بازدید 4259

چراغ سبز دهلی نو به پالایشگا‌ه‌های هندی برای استفاده از نفتکش‌ها و شرکت‌های بیمه ایرانی

در پی توقف همکاری شرکت‌های نفتکش هندوستان، از جمله شرکت SCI، با ایران در آستانه آغاز تحریم‌های آمریکا، دولت هند مجوز همکاری پالایشگاه‌های این کشور را با شرکت‌های نفتکش و بیمه ایرانی را صادر کرد.
کد خبر: ۸۳۰۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳ 04 September 2018

چراغ سبز دهلی نو به پالایشگا‌ه‌های هندی برای استفاده از نفتکش‌ها و شرکت‌های بیمه ایرانیدر پی توقف همکاری شرکت‌های نفتکش هندوستان، از جمله شرکت SCI، با ایران در آستانه آغاز تحریم‌های آمریکا، دولت هند مجوز همکاری پالایشگاه‌های این کشور را با شرکت‌های نفتکش و بیمه ایرانی را صادر کرد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، یک منبع آگاه دولتی هند در مصاحبه با روزنامه تایمز آو ایندیا گفت: «بر اساس مجوز وزارت کشتیرانی، پالایشگاه‌های هند می‌توانند نفت ایران را تحت قرارداد CIF خریداری کنند.»

بر اساس قرارداد CIF (قیمت کالا، بیمه و كرايه تا بندر مقصد»، ایران باید هزینه حمل و نقل کالا را به عهده گرفته و خطر از ميان رفتن يا آسيب ديدن کالا در جريان حمل و نقل را تحت پوشش بيمه دريايى قرار دهد.

این اقدام چیزی شبیه تلاش اخیر چین برای ادامه واردات نفت از ایران است؛ براساس گزارشی از رویترز که در اواخر ماه آگوست منتشر شد، مشتریان چینی نفت ایران برای حفظ جریان تأمین نفت خام انتقال محموله‌های خود به کشتی‌های متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) را آغاز کرده‌اند.

اقدام دو خریدار بزرگ نفتی ایران نشانگر آن است که قطع کامل صادرات نفت ایران در ماه نوامبر عملا امکان ناپذیر است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه 8 می (18 اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از توافق برجام خارج و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد. دور دوم تحریم‌های این کشور که در تاریخ 4 نوامبر 13 آبان‌ماه اجرایی خواهد شد صادرات نفتی ایران را مورد هدف قرار داده است.

ترامپ کشورهای دیگر را تهدیدکرده است که معامله با ایران به معنای قطع همکاری با ایران است.

یک منبع آگاه از شرکت SCI در مصاحبه با رویترز گفت: «ما هم شرایطی مشابه به شرایط کشتی‌های اروپایی داریم. از آنجا که هیچ شرکت بیمه‌ای محموله‌های ایرانی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد، ما نیز قادر به حمل نفت این کشور نخواهیم بود.»

به گفته یک منبع آگاه دیگر، قرارداد SCI برای حمل نفت ایران به پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور (MRPL) هندوستان تا ماه آگوست اعتبار داشته و این شرکت از تمدید آن خودداری نموده است.

اکنون دهلی نو به شرکت ملی نفتکش ایران روی آورده تا از این طریق میزان خسارات احتمالی پالایشگاه‌های خود درپی کاهش واردات نفت به این کشور را کم کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بیمه ایران پوشش محموله‌های نفتی را به عهده خواهد گرفت..

شرکت بین‌المللی نفتکش Eurotankers هم که ماهیانه دو محموله نفتی را از ایران به مقصد MRPL حمل می‌کرد، در بیانیه‌ای از عدم ادامه همکاری با ایران از ماه سپتامبر خبر داد.

هند بعد از چین، بزرگترین خریدار نفت خام ایران است. میزان صادرات نفت ایران در ماه جولای به رکورد 768 هزار بشکه در روز رسید. این در حالی است که پالایشگاه‎های هندی، پیش از اعلام خروج دوباره آمریکا از برجام اعلام کرده بودند این رقم تا پایان سال جاری شمسی دوبرابر خواهد شد.

اگرچه دولت هند اعلام کرده که از تحریم های آمریکا پیروی نمی کند، شرکت های هندی با نظام مالی آمریکا دارای ارتباط هستند و در صورت عدم رعایت تحریم های ضدایرانی، با مجازات و جریمه هایی روبه رو خواهند شد.

هند پیش از توافق برجام و دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا خرید خود از نفت ایران را به میزان قابل توجهی کاهش داده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی