مطهری: نقد حکومت ضرورتی همیشگی است

وی اظهار کرد: بر خلاف تصور عده ای که جنبش دانشجویی را خاص دوران پیش از انقلاب دانسته و آن را در پس از انقلاب قیامی علیه وضع موجود می دانند، ما همیشه به جنبش دانشجویی نیاز داریم و معتقدیم نقد حکومت ضرورتی همیشگی است.
کد خبر: ۳۹۸۳۲۱
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰ 05 May 2014
|
5350 بازدید
نماینده مردم تهران، اسلامشهر و ری در مجلس شورای اسلامی گفت: دانشجویان صلاحیت بهتری نسبت به سایر قشرها برای نقد دارند و موظفند این کار را برای اصلاح جامعه انجام دهند.

به گزارش ایرنا، ˈعلی مطهریˈ عصر دوشنبه در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه بین المللی امام (ره) قزوین که به مناسیت هفته معلم برگزار شد، افزود: به اقتضای جوانی، خطر ابزار واقع شدن دانشجو وجود دارد، بنابراین این قشر فرهیخته باید هوشیار باشند تا به عنوان ابزار برخی گروه ها و جریان های فکری قرار نگیرند.

وی اظهار کرد: بر خلاف تصور عده ای که جنبش دانشجویی را خاص دوران پیش از انقلاب دانسته و آن را در پس از انقلاب قیامی علیه وضع موجود می دانند، ما همیشه به جنبش دانشجویی نیاز داریم و معتقدیم نقد حکومت ضرورتی همیشگی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به اعتقاد شهید مطهری هر مقام غیرمعصومی اگر در جایگاه غیر قابل انتقاد قرار گیرد، خود و جامعه را فاسد می کند.

نماینده مردم تهران، اسلامشهر و ری با اشاره به برخی از نکاتی که استاد مطهری در دوران پیروزی انقلاب اسلامی بر آن تاکید می کردند، افزود: ایشان پس از انقلاب اسلامی، زندگی بسیار کوتاهی داشتند اما در همین فاصله کوتاه، در 25 سخنرانی پرمحتوا، برخی از مسایلی که پیش بینی می کردند در آینده مطرح شود مانند عدالت، آزادی و استقلال را مورد بررسی قرار دادند.

مطهری خاطرنشان کرد: از نظر شهید مطهری اگر در جامعه عدالت به درستی مورد توجه قرار نگیرد، انقلاب با خطر مواجه خواهد شد زیرا در جامعه بی عدالت یک طبقه با مشکلات روحی و یک طبقه پرتوقع و کم کار ایجاد می شود که جامعه را دچار بی تعادلی کرده و بتدریج زمینه شیوع تفکر بخت و اقبال را فراهم می کنند که همه از آثار بی عدالتی است.

به گفته وی، یکی دیگر از مسائل مورد توجه شهید مطهری موضوع استقلال بخصوص در عرصه مکتبی بود؛ به این تعبیر که نباید در مقابله با فرهنگ بیگانه دچار خود کم بینی شویم زیرا اسلام خود یک پیکر را تشکیل می دهد که نمی توان بخشی از آن را به دلخواه حذف و بخش دیگر را قبول کرد.

وی تاکید کرد: از نظر ایشان استقلال فرهنگی پایه و اساس استقلال سیاسی و اقتصادی است همانطور که استعمار فرهنگی نیز مقدمه استعمار سیاسی و اقتصادی است.

مطهری، در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه درصورت حضور شهید مطهری در شرایط حاضر چه مساله ای در حوزه جوانان دغدغه ایشان بود، گفت: همانطور که در آثار مختلف ایشان دیده می شود همچنان بر روی آزادی تفکر و بیان تاکید ویژه ای می داشتند.

وی در پاسخ به پرسشی در باره تعریف جرم سیاسی در مجلس با بیان اینکه این اقدام فعلا در حد طرح بوده و هنوز به مجلس نیامده است، افزود: البته قانون اساسی ما را موظف به تعریف جرم سیاسی کرده است؛ در تلاش هستیم با تصویب این لایحه که در جهت آزادی بیان است، حدود جرم سیاسی و مواردی مانند نوع دادگاه های محاکمه مجرمین سیاسی و حضور هیات منصفه جرم سیاسی در دادگاه را بررسی کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ پرسش دانشجویان پیرامون توافق ژنو نیز گفت: این توافق نامه در مجموع به نفع جمهوری اسلامی ایران بوده و مساله ای دو طرفه است که بیشتر از اینکه ناشی از نیاز ما به غرب باشد در نتیجه نیاز آنان به ایران است، زیرا غرب به این نتیجه رسیده است که مساله هسته ای ایران برگشت ناپذیر است و هم برای رفع مشکلات در خاورمیانه به شدت به ایران نیازمند است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان که کار نمایندگان مجلس فقط به سرو صداها و اختلافات سیاسی منحصر شده و کاری برای ملت نمی کنند، گفت: آنچه از مجلس در رسانه ها منعکس می شود تمام رخدادهای آن نیست و رسانه ها تنها برخی تذکرها را انعکاس می دهند در حالی که بسیاری از تصمیم های مهم و تعیین کننده در کمیسیون های مجلس به صورت تخصصی اتخاذ می شود و مجلس فقط به سرو صداها منحصر نیست.

نماینده مردم تهران، اسلامشهر و ری در مجلس شورای اسلامی، پیرامون ارتباط با کشورهای جهان افزود: هر کشوری نیازمند ارتباطات گسترده با تمام دنیا است و ما نیز همواره به جهانیان اعلام کرده ایم به جز رژیم اشغالگر قدس، با حفظ استقلال با تمام کشورها رابطه برقرار می کنیم.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