باز هم شهرداری تهران افتخار یکی دیگر را به نام خود سند زد؛

افشای پشت پرده طراحی و ساخت «پل طبیعت» در تهران! +مستندات

این ایده به قدری ناب بود که مدیران شهرداری را مجذوب خود کرد و موجب شد، در زمانی کوتاه، ایده‌پرداز را فرا بخوانند و برای تکمیل طرح، ارزیابی و اجرا، به سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری سوقش دهند. از اینجا به بعد، فرایند به صورت جدی‌تر پیگیری شد تا جایی که بعد از موافقت کلی شهرداری با طرح‌های ارائه شده، پروپوزالی برای اجرای ۲۵ پل مشابه تدارک دیده شد تا به این روش، حداکثر بهره از طرح رسیده برده شود.
کد خبر: ۴۹۷۷۰۳
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳ 06 May 2015
|
158868 بازدید
|
از سرقت ایده «اتاق امن» در دوران حضور احمدی نژاد در شهرداری تهران تا امروز که مستنداتی درباره طراحی «پل طبیعت» به دست رسیده که حکایت از سرقت این ایده دارد، حضور شهرداری تهران در بطن این اتفاقات حکایت از آن دارد که این نهاد جای چندان امنی برای ارائه ایده‌های نو نیست!

به گزارش «تابناک»، با اینکه مدت زیادی از افتتاح «پل طبیعت» در تهران نمی‌گذرد، آوازه این بنا آنقدر همه جا پیچیده که کمتر کسی را می‌توان یافت که درباره‌اش نشنیده باشد، به ویژه آنکه به تازگی نام یک بانوی جوان ایرانی‌ طراح آن معرفی شده و گفته می‌شود، ‌سازه فلزی پل از نظر طراحی توانسته حائز چند عنوان بر‌تر بین‌المللی در طراحی شود.

این در حالی است که به تازگی مستنداتی در اختیار «تابناک» قرار گرفته که حکایت از اتفاقاتی عجیب و غریب در پس پرده اجرای این ایده دارد و به نوعی ثابت می‌کند ‌ایده طراحی و اجرای این پروژه، از فردی دریافت شده که هیچ سهمی در انجام پروژه نبرده و پرداخت نشدن حق و حقوقش، موجب شده که راه قضایی را برای احقاق حقوق خود پی بگیرد.

ماجرا از آنجا آغاز شده که یکی از کار‌شناسان کنسولی وزارت خارجه وقتی از مأموریت در یکی از کشورهای اروپایی به کشور باز‌می‌گردد، در عبور و مرور روزمره از بزرگراه‌های پایتخت ایده‌ای به ذهنش خطور می‌کند که می‌تواند در عین نو بودن، هم بر جاذبه‌های شهر بیفزاید و هم سودآوری داشته باشد و از این روی تصمیم می‌گیرد که ایده‌اش را با شهرداری تهران در میان بگذارد و مقدمات اجرایش را فراهم آورد.

افشای پشت پرده طراحی و ساخت «پل طبیعت» در تهران! +مستنداتمحمود اسدی درباره ایده‌اش اینچنین توضیح می‌دهد: اوایل سال ۸۵ و بعد از بازگشت از مأموریت کاری در اتریش، از آنجایی که در سفر به ایالت اینسبروک (در غرب اتریش) با پلی زیبا مواجه شده بودم که دو طرف دره را به هم متصل کرده و در عین کوتاه کردن مسیر، زیبایی خاصی به منطقه بخشیده و جاذبه‌ای جدید برای گردشگرانی که از این بخش از کوهستان آلپ عبور می‌کردند، فراهم آورده بود، این ایده به ذهنم رسید که دو سمت اتوبان مدرس در محدوده عباس آباد را به وسیله پلی در چند طبقه به هم متصل کرده و فضایی تفریحی و جذاب پدید آوریم که با اختصاص یک طبقه آن به رستوران، هزینه‌های اجرای پل هم درآید و توجیه اقتصادی داشته باشد.

