جزئیات طرح نقدی کردن یارانه ها

کد خبر: ۱۳۴۰۴
|
۱۶ تير ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۹ 06 July 2008
|
18770 بازدید
رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت بازرگانی با تشریح طرح مطالعاتی این وزارتخانه برای نقدی کردن یارانه ها، گفت: تبعات تورمی بالقوه سیاستهای تعدیل پرداخت یارانه ها می تواند موجب عقب گرد در این سیاستها شود.

محمود دودانگه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ضرورتها و ملاحظات نقدی کردن پرداخت یارانه در کشور گفت: پرداخت یارانه در ایران ده ها سال است که تبدیل به کاربرد شده و اصلی ترین اهداف پرداخت آن را می توان حمایت از اقشار آسیب پذیر و جلوگیری از افزایش قیمتها (تورم) دانست.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت بازرگانی افزود: البته در این طرح حمایت از تولید و صادرات، تامین امنیت غذایی و موارد دیگر نیز به میزان کمتری مورد توجه قرار گرفته است؛ لکن تداوم این وضعیت در دهه های اخیر علاوه بر بار مالی فزاینده این یارانه ها که به نوبه خود موجب افزایش هزینه دولت، کسری بودجه و تورم شده، هزینه های هنگفت دیگری را به یک یا چند شکل بر اقتصاد کشور تحمیل نموده است.

وی تصریح کرد: افزایش مصرف بی رویه یکی از این هزینه ها است که تبعات آن را در مورد کالاهای اساسی به صورت ضایعات بالا و در مورد حاملهای انرژی به صورت بالابودن شدت انرژی در مقایسه با کشورهای جهان می توان مشاهده کرد.

به گفته دودانگه، هدفمند نبودن یارانه ها نیز به نوبه خود یکی از این هزینه های هنگفت است که در عمل باعث گردیده در برخی اقلام نظیر بنزین، این یارانه عمدتا نصیب اقشار غنی گردد؛ از سوی دیگر، ایجاد بازارهای موازی، قاچاق، کاهش رشد اقتصادی و آلودگی محیط زیست در اثر مصرف بی رویه انرژی، تحریف قیمتها و جلوگیری از سرمایه گذاری در تکنولوژی های جدید تولید کالا و مصرف بهینه انرژی، افزایش شدید واردات حاملهای انرژی و وابسته و نیز ضربه پذیر شدن اقتصاد کشور از دیگر تبعات این موضوع است.

وی اظهار داشت: بنابراین پرداخت یارانه ها به شکل فعلی نتوانسته به اهداف اصلی خود دست یابد و برای رفع مشکلات مذکور، هدفمندسازی یارانه ها امری اجتناب ناپذیر است؛ زیرا با هدفمند کردن یارانه ها اولا بار مالی دولت کاهش یافته و ثانیا اقشار آسیب پذیر سهم بیشتری از یارانه ها کسب خواهند کرد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت بازرگانی ادامه داد: در این راستا مدیریت صحیح مورد اول باعث کاهش فشارهای تورمی ایجاده شده می گردد و مورد دوم می تواند به کاهش فقر و عدالت اجتماعی منجر شود.

دودانگه گفت: هدفمند سازی یارانه ها کار ساده ای نیست، مشکل اصلی این امر شناسایی اقشار آسیب پذیر و دسترسی به آنها است؛ به نحوی که حتی در صورت شناسایی این اقشار، نحوه پرداخت یارانه به آنها می تواند تبعات متفاوتی داشته باشد. به این معنا که در صورت پرداخت نقدی این یارانه ها، احتمال تشدید تورم و نبود سازوکار لازم برای اعطای نقدی یارانه ها از جمله مشکلات اصلی این روش خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول در وزارت بازرگانی، در حالیکه واقعی شدن قیمتها، اصلاح الگوی مصرف، جلوگیری از قاچاق، کاهش ضایعات، کاهش آلودگی های زیست محیطی و کاهش واردات از جمله محاسن آن به شمار می آید.

وی خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه به صورت غیرمستقیم یا کالایی به ظاهر آثار تورمی کمتری خواهد داشت و در زمینه حفظ امنیت غذایی نیز آثار مثبت بیشتری بر آن مترتب است؛ اما در مقابل، بهینه سازی مصرف این کالاها مورد توجه قرار نخواهد گرفت و فواید در نظر گرفته شده بر آن حاصل نخواهد گردید و به دلیل تفاوت الگوهای مصرف و توزیع کالاهای یارانه ای، کماکان مسائلی چون وجود بازار موازی و هزینه بالای توزیع وجود خواهد داشت.

دودانگه گفت: با توجه به موارد مذکور و نظر به شناخته شده نبودن اقشار آسیب پذیر، پرداخت نقدی یارانه ها را به طور مساوی و به کلیه اقشار مردم، می توان بعنوان گام نخست در هدفمندسازی یارانه ها دانست که با یکسان سازی قیمتها و توزیع مساوی یارانه، بسیاری از مشکلات موجود را کاهش می دهد و یا به طور کلی از بین می برد.

وی با بیان مثالی گفت: قاچاق و رانت جویی در مورد این کالاها حذف می شود، ضایعات و مصرف بی رویه کاهش می یابد، واردات کم شده و برای سرمایه گذاری در تولید کالای با مصرف انرژی کمتر نیز انگیزه ایجاد می شود.

دودانگه گفت: البته نقدی شدن یارانه یک خطر بزرگ دارد و آنهم تشدید تورم است که در صورت انتقال به گروه های کم درآمد ممکن است افزایش درآمد اولیه حاصل از نقدی شدن یارانه ها را خنثی نماید.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت بازرگانی تصریح کرد: در این ارتباط چند نکته باید در نظر گرفته شود، در بعد اقتصاد کلان، تثبیت اقتصادی کنترل تورم از طریق سیاستهای منضبط پولی و مالی، باید مقدم بر سیاستهای تعدیل اقتصادی از جمله هدفمند نمودن یارانه ها باشد، زیرا تبعات تورمی بالقوه سیاستهای تعدیل می تواند موجب عقب گرد در این سیاستها شود.

وی گفت: در صورت اجرای سیاست نقدی کردن یارانه ها و با عنایت به شرایط تورمی کشور و حجم یارانه ها چندین راهکار اجرایی قابل پیشنهاد است؛ اولا نقدی کردن یارانه ها به تدریج و با اولویت کالاهایی انجام شود که در آنها سهم مصرف اقشار آسیب پذیر کمتر و در نتیجه افزایش درآمد آنها از محل نقدی شدن یارانه ها بیشتر است.

دودانگه افزود: نقدی شدن یارانه بنزین، برق، آب و گاز مقدم بر نقدی شدن یارانه نان، نفت سفید و گازوئیل باشد، اولویت یارانه های مصرفی بر یارانه های تولیدی نیز می تواند مورد توجه واقع شود. دولت بخشی از صرفه جویی حاصل از نقدی کردن یارانه ها را پس انداز و بخش دیگری از آن را صرف تقویت و گسترش نظام تامین اجتماعی نماید.

وی خاطرنشان کرد: نقدی کردن یارانه ها فرصتی طلایی برای سودجویان جهت افزایش بی رویه قیمت ها است. از این رو ضرورت دارد دولت ضمن محاسبه آثار تورمی نقدی شدن یارانه ها و اطلاع رسانی وسیع در مورد آنها و نیز تقویت بازرسی و نظارت خود، اهتمام لازم را جهت حفظ حقوق مصرف کنندگان به کار بندد.

دودانگه گفت: نکته حائز اهمیت این است که پیش از اجرای این سیاستها، لازم است اقدامات عملی در رابطه با انضباط پولی و مالی به اجرا درآید تا ضمن سرکوب انتظارات تورمی، تعهد دولت در کنترل تورم نمایش داده شود.

به اعتقاد وی، کاهش مصرف حاملهای انرژی علاوه بر قیمت حاملها، به اصلاح ساختارهای موجود نیز نیاز است. اصلاح شبکه های تولید و توزیع برق، اعمال استانداردهای مصرف سوخت در خودروهای داخلی و وارداتی و مصارف صنعتی و خانگی از جمله اقدامات لازم الاجرا خواهند بود.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۶
در ارتباط با پرداخت نقدي يارانه به نظر مي رسد كه طرح پيشنهادي كه با مراجعه افراد به ادارات پست و ارائه شماره حساب و.... مي باشد كاربردي نباشد و مشكلات زيادي بوجود مي آورد براي رفع اين معضل و در كنار آن هدفمند كردن يارانه پيشنهاد زير ارائه مي شود:
يارانه محاسبه شده براي قشر كارمند به فيش حقوق ماهيانه افزوده شود و يا معادل آن از ماليات پرداختي از فيش حقوق كسر و مابقي پرداخت شود و اما براي كسبه و افراد شاغل آزاد يارانه در هنگام پرداخت ماليات محاسبه و از آن كسر گردد كه به اين صورت تشويق به پرداخت ماليات در بين كسبه نيز انجام مي شود و اينكه همه افرادي كه در حال حاضر نيز از پرداخت ماليات فرار مي كنند نظير دستفروشها و رانندگان تاكسي .... براي گرفتن يارانه خود اقدام به پر كردن فرمهاي مالياتي مي كنند و در حقيقت دولت از فرصت استفاده مي كند و ابزار بسيار مناسبي براي تشويق پرداخت ماليات ايجاد مي كند .گروه سوم بغضي از اقشار ضعيف جامعه كه تحت پوشش سازمانهاي خاص مي باشند نظير كميته امام و.... نيز كه اطلاعات مشخصي دارند و از طريق ارگانهاي مربوط اطلاعاتشان جهت دريافت يارانه ارائه مي شود و در آخر هم ايلات و روستاييان عزيز كه با مراجعه به دهداري يا مركز عشايري منطقه با اعلام اطلاعات لازم جهت پرداخت يارانه اقدام كنند.
ناشناس
|
Greece
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۷
با سلام
فرمایش ایشان در ارتباط با شناسایی دقیق و درست اقشار آسیب پذیر کاملا صحیح می باشد . فرم طراحی شده نیز بیش از اندازه به جزئیات پرداخته است ، مطمئن باشید کسی تمایلی به نوشتن جزئیات زندگی شخصی و دارایی های خود را نخواهد داشت و عملا فرم مخدوش خواهد شد با هفتاد ملیون نفر هم که نمی توان برخورد قضایی کرد بنابر این بنظر می رسد روش مناسب با فرض کنترل تورم ناشی از پرداخت نقدی یارانه ها توزیع یکسان آن بین همه اقشار جامعه است و جهت هدفمند کردن آن بهتر است سیستم مالیاتی را به گونه ای تنظیم کنیم که متناسب با سطح درآمد و مخصوصا ثروت؛ اضافه یارانه پرداخت شده مربوط به اقشار ثروتمند به دولت باز گردد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۷
با سلام
نقدی کردن یارانه ها و یا به عبارت بهتر در دراز مدت واقعی کردن درآمدها می تواند خیلی از مشکلات جامعه را حل نماید اما برنامه ریزی و اجرای این کار نیاز به پشتوانه آماری مطمئن می باشد که متاسفانه هنوز در کشور وجود ندارد و هر کدام از ادارات دولتی جزیرهای عمل می نمایند چه رسد کل جامعه.
در بحث پرداخت یارانه ها همیشه صحبت از پرداخت 70% یارانه به 30% قشر مرفه می باشد که به نظر می رسد پرداخت برابر یارانه می تواند این نقیصه را جبران نماید (یعنی هر ایرانی به ادازه سهم خود از یارانه ها استفاده نماید) در اینصورت آن کسی که مصرف یشتری دارد به طبع هزینه ان را می پردازد و آن کسی که مصرف کمتری دارد قادر به استفاده در سایر زمینه ها و یا پس انداز می گردد .
البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پرداخت یارانه به همه افراد جامعه به طور مساوی نیز دور از عدالت می باشد به یک نفری که در دهک اخر یا ضعیفترین قشر جامعهاست و هیچ کار تولیدی و خدماتی و کشاورزی انجام نمی دهد و گاها آلوده به اعتیاد می باشد همانقدر یارانه پرداخت می شود که به یک کارمند , کشاورز ,کارگر قشر متوسط که حداقل به اندازه خود در تولید و درآمد جامعه نقش دارد انتهای این نوع پرداخت نیز مشخص است .
از بعد افزایش مصرف کالا که خود جای بحث فراوان دارد به یک خانواده 5 نفری روستایی که تا دیروز از محل تولید داخل منزل و 50 هزار تومان مقرری بهزیستی زندگی میکرد اگر ماهیانه 500000تومان پرداخت شود چه خواهد شد ؟؟ آیا همچنان در روستا زندگی خواهد کرد ؟؟و......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۷
به نظر می رسد این یارانه ها در قالب بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی به افرادی که زیر خط فقر می باشند قابل پرداخت است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۷
نقدی کردن یارانه ها نه تنها کمکی به اقشار ضعیف نمی کند بلکه باعث تورم مضاعف که بار آنرا معمولا اقشار با در آمد پایین و مستضعف باید به دوش بکشند. کلا اینکه بیاییم پول به مردم بدهیم مشکلی را از جامعه حل نمیکند چراکه با افزایش تورم حاصل از تزریق پول به صورت مصنوعی قیمت کالا و خدمات به سرعت چنان افزایش میابد که وضع مردم به مراتب خرابتر از قبل خواهد شد.
از طرف دیگر با توجه به اینکه خانواده های پرجمعیت (شش نفری) بیشتر در روستاها و شهرهای کوچک می باشند این تزریق پول مصنوعی به این مناطق باعث بی انگیزگی کشاورزان به ادامه کشت و کار شده و این مقدار کشاورزی بی رمقی را هم که وجود دارد به کلی از بین میبرد. کسانی که با اقتصاد روستایی آشنایی دارند می دانند که تزریق این مقدار پول اگر چه در شهرهای بزرگ مشکلی را از مردم حل نمیکند ولی برای کشاورزی که درامد سالیانه او بین یک تا دو میلیون تومان است این رقم بزرگی خواهد بود.
اصولا اینکار یعنی تزریق پول به صورت مصنوعی به جامعه نه از نظر اقتصادی نه از نظر اجتماعی و نه فرهنگی کار درستی نیست و حتی از نظر سیاسی میتواند عواقب بدی برای دولت داشته باشد.
تنها راه کمک به اقشار کم در آمد و متوسط جامعه که 90 درصد جمعیت ایران را تشکیل می دهند به چرخش در آوردن چرخ تولید و رونق اقتصادی است. این کار خیلی هم سخت نیست و در خیلی از کشورهای دیگر که دارای وضع به مراتب بدتری از ما بوده اند اجرا گردیده و حالا از ما خیلی جلوتر هستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۷
پرداخت مساوي يارانه‌ها با توجه به اينكه از جيب بيت‌المال هزينه مي‌شود درست‌ترين روش است. حضرت علي (ع) بيت‌المال را به طور كاملاً مساوي تقسيم مي‌كرد در ميان غني و فقير، تازه مسلمان و اصحاب باسابقه. كوشش كنيم از راه عدالت علوي دور نيفتيم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۷
نقدي كردن يارانه ها درحال حاضر تنها گزينه است وبه عدالت نزديكتراست دركنار آن اصلاح پاره اي ازروشها ومقررات وهمچنين حمايت ازتوليد كنندگان واخذ شجاعانه ماليات از افراد پردرآمد ضزوري است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۷
به نظر میرسدکه اگردولتی تدبیری بیاندیشدومبلغ یارانه هاراباتوجه به موقعیت اجتماعی واقلیمی (شهری وروستایی )محاسبه نمایدونسبت دخل وخرج بین روستاوشهررادرنظرداشته باشدخودعاملی برای جلوگیری ومهاجرت روستائیان به شهرخواهدشددرعیراینصورت موجب تورم بیش ازحدخواهیم شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۷
این طرحها همانگونه که تاکنون شاهد بوده ایم نتیجه ای بجز دوقطبی شدن جامعه (پولدارتر شدن ثروتمند و فقیرتر شدن فقیر و نابودی طبقه متوسط) نخواهد داشت.
تبعات این طرحها بر شرایط اقتصادی-اجتماعی بسیار وسیع است و دولت توانایی کنترل و حل این تبعات را ندارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۷
براي پرداخت نقدي يارانه ها مي توان از كارتي شبيه به كارت هديه بانكها استفاده نمود بدين ترتيب كه كليه پرداختهاي نقدي يارانه ها در اين كارت ريخته شده و با اين كارت تنها امكان خريد كالاهاي يارانه اي وجود داشته باشد. بدين ترتيب با آزاد سازي تدريجي قيمت كالاهاي يارانه اي، از ورود نقدينگي به بازار نيز جلوگيري شده و اثر تورمي آن از بين مي رود
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