وحید نوروزی، نماینده شهرداری در کمیته آلودگی هوای تهران:

زوج و فرد سراسری بر خلاف حقوق مردم است

اگر بر پایه استانداردهای وزارت بهداشت که از سوی دولت ابلاغ شده، رفتار کنیم، هوای تهران بیش از دو‌سوم ‌سال ‌ناسالم است؛ اما استانداردهای مورد استفاده سازمان محیط زیست، سهل‌گیرانه‌تر است. البته با همه این تفاسیر، باید گفت که تهران اوضاع بهتری دارد و وضعیت دیگر شهر‌ها مثل اهواز به مراتب بد‌تر است.
کد خبر: ۳۵۸۲۹۰
|
۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳ 17 November 2013
|
25796 بازدید
|
مجاز یا غیر‌مجاز شمردن رفت‌وآمد خودرو‌ها در شهر بر پایه آخرین رقم درج شده در پلاک آن‌ها بر مبنای زوج یا فرد بودن آن رقم، از جمله عجایبی است که به فرط تکرار و به کمک اجرا در سالیان متمادی و حتی کپی‌برداری و تکرار در دیگر شهر‌ها، دیگر هیچ شگفتی ‌ندارد، اما آیا می‌توان این بی‌تفاوتی عمومی را دستمایه گسترش این راهکار موقتی دانست و رسما ‌خواست ‌که طرح زوج و فرد از در منازل در تهران، «دائمی» شود؟!

به گزارش «تابناک»، تداوم پدیده وارونگی جوی و به دنبال آن شدت گرفتن آلودگی هوا، روز گذشته برای دومین بار در کمتر از یک هفته، جمعی از مدیران پایتخت را گرد هم آورد. حاصل این نشست قابل حدس بود: تشدید طرح‌های محدود کننده‌ای مانند طرح زوج و فرد خودرو‌ها (به پیشوند «طرح» دقت کنید!) که یکی از دائمی‌ترین طرح‌های موقت اجرا شده در کشورمان بوده و کار را به جایی رسانده‌ که گسترش مشمولیت آن در ‌این روز‌ها هم مورد قبول برخی نبوده و خواستار تداوم آن تا پایان سال و همیشگی شدن آن هستند.

زوج و فرد سراسری برخلاف حقوق مردم است

ماجرا از این قرار است که پس از برگزاری نشست کمیته آلودگی هوای تهران و اعلام نتایج آن، به رغم آنک ه خبر رسید برخی اعضای کمیته مخالف تداوم طرح زوج و فرد سراسری بوده و استدلال خود را ارائه داده‌اند، محمد هادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران که از جمله غایبان این نشست بود، از تدوین پیشنهادی خبر داد که بر پایه آن، دائمی شدن این طرح به عنوان درخواست سازمان محیط زیست استان در شورای عالی ترافیک مطرح خواهد شد.

دکتر وحید نوروزی، نماینده شهرداری تهران در کمیته آلودگی هوای تهران در واکنش به این خبر و پیشنهاد تداوم محدودیت‌های ترافیکی تا پایان سال‌ به «تابناک» گفت: نه تنها مخالف تداوم طرح زوج و فرد سراسری در اوضاع کنونی بوده و دلایل مخالفت و حتی راهکار جایگزین خود را طرح کرده‌ایم، بلکه باید بگوییم به شدت مخالف تداوم این طرح در ‌سال هستیم و در وجاهت قانونی آن تردید داریم. این موضع شهرداری تهران است که روز گذشته در نشست با مسئولان نیز مطرح شد، ولی باید توجه داشت که شهرداری تنها یک رأی در کمیته آلودگی هوا دارد و پیرو تصمیم اکثریت هستیم.

معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: طرح زوج و فرد از در منازل، راهکاری موقت و مسکن است که تداوم آن موجب افزایش فشار بر مردم خواهد شد؛ فشاری که بر قشر مستضعف وارد می‌آید، نه مرفهانی که غیرمستقیم تشویقشان می‌کنیم با خرید دو خودرو، محدودیت را دور بزنند.

اینجاست که باید ببینیم با تداوم این روند یا تلاش برای تعمیم آن به کل سال، دنبال چه چیزی می‌گردیم؟ این طرح دو فایده می‌تواند ‌‌داشته باشد: کاهش ترافیک و کاهش آلودگی. جدای از تأثیرات ترافیکی که نمی‌تواند مدنظر کمیته آلودگی هوا باشد، اگر با تشدید این طرح به دنبال کاهش آلاینده‌ها هستیم، باید گفت اثر‌ موقت این طرح در بلند مدت کمرنگ خواهد شد و تنها فشار بر مردم افزایش خواهد یافت.

زوج و فرد سراسری برخلاف حقوق مردم است

نوروزی در ادامه به پیشنهاد ارائه شده شهرداری برای جایگزینی زوج و فرد سراسری اشاره کرد و گفت: پیشنهاد ما برای جایگزینی زوج و فرد از در منزل، اعمال محدودیت‌های خاص ترافیکی بود؛ مثلا اعلام کنیم تا عبور از شرایط اضطرار، خودروهای فرسوده مانند پیکان به هیچ عنوان اجازه تردد در سطح شهر را ندارند؛ یا تردد موتور‌سیکلت در هسته مرکزی شهر را برای چند روز ممنوع کنیم. پس از آن به پلیس مأموریت دهیم تا مانع تردد خودروهای فرسوده و آن دسته از خودروهایی که آلایندگی‌شان آشکار است شود. در این صورت، نتایجی به مراتب بهتر از زوج و فرد از در منازل به دست خواهد آمد، چراکه به باور ما، توقف موقت تردد خودروهای فرسوده و موتورسیکلت به مراتب اثرات بهتری به همراه خواهد داشت تا منع تردد نیمی از خودرو‌ها در روز.

وی افزود: پیشنهاد دیگری که مطرح کردیم، اعتبار‌سنجی تصمیمات کمیته بود؛ به این صورت که درخواست کردیم یک نهاد معتبر علمی و دانشگاهی انتخاب شود تا به صورت بی‌طرف، بررسی کند که؛
‌یک: چند درصد مصوبات این کمیته اجرایی می‌شود؟
‌دو: این تصمیمات چند درصد در کاهش آلودگی هوا اثر دارد؟
با طرح این پرسش‌ها و پس از بررسی، عملکرد کمیته ‌ارزیابی کمی و کیفی ‌خواهد شد و آسان‌تر می‌توان قضاوت کرد که حاصل فشار بر مردم و گرفتن حق تردد ایشان در برخی مواقع سال، چه فواید و ‌مضراتی ‌‌داشته است.

نوروزی در پاسخ به این ‌که سهم شهروندانی که از تصمیمات کمیته آلودگی هوا بهره‌مند می‌شوند، در این کمیته چیست، گفت: سهم شهروندان یکی از کلیدی‌ترین نکات مغفول ‌در کنترل آلودگی هواست، چراکه از یک سو کیفیت سوخت و خودرو‌ها در جای دیگری تعیین می‌شود و از سوی دیگر، مردم نقشی در تعیین و تغییر قوانین کنترلی مانند تعیین سن معاینه فنی یا استاندارد‌ها ندارند.
این در حالی است که تا کیفیت هوا بر پایه تعریف قانون «خاص» می‌شود، مدیران گرد هم می‌آییم و محدودیت تردد اعمال می‌کنیم. اینجاست که ما می‌گوییم نباید بر مردم فشار آورد. تصمیمات ما باید به گونه‌ای باشد که منتی بر سر مردم نگذاشته و پس از هشت سال‌‌ رها شدن معضل آلودگی هوا، نگوییم به خاطر مردم باید زوج و فرد کنیم.

