جایی که توقیف ۶۲۰۰ متخلف هم افاقه نمی‌کند:

۱۳۰ کشته در تصادفات چند روز؛ حادثه یا سهل انگاری؟

در حالی که افزایش جریمه‌های رانندگی، در نظر گرفتن نمره منفی برای رانندگان خاطی، جلوگیری از رفت‌وآمد خودروهای دارای نقص فنی و ایمنی و مواردی از این دست به عنوان مؤثر‌ترین تمهیدات پلیس برای کاهش تصادفات در نظر گرفته شده، کافی است چند روز تعطیل فرا برسد تا آمار تصادفات منجر به فوت و جرح سر به آسمان گذارند؛ تا جایی که توقیف چند هزار خودروی متخلف هم نمی‌تواند مانع بروز حادثه‌ای هم‌عرض یک زلزله مخرب شود!
کد خبر: ۲۶۶۸۳۸
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۳ 21 August 2012
|
44961 بازدید
|
زمانی که افزایش جریمه‌های رانندگی اعمال شد، منتقدان این قانون، عمدتا از دو نگاه به آن خرده می‌گرفتند؛ نخست این که جریمه‌های در نظر گرفته شده بسیار سنگین هستند و تناسبی با درآمد متوسط جامعه ندارند و دوم آنکه رویکرد افزایش جریمه را با توجه به فرهنگ ترافیکی رایج در کشورمان به مسکنی تشبیه می‌کردند که دیر یا زود، اثرات آن پایان خواهد یافت؛ آیا تلفات سنگین تعطیلات اخیر، مؤید این دیدگاه‌هاست؟

به گزارش «تابناک»، به گفته فرمانده پلیس راهور، از آغاز موج سفر‌ها به مناسبت فرا رسیدن عید فطر، از چهارشنبه گذشته تا دیروز، ۱۳۰ نفر از هم‌وطنانمان در تصادفات جاده‌ای جان باختند تا در قیاس با آمار فوتی‌های زلزله مخرب آذربایجان شرقی، بار دیگر دریابیم که حوادث مترقبه در کشورمان به مراتب بیش از انواع غیر مترقبه ویرانگر هستند.

این در حالی است که سرهنگ محمدرضا مهماندار، در ادامه با اشاره به رخداد ۸۹ فقره تصادف فوتی و ۶۱۶ فقره تصادف جرحی در این تعطیلات می‌افزاید: «در این مدت، نزدیک شش هزار و دویست دستگاه خودرو و موتورسیکلت متخلفان توقیف و گواهینامه ۲۶۰ راننده متخلف ـ که میزان نمره منفی آن‌ها به بیش از ۳۰ نمره رسیده بود ـ نیز ضبط شده است»؛ با یادآوری این نکته که طرح ویژه پلیس راهنمایی و رانندگی برای تعطیلات عید سعید فطر تا پایان امروز ادامه داشته که تعبیر آن می‌تواند نتیجه ناخوشی چون افزایش تلفات را در پی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برابر اعلام قبلی، در این مدت با تخلفاتی مثل تجاوز به چپ، سبقت غیرمجاز و رفت‌وآمد در شانه خاکی به طور جدی برخورد کرده‌اند، گفت: «همچنان خستگی و خواب آلودگی، بی‌توجهی به جلو و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با بیش از ۳۵ درصد، بیشترین علت وقوع تصادفات بوده است و پس از آن تخطی از سرعت مجاز با ۲۱ درصد و انحراف به چپ با ۱۷ درصد در صدر علل رخداد تصادفات بوده‌اند».

فرمانده پلیس ‌راه کشور در پایان از احضار رانندگانی که تخلفات حادثه‌ساز و تجاوز به چپ داشته و یا شانه خاکی رفته‌اند، خبر داده و گفت: «برابر اعلام قبلی، این دسته از رانندگان متخلف از طریق دوربین‌های ثبت تخلف، دوربین‌های نظارتی، ماموران کنترل نامحسوس و بازرسان کنترل نامحسوس شناسایی شده‌اند و پس از پایان تعطیلات احضار شده و خودروی آن‌ها توقیف می‌شود».

