اکران «رستاخیز» با ممیزی سنگین و حذف چهره حضرت عباس (ع)

این اثر امکان ممیزی به شیوه معمول و مشابه مختارنامه را ندارد و ممیزی سنگینی متوجه خواهد شد و چهره حضرت عباس، حضرت قاسم و... نورانی یا حذف خواهد شد؛ هرچند بعید نیست درویش در این زمینه مقاومت کند و شاید سکوت درویش در جشنواره سی و دوم در خصوص این اتفاق نیز در همین راستا بوده باشد.
کد خبر: ۳۷۹۳۵۵
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۱ 16 February 2014
|
57573 بازدید
|
فیلم: نوای کمانچه کیهان کلهر و باقلامای اردال ارزنجان را بشنویدجشنواره سی و دوم فیلم فجر با یک بمب خبری همراه بود که ترکش‌هایش کم‌کم نمایان می‌شود و آن هم نمایش چهره حضرت عباس (ع)، حضرت قاسم و فرزندان امام حسین (ع) بود؛ خبری که در یک هفته اخیر، موجی از واکنش‌های علما و مراجع را در پی داشته تا آن گونه که از جمع‌بندی‌های تصمیم‌گیران ارشد خبر می‌رسد، این فیلم سینمایی نیز سرانجام به سرنوشت «مختارنامه» مبتلا شود.

به گزارش «تابناک»، پنجمین روز جشنواره بین‌المللی فیلم فجر سی‌و‌دوم با اکران فیلم «رستاخیز» اثر فاخر احمدرضا درویش درباره واقعه عاشورا آغاز شد که در اتفاقی بی‌سابقه با نمایش چهره حضرت عباس (ع)، حضرت قاسم بن‌الحسن، حضرت علی‌اکبر و حضرت علی اصغر فرزندان امام حسین (ع) همراه شد تا بدین ترتیب، گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران که تاکنون رنگ جشنواره فجر را دیده، در شرایط دشواری قرار گیرد.اکران «رستاخیز» با ممیزی سنگین و حذف چهره حضرت عباس (ع)

در یکی از نخستین سکانس‌های فیلم «رستاخیز»، پس از مرگ معاویه در نیمه ماه رجب سال ۶۰ هجرى، یزید به «ولید بن عتبه بن ابى سفیان»، حاکم مدینه، نوشت که از حسین بن على براى خلافت او بیعت بگیرد و به وى فرصت تأخیر در این کار را ندهد. با رسیدن نامه یزید، حاکم مدینه حسین بن على (ع) را خواست و موضوع را با او در میان گذاشت. حسین (ع) که چهره ایشان مشخص نبود و از نمای پشت تصویربرداری شده بود، در پاسخ می‌فرماید: «به خدا اگر یزید حاکم مسلمین شود، از اسلام کتیبه‌ای بیش نمی‌ماند (نقل به مضمون)».

پس از این دیالوگ، یکی از سربازان حاکم مدینه که به همراه گروهی دیگر، شمشیر از غلاف بیرون کشیده و آماده فرمان قتل حسین (ع) هستند، با شنیدن نام امام، شمشیرش از ترس بر زمین می‌افتد و یاران حسین که بیرون از کاخ هستند، با دیدن تجمع سربازان دست به کمان و شمشیر برده، پی به دسیسه‌ای می‌برند که سرانجام ‌حضرت عباس (ع) در شمایل جوانی رشید و زیبارو شمشیر کشیده و به ‌کاخ می‌رود و امام حسین (ع) را تا بیرون از آن همراهی می‌کند و پس از آن بازگشته و می‌گوید: «به یزید بگویید، اگر با حسین (ع) بجنگد، باید ابتدا با عباس بجنگد (نقل به مضمون)» که در اینجا تماشاگر در‌می‌یابد، چهره حضرت اباالفضل پیش رویش نقش بسته است.

پس از آن نیز، در ده‌ها سکانس در پیش و حین به تصویر کشیدن واقعه عاشورا، چهره حضرت عباس و همچنین نحوه کامل به شهادت رسیدن ایشان به تصویر کشیده می‌شود و البته در جریان به تصویر کشیدن واقعه عاشورا، چهره حضرت قاسم و حضرت علی اکبر نیز با بیان جملاتی که پیرامون رخصت گرفتن برای جنگیدن یا رجزخوانی برای سپاه یزید به نمایش در‌می‌آید که در نوع خود کار منحصر‌به‌فردی است؛ کاری که داود میرباقری در «مختارنامه» در پی‌اش بود، ولی با نهی شدید مراجع تقلید، صداوسیما سکانس سقای کربلا را از مجموعه «مختارنامه» خارج کرد.

ظاهراً درویش با توجه به حساسیت‌هایی که پیش‌بینی می‌شد، برای به تصویر کشیدن حضرت عباس (ع)، حضرت قاسم و علی اکبر و علی اصغر که به رغم مقام شامخ ایشان، جزو چهارده معصوم به شمار نمی‌آیند، از یکی از بزرگان و برخی ‌علما کسب مجوز کرده که ایشان نیز تأکید کرده‌اند، اگر به تصویر کشیدن حضرت عباس و دیگر اولاد ائمه، منجر به توهین به ساحت ایشان نشود، نمایش چهره ایشان اشکالی ندارد؛ اما ظاهراً اعتراضات مراجع، علما و مذهبیون به این اتفاق، باز هم منجر به تجدیدنظر شده و تصویر حضرت عباس (ع) به نمایش عمومی در‌نخواهد آمد.

مسأله اساسی اما آنجاست که اثر ۱۷۰ دقیقه‌ای احمدرضا درویش به واسطه سکانس‌های کلیدی که حضرت عباس (ع) در آن است، امکان ممیزی به شیوه معمول و مشابه مختارنامه را ندارد و در صورتی که درویش حاضر شود، فیلمش با ممیزی اکران شود، ممیزی سنگینی متوجه خواهد شد و چهره حضرت عباس، حضرت قاسم و... نورانی یا حذف خواهد شد. هرچند بعید نیست درویش در این زمینه مقاومت کند و شاید سکوت درویش در جشنواره سی و دوم در خصوص این اتفاق نیز در همین راستا بوده باشد.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۳
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۱۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
پس ما تو كف مي مونيم
پاسخ ها
عمی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
همچین گفتی تو کف می مونیم انگار یه تصویر واقعی از آنحضرت می خواستن نشون بدن
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
فیلم خیلی قشنگی هم نبود. شما اگه فیلم دوئل رو به لحاظ مضمون پسندیده باشی از این فیلم هم خوشت میاد. کلاً درویش جدیداً فیلمهاش فقط پرهزینه است. زیبا نیست.
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
نمیخواد تو کف بمونی. فیلمهای آقای درویش معمولا فقط درگیر تکنیک هستند و مخاطب خیلی کم می تواند با محتوا و داستان آن ارتباط برقرار کند. از اول هم سپردن این فیلم به آقای درویش اشتباه بود.
داش حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
بهتر.از اولم نباید این چهره ها نشان داده میشد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
فقط ميتونم بگم كه با چهره نوراني فقط ميتونيم براي داخل كشور فيلم بسازيم، نه براي همه جهان. كسي حاضر نيست واقعه عاشورا را با 72 تا نور ببينه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
باید از همان ابتدا به این نکات توجه می کرد .
پاسخ ها
شایان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
این نکات؟ این نکات شما تاثیر گذاری فیلم رو به کل از بین میبره دیگه مخاطب نمیتونه با شخصیت فیلم ارتباط خوبی برقرار کنه
مصطفی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
احسنت .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
یعنی تا الان بعد 1400سال مردم که با آقاشون ارتباط برقرار کرده بودن بخاطر این بود که تصویرش را دیده بودن اشتباه نکن جناب شایان این آقای درویش فکر کرده اگر تصویر این سروران را نشون نمی داد فیلمش خوب در نمی آمد اما اصل محتوای فیلمش
میترا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
یک فیلمی مثل روز واقعه اصلا نه چهره نشون می ده و نه اصل ماجرا را. اما به لحاظ فیلمنامه و ساختار انقدر قوی هست که تأثیرگذار می شه. البته سر فیلمنامه اش دعواست که کی نوشته بالاخره؟؟؟ آقای بیضایی؟ خانم فرشچی؟ جناب مستعان الدوله؟؟؟
ولی هر چی هست دیالوگ ها و تصاویر ماندگاری داره. این کارگردان ها به جای اینکه پول صرف پیش تولید و بازیگر و دکور و سیاهی لشکر کنند بیایند کمی به فیلمنامه بپردازند....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
تابناک جان چند با این نظر و سوال را پرسیدم اما مطرح نکردی.چرا نشان دادن چهره قمر بنی هاشم جرم و گناه است اما نشان دادن چهره پیامبران الهی همانند موسی کلیم الله عیسی روح الله و سایرین که جز پیامبران صاحب شریعت هستند ازاد و مباح؟
پاسخ ها
ناشناس
| Indonesia |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
زیرا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
چون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
مشکل فقط نمایش چهره نیست.
مشکل عدم انطباق چهره نمایش داده شده با توصیفات هست.
مثلاً حضرت قاسم 30ساله نشان داده شده ! یا حضرت عباس فقط با زور بازو نشون داده شده
تورک اوغلی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟واقعا چرا؟؟؟؟؟؟؟؟اونایی که منفی میدن دلیل بگن.
کارشناس دینی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
ناشناس عزیز سوال به جاومنطقی کردی که وظیفه مااست پاسخ دهیم اولا که نشان دادن چهره حضرت ابالفضل (ع) درفیلم حرام شرعی نیست تابگوییم پس چراچهره پیامبران صاحب شریعت راچرانشان میدهند. دوما اینکه درنزد ماشیعیان مقام ومنزلت حضرت ابالفضل (ع) بسیار بالاتراز انبیاء بنی اسرائیل است حدیث نبوی هم میفرماید: علماء امتی افضل من انبیاءبنی اسرائیل یعنی علمای امت من از انبیاء بنی اسرائیل برتراست بنابراین حضرت ابالفضل (ع) که جای خوددارد علماء خاک پای حضرت عباس (ع) هستند. سوما علت اینکه نباید چهره ان حضرت نشان داده شود بخاطراحترام شدیدوحفظ حرمت ومقام قدسی ان حضرت است حضرت ابالفضل (ع) هرچند معصوم به معنای منصوب ازجانب خدانیست ولی حضرت ابالفضل (ع) درنزدخدا معصوم به معنای اینکه هیچ گناهی نکرده است میباشدوانچنان دارای مقام ملکوتی وقدسی است که درفیلم وعکس نمیگنجد. اگرقانع نشدید به دوباره سوال بفروایید پاسخ میدهم . دست ابالفضل (ع) باب الحوائج نگهدارهمه ملت ایران
سهیل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
شدیدا موافقم. من خودم شیعه هستم و اعتقاد دارم که نشون دادن چهره حضرت عباس باعث میشه تا مخاطب با این شخصیت ارتباط بهتری برقرار کنه
سیدعباس موسوی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
با سلام درود خدمت ناشناس عزیز خیلی از علمای ما با بتصویر کشیدن حتی پیامبران صاحب کتاب مخالفند البته قصد مقایسه کردن مقامهای پیامبران را ندارم فقط یک نکته خدمتتان عرض کنم شما اگر تشریف ببرید کربلا همه جا عکس مختار سقفی چهره اقای عرب نیا میباشد از فردا تو هیئات عکس فلان بازیگر را جا عکس حضرت عباس (س) میگذارند چه بسا بازیگرهای غربی نقش مسیح عکسهاشون در کلیساهاشون نقش بسته
بهروز
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
زیرا بدلیل اینکه لزا چون....
حالا خوب متوجه شدی ؟
آشنا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
اولا نفس نشان دادن انسانهای الهی توسط اشخاصی که پاک نیستند، اشتباه است(نه جرم و گناه)
واما به نظر این دوستی که این سوال را پرسیدن با مبانی دین زیاد!! آشنا نیستند و زاویه نگاهشان صرفا عقلی است!!!!
امام پاسخ شما، به چندین دلیل:
من فقط یکی از انها را عرض می کنم:
برخی از اهالی قریش به پیامبر (ص) گفتند: به چه چیزی بر پیامبران پیشی گرفتی و بر آنان برتری یافتی، حال آنکه تو آخرین و خاتم آنهایی؟ آن حضرت فرمود: زیرا من نخستین کسی هستم که به ربوبیت خدای جلیل اقرار کردم و به هنگامی که خداوند از انبیا پیمان گرفت و آنان را گواه بر خودشان قرار داد، نخستین کسی بودم که اجابت کردم و هنگامی که فرمود: آیا من پروردگار شما نیستم؟ من بلافاصله و پیش از همه به یگانگی و ربوبیت خدا اقرار کردم.
امامان ما جانشینان این پیامبر الهی هستند.
در این موارد ما مسلمانان_فرقی نمی کند شیعه و سنی) باید اهل مراعات احساسات دینی و مکتبی باشیم.
چنان‌چه زمانی «مصطفی عقاد» فیلمساز مسلمانی که شاهکار الرسالة ـ که در ایران با نام محمد‌ رسول الله معروف است ـ را ساخت؛ به دلیل اهمیت و تقدس جایگاه پیامبر اسلام ـ صلوات ‌الله ‌علیه و آله ـ و امام علی ـ علیه ‌السلام ـ تصاویر این دو بزرگوار را نشان نداد؛
ناشناس
| United States |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
اتفاقا در مورد هیچکدام از پیامبران عظام (ع) نمایش تصاویر از نظر اسلام مجاز نیست.اون فیلم هائی که چهر پیامبران عظام (ع) رو نشون داده ، ساخته مسلمین نیست
رحیم
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
دوست عزیز از لحاظ شرعی خود نشان دادن حتی چهره معصومین نیز شاید جایز باشد
بحث در اثاری است که این عمل میتواند در جامعه فعلی ایجاد کند. که این اثر در نشان دادن چهره قمربنی هاشم بیشتر است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
علماء امتی افضل من انبیا بنی اسرائیل ...
علمای امت رسول اکرم از پیغمبرهای بنی اسرائیل بالاترند حالا کمی فکر کن ببین حضرت عباس چه شخصیتی است .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
برای اینکه مقام امامان و امامزادگان مانند حضرت عباس خیلی بالاتر از پیامبران می باشد.
مجید
| Switzerland |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
اونا هم به نظرم نباید نشان داده میشد!

