روایتی از آمار و ارقام تلخ کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای در کشور:

این سکوی اولی جهان، اصلا افتخار ندارد!

«نخستین مصرف کننده نوشابه‌های گازدار در جهان»؛ این شاید تلخ‌ترین مقام اولی بود که به دست آوردیم و اصلا خوشایند هم نبود؛ اما اکنون مشکل چیزی نیست که مثلا معده‌مان را از کار بیندازد و یا در درازمدت استخوان‌هایمان را پوک کند؛ دشمن به جان شیرینمان حمله کرده و گویا دست روی دست گذاشته‌ایم و نمی‌خواهیم بیرونش کنیم. آمار روی ناخوشش را به ما نشان داده و فعلا که خبری از عزم مقابله نیست!
کد خبر: ۲۰۵۷۴۸
|
۰۲ آذر ۱۳۹۰ - ۲۳:۳۶ 23 November 2011
|
25269 بازدید
|
سرویس اجتماعی‌ ـ اواسط ماه گذشته بود که در یک تصادف زنجیره‌ای در اتوبان ام ـ پنج در جنوب غربی انگلستان، ۳۴ خودرو به هم برخورد کردند و ضمن کشته شدن ده نفر، شمار بسیاری نیز مجروح شدند؛ تصادفی شدید که ساعت ۸/۵ یک شب مه آلود و بارانی رخ داد و در بیست سال گذشته آن کشور بی‌سابقه بود؛ تصادف بزرگی که از دید رسانه‌های آن کشور، فاجعه‌بار‌تر از جنگ افغانستان تعبیر شد و شاهد مدعایشان این بود که سابقه نداشته در یک روز از این «جنگ» ده سرباز انگلیسی کشته شوند.



به فاصله دو هفته، خبر تصادف زنجیره‌ای دیگری روی خروجی خبرگزاری‌های دنیا قرار گرفت که از برخورد ۵۲ اتومبیل در آلمان خبر می‌داد. حادثه دیگری در هوای مه‌آلود که در نزدیکی شهر گروناو در مرز هلند رخ داد و این بار سه کشته و ۳۵ مجروح بر جای گذاشت، در حالی که برخی سرپایی مداوا شدند و برخی حالشان وخیم گزارش شد.

چه بسا تصادفاتی از این دست، آنقدر بزرگ باشند که بتوانند آمارهای بد دو کشور را به روز (آپدیت) کنند، ولی هیچ یک به تلخی رخدادهای مشابه در کشورمان نیستند که ما هر روزه می‌شنویم و می‌خوانیم؛ تصادفاتی تلخ‌تر از زهر که نه در هوای مه‌آلود و غیر طبیعی رخ می‌دهند و نه گویا فاجعه به شمار می‌روند.




گویی اخباری چون تصادف هفته گذشته در محور ازنا ـ اراک، برایمان روزمره شده که تنها در حد یک خبر تلخ باقی می‌ماند و یادمان می‌رود علت حادثه چه بوده است؛ انگار نه انگار که دو خانواده چهار نفره از دست رفتند و ... .

گوش‌ها پر شده از آمار جان‌هایی که هر روز در جاده‌های کشورمان بی‌جان می‌شوند؛ آماری دردآور که حتی می‌تواند خدمات مسئولین مربوطه در پرجمعیت‌ترین کشور دنیا را هم در فشار گذارد و متأسفانه برای ما تبدیل شده به شنیدن و خواندن یک خبر؛ «روزانه ۶۲ نفر در حوادث جاده‌ای کشور کشته می‌شوند»؛ میانگین روزانه‌ای که هرچند به نسبت مدت زمان مشابه در سال گذشته کاهش داشته، همچنان در محدوده غیر قابل قبول نمودار طی طریق می‌کند.