آن گونه که وی توضیح داده و برای توضیحات، مستنداتی ارائه می‌دهد، این پل قرار بوده در چهار طبقه به اجرا در‌آید که یکی از طبقات برای پیاده‌روی و عبور دوچرخه سواران، یکی برای ارائه خدمات ویژه (VIP)، بعدی برای رستورانی با دیوارهای شیشه‌ای و میزهای گردان و در طبقه آخر تراسی برای بازدید عمومی طراحی و ساخته شود. بدین ترتیب دست به کار شده و طرحش را به صورت مکتوب درآورده و به شهرداری ‌می‌دهد.

این ایده به قدری ناب و جذاب به نظر می‌رسد که در زمانی کوتاه، مسئولان شهرداری وی را فراخوانده و برای تکمیل طرح، ارزیابی و اجرا، به سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری سوقش می‌دهند. از اینجا به بعد، فرایند به صورت جدی‌تر پیگیری شده و مدیران سازمان مشارکت‌های مردمی از وی درخواست می‌کنند که پروژه «پل رستوران» را طراحی کرده و نقشه‌های فنی پروژه را در اختیارشان بگذارد که این موضوع اسدی را بر آن می‌دارد که با یکی از شرکت‌های مطرح در عرصه طراحی سازه‌های شهری تماس گرفته و طی قراردادی، طراحی پروژه را به ایشان واگذار نماید.

آن گونه که طراحی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد، طراحی مقدماتی پروژه در واپسین ماه‌های سال ۸۵ به پایان رسیده و در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد و از اینجا به بعد، بحث بر سر موضوعات فنی در کمیسیون‌ها و جلسات مختلف پی گرفته می‌شود تا ‌‌نهایت امر، در آخرین روزهای بهار سال بعد (‌پنجمین روز خرداد ۸۶)، سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر تهران، موافقت کلی خود با طرح را مکتوب اعلام و اجرایش را منوط به مکان‌یابی مناسب و بررسی برخی ضوابط و مقررات می‌کند.

البته به موازات این اتفاق، اینقدر ایده ارائه شده به مذاق مدیران شهرداری خوش می‌آید که سعی می‌کنند بسطش داده و به جای ساخت یک پل رستوران، ده‌ها پل رستوران برپا کنند و به این منظور، پروپوزالی تهیه می‌کنند که بر اساس آن قرار است در ۲۶ نقطه کلیدی در بزرگراه‌های تهران، پل رستوران ساخته شود.

جالب اینکه تاریخ درج شده ذیل این پروپوزال، حکایت از آن دارد که بعد از موافقت اصولی با طرح ارائه شده توسط اسدی، به رشته تحریر در‌آمده است؛ البته در مقدمه این پروپوزال هم به صراحت اشاره شده که پروژه رستوران‌های زنجیره‌ای بزرگراهی (همان پل رستوران) توسط «محمود اسدی» ارائه شده و موافقت با کلیات طرح پیشتر صورت گرفته و حتی در تصاویر مندرج‌ در پروپوزال، محدوده‌ای که امروزه پل طبیعت در آن ساخته شده و مورد تأکید ایده‌پرداز پروژه بوده نیز درج شده است.

از اینجا به بعد مذاکرات اسدی با سازمان اراضی عباس آباد برای اجرای نخستین پل رستوران پایتخت آغاز می‌شود، ولی مسئولان شهرداری هر بار به دلایل و بهانه‌های مختلف، اجرای طرح را منوط به برخی بررسی‌ها کرده و به تعویق می‌اندازند و طراح پروژه که وقت و توان مالی زیادی را صرف پی گرفتن اجرای پروژه‌اش کرده، چاره ندارد جز صبر کردن؛ صبری که هرچقدر طولانی هم می‌شود، به ثمر نمی‌نشیند.

اسدی در این باره به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: هنوز هیچ پاسخی از مسئولان شهرداری دریافت نکرده بودم که در مهرماه سال ۸۷ برای مأموریت کاری راهی ‌اردن شدم. این مأموریت البته طولانی شد و چهار سال بعد، زمانی که به تهران بازگشتم، متوجه شدم که پروژه‌ام با نام جعلی «پل طبیعت» در دست اجراست و البته تغییراتی در آن ایجاد کرده‌اند که کمی متفاوت باشد، ولی مشخصاتی مانند مختصات اجرای آن، همانی بود که در طراحی‌های بنده دیده شده بود.


این موضوع وی را بر آن می‌دارد که شهردار را در جریان ماوقع قرار دهد که در این مسیر توفیقی به دست نمی‌آورد. پس از آن، به سازمان مشارکت‌های مردمی شهرداری مراجعه می‌کند که در آنجا نخست با انکار مواجه می‌شود و بعد از ارائه مدارک، مجابشان می‌کند که آنچه پل طبیعت می‌نامند، اجرای ایده وی است و در جواب می‌شنود: «پروژه در حال اجرا بر فراز بزرگراه مدرس، صرفا یک پل است نه رستوران و جاذبه توریستی و با پروژه مورد ادعای وی‌ ارتباطی ندارد»!

حال دلیل حذف رستوران از پل چه بوده، معلوم نیست، ولی اگر به موضوعاتی مانند دایر کردن رستوران در محدوده پارک آب و آتش در یک سمت پل را مورد توجه قرار داده و ملاحظاتی مانند دشواری‌های ساخت پارکینگ خودرو در مجاورت پل را مد نظر قرار دهیم، شاید بتوان دریافت که چرا ایده ساخت پل رستوران بر فراز بزرگراه (با امکان بازدید عمومی و فراهم آوردن فرصتی برای تماشای مناظر) با حذف رستوران به اجرا درآمده است.

اما هرچه رعایت نشدن حقوق این طراح و ایده‌پرداز در این پروژه، با توجه به مستنداتی که اسدی ارائه می‌دهد، مسجل به نظر می‌رسد و ناراحت کننده است، ماجرا زمانی برای وی رنگ و بوی دیگر پیدا می‌کند که مجبور به استخدام وکیل برای پیگیری حقوق خود در این پروژه می‌شود و در مقابل می‌بیند که به ناگهان، نام یک خانم به عنوان طراح این پل به عموم معرفی می‌شود تا ادعاهای اسدی درباره طراحی پروژه، کمرنگ‌تر جلوه کند!

وی در این باره می‌گوید: این خانم هموطن بنده است و منکر زحمات وی در طراحی سازه این پل نیستم، ولی طراحی این پل را ایشان انجام نداده و علاوه بر آن، ایده اصلی این پروژه نیز متعلق به ایشان نبوده است. البته اگر قرار بود طرحم را خودم به اجرا درآورم، برای اجرایش فکرهای بهتری در سر داشتم و هنوز هم اگر آقایان اشتباهشان را قبول کنند و مکان دیگری را برای اجرای طرحم در اختیارم بگذارند، از پیگیری قضایی ماجرا صرف نظر می‌کنم و تلاش خواهم داشت ایده‌ای را که برای معرفی و تأییدش انرژی زیادی صرف کرده‌ام، ‌به اجرا درآورم.

اسدی در پایان می‌گوید: هنوز باورم نمی‌شود که چگونه از آن همه استقبال از طرحم و افق توسعه‌ای که مسئولان برایش ترسیم کردند، به اینجا رسیدیم که پروژه توسط دیگران به اجرا درآمد و نام پل طبیعت به خود گرفت و حالا طراح هم برایش معرفی می‌شود، در حالی که همه مستندات ارائه این طرح توسط بنده از چندین سال پیش موجود است و برخی مدیران شهرداری هم که با طرحم موافقت کرده بودند، هنوز در این نهاد سمت دارند؛ امیدوارم که اشتباهات تصحیح شود و ایده من به نام دیگران نوشته نشود!

