اتومبیل‌های فرنگی در راه اتوبان‌های ایرانی

مدیر شرکت توتال در گفت‌وگو با روزنامه فیگارو از آمادگی شرکتش برای ورود مجدد به بازار ایران خبر داد ولی ترجیح داد با احتیاط پیش برود
کد خبر: ۳۶۲۱۰۳
|
۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۵ 04 December 2013
|
22402 بازدید
|
توافق اولیه‌ای که بین ایران و گروه 1+5 صورت گرفت بیش از هر مجموعه‌ای صنعتگران غربی را خوشحال کرده است؛ در بین این صنایع مختلف البته صنعت اتومبیل‌سازی جایگاه ویژه‌ای دارد. در واقع یکی از بندهای توافق صورت‌گرفته به‌طور مستقیم شکستن تحریم‌های این بخش را نشانه رفته و حالا بسیاری از برندهای مطرح اتومبیل‌سازی در دنیا دوباره گام بلندی برداشته‌اند تا بازار ایران را تسخیر کنند.

به نوشته شرق، در این میان روزنامه فرانسوی «فیگارو» هفته گذشته مطلبی با عنوان آمادگی فرانسوی‌ها برای حضور در بازار ایران را منتشر کرد و در این بین هم سه شرکت مطرح را معرفی کرد؛ اولی همان شرکت نفتی توتال است که مدت‌ها در ایران فعالیت کرده است و دیگری هم شرکت‌های رنو و پژو هستند.

مدیر شرکت توتال در گفت‌وگو با روزنامه فیگارو از آمادگی شرکتش برای ورود مجدد به بازار ایران خبر داد ولی ترجیح داد با احتیاط پیش برود: «واقعیت این است که هنوز معاملات نفتی با ایران رفع تحریم نشده است و ما منتظر هستیم تا نتیجه را ببینیم. با این حال آماده‌ایم تا دوباره با طرف‌های ایرانی بعد از لغو تحریم‌ها رایزنی کنیم.» البته بخش اصلی این گزارش مربوط به آمادگی شرکت‌های رنو و پژو بود که مدیران عامل هر دو شرکت از آمادگی‌شان برای بازگشت به ایران خبر دادند.

در همین راستا روز گذشته روزنامه «لوموند»، دیگر روزنامه مطرح فرانسه هم این موضوع را مطرح کرد و شایعه بازگشت این دو شرکت بزرگ اتومبیل‌سازی به ایران را قوت بخشید. در گزارش لوموند آمده: «در شرایطی که ایرانی‌ها خود را برای نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل آماده می‌کنند این دو شرکت از مدت‌ها پیش آمادگی خود را اعلام کرده‌اند و حتی قبل از توافق ژنو با ایرانی‌ها به توافق رسیدند.»

البته موردی که لوموند از آن پرده برمی‌دارد، این است که هدف شرکت‌های «پژو سیتروئن» و «رنو» از این اقدام این است که زودتر از دیگر شرکت‌های غربی چراغ سبز را برای ورود مجدد به بازار ایران به دست بیاورند. ایو مولن، مدیر بخش بین‌الملل شرکت پژو سیتروئن هم در این‌باره به لوموند گفت: «اگر شرایط مجدد مهیا شود فقط چند هفته زمان نیاز داریم تا بخش‌هایی را که غیرفعال شده‌اند در ایران دوباره فعال کنیم.»

تحریم بانک‌ها، مانعی برای فرانسوی‌ها

لوموند در ادامه گزارشش به مشکلات پیش‌روی فرانسوی‌ها در بازار ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: «صنعت فرانسه حالا برای ورود به بازار ایران باید با رقبای آسیایی و البته آمریکایی‌اش مبارزه کند.»