ولی حضرت عباس ع شخصیتی هست که تو زندگی ایرانی ها به عنوان سمبل وفاداری و بزرگمنشی و فرزند حضرت علی(ع) میباشد!

ما به اسم حضرت عباس(ع) قسم میخوریم!

تو روضه ها و شعر ها وقتی اسم ایشون را میارند یک شخص نورانی قدرتمند برامون متصور میشه!

حالا اگه یه بازیگری باشه که تو فیلم های مختلف بازی کنه و انواع چهره ها رو برا خودش ایجاد کنه! بیاد جای حضرت عباس ع تو فیلم بازی کنه جز اینه که وقتی اسم ایشون را میارند یاد اون بازیگره میفتیم؟
مثل الان که اسم حضرت یوسف(ع) را که میاریم یاد بازی مصطفی زمانی میفتیم؟!

خب یه جور قبح شکنی هست که هر کسی همچین کاری رو نمیتونه قبول کنه !
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
برای اینکه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
برای
آدمیزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
برادر گرامی! "کارشناس دینی"! در پاسخی که نوشته اید متأسفانه ابتدایی ترین لوازم استدلال (بر اساس اصول فقه) را رعایت نفرموده اید.
همانطور که مستحضر هستید، باید ها و نبایدهای شرعی چیزی جز مجموعه احکام وضعی یا تکلیفی نمی باشند.
حرام ها و حلال ها در فقه شیعه بر اساس منابعی که خود بهتر می دانید استنباط می شوند.
با توجه به عنوانتان حتماً مثال های گوناگونی از اصل اباحه، اصل صحت و اصل ...را می دانید.
اینکه شما نوشته اید، چهره ایشان نباید نشان داده شود دقیقاً نظر شخصی شماست. آنچه باعث نهی از به تصویر کشیدن چهره معصومین می شود حرمت به تصویر کشیدن نیست و لازم است بدانید این عمل فی نفسه اشکال ندارد بلکه هر آنچه از نظر عرف موجب وهن به معصوم (ع) شود نهی شده است.
حضرت عباس (ع) از نظر شیعه دوازده امامی معصوم نمی باشند فلذا بررسی حکم حرمت به تصویر کشیدن ایشان تخصصاً (و نه تخصیصاً) از موضوع خارج است.(لذا کاری به نیت کارگردان که وهن بوده یا نه نداریم) ولکن آنچه موجب وهن به ایشان و (و هر مسلمان دیگری) شود حرام می باشد.
داش حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
آقای آدمیزاد
شما که خیلی فنی هستی میشه واسه من بوی گل یاس رو توضیح بدی تا من بفهمم که دقیقاً شما که توانایی بویایی داری چه چیزی رو اسشمام می کنی تا منی که این توانایی بصورت مادر زاد نداشتم بفهمم؟
اصولاً میشه بوی یاس رو با توضیح به کسی تحلیل کرد تا توضیح شونده هم بتونه به درک کامل از اون بو برسه؟
آیا کارگردان رستاخیز می تونه بگه اون چهره ای که ایشون در فیلمش نشون داده دقیقاً چهره مبارک ایشونه؟
با این فرض که حضرت برای تمام مردم ایران مقدسه و هر گونه کم کاری در کامل به نمایش دادن ایشون توهین به شعوره مردمه؟
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
ای ول بابا دمت گرم گل گفتی
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
هر چند مورد صحت و سقم این حدیٍث شاید شبهه داشته باشد ولی با علم به صحت آن نیز منظور از انبیای بنی اسراییل، پیامبران بدون شریعت هستند که فقط وظیفه یادآوری داشتند است نه رسولان اولوالعزمی چون حضرات موسی و عیسی که به گواه علما بعد از حضرت محمد بالاترین رتبه بشر را دارا هستند و معصوم هم بودند ...
