نتایج نظرسنجی «تابناک»:

زوج و فرد سراسری تهران خوب است اما ...

بنابر این گزارش، گرچه 55 درصد از مخاطبان تابناك به دائمي شدن طرح ترافيك موسوم به زوج و فرد دائمي راي داده و در مقابل 45 درصد با آن مخالفت كردند ، با اين حال بايد گفت كه اين طرح زماني به موفقيت خواهد رسيد كه علاوه بر روان سازي ترافيك و كاهش حجم آلاينده ها رضايت شهروندان تهراني را در پي داشته باشد و حقوق آنان را نيز ناديده نگيرد.
کد خبر: ۱۳۶۹۱۴
|
۲۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۶ 19 December 2010
|
11808 بازدید
|
در نظرسنجی که سایت «تابناک» در خصوص ادامه طرح زوج و فرد سراسری تهران انجام داد و از بینندگان خواسته شد تا نظر خود را نسبت به ادامه این طرح اعلام کنند، مشخص شد که بیش از نیمی از بینندگان با ادامه این طرح موافق هستند و این طرح را در کاهش آلودگی هوا و ترافیک تهران موثر دانسته اند و وجود مخالفت حدود 45 درصدی به ادامه این طرح، نشان از اما و اگرهایی هست که باید به آن ها توجه شود.

به گزارش خبرنگار «تابناک» اجتماعی، از میان تعداد 45356 نفر شرکت کننده در نظرسنجی تابناک، 55.64 درصد موافق و  44.36 درصد مخالف ادامه طرح زوج و فرد سراسری در تهران بوده اند.

بنابر این گزارش، گرچه 55 درصد از مخاطبان تابناك به دائمي شدن طرح  ترافيك موسوم به زوج و فرد دائمي راي داده و در مقابل 45 درصد با آن مخالفت كردند، با اين حال بايد گفت كه اين طرح زماني به موفقيت خواهد رسيد كه علاوه بر روان سازي ترافيك و كاهش حجم آلاينده ها رضايت  شهروندان تهراني را در پي داشته باشد و حقوق آنان را نيز ناديده نگيرد.

بايد گفت تعداد زيادي از كساني كه خواهان دائمي شدن اين محدوديت ترافيكي در تهران بودند ، كساني بودند كه يا خود خودرويي ندارند و يا از اقشار مرفهي هستند كه چند خودرو دارند و مي توانند به تناوب در هر روز از خودرو هاي خود استفاده كنند. در اين ميان تكليف گروه اول  كه مشخص است كه در هر صورت مي بايد با وسايل حمل و نقل عمومي در شهر تردد كنند. گروه دوم هم كه قاعدتا هر روز قادر خواهند بود از خودروهاي خود استفاده كنند. اما در اين ميان گروه سومي است كه خودروهاي خود را بر اساس اين طرح در پاركينگ ها نگهداري مي كنند و از وسايل نقليه عمومي استفاده مي كنند.

بر اين اساس بايد گفت كه گروه اول و گروه سوم، كه به ناچار از وسايل نقليه عمومي استفاده مي كنند ، اگر چه از مزاياي اين طرح همچون گروه اول منتفع مي گردند ، اما به دليل كمبود وسايل نقليه عمومي  يا وقت زيادي از عمر خود را در خيابان ها به دنبال وسايل حمل و نقل عمومي مي گردند و يا بايد هزينه گزافي را براي رسيدن به محل كار خود با استفاده از آژانس و تاكسي بپردازند.

در واقع بايد افزود كه خلوت شدن خيابان ها و كم شدن حجم آلاينده ها بر اثر محدوديت در تردد خودروهاي شخصي زماني طرح مفيد و موثري است كه دولت و مردم به صورت همزمان هزينه هاي اين رفاه خواستني و مطلوب را بپردازند . بدين گونه كه مردم با عدم استفاده از وسايل شخصي خود ، به خاطر نفع جمعي، خودروها كه در واقع بخشي از سرمايه آنان است را در پاركينگ ها خانه ها مي خوابانند و در عوض دولت هم با افزايش ناوگان حمل و نقل عمومي سهم خود را در اين طرح ايفا كند.

نمي توان براي مردم تبليغ كرد كه خودروي داخلي بخرند و از يك سو خودروي داخلي را به عنوان يكي از آلاينده ترين وسايل معرفي كرد و از مردم خواست كه از خودروي خود استفاده نكنند ، پس در اينجا دولت علاوه بر اينكه وظيفه دارد وسايل حمل و نقل عمومي را افزايش دهد بلكه موظف است با هر نوع صنعت داخلي كه مضر به حال جامعه و مردم هست نيز برخورد كند تا اول جوالدوزي به خود بزند و سپس سوزني به ديگران .