اشاره به رقیب آمریکایی هم شرکت اتومبیل‌سازی «فورد» است که این روزنامه مدعی شده کارهایش در ایران را پیش برده و حالا منتظر باز شدن کوچک‌ترین روزنه است تا زودتر از فرانسوی‌ها فعالیت در بازار ایران را از سر گیرد. این در حالی است که شرکت پژو سیتروئن از فوریه 2012 فعالیت‌هایش را در ایران به حالت تعلیق درآورده و این هم به خاطر قراردادی با شرکت آمریکایی جنرال‌موتورز است که در بخشی از آن آمده «وقتی آمریکا کشوری را تحریم می‌کند این شرکت موظف است فعالیت‌هایش را در آن کشور متوقف کند.» البته در ادامه این گزارش آمده: «این توقف کارها بیشتر به خاطر تحریم سیستم بانکی است که از سوی جامعه بین‌المللی بر ایران تحمیل شده و شرکت‌های اتومبیل‌سازی فرانسه هم ناگزیر شده‌اند فعالیت‌هایشان در این کشور را کاهش دهند یا متوقف کنند.»

جنرال‌موتورز در راه ایران

البته پیش از آنکه روزنامه «لوموند» از قرارداد عجیب‌و‌غریب اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها پرده‌بردارد- قراردادی که در آن آمده اگر شرکتی اروپایی تحریم‌ها را دور بزند خودش گرفتار تحریم می‌شود- روزنامه فیگارو در مطلبی از «فعالیت پنهانی آمریکایی‌ها در بازار ایران» خبر داده بود. در آن مطلب که به استناد گفته‌های دو تاجر مطرح ایرانی و فرانسوی و یک دیپلمات فرانسوی بود (البته همگی خواسته بودند نامشان فاش نشود) چنین آمده بود: «در ایران نماینده‌های شرکت‌های آمریکایی با پاسپورت سوییسی مشغول بازاریابی برای شرکت‌های آمریکایی هستند و هدف هم از رده خارج‌کردن شرکت‌های اروپایی است.»

البته طرف ایرانی که خواسته بود نامش فاش نشود در این گزارش پرده از موضوع مهمی هم برداشته بود: «چندین نفر از مسوولان ایران پیش از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور تشکیل جلسه داده بودند و در آن کار با شرکت‌های آمریکایی که می‌تواند به نفع ایران باشد مورد ارزیابی قرار گرفته بود.»

فیگارو البته به سراغ موضوع مهم‌تری رفته بود و آن هم بحث ورود «جنرال‌موتورز» به بازار ایران بود: «این شرکت آمریکایی از ‌بندی که اوباما به زیرکی در زمان تحریم صنعت اتومبیل‌سازی ایران گنجانده بود، به خوبی استفاده کرد. در آن بند آمده بود معاملات و خرید و فروش با ایران شامل تحریم است مگر از طریق کشور واسطه» فیگارو برای گفته‌هایش ادعایی هم مطرح کرد: «آمریکایی‌ها از طریق یکی از همسایه‌های شمالی ایران چند دستگاه کامارو به بازار ایران وارد کردند تا واکنش بازار ایران به این برند را بسنجند.»

