بازدید 19528
حواشی انتقال موسسه اعتباری نور به بانك ملی؛

ادعای صورتحساب ۴۰ هزار میلیاردی برای بانک ملی و واکنش بانک مرکزی و وزارت اقتصاد

وزارت اقتصاد در واکنش به ادعای نائب رئیس اسبق اتاق بازرگانی مبنی بر اینکه ‎"مؤسسه اعتباری نور را با بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان «ناترازی» در بانک ملی ادغام کردند" اعلام کرد: ۳۳ همت سپرده موسسه نور به بانک ملی انتقال یافته و معادل آن از دارایی‌های موسسه نور به بانک ملی منتقل شده است.
کد خبر: ۱۲۰۷۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸ 01 December 2023

ماجرای ادعای صورتحساب ۴۰ هزار میلیاردی برای بانک ملی و واکنش بانک مرکزی و وزارت اقتصاد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در سوم آبان ماه سال ۱۳۹۱، تعاونی‌های اعتباری کارسازان آینده، پیشگامان کویر یزد و صندوق‌های قرض الحسنه ریحانه گستر و مشیز، آمادگی خود را به بانک مرکزی جهت تجمیع فعالیت خود در قالب مؤسسه اعتباری جدید اعلام کردند.

در نهایت بانک مرکزی در تاریخ ۱۳۹۱.۱۲.۲۷ با تجمیع (انحلا ل) مؤسسات کارسازان آینده، ریحانه گستر مشیز و پیشگامان کویر یزد موافقت کرده و در تاریخ ۱۳۹۲.۱۱.۲۱ موافقت خود را با راه اندازی مؤسسه اعتباری نور از محل تجمیع مؤسسات یاد شده به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام نمود.

این مؤسسه زودتر از سایر مؤسسات در حال اخذ مجوز، توانست در سال ۱۳۹۲ اقدام به پذیره نویسی کند و تعداد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم مؤسسه اعتباری نور (سهامی عام در شرف تاسیس) از طریق فرابورس ایران به فروش رسید. اسفند ماه سال ۹۲ با اتمام پذیره نویسی سهام این مؤسسه اعتباری، شرایط برای صدور مجوز نهایی و رسمی این مؤسسه از سوی بانک مرکزی تسهیل شد. پس از تصویب اساسنامه این مؤسسه در شورای پول و اعتبار و برگزاری مجمع عمومی، تنها کار نهایی برای رسیدن به مجوز رسمی از بانک مرکزی، ثبت این مؤسسه در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران بود. این کار در ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۴ رخ داد و این مؤسسه با شناسه ملی به شماره ۱۴۰۰۴۹۳۲۵۰۴ و شماره ثبت ۴۷۲۵۳۲ به ثبت رسید. مؤسسه اعتباری نور پس از گذراندن مراحل ثبت، شکل حقوقی به خود گرفت و در ۱۳۹۴.۰۲.۲۹ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسید و در تاریخ ۱۳۹۴.۰۴.۱۱ موفق به اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شد.   

ماجرای ادعای صورتحساب ۴۰ هزار میلیاردی برای بانک ملی و واکنش بانک مرکزی و وزارت اقتصاد

اما روز گذشته بانک مرکزی خبر مهمی پیرامون یک انتقال در نظام بانکی منتشر کرد. انتقالی که بانک مرکزی تاکید دارد ادغام نیست و صرفا موسسه اعتباری نور قرار است از فردا به بانک ملی منتقل شود.  

معاون نظارت بانک مرکزی نیز با اشاره به ضرورت اصلاح نظام بانکی تاکید داشته است: «در ماه‌های اخیر، اقداماتی از سوی بانک مرکزی در خصوص برخی از موسسات و برنامه‌هایی نیز برای اصلاح بانک‌های ناتراز انجام و تصمیم بر آن شد که موسسه اعتباری نور با بانک ملی ایران ادغام شود. این اقدام در جهت اصلاح نظام بانکی کشور انجام شده است؛ بنابراین موسسه اعتباری نور از روز شنبه در قالب بانک ملی ایران به فعالیت خود ادامه می‌دهد. از روز شنبه به بعد سپرده گذاران، دارندگان و دریافت کنندگان تسهیلات، دارایی‌ها، کارمندان، مشتریان و شعب موسسه اعتباری نور به بانک ملی ایران منتقل می‌شود.» محمدپور همچنین در پاسخ به اینکه مشتریان موسسه اعتباری نور چه اقدامی برای انتقال حسابشان به بانک ملی باید انجام دهند، گفت: سپرده گذاران نیاز به کار خاصی ندارند و همه تمهیدات و اقدامات لازم پیش بینی شده است. یک دوره گذار حدودا سه ماهه را پیش بینی کرده‌ایم. در این دوره سپرده‌گذاران، تمام خدمات و مسائل را از طریق همان شعبات قبلی انجام می‌دهند. در این دوره سه ماهه تمام خدماتی که به مشتریان بانک ملی ارائه می‌شود به مشتریان موسسه نور نیز ارائه خواهد شد. پس از این دوره سه ماهه مشتریان شماره حساب بانک ملی خواهند داشت و می‌توانند از تمام شعب بانک ملی تمام خدمات را دریافت کنند. بانک مرکزی برای حمایت از مشتریان تمهیدات لازم را اندیشیده است و این مشتریان از این به بعد در واقع مشتریان بانک ملی خواهند بود.

این در شرایطی است که پیش از این نیز انحلال موسسه اعتباری توسعه با حضور نمایندگان بانک مرکزی رسماً تصویب شده بود، به گونه‌ای که با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده موسسه اعتباری توسعه با حضور نمایندگان بانک مرکزی انحلال این موسسه مطابق با مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصویب و اعضای هیات تسویه تعیین شدند. این موسسه پیش از این، دارای ۳۰۰ شعبه مختلف در سراسر ایران بود.

اما پس از رسانه‌ای شدن این خبر، برخی افراد در فضای مجازی گمانه زنی‌ها و ادعا‌هایی پیرامون تبعات این انتقال نوشتند. به عنوان نمونه پدرام سلطانی نائب رئیس اسبق اتاق بازرگانی در فضای مجازی نوشت: ‎"مؤسسه اعتباری نور را با بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان «ناترازی» در بانک ملی ادغام کردند. یعنی ۴۰ هزار میلیارد تومان برای بانک ملی بدهی ساختند، یعنی ۴۰ هزار میلیارد تومان مردم (مالکان واقعی بانک ملی) را به سپرده‌گذاران مؤسسه نور بدهکار کردند. حال این بدهی چگونه ایجاد شده؟ سود‌های کلان به سپرده‌گذاران دادن، وام‌های ارزان بی بازگشت به خواص دادن، پول‌های کلان به مدیران دادن. چرا صورتحساب ۴۰ هزار میلیاردی این نورچشمی‌ها را باید مردم بی‌نوا بدهند؟ "

ماجرای ادعای صورتحساب ۴۰ هزار میلیاردی برای بانک ملی و واکنش بانک مرکزی و وزارت اقتصاد

در واکنش به این ادعا، مهدی محمدی، مشاور وزیر و رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: "در فرآیند موسسه اعتباری نور هیچ گونه ناترازی به بانک ملی ایران منتقل نشده است. در این روند صرفا نزدیک به ۳۳ همت سپرده موسسه نور به بانک ملی انتقال یافته و معادل آن از دارایی‌های موسسه نور به بانک ملی منتقل شده است. سایر بدهی‌های موسسه نور از جمله بدهی ناشی از اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی، در فرایند تصفیه تعیین تکلیف خواهد شد و هیچگونه مسئولیت و ضرر و زیانی متوجه بانک ملی نخواهد بود. بر خلاف تجربه‌های گذشته برای اولین بار در کشور الگوی خرید و تعهد purchase and  assumption که یک الگوی استاندارد جهانی برای تعیین تکلیف بانک‌های معسر است به کار گرفته شد که نوید بخش استقرار نظام گزیر Resolution بانکی در ایران است. "

همچنین مدیر روابط عمومی بانک مرکزی به صحبت رئیس افتخاری هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش واکنش نشان داد و گفت: "بانک مرکزی به اندازه سپرده‌های موسسه نور، دارایی‌های باکیفیت (شامل شعب، سایر اموال بدون مشکل و …) را به بانک ملی منتقل کرد. برخلاف گذشته، سیاست قطعی بانک مرکزی، عدم انتقال مشکل از موسسات ناتراز به بانک‌های بزرگ است. اما مساله دارایی‌های مشکل‌دار موسسه نور (که دیگر فاقد ماهیت بانکی است) نیز توسط بانک مرکزی پیگیری و حل و فصل خواهد شد. "