در اين صورت است كه مردم باور خواهند كرد كه دولت طرفدار آنان است نه طرفدار صنايعي كه پس از 50 سال نتوانستند خود را كارآمد و قابل رقابت با صنايع مشابه رقيب جلوه دهند. بالاخره فرصت دادن به يك نوع صنعت براي رشد هم در نهايت بايد محدوديتي داشته باشد نه اينكه دولت به منظور حمايت از توليد داخل ، مردم را به كشتن دهد و باز هم انتظار داشته باشد كه آنان هزينه همه طرح هاي اجتماعي را بپردازند.

همچنين بايد افزود كه افزايش ناوگان عمومي در ايران كه چندين سال است در پيچ و خم دعواي دولت و شهرداري و مترو ، سر درگم است ، اگر هم محقق شود تازه اين اول راه است ، قدم هاي بعدي هم چون سرعت عمل ناوگان ، دقت و نظارت بر آن ، گام هاي مهم ديگري است كه تا كنون در كشور اجرا نشده است .

اكنون كه آزاد سازي اقتصادي در ايران در جريان است ، مردم از خود مي پرسند چرا آنان بايد در خط مقدم هزينه پردازي براي طرح هاي تحولي در اقتصاد و اجتماع باشند و دولت ، كارخانه جات غير استاندارد ، شركت هاي توليدي مضر و... هيچ اقدامي انجام نمي دهند ؟
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
اين طرح براي كوتاه مدت جواب گوست ولي در بلند مدت متاسفانه جواب نمي دهد بدتر هم خواهد شد. چون قطعا همه دو ماشينه مي‌شوند يا تاكسي مي‌خرند.
مي گوييد نه. پس تماشا كنيد.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
حالا که اينطوريه حداقل يک قانون هم بزارند که ديگه تا اطلاع ثانوي از شماره گذاري خودروهاي جديد در تهران اجتناب بشود.
سعيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
اين طرح كمكي به مردم نمي كند. فقط و فقط بازار كساد خودروسازهاي قدر را رونق مي دهد كه طبقات مرفه جامعه دوتا دوتا ماشين بگيرند.
مگر اين كه در كنار اين طرح با تقويت حمل و نقل عمومي مردم را واقعا راغب كنيم كه از ماشين شخصي كمتر استفاده كنند. البته وضع حمل نقل عمومي واقعا رشد چشمگيري داشته است و جاي تقدير دارد.
يا علي
mohamadi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
من ميخواستم بپرسم ايا راه حل مشكلات موجود اعمال محدوديت است يا بايد فكر اساسي تري بكنيم،بنظر بنده اعمال طرح زوج وفرد بهيچ عنوان صحيح نبوده .
سرابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
البته تابناک عزیز اون قشرهایی را که با پول یا ارتباط با سازمانی، ارم طرح را دریافت می کنند،مد نظر داشته باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
با سلام
1- دراين چند روز چند اتوبوس به ناوگان حمل ونقل عمومي اضافه شد؟
2- چند نفر ازمديران خودروها را كنارگذاشتند وبا اتوبوس وحمل ونقل عمومي به سركار رفتند ؟ جتي همين آقايان كه اطلاعيه مي دادند براي عدم استفاده ازخودروهاي شخصي .ظاهرا رعايت قانون هميشه براي افراد بدبخت وبيچاره است وبقيه مسئولين خود را تافته اي جدا بافته ازخلق خدا مي دانند.
اكنون تقريبا زندگي درتهران نزديك به غير ممكن شده وعزمي جدي را مي طلبد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
آخه تابناک به تو چه ربطی داره وقتی نظر سنجی ات کاربردی نداره ......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
ببخشيدا ولي بنده بابت 365 روز استفاده از ماشينم ماليات و عوارض ساليانه به شهرداري و دولت مي دهم اگر قراره زوج و فرد بشه پس تمام پولهايي كه قراره بديم را هم نصف كنند.
حرف حساب جواب نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
تنها راه عادلانه همین است چون مردمی که در محدوده طرح قدیم و زوج وفرد زندگی میکنند طرح به آنها تحمیل شده ولی سراسری هم ترافیک را روانتر میکند هم عادلانه است
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
شما مجبور باشی خودروئی بخری که مصرفش 10 لیتر در 100 کیلومتره و بعت بگن مجبوری هزینه این مصرف بالا رو هم خودت بدی! تازه بعدشم بگن همین خودرو الاینده هم هست و نباید بیاریش تو خیابون! به این میگن آزادی اجتماعی و مردمسالاری ! به این میگن عدالت؟ جای خجالت داره
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