هر ۲۳ دقیقه یک نفر، روزانه ۶۲ نفر، ماهانه ۱۸۶۰ نفر و سالانه بیش از ۲۲۶۰۰ نفر از هموطنانمان در رخدادهای جاده‌ای از دست می‌روند. این تازه روایت مثبت آمار است که از سوی سازمان بهداشت جهانی هم تأیید شده است. *

با نگاهی به آمارهای جهانی، بیشتر با عمق بحران آشنا می‌شویم: تقریبا ۲ درصد از یک میلیون و دویست هزار نفری را که سالانه در جهان بر اثر تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند، ایرانیان تشکیل می‌دهند؛ آماری که با توجه به جمعیت کشورمان (کشور ما با ۷۵ میلیون نفر جمعیت، یک درصد جمعیت کل ساکنان کره خاکی را در خود جای داده است)، موجب شده که از لحاظ ریسک تصادفات جاده‌ای در مقام نخست جهان بایستیم؛ چیزی نزدیک به بیست برابر میانگین جهانی! سکوی نخستی که اصلا غرور آفرین نیست و چه بسا بد‌ترین مقام اولی باشد که به دست آورده‌ایم. **

این در حالی است که از نظر نرخ تصادفات، پس از کلمبیا، ونزوئلا و بنگلادش، مقام چهارم دنیا را در اختیار داریم؛ به عبارتی بهتر، به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه در ایران، ۱۲۰ سانحه رانندگی رخ می‌دهد، در حالی که این رقم در کشورهایی مانند فرانسه و ژاپن دوازده تصادف است.

جنگ خارجی با دشمن واقعی یا جنگ داخلی با دشمن ...

بیایید این اعداد و ارقام را از یک زاویه دیگر بررسی کنیم. بنا بر آمار، در حماسه هشت سال دفاع مقدس، ۲۱۳۲۵۵ نفر از غیورمردان این سرزمین که به جنگ دشمنی سراپا مسلح شتافته بودند، به فیض عظیم شهادت رسیدند؛ یعنی هر ساله به طور میانگین ۲۶۶۲۵ فرشته زمینی از میانمان پر کشیدند و رفتند، آن هم در مقابل دشمنی که با کمک همه جنایتکاران دنیا به وطنمان تجاوز کرده بود.

آماری غرورآفرین که از لحاظ کمیت، به شمار کشته شدگان سالانه حوادث جاده‌ای تنه می‌زند؛ اما به راستی چرا باید شمار شهدای یک جنگ تمام عیار با شمار کشته‌های سالانه تصادفات برابری کند؟!

البته این نکته یادآوری می‌شود که سالانه بیش از پنج میلیون نفر از مردم جهان در سوانح جاده‌ای مجروح می‌شوند؛ موضوعی که به حق دستمایه نامگذاری بیستم نوامبر (۲۹ آبان) به «روز جهانی قربانیان تصادفات جاده‌ای» شده است ** تا شاید گام کوچکی باشد برای حفاظت از امثال دانشجویانی که امروز (چهارشنبه) دچار نقص عضو شدند.

این در حالی است که به گفته کار‌شناسان «تراکم بالای خودرو در جاده‌ها، نقص ایمنی خودرو‌ها، کمبود ظرفیت بزرگراهی، وجود بیش از دو هزار نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها، کمبود خدمات ایمنی و امدادی و فرهنگ نادرست رانندگی»، از مهمترین عوامل تصادف جاده‌ای در ایران به شمار می‌آید.

از میان عوامل اساسی نامبرده، وزن اصلی را به کدام عامل می‌دهید و اقدام اساسی از سوی چه کسانی ـ اعم از آحاد ملت یا مسئولین ـ باید انجام گیرد؟


این پرسشی است که پاسخ آن را به دیدگاه‌های شما وا می‌گذاریم.


*  سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۸، شمار ایرانیانی که سالانه در جاده‌های کشور کشته می‌شوند، ۲۳ هزار ذکر کرده و بنا بر برخی محاسبات دیگر، این آمار ۲۷ هزار هم نقل شده است.