هل
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
برای اینکه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
چونکه زیرا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
کارشناس دینی عزیز اولا آیه قرآن گفته موسی کلیم الله است و ابراهیم خلیل الله . هرگز حدیث اعتبارش از قرآن بیشتر نیست . در ثانی نظرت درباره ابراهیم خلیل الله چیست ؟ او که بنی اسرائیل نیست ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
من فیلم رو دیدم .
کلاً برخلاف مقتل ها و روایت هاست.
مث نحوه شهادت حضرت علی اصغر ، مسایل مربوط به حر و پیکر حضرت علی اکبر، سن بازیگر حضرت قاسم ، خالکوبی یزید و همجنس باز بودنش (درسته یزید خیلی فاسق بوده ولی هیچ جا دیگه اینو نگفتن) !
خوبه تابناک یه گزارش تحلیلی در این مورد بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
آنچه درباره ناهنجاری اخلاقی یزید آمده مستند است: تاريخ الاسلام، ذهبي، ج 5، ص 325 ـ تاريخ مدينة دمشق، ج 37، ص 135ـ البيان والتبيين، جاحظ(255)، ج 1، ص 334
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
جناب ناشناس
دليليش اينه كه هر كس تو ذهنش يه تصوير خاصي از دلاوري ها و دلاور هاي عاشورا دارد و خوب نيست كه اين تصوير را بهم بزنيم
ئر ضمن ما هر سال ايرن ماجرا را به ياد مياريم و جزوي از فرهنگ مان شد است
پس بهتر است نشان داده نشود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
فیلم به جای اینکه حزن و اندوه و مصیبت داشته باشه ، به روش میرباقری باز رفته دنبال اینکه یه زن عامل مشکلات هست و ....
کلاً فیلم کم ارزشی بود.
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
چرا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
كنجكاو شده كه ببينم......
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
خجالت نمیکشه این آقای درویش ، تازه میخواد اعتراض هم بکنه ؟؟؟
على
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
براى بعضى از فرزندان ائمه مقام عصمت مىتوان قائل شد.تمامى اسامى ذكر شده در اىن فىلم عصمت دارند البته بطور نسبى.عصمت مطلق فقط نزد چهارده معصوم است٠مثلا درزىارت وارث خطاب به حضرت على اكبرمىگوىى السلام علىك ىاولى الله وبن ولىه معنى اىن فراز رااگركسى بفهمدبه خود اجازه اىن اهانت را نمىدهد.دراىن فراز زىارت نامه زىاددقت كنىد
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
ببخشید این عصمت نسبی و مطلق در کدام رساله آمده !؟ مگر محاسبه اکسترمم است که نسبی و مطلق داشته باشد طبق فقه شیعه پیامبران و امامان معصومند و غیر از آنها انسانی معمولی با درجات متفاوت تقوا هستند ...
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
عصمت خود پیامبر هم فقط در ابلاغ وحی است نه در همه امور. لیغفرلک الله ما تقدم من ذنبک.... یعنی خدا خواست که از گناه تو بگذرد (سوره انا فتحنا).یعنی چی که برای بعضی از فرزندان امامان میتوان عصمت قایل شد؟؟؟//؟ شما مسوول صدور عصمت هستی؟؟
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما چه کسی در انتخابات آمریکا پیروز خواهد شد؟