بالا گرفتن دعوا بر سر این ارابه چینی؛

ناجا: برخي آقايان از قانون آگاهی كافي ندارند

معاون فني مهندسي پليس راهور ناجا افزود: شماره‌گذاري هر خودرويي، نيازمند مجوز موسسه استاندارد، سازمان حفاظت محيط زيست و رعايت ضوابط راهنمايي و رانندگي است، ولي گویا، برخي آقايان از متن قانون آگاهی كافي ندارند؛ بنابراين تا زماني كه ضوابط پليس درباره هر خودرويي رعايت نشود، اجازه شماره‌گذاري آن خودرو صادر نمي‌شود.
کد خبر: ۱۷۲۴۰۸
|
۰۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۹ 22 June 2011
|
13030 بازدید
در حالي كه بر پایه آمارها، تريلرهاي «هُوو» در سال گذشته در بيش از چهارصد تصادف كشور موجب مرگ نزدیک چهارصد نفر و مجروح شدن نزدیک هشتصد نفر ديگر شدند و معاون نظارت بر اجراي استاندارد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران نيز «هُوو» بودن تريلرهاي «فراز» را تأييد كرد و گفت، كاميون «فراز» نسل جديد كاميون «هُوو» است.

معاون فني مهندسي پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اظهار تعجب از پافشاری  برخي مديران موسسه استاندارد و مديران زيرمجموعه آن بر شماره‌گذاري خودروي «فراز» توسط پليس گفت: گویا، دل برخي آقايان موسسه استاندارد بيشتر از توليدكننده خودروي «فراز» براي فروش محصولات اين شركت مي‌سوزد!

سرهنگ جهانگيري، با اشاره به اظهارات اخير رييس موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران كه گفته بود، «من دلم بيشتر از سردار مومني براي استاندارد و ايمني كاميون‌ فراز مي‌سوزد»، افزود: آقايان با همين دلسوزي براي كشنده «هُوو» مجوز شماره‌گذاري صادر كردند و بعدها دوباره گفتند، اين خودرو، ايرادات اساسي در ساخت، توليد و بخش‌هاي گوناگون دارد، ولی باز هم معلوم نيست، روي چه دلسوزي به‌رغم دانستن مشكلات اساسي اين خودرو، مجوز شماره‌گذاري آنرا لغو نكردند؟!

وي ادامه داد: اگر پليس در اين مقوله راه نمی یافت و جلوي شماره‌گذاري اين خودرو را نمي‌گرفت، مشخص نبود تاکنون اين اژد‌هاي چيني چه قتل و عامي در جاده‌هاي كشور رقم زده بودند؟!

معاون فني مهندسي پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه بررسي‌هاي انجام شده توسط پليس راهنمايي و رانندگي نشان مي‌دهد تريلر «فراز» كه نزدیک چند ماه است توسط يكي از شركت‌هاي داخلي وارد كشور شده، همان «هُوو» محصول يكي از شركت‌هاي چيني است، افزود: سوابق كارخانه‌اي اين تريلر اين موضوع را تأييد مي‌كند، ولی موسسه استاندارد پس از كش و قوس‌هاي فراوان، مجوز شماره‌گذاري اين خودرو را صادر كرد.

وي با اشاره به تأكيد دوباره معاون موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مبني بر «هُوو» بودن «فراز»ها با طرح اين پرسش كه از كجا معلوم «فراز»ها نيز همانند «هُوو»ها دوباره حادثه‌آفرين نشوند، گفت: در اين حال، هيچ دستگاهي مسئوليت نمي‌پذيرد و تنها پليس مي‌ماند و رانندگان اين خودروها.

معاون فني مهندسي پليس راهور ناجا تصريح كرد: بر پایه آمارها، تريلرهاي «هُوو» در سال گذشته در بيش از چهارصد تصادف كشور موجب مرگ نزدیک چهارصد نفر و مجروح شدن حدود هشتصد نفر ديگر شدند.