گفتنی است، «تابناک» آمادگی دارد پاسخ مسئولان شهرداری در ابن باره را جهت روشن شدن دیگر ابعاد ماجرا و آگاهی عموم منتشر نماید.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۳۰۱
انتشار یافته: ۱۰۴
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
اگر ژیمانکاران و ........... سود مالی شخصی نکنند

نخواهند گذاشت هیچ پروژه ای بوجود آید

اول منافع بعد در آمد شخصی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
طرحها هیچ ارتباطی باهم ندارند
صرفا ایده یکسان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
اونایی که منفی دادن متن رو خوندن؟؟
ظاهرا موج سواری در ایران عادت شده!! متن را نخوانده به نظرات مراجعه میکنند، اگر منفی ها بیشتر بود منفی میدهند و بالعکس!!
دوستانی که منفی داده اید دوباره متن را بخوانید!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
واقعا برای شهردار تهران متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
باش !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
باش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
عزیزم تابلو اصلاح طلبی .ای کاش از اختلاسها و دزدی های زمان آقای ........... هم میگفتی
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
من همش واسم سوال بود چرا این خانم نخبه یه مصاحبه انجام نمیده كه ما بیشتر باهاش اشنا بشیم و تقریبا جز یك عكس تار من به شخصه چیزی از ایشون ندیدم. نگو یه كاسه هایی پشت نیم كاسه بوده :)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
زود قضاوت نکنید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
نخبه کجا بود بچه بازیه مگه یه معمار تنهایی پل طراحی کنه!!! اصلا معمار طراحی بلد نیست که!!! معمار زیباشناسه، مهندس عمران طراحی و محاسبه انجام میده. متاسفانه مردم مام اطلاعات ندارن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
داداش فک کردی اینجا فرنگه؟!
نه حاجی، اشتباهی اومدی، اینجا .................
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
خوب صبر میکرد دو سه سال دیگه یادش می افتاد که طرحش رو دزدیدن . و بهتر شد که این طرح اجرا شد چون قشنگ تر هستش .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
تا وقتی اینقدر به صاحبان فکر و ایده های برجسته بی اعتناییم باید فاصله عظیم بین ایران و غرب رو در صنعت و معماری و شهرسازی و خدمات اجتماعی و و و تحمل کنیم و تحقیر شویم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
مگر شما طرح ايشون رو ميدوني چيه بوده كه ميگي طرح فعلي قشنگ تر هستش ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
قبول دارم ایده رو دزدین که این یه موضوع جداگانه هستش، هر چند اصل ایده هم کپی یک نمونه خارجی بوده

مهم اینه که چه کسی اون رو طراحی دقیق مهندسی کرده و پیاده سازی کرده
به نظرم حق ایشون از این پل فقط حق یک ایده پرداز هست که همیشه همه جا تو ایران پیچونده میشه ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
خیلی چیزا تو ایران پیچونده میشه و خیلی ها بجای خوردن نون ایده و تلاش و قابلیت های خودشون دارن نون پیچوندن رو میخورن بنابراین با این موضوع مشکلی ندارن ..
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
مطمئن باش اخوی یه طراح و مهندس خوب اینقدر شرف داره کار مردم رو به اسم خودش ارائه نده چون میتونه به سهم خودش هم افتخار کنه! کسی می پیچونه که هیچ .... نیست!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
ضمن اداي احترام به جناب آقاي اسدي
طرح پل بين پاركي قبلا در پارك پرديسان هم بوده ولي چيزي كه اين پل را منحصر به فرد ميكند زيبايي در طراحي سازه پل است كه البته سازه پل ايده ايشان نبوده
زارع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
مواظب باش به عنوان خرابکار پل بعد ها مطرح نشی!
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