بدین ترتیب کارنامه عجیب و غریب و البته سیاهی از عملکرد ترافیکی‌مان در چند روز گذشته شکل می‌گیرد که قابل تعمیم به کل سال نیز هست؛

سرعت غیرمجاز

  • 60 هزار مورد

عدم استفاده از کمربند ایمنی

  • 50 هزار مورد

سبقت غیرمجاز

  • 12 هزار مورد

تجاوز به چپ در جاده‌ها

  • بیش از 7 هزار و 500 مورد

توقیف و انتقال به پارکینگ‌

  • سه هزار و 200 دستگاه خودرو متخلف

توقیف و انتقال به پارکینگ‌

  • سه هزار دستگاه موتورسیکلت متخلف

ضبط گواهینامه

  • 260 راننده متخلف

مهمترین علل رخداد تصادف

  • خستگی و خواب آلودگی، عدم توجه به جلو و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با بیش از 35 درصد
  • تخطی از سرعت مجاز با 21 درصد
  • انحراف به چپ و سبقت غیر مجاز با 17 درصد

تصادف فوتی

  • 89 فقره
  • در 19 فقره تصادف، 25 تن در صحنه کشته شدند.

تصادف جرحی

  • 616 فقره
  • در 202 فقره تصادف جرحی 315 تن از هموطنان مجروح شدند.

مهمترین تصادفات



این در حالی است که شهریور ماه امسال از نظر سفرهای تابستانی دارای ویژگی خاص و متفاوت از سال‌های گذشته است، چرا که در یک ماه باقی مانده از تعطیلات تابستانی، به رغم پشت سر گذاشتن تعطیلات پنج روزه عید فطر، تعطیلی پنج روزه اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران هم در پیش است که افزایش شمار سفر‌ها را در پی خواهد داشت تا جایی که به گفته سردار اسکندر مؤمنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، بیشترین حجم سفر در شهریور ‌ماه امسال پیش‌بینی می‌شود که حتی با سفرهای انجام شده در نوروز هم برابری می‌کند.

بدین ترتیب، فاجعه خاموشی در حال تکوین است که پلیس با ‌‌نهایت توانش برای مقابله با آن به میدان آمده و قانونگذار هم با وضع جرایم سنگین، به جنبه بازدارندگی رانندگان از تخلف، توجه نموده اما فارغ از سهم خودروهای نا‌ایمن و یا جاده‌های غیر استاندارد، بزرگ‌ترین مانع در تحقق آن، من و شمایی هستیم که پشت فرمان خودرو می‌نشینیم؛ امثال مایی که هم به کیفیت خودرو‌ها و جاده‌ها ـ البته بحق‌ ـ ایراد وارد می‌دانیم اما به رغم آگاهی از مبلغ گران جریمه، حتی در بستن کمربند ایمنی هم تعلل می‌کنیم؛‌‌ همان جایی که پنجاه هزار کمربند بسته نشده به چشم مأموران راهنمایی و رانندگی نشسته است و خدا می‌داند که چه مقدار از آن نادیده مانده است.

کافی است بار دیگر به جدول تخلفات ثبت شده در چند روز ـ و نه چند ماه یا سال ـ اخیر نگاهی بیندازیم تا دستمان بیاد که چند تخطی از سرعت مجاز، چه میزان سبقت غیر مجاز و... به آمار راه یافته‌اند تا یادمان بیاید که خیلی‌هایمان بار‌ها و بار‌ها راهکار مقابله با تلفات سنگین جاده‌ای را فرهنگ سازی دانسته‌ایم؛ براستی برای مقابله با این حجم از تخلف چه کاری باید انجام داد تا فرهنگ سازی لقب بگیرد؟

توقیف شش هزار و دویست وسیله نقلیه متخلفان در چند روز را چگونه می‌توان توجیه کرد وقتی که بدانیم این آمار بزرگ هم نتوانسته که مانع از آسیب رسیدن و جان باختن هزار نفر از هم‌وطنانمان شود؟

آیا گاه آن نرسیده که این کارنامه سیاه را پیش چشم گذاریم تا شاید رویکردمان در سفر از زمان رسیدن به مقصد به سالم رسیدن تغییر کند؟

