استاد قرائتی پس از سه دهه تبليغ خستگی ناپذير مبانی روشنگرانه اسلام ناب محمدی(ص) با محوريت قرآن کريم، در مراسمی با حضور شخصیت های سیاسی و فرهنگی مورد تقدیر قرار گرفت.
از جمله فعالیت های این استاد گرانقدر می توان به موارد زیر اشاره کرد:* برنامه های فرهنگی مذهبی در سيمای جمهوری اسلامی با محوريت قرآن کريم از نخستين ماه های نهضت پرافتخار اسلامی توسط او کليد خورد.
* معرفی چهره تابناک قرآن کريم به شيوه ای روان و جذاب با او به دل خانه های ايرانی آمد.
* تنها برنامه مذهبی پر مخاطب طی بازه زمانی سه دهه که همواره بر مخاطبان آن افزوده گرديد، کلاس او بود.
* جوانان بسياری از رهگذر نکات نغز و روان او با اسلام آشنا شدند.
* آداب اسلامی را توصيه های او به اندرون بخش هايی از جامعه و خانواده ها آورد.
* لايه های پيدا و پنهان قرآن کريم را او برای طبقات مختلف جامعه اسلامی باز کرد و تحليل نمود.
* فرصت بی بديل آشنايی جوانان و نوجوانان ميهن اسلامی با مفاهيم متعالی کتاب آسمانی را او خلق نمود.
* رسانه تلويزيون با برنامه جذاب و دلنشين او، اقتدار و کارآمدی اش را در احيای معارف اهل بيت با محوريت قرآن کريم به اثبات رساند.
* ارائه تفسيری روان و آسان از قرآن کريم متناسب با سطوح و لايه های گوناگون اجتماعی را برنامه های او ابداع نمود.
* دستور قرآنی «اقيمواالصلوة» با همّت و پی گيری ايشان در کشور اسلامی ايران، احيا گرديد.
* سفرهای تبليغی گسترده به شهرها و کشورها برای ارائه تصويری شفاف از اسلام عزيز و قرآن کريم، از خدمات اوست.
* ترجمه آثار اسلامی به زبان های زنده دنيا، از توفيقات حضرت او می باشد.
* برگزاری نماز در مدارس و ادارات، و نيز پی گيری ساخت مساجد بين راهی در جاده های کشور، از ابتکارات اوست.
* سالهاست که در اقتدا به سالار شهيدان حضرت ابی عبدالله الحسين عليه السلام، نماز جماعت ظهر عاشورا توسط عزاداران و سينه زنان در کف خيابان ها در داخل کشور و حتی بيرون از مرزها با عزم و شور او به راه افتاد.
* نهضت مبارک سواد آموزی در سطح گسترده به ويژه در روستاها و شهرهای دور افتاده با طرّاحی و پشتکار او راه اندازی شد.
* همه ساله شب های ماه مبارک رمضان، آموزه های اهل بيتی او، آويزه گوش و چشم بينندگان سيمای جمهوری اسلامی گرديده است.
* طرح مباحث مهدويت و اهتمام به اين حوزه مهم و بزرگ از تلاش های ستودنی اوست.
* ظرفيت بی نظير روحانيت شيعی را او به رخ همگان کشيد.
* تا وی فريضه زکات را به گونه ای روان و شيوا در دستور کار خويش قرار نداد، کمتر کسی با اين فريضه الهی آَشنايی داشت.
* و بالاخره شب های جمعه ملّت بزرگ ايران در برنامه پر بيننده «درسهايی از قرآن» با سخنان شيوا و لطايف درس آموز او آغاز شد.
* بحمدالله تاکنون سبک و سياق تدريس وی، الگوی موفّق و کارآمد بسياری از مبلغان دينی در داخل و خارج کشور قرار گرفته است.
* او به واقع؛ در طول سه دهه تصويری رسا و شفّاف از نقش واقعی يک مبلّغ دينی ارائه نمود.
* او را البته می توان زبان گويای دين در محافل عمومی و خصوصی ناميد، و محو جمال و زيبايی های قرآن کريم دانست.
اما به راستی رمز و راز اين توفيق چیست؟امّا رمز و راز اين توفيق عظيم و کم نظير در چيست؟ شيوه های نوآمد و نوآوری در شيوه ها؟ خصوصيات اخلاقی و روحيات مردمی استاد؟ تسلّط وی بر زوايای پنهان و آشکار قرآن کريم؟ يا اهتمام به دستورات و فرامين دينی؟ و يا...
در اين مختصر ـ با هدف گسترش و ترويج شيوه های کارآمد و روز آمد تبليغ دينی با محوريت قرآن کريم ـ به پاره ای عوامل که در ايجاد، رشد و توسعه، و بالندگی و ثبات اين حرکت بزرگ، ارزشمند و ماندگار توسط استاد بزرگ و فرزانه حضرت حجة الاسلام و المسلمين شيخ محسن قرائتی تأثير فراوان داشته است، می پردازيم.
مزايای فردی و اخلاقی1. تواضع و فروتنی در برابر بزرگان و عالمان برجسته دينی
2. اخلاص
3. پشتکار
4. صداقت
5. بی تکلّف بودن
6. خستگی ناپذيری
7. پايداری و استقامت
8. دوری از پرستيژهای کاذب
9. دست و دل بازی در آموزش اسلوب ها به ديگران
10. مناعت طبع و کرامت انسانی
11. عدم سوء استفاده از موقعيت های اجتماعی
12. عدم ورود به منازعات سياسی و جناحی
13. لهجه جذّاب
14. صريح اللهجه بودن و رودربايستی نداشتن
15. عدم چشمداشت و انتظارات مادّی
16. نظم در برگزاری برنامه ها
17. اولويت دهی به امر تبليغ بر ساير کارها
18. تکليف محور بودن و منتظر دعوت نماندن
19. مردمی بودن و مقبوليت عمومی
20. منتظر دستور و تصميم ديگران نماندن
21. اعتقاد راسخ و باور به کار
22. تهور و شجاعت در بيان مطالب و انتقاد از مراکز و مسئولان در راستای بيان حقايق و وظايف دينی
توانمندی های حرفه ای23. گزيده گويی
24. سليس و روان گويی
25. استفاده از ابزارهای کلاسداری و تکنولوژی آموزشی
26. دسته بندی مطالب
27. استمرار برنامه ها
28. مشارکت دهی حاضران با مطالب
29. مشاوره با حضار در ساعات و موضوعات
30. بيان سريع با حذف مقدمات
31. سادگی و بی پيرايه گی در ارائه برنامه و برگزاری کلاس
32. سرزنده گی و نشاط در بيان مطالب
33. استفاده از خاطرات، حکايات آموزنده و قطعه های تاريخی
34. بکارگيری لطايف و ايجاد زمينه های شوخی در لابلای سخنان همرا با وزانت
35. تنوع بخشی به مطالب ارائه شده
36. به کارگيری مثل های ساده و روان و قابل فهم
37. مديريت زمان و استفاده از وقت ها و پاره وقت ها
شاخصه های محتوايی38. تربيت شاگردان ممتاز و برجسته
39. محوريت بخشی به قرآن کريم
40. بيان مسائل روز و مبتلا به مردم
41. بهره گيری بجا و گسترده از آيات قرآنی
42. برداشت نو از آيات کريمه قرآن
43. ترسيم مهندسی قرآن به بيانی شيوا
44. احيای قرآن کريم در عرصه های گوناگون فردی و اجتماعی
با آرزوی توفيق روز افزون برای حضرت ايشان
*رئيس دانشگاه مجازی المصطفیhttp://attarantoosi.blogfa.com/