**‌ «بان کی مون»، دبیر کل سازمان ملل، در پیامی به مناسبت این روز، خواستار یاری همه نقش آفرینان شامل برنامه ریزان شهری، طراحان خودرو، سیاستگذاران و استفاده کنندگان از جاده‌ها برای بهبود ایمنی جاده‌ها شد. وی با اشاره به «دهه اقدام برای ایمنی جاده‌ها (۲۰۲۰ ـ ۲۰۱۱)» که از امسال به منظور نجات جان پنج میلیون انسان آغاز شده است، افزود: در این طرح جهانی، چهارچوبی به دولت‌ها، جامعه مدنی و بخش خصوصی برای همکاری با یکدیگر برای بهبود مدیریت جاده‌ای، ارتقای ایمنی جاده‌ها و خودرو‌ها، آموزش رانندگان، سرنشینان و عابران پیاده درباره رفتار ایمن ارایه می‌شود.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۲۷۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
همه عوامل مذکور مهم هستند بعلاوه داغان بودن اعصاب 51 درصد ایرانی ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
منفی دادم چون همه عوامل رو درست گفتی ولی اعصاب خراب رو قبول ندارم، اگر بنز بشینی اعصابت راحت تر نیست تا وقتی که ... سوار شدی؟ اعصاب ما داغان است ولی این دلیل آمار بالای تصادف نیست. اصلا داغان است چون همه موارد بالا نقص دارن
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
دقیقا ارتباط به اعصاب هم دارد ... ضمنا ارتباط شدید به فرهنگ هم دارد !! لطفا یک سوزن هم به خودمان بزنیم و یکی به بقیه !!
مبین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
آقای محترم. ما همیشه عادت کرده‌ایم که خودمان را محکوم کنیم چون زورمان به بالایی‌ها نمی‌رسد. اگر رانندگی من راننده مشکل دارد خوب چرا در یک تصادف ساده که در کشورهای خارج به دلیل وجود وسایل ایمنی ماشین این تصادف بدون مجروح می‌شود من قطع نخاع می‌شود یا کشته می‌شوم. در چند سال گذشته راهنمایی با من راننده در فرهنگ‌سازی مشکل داشت ولی با خودروساز در تامین وسایل ایمنی داخل اتومبیل. من الان فرهنگ رانندگی خودم را بالا برده‌ام ولی خودروساز هنوز همان ماشین غیر ایمن را به بیرون می‌دهد. آقاجان تا وقتی برای خودروساز فقط نفع مالی مهم است ما رکورد دار خواهیم بود. بجای این همه آمار کلی یکبار نیز آمار را به گونه دیگر تهیه کنید. چند درصد از ماشین‌های تصادف کرده جزو ماشین‌های ایمن خارجی بوده‌اند و چند درصد از تلاف جانی تصادفات در این ماشین‌ها رخ داده است. هر وقت این آمار را دادی کار مثبتی انجام داده‌ای. از ماشین آر-دی یا روآ که اصلان معلوم نیست پیکان است یا پژو از این بیشتر نباید انتظار داشت. اگر دقت کنید هنوز هم که هنوز است شرکت ایران‌خودرو از تولید پیکان دست بر نداشته است. فقط جلد ماشین را عوض کرده. هم‌چنین اگر به سایر ماشین‌هایی که در تعداد انبوه تولید می‌شود و ما برای خرید آنها چندین ماه پول خود را در جیب خودروساز بلوکه می‌کنیم دقت هیچ‌کدام الان در خط تولید کارخانه اصلی قرار ندارد. پس ما زباله‌دان خودروهای خارج رده کارخانه‌های دیگر هستیم. پس باید کشته بدهیم تا رکورد آمار را کسب کنیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
كاملا درسته ، متاسفانه فرهنگ قالب اينه كه همه خودشون رو طلبكار ميدونن و حقي براي ديگران قائل نيستن ، بارها ديدم كه يه وانت افتاده تو لاين سبقت با سرعت 60 و عين خيالشم نيست چه خطري براي ديگران كه ميخوان از راستش سبقت بگيرن ايجاد ميكنه اگر هم زياد بوق يا چراغ بزنيد ممكنه به فكر انتقام جويي هم بيفته! متاسفانه اگر كسي هم استثنائا بخواد همه قوانين رو مو به مو اجرا كنه باز هم تضميني نيست كه سالم به مقصد برسه چون ديگران رعايت نميكنن ;هرچند سيگار كشيده خوب نيست ولي تو يه اتاقي كه همه دارن سيگار ميكشن يه نفر چه سيگار بكشه چه نكشه خفه ميشه ، اميدوارم ما اين روحيه طلب كاري رو كنار بذاريم و حق ديگران رو هم يه ذره محترم بشمريم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
خودرو ،جاده و راننده هر3 را در نظر بگیریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
خلایق هر چه لایق. وقتی جریمه ها رو میبرن بالا داد و قار همه خوانندگان تابناک درمیاد انگار خلاف کردن مثل غذا خوردن جزء لاینفک زندگیشونه حقشونه که برن تو جاده همدیگرو له کنن. هنر نزد ایرانیان است وبس دیگه
پاسخ ها
اشنا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
غزیزبرادر اخه جریمه که نشد جاره کار
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
اگر جریمه چاره کار نیست چرا در کشورهای توسعه یافته جریمه های رانندگی اینقدر با جدیت انجام میشود ؟
یاسا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
بیش از نیمی از جاده های کشور استاندارد ندارند / چرا به جای رسیدگی به این موضوع جریمه ها رو بالا می برند؟ به فکر جان و سلامتی مردم هستند؟ پس جاده ها رو درست کنند / یا به فکر جیب خودشون؟
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
kami fekr konid,,,shoma az shenidan koshte shodan 8 nafar taajob kardeid,,,chetur mishe dar keshwar roozane 62 nafar koshte shawand v akhbar naguyad ,,,kami fekr konid
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
منم موافقم چون اطلاع رسانی نمیشه مردم باورشون نمیشه .وهمینطور می شنویم از کنارش رد می شیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
خوب مگه بده. یکم از آمار بیکارا در ایران کم می شه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
این مسائل شوخی بردار نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
اگر خدای ناکرده برای عزیزانت همین اتفاق می افتاد، باز همین حرفو می زدی؟؟!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
اگه خدایی نکرده خودت یا خانوادت هم جزو این آمار باشید بازم این حرف رو میزنی؟!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
قلم تو ناشناس چیز فهم را باید طلا گرفت حداقل حسن این تلفات کم شدن زحمت وزارت کار در ایجاد اشتغال است
كاوه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
خيلي از افرادي كه كشته ميشن قشر بيكار نيستند و مجبورند به خاطر كارشون سفر كنند.
جون اين افراد رو جاده نامناسب، خودروي غير ايمن، خطاي راننده مقابل يا اشتباه و خستگي خودشون ميگيره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
واقعا خیلی قشنگ نوشتید.از این که ایرانیم و این همه تلفات توی جاده هامون هست واقعا خجالت زده شدم. واقعا توی جاده هامون امنیت نداریم.
امنیت یه طرف ، وجودی افرادی در لباس ... که فقط به فکر جیب هاشون هستن هم یک طرف. امیدوارم که بتونیم در آینده ای نزدیک امنیت رو توی جاده هامون ببینیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
با وجود امثال شما که جریمه تخلف رو پر کردن جیب یه عده میدونن این قضیه هیچ وقت درست نمیشه
دوست عزیز اگه شما تخلف نکنی کسی هم نمیتونه شما رو جریمه کنه پس مشکل از خودت هست
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
موضوع اینه که جریمه راه حل جلوگیری از تصادفات نیست - نمیشه که تو هر یک کیلومتر یک پلیس بزاریم تا کسی خلاف نکنه - باید دنبال راهکارهای بهتر باشیم
آرسام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
در کشوری که تخلف رانندگی به راننده‌ای لقب جسور را دهد و رانندگانی که تخلف نمی‌کنند(بسیار اندک) به بی‌عرضه‌گی متهم می‌شود، وضع و حال بهتر خواهد بود؟
یا رانندگانی که چراغ قرمز را بدلیل نبود پلیس در شب رد می‌کنند(قابل توجه شیرازی‌ها در چهارراه بنفشه) موجب تصادف می‌شوند، تشویق می‌شوند.
درکشوری که راننده از نظر روحی و روانی توانایی کنترل یک خودرو بین دو خط را ندارد.
درکشوری که راننده حتی خواب‌الودگی خویش را متوجه نمی‌شود.
در کشوری که بیشترین تصادف در مسیر مستقیم و بزرگراه است.
در کشوری که تیراژ خودروی غیرایمن چندصد برابر خودروهای ایمن است.
درکشوری که....


چه انتظار بی‌خودی دارید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
مصیبت اینجاست که قوانین راهنمایی ورانندگی درایران براساس مجازات راننده خاطی اعمال میشه درصورتیکه درجاهای دیگه ی دنیا قوانین براساس اشتباهات راننده وضع میشه.برای همین اینجا پلیس قایم میشه تا راننده رو مجازات کنه،اونجا پلیس توی دید راننده می ایسته تا ضریب اشتباهش رو بیاره پایین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
قایم شدن که مال قدیما بود
ناشناس
|
Italy
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
همش به خاطر اینه که جان مردم برای بعضی ازمسولین اهمیتی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
بفرمائید همه مسئولین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
همونهایی که نمیزارن تعرفه خودرو بیاد پایین.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
همونهایی که نمیذارن جریمه های رانندگی بالا بره.
همونهایی که پول مترو را نمیدن .
همونهایی که بنزین تقلبی درست می کنن . همونهایی که استاندارد دروغی به تولیدات داخلی میدن .
همونهایی که از خدا نمی ترسن
ابادانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
سلام
متاسفانه این یک واقعیت تلخ است و امیدوارم که درد دل من و همشهریانم را بگوش مسئولین اگر البته گوش شنوائی باشد برسانید سالهاست که جاده آبادان و ماهشهر به قتل گاهی تبدیل شده است که خانواده های ابادانی را بارها و بارها سیاه پوش و عزادار نموده است و طی سالیان گذشته همواره وعده و وعیدهای مکرر وزیر و مدیرکل را شنیده و دیده ایم که پایان هر سال را وعده داده اند و این وعده ها هرگز پایانی نیافته است نمیدانم که گیر کار کجاست اخر چطور هر روز باید بشنویم که در صعب العبور ترین نقاط کشور جاده ها و اتوبانهائی احداث شده اند ولی 35 کیلومتر راه بین آبادان تا سه راهی شادگان به یکی از خونین ترین جاده های درون استانی مبدل شده باشد آقای وزیر اقای رئیس جمهور دست شما درد نکند اگر با افتخار از احداث ازاد راه زال خرم اباد سخن میگویئد و مشخصات فنی آن را یکی از افتخارات مهندسین کشورمان بیان میکنید که در جای خود افتخار امیز هم میباشد پس چگونه است که سی و پنج کیلومتر راه صاف و بدون هیچ عارضه ای باید سالهای سال مرگ افرین بماند ؟ اقای وزیر نکند چون مثل شمال کشور تفرج گاه کارمندان و مسئولین کشور نیست ارزش سرمایه گذاری را ندارد ؟ اقای وزیر و مدیران کل وزارتخانه فخیمه راه و ....... روزگاری این جاده در دست دشمن بعثی افتاد و جوانان و عزیزانمان را قتل عام کردند ولی با همتی بسیجی ازاد شد ولی هم اکنون قتل گاهی شده است که چشمان نگران خانواده هائی که عزیزانشان به هر دلیل مجبور به تردد در این راه هستند بازهم نگران تر از روز پیش است اقای وزیر همین چندی پیش بود که بازهم خانواده هائی از شهرم سایه پوش شدند ایا شنیدن کشته شدن ده نفر برای شما هیچ اهمیتی ندارد ؟ تا کی وعده ووعید ؟ تا کی باید امسال دریغ از پارسال ؟ ایا توان مهندسین شما آنقدر نیست که بتواند بر سی و پنج کیلومتر زمین صاف فائق اید ؟
از سایت تابناک خواهشمندم این درد و فریاد ما ابادانی ها را که از یک سو عوارض هشت سال دفاع مقدس هنوز دامنگیر شهرمان است و از یک سو مرگهای این جاده امانمان را بریده است را درج نمایند تا بلکه روزی هم وزیر محترم روبان افتتاح باند دوم این سی و پنج کیلومتر را پاره کند و چند مصاحبه ای را در کارنامه درخشان خود و وزارتخانه متبوعش ثبت و ضبط نماید و شما نیز در ثواب اجابت خواست بر حق مردم ابادان شریک گردید و خانواده های داغ دار این شهر و خانواده های دیگر را دعا گوی خود نمائید .
لینک خبر :
http://khoozna.com/telex-1812.html
http://khouzestan.isna.ir/default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=3647
و لینکهای دیگر که در اینجا مجالی نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
راست میگه این دوستمون ،من یکبار این جاده رو رفتم واقعا خطرناک بود علاوه بر این موقع غروب، خورشید دقیقا در امتداد جاده هست و اصلا دید نداری و اکثر تصادف های شدید هم در این ساعات رخ میده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
رفتارهای غلط امان مان را خواهند برید ...
رفتارهای غلط ...
غلط
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
حرف شما متین ،ولی بعضی اوغات تصادفات اجتناب ناپذیر هستند مثل همه ی دنیا ولی تفاوت اینجاست که در همه جای دنیا شما وقتی با سرعت 60 کیلومتر تصادف می کنی فقط ماشین داغون میشه(بخاطر کیفیت و ایمنی خودرو) ولی اینجا گاها با سرعت 60 کیلومتر تصادف 5 نفر جان خودشون رو از دست می دن!
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