ماجرای ادعای صورتحساب ۴۰ هزار میلیاردی برای بانک ملی و واکنش بانک مرکزی و وزارت اقتصاد

مردم می‌توانند پول‌های خود را به طور کامل از روز شنبه دریافت کنند

ابوالفضل نجار زاده؛ مدیرعامل بانک ملی پیرامون تصمیم اخیر بانک مرکزی، با اشاره به اینکه مشتریان موسسه نور با مراجعه به شعب سابق موسسه، همان خدمات را از بانک ملی دریافت خواهند کرد، افزود: تمامی سامانه‌های حاکمیتی از جمله ساتنا و پایا فعال هستند و مردم نیاز به مراجعه حضوری ندارند. پول مردم در حساب موسسه نور باقی می‌ماند تا شرایط انتقال پول به بانک ملی اتفاق بیفتد و این فرایند سه ماه طول می‌کشد. تا سه ماه آینده مردم شماره حساب ملی خود را خواهند گرفت و حتی می‌توانند پول‌های خود را به طور کامل از روز شنبه دریافت کنند.

وی ادامه داد: ۳۳ هزار میلیارد تومان سپرده از موسسه نور به بانک ملی منتقل شده است و قرار شده دارایی‌های در اختیار موسسه نور به بانک ملی منتقل شود. تمامی تفاهمات بین مشتری و موسسه نور پایدار است و ما متعهد به ایفای تعهدات موسسه نور هستیم.

ماجرای ادعای صورتحساب ۴۰ هزار میلیاردی برای بانک ملی و واکنش بانک مرکزی و وزارت اقتصاد

مدیرعامل بانک ملی مطرح کرد: کسی که کارت بانکی موسسه نور را دارد می‌تواند کار‌های خود مانند خرید را انجام دهد و امور موسسه نور با پشتوانه بانک ملی ادامه دارد و سود حساب‌ها هم هیچ تفاوتی نخواهد داشت. مردم در بانکداری مجازی هم از طبق روال از خدمات موسسه نور استفاده می‌کنند و تا سه ماه خدمات اینترنتی مشتریان از موسسه نور دریافت خواهد شد.

