داستان 40 ساله ساخت مترو در شهر تهران که زمانی سوژه طنز پردازان و محلی دائمی برای انتقاد اطز مدیران شهری بود با توسعه شتابان خود به محلی برای مطالبه حقوق شهروندان از دولت تبدیل شده ، هرچند آنچه در این سالها اتفاق افتاده پاسخ مناسبی برای این مطالبه به حق نبوده است.
سرویس اجتماعی «فردا» ، در سال 77 اولین خط متروی تهرن از میدان صادقیه تا کرج به بهره برداری رسید و در سال 80 نیز اولین خط درون شهری مترو از حقانی تا علی آباد افتتاح شد تا حیات واقعی مترو در شهر تهران هرچند دیر ولی آغاز شود.
با این همه از توسعه مترو در شهر تهران همواره با کندی حرکت مواجه بوده که در این بین می توان به کمبود اعتبارات مالی ، در اولویت نبودن توسعه مترو و حمل و نقل عمومی در برنامه های مدیران شهری و دشواری های فنی و ساخت آن به عنوان مهمترین دلایل اشاره کرد.
از این رو ، از آنجا که ترافیک همواره اصلی ترین خواسته شهروندان از مدیریت شهری پایتخت بوده برخی شهرداران کوشیدند برای حل مشکل ترافیک تهران و توسعه حمل و نقل عمومی راه های میان بری را انتخاب کنند که منوریل یکی از آنها بود که علیرغم حمایت های شهرداری وقت تهران به دلیل شاخص های فنی و تخصصی هیچگاه اجرایی نشد و پروژه نیمه کاره آن نیز پس از سالها در نوروز سال جاری برچیده شد.
به گزارش خبرنگار «فردا» ، با تغییر شهردار تهران در سال 84 ، محمد باقر قالیباف که به جای محمود احمدی نژاد مدیریت شهری پایتخت را عهده دار شده بود در برنامه خود ، توسعه حمل و نقل عمومی را اولویت فعالیت های خود اعلام کرد و قول داد ساخت سالانه 15 تا 20 کیلومتر مترو را عملی کند ، وعده ای بی سابقه ای خیلی ها آن را شعاری و تبلیغاتی می دانستند.
به هر تقدیر با گذشت کمتر از 4 سال ، شهردار تهران با تحول در نگاه مدیریت شهری به موضوع حمل و نقل عمومی و حمایت های خود دوره جدیدی را در توسعه متروی تهران پایه گذاری کرد که احداث 60 کیلومتر مترو در این مدت مهر تأییدی بر این ادعا است.
این در حالی است که علیرغم وظایف و مسئولیت های قانونی دولت در این خصوص نظیر تأمین 50 درصد بودجه های عمرانی و 30 درصد هزینه یارانه بلیط مترو ، این مسئله همواره به موضوعی چالش برانگیز تبدیل شده که به عنوان یک اهرم فشار و ترمز توسعه مترو عمل کرده است.
شهردار تهران در مراسم افتتاح ایستگاه متروی ولیعصر عنوان کرد: حدود 57 درصد اعتبارات در شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی صرف شده و این در حالی است که از طرف دولت باید امسال حدود 120 میلیارد تومان یارانه برای بلیت مترو و اتوبوس پرداخت شود اما تا امروز تنها حدود 3 میلیارد تومان از این اعتبارات محقق شده است.
به گفته قالیباف ، مسئولان وزارت کشور قول دادهاند به زودی 20 میلیارد تومان دیگر به عنوان یارانه بلیت پرداخت کند اما تاکنون در بخش یارانه ها پرداخت کمی صورت گرفته است. ضمن آنکه با توجه به بودجه 400 میلیاردی توسعه مترو در بخش اعتبارات عمرانی، تا کنون تنها حدود 160 میلیارد تومان آن پرداخت شده است و وضعیت اعتبار 1 میلیارد دلاری مترو از صندوق ذخیره ارزی نیز هنوز مشخص نشده است.
شهردار تهران تصریح کرد: ممکن است دولت هم مشکلاتی داشته باشد ولی این حق شهروندان است که از شبکه منسجم و مناسب حمل و نقل عمومی برخوردار باشند.
وی همچنین خاطرنشان کرد : از سال 85 تا 89، 60 کیلومتر تونل مترو در تهران ساخته شده است و توانسته ایم به ساخت میانگین 15 کیلومتر سالانه برسیم در شرایطی که در گذشته چنین ظرفیتی وجود نداشته است.
به گزارش «فردا» ، این اتفاق در حالی است که با بحرانی شدن وضعیت آلودگی هوا ، علیرغم اتافق نظر همه کارشناسان بر توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان راه حل نهایی ، هنوز هم مشکلات متروی تهران به عنوان پاک ترین سیستم حمل و نقل عمومی پا برجا است و همه چیز در سایه اقداماتی شوخی وار و البته جنجالی نظیر آبپاشی تهران قرار می گیرد.