وي اظهارات معاون موسسه استاندارد را در خصوص اين كه «ديگر نمي‌دانيم چه كنيم تا پليس مجوز شماره‌گذاري فراز را صادر كند، چرا كه به نظر من موضوع فراز از جنبه فني خارج شده و ممكن است پليس با خود شركت ايران خودرو ديزل مشكل داشته باشد» را تعجب ‌برانگيز عنوان كرد و گفت: پليس با هيچ خودروسازي مشكلي ندارد و قطعا به فكر حفظ جان و ايمني مردم است.

معاون فني مهندسي پليس راهور ناجا افزود: شماره‌گذاري هر خودرويي، نيازمند مجوز موسسه استاندارد، سازمان حفاظت محيط زيست و رعايت ضوابط راهنمايي و رانندگي است، ولي گویا، برخي آقايان از متن قانون آگاهی كافي ندارند؛ بنابراين، تا زماني كه ضوابط پليس در خصوص هر خودرويي رعايت نشود، اجازه شماره‌گذاري آن خودرو صادر نمي‌شود.

وي با تأكيد بر اينكه هنوز هيچ گونه مجوزي براي شماره گذاري كشنده «فراز» از سوي پليس صادر نشده است، افزود: شركت وارد كننده «هُوو»هاي چيني خودروهاي قديمي خود را مورد بازبيني در بخش‌هاي ترمز و ايمني كرد، اما ساختار اين خودرو تفاوتي نكرده است؛ بنابراین، پليس به دنبال تعديل ظرفيت و تغيير وضعيت اين خودرو، جلوگيري از سفرهاي طولاني و حمل بارهاي حجيم، سنگين و خطرناك توسط آنهاست.

معاون فني مهندسي پليس راهور ناجا در خصوص كشنده‌هاي «هُوو» به ايسنا گفت: ورود اين خودرو به عنوان كشنده به كشور اشتباه بوده، چرا كه اين خودرو ظرفيت لازم را در اين خصوص ندارد و در حالي كه كمي بيش از يك درصد خودروهاي سنگين كشور را تشكيل مي‌دهد، 10 درصد تصادفات فوتي و جرحي خودروهاي سنگين متعلق به آن است. اين در حالي است كه ميانگين سن اين خودرو هم‌اكنون در كشور 5/2 سال و حداكثر آن پنج سال است.

وي تصريح كرد: در عين حال، شركت واردكننده نيز از سوي نهادهاي ذيربط محكوم و ملزم شده نسبت به رفع نقص اين خودرو اقدام كند. اين در حالي است كه معايب رفع شده توسط شركت وارد كننده تنها معايب ابتدايي خودرو بوده و همچنان تصادفات اين خودرو به دليل نقص فني قرباني مي‌گيرد.

معاون فني مهندسي پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه موسسه استاندارد براي خودرو «فراز» با توجه به مدارك و اسناد ارائه شده نسبت به صدور مجوز اقدام كرده است، گفت: در عين حال پليس معتقد است، ورود و شماره‌گذاري اين خودرو به كشور همانند «هُوو» اشتباه خواهد بود و به بروز حوادث جبران ناپذير منتهي مي‌شود.

وي از دستگاه‌هاي نظارتي خواست پيش از بروز فاجعه در اين زمينه، در خصوص تريلرهاي «فراز» وارد عمل شده و اجازه ندهند كه اين تريلرها نيز همانند «هُوو»ها جان مردم را در جاده‌ها بگيرند.

معاون فني مهندسي پليس راهور ناجا در عين حال تأكيد كرد: موسسه استاندارد به‌رغم تعهد براي اعزام خودروهاي «هُوو» مورد نظر (فراز) جهت تست تكميلي در يكي از آزمايشگاه‌هاي معتبر اروپا تا كنون هيچ گونه گزارشي از جزیيات مربوط به نحوه تست قطعات مورد نظر كه بيشتر مرتبط با سيستم‌هاي ايمني خودرو فوق است، ارايه نكرده است. بدين لحاظ به نظر مي‌رسد علاقه‌اي به طرح موضوعات ايمني مرتبط با خودرو فراز را ندارد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