نجارزاده اظهار داشت: براساس توافقات با بانک مرکزی و موسسه نور، از روز شنبه تابلوی بانک ملی به جای سردر شعب موسسه نور قرار خواهد گرفت. وی یادآور شد: تمامی تسهیلات به بانک ملی منتقل شده و پرداخت اقساط در موسسه نور و با هماهنگی بانک ملی انجام می‌شود.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳۶
در گام دوم انقلاب ما باید بانکها را اسلامی کنیم اسلامی کردن بانکها از طریق حضور روحانیت در شعب بانکها و اولویت بندی بانکها توسط روحانیت و مساجد محل باید شروع شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
بدو برو قرص هات را بخور
جلال
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
بله حتما
اونموقع که مثل بقالی سرهرکوچه ای یک بانک درست میکردند(بخصوص دهه80-70 ) فکر اینجاهاشونکرده بودند. اصولا با توجه به عدم اجازه بانک مرکزی یا هرنهاددیگربه بانکها برای ایجادتنوع ورقابت _تعدد بانکها امری زایداست.چه بهترکه کل بانکها وموسسات مالی دربانک ملی ادغام شوندومردم بجای 30-40 بانک یک بانک که شعباتش در دسترستر میشود وبه مسخره بازیهای شبا وساتنا و...هم نیازی نخواهدبود دسترسی داشته باشند.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
بانک شده محل جمع آوری پول برای اهداف خاص افراد دارایی نفوذ ، حتی سود این بانک ها به سهامدارانشان هم نمی رسد و همواره زیان ده هستند ...... باید اعتماد به بازار سرمایه برگردد و اولین اقدام این هست که دارایی ها بانک ها تجدید ارزیابی شوند و بعد واگذار شود و ناترازی بانک ها برطرف شود و دیگر به هیچ بانکی اجازه خرید ملک و املاک و غیره داده نشود
بنوعی یاد دانشگاهها میافتیم که مثل قارچ روییدند والان درحال چیدنشان هستند.
همه ناترازی ها در نهایت مانند همیشه با تورم همان بی ارزش تر شدن پولی که بانک مرکزی در اختیار مردم قرار می دهد جبران می شوند و مسئولان هم دلال و سوداگر و ..... را مقصر گرانی و افزایش قیمت ها به مردم معرفی می کنند
غیر از دروغ چیزی قابل انتظار نیست
گفته میشه بانکداری اسلامی
کدوم بانکی هست که طبق موازین دین اسلام خدمات ارائه میده
وام و مزایایی که مدیران و کارمندان سیستم بانکی کشور دریافت می‌کنند اجحاف در حق مردم هست
برای گرفتن یه وام ده میلیونی باید دو تا ضامن کارمند آورد اما کارمند بانک میتونه پونصد میلیون وام ۵ درصد براحتی بگیره
اگر موسسه نور دارایی کافی داشت همان را بابت بدهی میدادند. تعیین تکلیف بدهی بعدا انجام میشود یعنی تایید تحمیل ناترازی به بانک ملی!!! کاش اسامی افرادی که وام‌های میلیاردی از موسسه نور گرفته اند منتشر می‌شد
پاسخ ها
سید امیرحسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
بعضی دارایی ها رو به راحتی نمیشه فروخته مثلا املاک و ساختمان های اغلب گران قیمت. ولی میشه بین سازمانی و بین بانکی اینا رو ارزش گذاری و تهاتر کرد. با انتشار اسامی وام گیرندگان عمده موافقم اونم برای همه بانکها و موسسات مالی.
موسسات اعتباری شدن حیاط خلوت بعضی ها بعد از بالا آوردن بدهی هم با یک بانک نگون بخت ادغام می شوند تا همه چیز پاک شود
چرا کم آوردن 40 هزار میلیارد تومان بررسی نمیشود و مسئولین این امر مجاب به پاسخگویی نیستند ؟؟؟ شایعات کمک به کشورهای خارجی از محل سپرده های مردمی از همین سهل انگاریها ، و عدم بررسی و توضیح قانونی صورت میگیرد ! یا این وجوه به افراد خودی وام داده شده است وبازگردانده نمیشود و یا اینکه شایعات کماکان بیشتر از پیش قوت خواهد گرفت
بهتر است اول دیون موسسه نور تعیین تکلیف شود و وام ها پس گرفته و سپس آنرا منحل یا به بانک ملی منتقل کنید اگر موسسه نور 33همت دارد پس چه مشکل دارد که به بانک ملی منتقل شود؟بانک صادرات و ملی هنوز کمر از زیر بار خاوری راست نکرده
این املاک کی ارزیابی وبا کدام قیمتهای کارشناسی به بانک ملی منتقل شد؟آیا از طریق حکم قضایی یا با توافق بانک وموسسه زیان ده؟ چرا لیست املاک وقیمت های کارشناسی شده ه رابرای تنویر افکار عمومی (مردم ایران یا همان مالکان اصلی بانک ملی ایران) منتشر نمیکنید؟
شروع شد.
مردم شدن جورکش
اختلاف فقط 7 همت است که رقم قابل توجهی نیست!!!!!!!!!