زوج و فرد سراسری برخلاف حقوق مردم است

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره قیاس آلودگی هوای تهران با شهرهایی مانند اهواز و تفاوت تصمیمات گرفته شده در این دو شهر، گفت: ما بر این باوریم که بنا بر ‌استانداردهای وزارت بهداشت ـ که از سوی دولت ابلاغ شده ـ در شهر تهران بیش از دو سوم ‌سال، شرایط ناسالم حاکم است؛ اما استانداردهای مورد استفاده در سازمان محیط زیست، سهل گیرانه‌تر است؛ به عبارت بهتر، در شرایطی که بر پایه استاندارد وزارت بهداشت،‌ گاه گذشتن غلظت یک آلاینده از حد استاندارد، هوا را در وضعیت ناسالم قرار داده و باید ماجرا اعلان و برای رفع آن تصمیم گرفته شود، سازمان محیط زیست بنا بر استانداردی عمل می‌کند که شاید هوا را سالم توصیف کند. البته با همه این تفاسیر، باید گفت که تهران اوضاع بهتری دارد و وضعیت دیگر شهر‌ها مثل اهواز به مراتب بد‌تر است.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴۷۵
انتشار یافته: ۱۶۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
ملت ماشين مي خرن كه ازش استفاده كنن نه اينكه نصف سال بزارنش توي پاركينيگ. خرابكاري رو اونايي كه ماشين و بنزين بي كيفيت توليد مي كنن انجام ميدن ولي هزينشو مردم بايد پرداخت كنن! اينم واقعا از عجايبه!!!!
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
همیشه همین طور با مردم رفتار شده . فشار و تحریم و محدودیت تردد و ..... همیشه به دوش مردم منتقل شده . متاسفانه دیگه عادت کردیم و جای تعجب نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
واقعا اين طرح خجالت آوره . مديراني با اين همه ادعا اين روش ............ رو براي كاهش آلودگي انتخاب كردند.
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
اگه میخوان زوج وفرد کنن مشکلی نیست فقط باید پول عوارض شهرداری ومالیات وغیره رو نصف کنن مال امسال هم به مردم پس بدن.ما مالیات وعوارض کوفت زهرمارشو کامل بدیم ولی حق کامل استفاده کردن ماشینمون رو نداشته باشیم؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
بسیار طرح خوبی است هم ترافیک روان شده و هم هوا پاکیزه و از همه مهمتر تمام رانندگان وسایل نقلیه عمومی نسبت به این طرح رضایت دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
فكر كنم تو مدير دولتي هستي كه چند تا خودرو توي حياط خونه ات پارك شده . هم پلاك زوج و هم پلاك فرد .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
این نظر فردی بود که ماشین نداره!
سلام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
اين نظر فردي كه يا:
1- ماشين نداره
2- اصلا تهران نيست
3- دو تا ماشين داره( خيلي بعيد ميدونم)
4- مدير دولتي هست كه پلاك قرمزه سواره( بازم بعيد ميدونم)
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
اینا چون خودشون با ماشین پلاک دولتی هرجا بخوان برن می تونن برن براشون مهم نیست....به فکر مردم نیستند که ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
احسنت
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
مسخره است جلوی پارازیت هارو بگیرین که داره مردم رو نابود میکنه دیشب که بارون اومد الان که هوا خوبه چرا لغو نمی کنین !!!!!!!!!!! این ظلم به اون کسانی که وضع مالی خوبی ندارن اونی که پول داره 2 تا ماشین داره یکی زوج و دیگری فرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
اونی که ماشین نداره لازم نیست پیاده بره میتونه از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنه که هم هزینه هاش پایین‌تر بیاد هم آلودگی و ترافیک کمتر بشه.
بالاخره شهروندان هم تو تمیزی و ترافیک باید یه نقشی داشته باشند دیگه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
برنامه خودرو سازهاست تا مردم مجبور بشند دوتا ماشين بخرند اصل ماجرا همينه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
مسئولین پول ماشینها را که خریدیم به ما برگردونن و لگنهاشونو تحویل بگیرن اون وقت طرح زوج و فردو اجرا کنن دلیلی نداره که 18 میلیون پول لگن بدیم بعد هم نتونیم ازش استفاده کنیم این از اون قانونهاست که در ایران انجام میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
دمت گرم .
1000 تا لايك به نظرت
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
خواهشا به اطلاع دولتمردان ما برسانيد چرا فقط از حق و حقوق مردم خرج ميكنيد اگر ميشود كمي هم از خودتان مايه بگذاريد مثلان در اين ايام كه زوج و فرد مي نماييد بليط مترو و اتوبوس را هم رايگان كنيد.. خرج كه از كيسه مهمان بود حاتم طايي شدن اسان بود... واقعا تا چند سال فقط بي لياقتي و سو مديريتتان را زا مردم خرج مي نماييد.
daradara
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
اين اقا كه معلوم نيست از كجا اومده بهتره گزارش عملكرد خود را در ساليان قبلي كه اين مشكل وجود داشته را بدهد در ضمن ما هم ميدونيم كه حقوقمان چيست ما به شما پول بيت المال را نمي دهيم كه حقوقمان را گوشزد كنيد كسان ديگري اين وظيفه بر گردنشان است ما به شما اين فرصت و اختيار و پول را داده ايم كه از سلامت شهروندان دفاع كنيد و محيط زيست را ارتقا بدهيد در ضمن ايراد گرفتن را هر بچه اي بلد است پيشنهادتان براي فردا صبح كه فرزندانمان مي خواهند تنفس كنند چيست ؟ اينقدر هم مستضعف و مستكبر نكنيد اين هوا را همه استنشاق مي كنند كه متاسفانه يكي از عوامل ان افراد بي دانشي هستند كه در مسند بعضي امور نشسته اند .
راک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
دولت در سالهای گذشته هیچ کاری در جهت رفع الودگی هوا انجام نداده که هیچ با توزیع بنزین بی کیفیت الودگی رو بیشتر هم کرده، حالا هم بدون اینکه به خودش زحمت بده و فکر و راه حلی درست ارائه بده فقط زوج و فرد کردن خودرو هارو انجام میده چون میدونه که براش درامد داره(جریمه)
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
پرداخت عوارض شهری و بیمه وبسیاری از هزینه های سنگین خریداری و نگهداری خودرو شخصی را فقط برای مردم درست کرده اند!! بیایید فکر اساسی کنید مسئولین شهری تهران!
یوسف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
طرح های ... هیچ وقت از بین نمیره فقط از دولتی به دیگه انتقال پیدا میکنه
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