بیایید گام نخست را با حذف برخی پرسش‌های رایج از ادبیات ترافیکی‌مان آغاز کنیم؛ پرسش‌هایی مانند: «تا فلان جا چند ساعت راه است؟» یا «کی می‌رسیم» و... .
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۴۲
انتشار یافته: ۵۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
آقا راههاي ما مشكل داره! ديگه هيج جاي دنيا راه مواصلاتي اصلي يك كشور دوخطه نيست كه با يك سبقت خطر شاخ به شاخ باشه مثل جاده چالوس كه هشتاد ساله تعريض نشده از طرفي ماشين هاي ما استاندارد نيست و با يك تصادف معمولي خطر مرگ براي سرنشينانش هست
پاسخ ها
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
تا نظارت و سختگیری نباشه قوانین رانندگی فرهنگ نمیشه / کشور ترکیه هم دهه هفتاد همینطور بود اما با اموزش مداوم در تلویزیون و سختگیری الان رانندگی مردم درست شده نه مثل ما که اتوبان با چهار لاین هشت ردیف ماشین تو هم دیگه فرو میرن که راه بقیه رو می بندن چرا پلیس نظارت نمی کنه که فیلم های رانندگی مردم ما تو کشورهای خارجی شده خنده و از عجایب برای مردم .
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
چاره ی راه بد و ماشین غیر ایمن علاوه بر همت دولت برای بهبودی ان، تا قبل از آن احتیاط بیشتر است نه اینکه با سرعت بالا و تخلف حرکت کنیم و تقصیر را گردن دیگران بیاندازیم در کشورهایی که هم راه ایمن دارند مهم ماشین خوب تخلفات یک صدم تخلفات ایران نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
رانندگی های ما چطور؟ استاندارد و اصولیه ؟
سید
| Australia |
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
تا حالا شده فقط از خط عابر پیاده و یا پل عابر رد بشی. پیاده ها خط و پل رو ول میکنند مثل اینکه وارد میدان مین میشوند از خیابان رد میشند (البته جز بعضی ها) راننده ها هم کار ندارند چراغ برای عابر پیاده سبزه یا نه. خط عابر پیاده هم که هیچ مفهومی نداره. چه ها شود وقتی این شیر تو شیری به جاده ها برسد.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
وقتی یک نفر در المپیک مدال طلا میگیرد مسولین شبانه از هم سبقت گرفته و به مردم ایران تبریک میگویند .
تابحال نشنیدم که مسولی بخاطر این همه کشته در جاده های کشور عزای عمومی اعلام کند یا ازمردم عذرخواهی کند و یا حد اقل اظهار تاسف کند .
آیا خون کسانیکه در جاده ها ریخته میشود حلال است
هواپیما نمیدهند و تحریم هستیم آیا کشیدن خط آهن و زیاد کردن قطار برای مسافرت مردم هم تحریم است یا ........
همین دو روز قبل با قطار درجه یک از مشهد به تهران آمدیم آنقدر کوپه و کل قطار کثیف بود که وقتی رسیدیم خانه با لباس رفتیم تو حمام صد رحمت به چاله روغن مکانیکی ها و توالت قطار به قدری کثیف بود که از خیرش میگذشتی .
ناشناس
|
Japan
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
دیروز از اتوبان ساوه به سمت تهران می آمدم سرعت من سقف و حداکثر مجاز بود یک راننده پرشیا هم مدام پشت سرمن چراغ نوربالا میزد من نمی دانم در آن ترافیک سنگین جاده و با آن سرعت بالاتر از حدمجاز به کجا قرار بود برود.
به نظر بنده در کنار افزایش جریمه ها آموزش باید سرلوحه متولیان امور قرار گیرد کاری که از ابتدا غافل بودیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
من هم با موارد اینچنینی حتی در سطح شهر برخورد کرده ام.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
آی گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
همه رانندگان وظیفه دارن برن کنار تا ایشون بتونن 5 دقیقه زودتر برسن
رهام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
دوست عزیز شما از ژاپن نظر دادی ؟؟؟یعنی دیروز شما ایران بودی ؟؟؟؟وبا 5ساعت و نیم اختلاف ساعت /1 نصفه شب از ژاپن نظر دادی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وحید
| United States of America |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
در تکمیل نوشته این دوست عزیز
انگار واجبه همه گواهی نامه داشته باشند. هر کی اومده با اندک آموزش بهش گواهینامه دادن. راننده هایی که حتی معنی چراغ راهنما رو هم بدرستی نمیدونن. در آلمان 2 سال طول میکشه تا یکی گواهینامه بگیره . در ایران چند روز؟
شما چند سال پیش آئین نامه رو امتحان دادی و الان چقدر قوانین تغییر کرده؟ و چقدر از قوانین میدونید؟
این عقلانیه که لازمه تمدید گواهینامه فقط معاینه چشم باشه؟
گواهینامه ای که با جان خود شخص و اجتماع سرو کار داره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
دیروز اتوبان ساوه ، امروز هم جاپون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
خواهش میکنم همه ما دقت کنیم به همدیگر تذکر بدیم....خواهش میکنم پلیس به ما تذکر بدهد.....خواهشن خواهشن اینقدر ما را ناراحت نکنید من از دیروز دوشنبه افسوس دوستانی را میخورم که اکنون نمیتونن اخبار را دنبال کنند چون در تصادفات فوت شدند
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
ایکاش به تاریخ صدور گواهینامه رانندگان تصادف کرده نیز توجه میشد . آنچه که خیلی راحت در این مملکت بدست می آید همانا اخذ گواهینامه رانندگی و خرید خودرو لیزینگی . بحمدالله بیمه که خسارت خودرو فروش رو بعد از تصادف میده . باید تمهیداتی نمود تا راننده ای که بخواهد خارج از شهر رانندگی کند حد اقل یکسال سابقه گواهینامه داشته باشد . البته مقدار اندکی هم رعایت اعطا گواهینامه با کمی دقت بیشتر و بدور از تعریف آژانس اموزش رانندگی
خسارت تمامی کشته شدگان و معلولین حوادث رانندگی بدوش فرد فرد ایرانی هاست . ساده از این موضوع عبور نکنیم.
اقلا عبور پراید را از جاده ها کم کنیم زیرا این خودرو برای راه و مسافت طولانی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
نه اقا مشکل از اونهای که خیلی وقته گواهی نامه دارن فکر می کنن دیگه تو رانندگی حرف اول و اخرو می زنن !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
ریشه همه مشکلات ما بی فرهنگی ما ایرانی هاست که در همه جا خودشو نشون میده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
شما از اون آدم هایی هستید که تا صد تا توهین نکنید نمی توانید انتقاد کنید، اگر اعصابتون نمی کشه اخبار حوادث را دنبال نکنید. جای تعصف داره که به بالای هفتاد ملیون انسان متمدن به راحتی توهین می کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
عزیزم وقتی ترمز میگیری پرایدت نمی ایسته ،ربطی به فرهنگ نداره !
پژو 405 21 سال پیش تولیدش تو اروپا متوقف شد،اما اینا هنوز که هنوزه تولید میکنند و با قیمتی باور نکردنی نسبت به قیمت های جهانی ، به ما مردم بدبخت میفروشند !
مهمترین عامل مرگ و میر تصادفات در ایران ، خودروهای ( ارابه های مرگ ) غیر ایمن میباشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
وقتی گفته شود گرانی ها کار خداست معلومست مرگ و زندگی را دست خدا خواهند دید با چنان نگاه و نگرش ها رعایت مقررات رانندگی دیگر معنا نمیکند. سبقت غیر مجاز سرعت غیر مجاز.. و تصادفها همه دست خدا میشوند !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
پای ثابت همه کشتارهای جاده ای درایران:
انحراف به چپ راننده خواب آلوده واحتمالا معتاد کامیون+ آلت قتاله ای به اسم پراید
واقعا حل این معادله این قدرسخت است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
همین آلت قتاله اکه با سرعت مناسب استفاده شود نه تنها بد نیست بلکه بسیار خوبه سرعت مطمئن 90 تا ست نه 140
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
به علاوه میل به خودکشی افراد خودنما در جاده ها
فرزند یک راننده کامیون
| United States of America |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
شما فکر کنم تا حالا سفر بین شهری نرفتی؟ کی گفته پای ثابتش راننده های کامیونند؟ اتفاقا اکثر مقصرهای تصادفات انحراف به چپ ماشین های سواری اند و البته اندکی هم راننده های کامیون چون راننده های کامیون کلا دیسیپلین بیشتری در رانندگی نسبت به جوانان سر به هوا دارند
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
برای کاهش تصادفات شما فقط به جریمه های سنگین بسنده کرده اید و آموزشهای جمعی و رادیو و تلویزیون و دیگر رساناها را فراموش کرده اید و یا خیلی ناچیز وگم میباشد و بعد از آن ما در این بین از ابطال گواهینامه ها اثری نمی بینیم و مقدار آن کم میباشد و مهمتر از آن برای آنکه نتیجه بهتر حاصل شود تعداد حضور پرسنل پلیس باید خیلی بیشتر از اینها و با تسهیلات رفاهی و مالی برای آنان باشد تا با اشتیاق هر چه بیشتر به وظایف خود عمل کنند و در برخورد با انواع اقشار جامعه چه سرمایه دار و ضعیف و چه از نظر قانونی از درجات بالا برخوردار باشند برای آنان فرقی نکند و با سختی و صلابت هرچه تمامتر با متخلفین برخورد کنند.

در پایان یکی از دلایل خیلی مهم این تصادفات که خیلی مهم و جدی می باشد جاده ها و اتوبانهای کاملا غیر استاندارد و به دور از استفاده میباشد که ما پیش خودمان میگوییم بزرگراه و یا شاهراه که اصلا شباهتی به این چیزها ندارند............
چوب تر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
به نظر من یه جایی باید برای اعدام بزارند
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