اینکه ناترازی رو بانک ملی پرداخت کنه یا بانک مرکزی چه تفاوتی داره؟
نورچشمی ها وام می گیرند و به بلاد کفر سفر می کنند و بدهی هایشان را ما ملت می پردازیم.
یعنی این موسسه 40 هزار میلیارد دارایی بدون مشکل داشته که با آنها جبران کند؟ چه کسی باور می کند؟ دقیقا تکلیف ناترازی این بانک چه خواهد شد؟ اعتماد مردم را به بانک های قدیمی از بین نبرید.
بازی با کلمات. ادغام‌ نمیشه منتقل میشه! بالاخره اون حجم بدهی رو چکار میکنین؟ طبق معمول پول چاپ میکنین و بیشتر گند میزنین به ارزش پول ملی
دارایی های با کیفیت موسسه نور کدامند ؟ حداکثر ساختمان شعب نورند. بانکها در ماهای اخیر طبق دستور بانک مرکزی در حال جمع و جور کردن و کاهش ریخت و پاش بوده اند از جمله بستن شعب اضافی . حالا با این انتقال یک تعداد ساختمان شعب نور ( شاید گرانتر یا هر قیمت دیگر و حتی ارزانتر از قیمت بازار) به بانک ملی داده شده که مورد نیازش نبوده است و یک تعداد کارمند که روال استخدام ویژه یک بانک معتبر مثل ملی را طی نکرده اند به کارمندان بانک ملی اضافه می شود.این همان ادغام اجباری و از جیب مردم است
این نشانه رشد اقتصادی و اقتصاد پویاست
مسولان کشورما اینقدر دروغ میگویند خسته نشده اند میگوید سیوچندهزارمیلیاردسپرده موسسه نورداشته انتقال به بانک ملی شده اخرسپرده های موسسه بدون وجود پول که بدتراست چون بانکملی بایدسود این سپرده هارا هم بدهد حال انکه این سپرده ها فقط برگ کاغذی بیش نیست عجب کشور بیحسابو کتابی داریم
كشور از هر چيزي بيشتر از حد دارد مثلا تعداد شركتهاي توليد، واردات و پخش دارو در ايران اصلا تناسبي با جمعيت و سايز اقتصاد ايران ندارد. بانك هم همين طور! يك بنده خدايي در وزارت تعاون انبوهي مجوز تعاوني اعتبار صادر كرد و كشور تا سالها بايد تاوان طمع كاري عده اي را بدهد كه ظاهرا اين كاره هم نبوده اند اما خوب ....
راست میگه به بانک ملی نددن مثل سالهای قبل از بیت المال چپاول میکنن و میذارن جای ناترازی
چرا باید این بدهی ۴۰ هزار میلیاردی از جیب مردم پرداخت شود؟ چرا کسانی که باید بگویند این موضوع حرام شرعی است خودشان را به خواب زده اند؟ این بدهی ها در جیب چه کسانی رفته است
بی. خود نیست که پول این کشور به چنین روزی افتاده است
اصحاب کهف در طول ۳۰۰ سال به چنین تورمی که ظرف ۴۰ سال در ایران اتفاق افتاده مبتلا نشده بودند
حداقل پول آنها ارزش آثار عتیقه پیدا کرده بود و بیشتر هم شده بود اما ما چی پراید ۴ میلیونی شده ۳۰۰ و ۴۰۰ میلیون
درود
بانک مرکزی عزیز شما می گویید ناتراز خود این کلمه بیانگر همه چیز هست
بانک ملی رو آبستن بدهی کردید اگر وضع این موسسه خوب بود هیچ موقع منحل یا ادغام نمیشد به شعور آدمها توهین نکنید .
چرا صورت مسئله رو پاک می کنید، با متخلفان برخورد قانونی نمایید تا درس عبرتی بشه برای دیگران
میشه بگید این موسسه مربوط به کدام سازمان و یا نهاد است این از همه چی مهمتره
از 5 سال پیش گفتم یک ریال در بانک نمیذارم و نذاشتم هروقت زیاد داشت یه تسکه طلا گزفتم کم داشتم فروختم چرا هزینه جنگ های منطقه از جیب من بره یه قایق ماهیگیری سلختن با یه مسلسل انداختن تو آب 300 همت اینم از کجاشون در آوردن هزینش شده که با یه نارنجکم غرق میشه بعد اخبار را 10000 بار بزرگتر به خورد مردم میدن این برا من میشه سرمایه؟
تا وقت دارین جز 2 یا حداکثر 3 میلیون حسابتونو خالی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
داداش فکر می کنی پولت را نزاری بانک از جیب شما بر نمیدارن؟همین تورم که دلیلش چاپ پول بدون پشتوانه هست یعنی از جیب شما بر می دارن و شما نمی تونی ثابت کنیو اعتراضی داشته باشی
چرااکنون سالهاست پولها دربانک هاگم میشود.جواب بسیارروشن است ،عاقلان دانند.
اگر موسسه اعتباری نور به اندازه تعهداتش دارایی داره به سهامدارنش بده و موسسه را منحل کنه ، دیگه نیازی به ادغام در بانک ملی نیست .مگر اینکه بخوان با چاپ پول ناترازی را با تورم از جیب ملت صاف کنند.
ورشکستگی موسسه مالی نور به دلیل پرداخت بالای نرخ سود سپرده و ابرو داری دولت و ترس از افشائ حقایق و بی کفایتی مدیران .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی