یک کارشناس حوزه میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه ساختار بناهای تاریخی ایرانی با ارتعاش همخوانی ندارد، گفت:
با عبور قطار شهری از زیر پایههای سیوسه پل شاهد لرزیدن مداوم و تخریب این بنای تاریخی در بلندمدت خواهیم بود.مرتضی فرشتهنژاد در گفتوگو با ایسنا در اصفهان، با بیان اینکه طبق مصوبهای قرار بود، قطار شهری با چند متر فاصله از کنار این پل تاریخی عبور کند، اظهار کرد: اکنون مسیر مترو بهگونهای است که قطار شهری دقیقا از زیر پل و پایههای آن عبور میکند.او ادامه داد: با راهاندازی خط شمال به جنوب قطار شهری، روزانه دست کم40 بار مترو از کنار این پل تاریخی عبور خواهد کرد و لرزههای حاصل از عبور مترو برای ساختار چهارباغ، مدرسه امام صادق(ع) و سیوسه پل بسیار زیانبار است و بهتدریج سبب تخریب این آثار خواهد شد.
وی بیان کرد: مطمئنا اگر قطار شهری از این محل عبور نکند و اتفاقهای آسیبزننده دیگر رخ ندهد، این پل تاریخی تا 100 سال دیگر نیز پابرجا خواهد بود. فرشتهنژاد با گلایه از مطرح شدن برخی سخنان غیرکارشناسی در این زمینه، گفت: افرادی که اعتقاد دارند، هیچ مشکلی برای سیوسه پل پیش نمیآید، هیچکدام در زمان تخریب پل نخواهند بود تا پاسخگو باشند. این در حالی است که در نخستین روزهای سال گذشته جمعی از خبرنگاران اصفهانی همزمان با سفر رئیسجمهور به این شهر در نامهای خواستار جلوگیری از ساخت و سازهای بیرویه، عبور مترو از زیر خیابان چهارباغ و تخریب میراث فرهنگی اصفهان شدند اما 6 ماه بعد از نوشتن این نامه یک منبع آگاه در سازمان قطار شهری اصفهان در گفتوگو با میراث خبر از انحراف مسیر دستگاه حفار مترو زیر سی و سه پل خبر داد. درست چند روز پس از طرح این مسئله در رسانهها عبدالجواد زعفرانی، مدیرعامل قطار شهری اصفهان نیز در نخستین نشست خبری خود انحراف در مسیر دستگاه حفاری را تایید کرد.