با در نظر گرفتن هزینه 10 تومانی برای هر پیامک، در پایان رقابت های جام جهانی شرکت های مخابراتی سودی حدود یک میلیارد و 280 میلیون تومان به دست می آورند.
به گزارش صبحانه، طی سال های اخیر با توسعه سیستم های ارتباطی و به خصوص گسترش شبکه تلفن همراه در کشور شرکت های مخابراتی مخاطبان گسترده ای را پیدا کرده اند و همه روزه در تلاش هستند تا امکانات مناسبی را به مخاطبان ارائه کنند.
اما بدون شک یکی از پر مخاطب ترین خدماتی که شرکت های مخابراتی در ایران به مخاطبان ارائه می کنند سیستم ارسال پیام کوتاه است که با وجود راه اندازی شبکه های مجازی همراه همچنان مخاطبان خود را حفظ کرده و هر روز نیز بر مخاطبان آن افزوده می شود.
سیستم ارسال پیام کوتاه در ایران کاربردهای مختلفی دارد که از اصلی ترین آنها می توان به ارسال پیام تبریک در مناسبت های مختلف همچون عید نوروز اشاره کرد که بر اساس اعلام معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تعطیلات نوروز سال جاری 28 میلیارد پیامک توسط مشترکان تلفنهمراه ارسال شده است که که با احتساب قیمت هر پیامک 9 تومان تا 11 تومان و بدون در نظر گرفتن پیامک لاتین 22 تومانی و طرحهای تخفیفی اپراتورها، 28 میلیارد پیامک فارسی، حدود 280 میلیارد تومان درآمدزایی برای اپراتورها داشته است.
همچنین در نوروز سال 92، مشترکین همراه اول طی ۴۸ ساعت (از ساعت ۱۰ صبح روز ۲۹ اسفند۹۱ تا ۱۰ صبح اول فروردین ماه ۹۲) با تبادل دو میلیارد و ۱۸۷میلیون و ۸۵۱ هزار و ۲۲۳ پیامک، به استقبال سال جدید رفتند. همچنین طی ۶ روز تعطیلات نوروزی (از ۲۹ اسفند ۹۱ تا ۴ فروردین ۹۲)، در شبکه همراه اول چهار میلیارد و ۹۳ میلیون و ۹۵۹ هزار و ۶۳۵پیامک مبادله شده که ضریب موفقیت آنها در مراکز تبادل پیامک 4/98 درصد بوده است. مشترکان ایرانسل نیز در بازده زمانی یک ساعته از ساعت ۱۴ تا ۱۵ روز چهارشنبه ۳۰ اسفندماه ۹۱ مجموعا ۷۷ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۴۷۰ پیامک ارسال کردند. این مشترکان مجموعا یک میلیارد و ۵۳۳ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۶۹ پیامک تبریک طی ۴۸ ساعت (۲۹ اسفند ۹۱ تا یکم فروردین ماه ۹۲) ارسال کردند.
استفاده از سیستم ارسال پیام کوتاه در ایران در شرایطی رو به افزایش است که بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار، روزانه بیش از ۳۸۰ میلیون پیامک توسط ایرانیها رد و بدل میشود. محاسبه این تعداد پیام کوتاه بر اساس متوسط بهای ارسال هر پیامک ۱۰ تومان، مشخص میکند که ایرانیها روزانه ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و سالانه هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان تنها برای پیام کوتاه پرداخت میکنند.
اما طی سال های اخیر یکی از کاربردهای پر مخاطب سیستم ارسال پیام کوتاه در ایران شرکت در مسابقه های پیامکی و به خصوص مسابه های پیامکی برنامه های ورزشی بوده است که به طور مثال برنامه پربیننده 90 که هر دوشنبه از شبکه سوم سیما به صورت زنده پخش می شود تا کنون حدود330 مسابقه پیامکی برگزار کرده است و در صورتی که در هر برنامه به صورت میانگین یک میلیون و 300 هزار پیامک ارسال شده باشد سود 4 میلیارد و 277 میلیون تومانی را برای مخابرات به همراه داشته است.
به گزارش نامه اما این روزها توجه دنیا به مسابقات جام جهانی 2014 در برزیل معطوف شده است و صدا و سیما نیز برنامه های ویژه ای را برای این مسابقات در نظر گرفته که اصلی ترین آن نیز برنامه 2014 به تهیه کنندگی عادل فردوسی پور است که در مدت زمان کوتاه مخاطبان فراوانی را به دست آورده است.
یکی از اصلی ترین بخش های این برنامه مسابقه متفاوت پیامکی مخاطبان است که این مسابقه به نحوی طراحی شده است که مردم به شرکت در تمامی مسابقات علاقه مند شده و در همان دقایق ابتدایی اعلام مسابقه در آن شرکت می کنند.
تا کنون در شرایطی که حدود 10 دیدار در جام جهانی برگزار شده است به طور میانگین حدود 2 میلیون نفر در هر مسابقه پیامکی برنامه 2014 شرکت کرده اند و این در شرایطی است که حدود 54 دیدار دیگر تا پایان رقابت های جام جهانی باقی مانده است.
اما در جام جهانی 64 مسابقه برگزار می شود و با در نظر گرفتن ارسال 2 میلیون پیامک برای هر دیدار در پایان مسابقات حدود 128 میلیون پیامک از سوی مردم به برنامه ارسال می شود و با در نظر گرفتن هزینه 10 تومانی برای هر پیامک، در پایان رقابت های جام جهانی شرکت های مخابراتی سودی حدود یک میلیارد و 280 میلیون تومان به دست می آورند.