ربا) است. هیچ بانکی در دنیا مفتی پول دست مردم نمی دهد. خود شما حاضرید در این شرایط سخت اقتصادی و تورم بالا به دوستتان پول قرض دهید؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
اره من دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
من پس اندازم بدون سود بود اما خدا لعنت کند بانکی که در ان سپرده گزاشتم به کسی وام بده نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
مگر این بانک های به اصطلاح اسلامی مفت پول مردم می دهند ؟ اصلا از میزان بهره بانک ها خبر دارید ؟ از شما سود 27 درصد می گیرند و برای سپرده گذار حداکثر 22 درصد پرداخت می کنند .
اقتصاد یک علم است که ربطی به قوانین دینی ندارد.
آیا در صدر اسلام بانک، بورس، چک، سفته، ضمانت نامه، بیمه........ وجود داشته است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
احکام ثانویه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
ربط به کلاه شرعی سازان دکاندار که دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
اتفاقا وجود داشت. ولی نه به این شکل. ماهیت بانک فعلی کاملا غربیست و با احکام اسلامی قابل جمع نیست
تخلفات بانک ملی رو چه نهادی نظارت میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
چه تخلفاتی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
نزول خواری وحشتناک و بیشترین بهره بانکی که بیشتر

از تمام بانکهای جهان حتی در بین نزول خوار ترین

یهودیان در طول تاریخ سابقه نداشته است
بانکهای دولتی و خصوصی ما
بنام بانکداری اسلامی !!!!!؟

دارند از مردم فلکزده ایران میگیرند
sina
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
ی جوری از یهودی ها بد میگین انگار خودتون چه تحفه ای هستین
اگر انقد بانک بانک خصوصی نبود به هیچ وجه تورم اینطوری نمیشد و مسکن حداکثر سه چهار برابر میشد نه بیست برابر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
در هیچ کجای دنیا اینقدر به نسبت جمعیت و اندازه و شکل اقتصادمان بانک در جهان وجود ندارد
و قطعا کار پر سودی است و والا این تعداد بانک مثل قارچ سبز نمیشد
بانک آینده چطور؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
بانک دی چطور؟
بانک سینا چطور؟
بانک پارسیان چطور؟
بانک پاسارگاد چطور؟

این بانکها متعلق به چه کسانی هستند؟؟؟؟!!!!!!
استاد حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
چند روز پیش مبلغ نا قابلی به بانک آینده قرض دادم تا از این اوضاع قاراشمیش نجات پیدا کند
هیچی نخواهد شد چون دست همشون از دولت بگیر تا بانک و... توو یه کاسه هست و از بنگاه داری و آمارسازی و وام های ربوی سود هنگفت میکنن
بود و نبود این بانکها و موسسات بضرر مردم است ودر نهایت خسارات آنها از جیب مردم جبران خواهد شد . آن موقع که احمدی نژاد بر سر کارآمد باندهای سیاسی همسو با او هرکدام مجوز این موسسات را گرفتند و اقتصاد کشور را نابود کردند روحانی با سختی بسیار توانست با هزینه فراوان بعضی از آنها را تعطیل کرد ولی آنقدر زیادند که بستن همه آنها مدتها طول خواهد کشید .
ریشه ناترازی های بانکها در دخالتهای دولت است و بس.
حتما یکیشون باید بانک آینده باشه ولی سالهاست که ناترازه و خیلی هم بخودش مینازه!!
مریض ! جو نده !!
?
ملک و کامپیوتر و میز و صندلی وووو هر شعبه را به نرخ جدید قیمت گذاری میکنند و بعنوان سرمایه جاری در محاسبات بانک میگنجانند آنوقت در محاسبات سود و زیان . بانک از ناترازی خارج میشود " ارزش افزوده این اقلام بعنوان سود بانک لحاظ میشود . حال آنکه قانونا آنها مستهلک شده و جایی در مباحث اقتصادی جاری نباید داشته باشد " " این حقه از دولت دهم گریبان بانکهای دولتی را گرفته است
با دور شدن بانکها از قرض الحسنه بانک مجبور است به حسابها سود زیاد بدهد که براحتی باعث ناترازی میشود در اکثر بانکهای خارجی به حسابها سود نمدهند که هیچ...بلکه صرفا از طریق خدمات بانکی ثروتمند شدند مثلا شما برای دریافت یک کارت بانکی باید دهها دلار بدهید صد در صد در کشور ما لازم است بانک از نو تعریف شود که اصلا بانک چیست؟؟؟
پاسخ ها
sina
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
به شرطی که بانکی تاسیس بشه که
بتوان حساب سپرده ارزی باز کرد.
فاتحه کشور را خوانده اید.سقوط اقتصاد با تورم افسار گسیخته.سیاستهای خانمان برانداز از بالا وفشار بیش از حد مردم عادی .زندگی را به جهنم تبدیل کرده.ولی خواص در ناز ونعمت ورفاه .
با شجاعت و انقلابی بانک متخلف را منحل و قبل از آن تمام اعضای هیات مدیره آن و همه بستگان درجه ۱ آنها را موقتا ممنوع الخروج و ممنوع المعامله کنید تا جلوی فرار احتمالی آنها را بگیرید. مملکت داری با تعارف و رودربایستی به هیچ وجه امکان پذیر نیست
پاسخ ها
sina
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
توی این مملکت همین پیشنهاد رو اگه رسما بگی جرم تلقی میشه
با بانکی که با ناترازی باعث انتشار نقدینگی و تورم می‌شود و بدینوسیله باعث آسیب به زندگی دهها میلیون نفر می‌شود، باید مشابه تروریست ها و جانیان برخورد شود
پاسخ ها
حمید کلباسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
دهها میلیون نفر را از کجا آوردی؟ کمتر حساب کن
حالا یه آدم مومن متعهدی گذاشتن مسوول تازه نیت کرده
تقریبا تمام سرمایه بانک ها نزد بانک مرکزی ملک است. این یعنی هر اتفاقی برای املاک بیوفتد ناشی از جنگ یا اصلاح قیمت شدید عملا سیستم بانکی فرو می پاشد.
تکلیف بانک‌ها ی ناتراز؟ هیچی هرطوری ناترازی های دیگه رو جمع کردن اینا رو هم جمع و در پاچه ملت خواهند نمود
فقط با کلمات بازی می‌کنند و به ورشکستگی می‌گویند ناتراز و مشکل را اینگونه حل می‌کنند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
وب گردی