البته فشاری که نماینده‌های این شرکت آمریکایی روی رییس «رنو» برای خارج‌شدن از بازار ایران هم وارد آورده بودند، دیگر موضوعی بود که فیگارو با استناد به آن گفته بود جنرال‌موتورز می‌خواهد به بازار ایران وارد شود. البته این روزنامه فرانسوی ادعای جالب دیگری هم کرد: «بیش از شش‌ماه است که نماینده‌های جنرال‌موتورز با مسوولان ایران‌خودرو دیدار می‌کنند و در پی یافتن راه‌حلی برای بستن قرارداد با این کمپانی ایرانی هستند.» حالا اما با توافق ژنو به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برای ورود به بازار ایران تنها نخواهند بود.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۳۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
اگر خودروهاي با كيفيت و ارزان قينت فورد و جنرال موتورز وارد ايران شود شركتهاي فرانسوي هيچ شانسي براي قالب كردن جنسهاي بنجلشون به ايران نخواهند داشت. مگر بنز يا ب ام و حريفش بشن.
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
بله اگر سیاست یک بام و دو هوا اجرا نکنیم . اصولا دیگر نباید به شرکتهایی مثل رنو و پژو فرصت بدهیم که از بازار ایران سود ببرند. کمپانیهای زیادی هستند که می توانند به جای آنها جایگزین شوند.
ناشناس
| United States |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
لطفا جو گیر نشوید. جنرال موتورز هم مثل بقیه خودروسازها کیفیت های گوناگونی را ارائه میکند. مثلا کیفیت شورلت ایمپالایی که در آمریکا عرضه می شود زمین تا آسمان با کبفیت همان مدل در کشورهای جهان سوم متفاوت است. اولویت اول برای همه سود بیشتر است، مخصوصا در بازارهایی مثل ایران که مشتری فقط به قیمت ارزان فکر میکند و نه کیفیت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
با شرکتهای فرانسوی قرار دادنبندید چون خیلی خیلی نامردند
آگاه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
جنرال موتورز با رنو شریک است وآنها فشاری ندارند که به هم وارد کنند در ضمن بهترین وکم خرج ترین وکم مصرف ترین خودرو (رنو) می باشداگر کامارو هم وارد بازار ایران شده لابد سفارشی بوده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
نباید اشتباهات گدشته در بستن قرارداد با شرکتهای خارجی تکرار شود، در خصوص توتال ابتدا بهتر است مشخص شود آیا توتال در حفاری چاههای پارس جنوبی واقعاً به ایران خیانت کرده و ایران را از لایه گازی اصلی محروم نموده یا خیر. در خودرو سازی هم باید گذشته تکرار نشود و خودرو سازی واقعی با انتقال تکنولوژی و کیفیت مناسب باشد و نه خودرواندازی!
بهتر است وزارت صنایع و نفت از همین الان چهارچوب قراردادهای مناسب را مشخص کنند نه اینکه بعدا ای کاش ای کاش بگویند و بگویند اگر این طور میکردیم آن طور میشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
خدا وکيلي نبايد به اين فرانسوي ها و کره اي ها دوباره فرصت بدهيم اين دفعه بايد از ماشين هاي آمريکايي استفاده کنيم تا معني واقعي کيفيت و راحتي و ايمني را لمس کنيم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
با سلام خیلی خیلی خوب است چون ماشین های داخلی سوخت بیشتر مصرف کرده و در حد متوسط هم نیستند
کمال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
اگرایران اجاره ورود اتومبیل های فرانسوی را به ایران بده در خق ملت ایران ظلم کرده چرا که فرانسوی ها خودشان را در ژنو نشان دادند که چه آدم های .... هستند برای ادب کردن آنها باید ما (دولت و ملت)دست به دستهم بدهیم تا کمر شرکت های فرانسوی بشکنه و هر روز شاهد بیکار شدن مردم فرانسه شویم تا به دولت فرانسه فشار آورده شوددیگر از ان غلط ها نکند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
اینخودرو هایی که تحت عنوان برند پژو و رنو تاکنون در ایران مونتاژ ناقص شده و به مردم تحمیل شده را فقط امروزه در موزه های شرکت های مذکور در اروپا میتوان پیدا کرد!!!!!!!! امروزه در خیابان های اروپا هرگز چنین دورویی را نمیتوان مشاهده کرد و از طرفی اگر شرکت های امریکایی وارد بازار خودرو ایران شوند قطعا جایی برای این فسیل های فرانسوی نخواهد ماند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
حالا نه که تو 8 سال پیش تو خیابون ها کم بنز و بی ام دبلیو و پورشه و ... دیدیم!!!!!! به خدا حیفه که پول نفت که سرمایه ملی هست رو کلان کلان بدیم و کالاهای لوکس و مصرفی بگیریم. در ضمن ، قشر متوسط به پایین هیچ نصیبی از این خودروها نمی بره ، پس اصلاً جای خوشحالی نداره.
از طرفی ،گشوده شدن در واردات به روی این کالاهای لوکس و گرون مجدداً باعث افزایش تقاضا برای ارز و به دنبال اون افزایش قیمت ارز میشه.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
فرقی نمیکنه از کدوم کشور ماشین وارد بشه ، مهم جان سرنشینان خودروهاس که در تولیدات داخلی اصلا و ابدا مورد توجه قرار نمی گیره. حتی اگه از چین وارد بشه بهتر از خودروهای داخلیه.( الان تمام ماشینهای چینی کیفیت بهتری از خودروهای داخلی دارندحتی خودروهای دسته آخر چینی)!
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