با رفع ممنوعیتهای قانونی در خصوص حضور ستارهها در تبلیغات کالاهای تجاری، آهسته آهسته حضور چهرهها در برندها رو به فزونی میگذارد و در عین حال، بحثها درباره لزوم حضور یا ضرورت عدم حضور چهرهها در کادر تبلیغاتی برندها رو به فزونی گذاشته است؛ اما آیا این اتفاق به نفع سینمای ایران است؟
به گزارش «تابناک»، بهرام رادان، بازیگر سینما که همواره موافق تبلیغات بوده و خود نیز در این زمینه فعال است، در این باره گفته بود: «بگذارید مردم در این خصوص تصمیم بگیرند و خودشان اعلام کنند که اگر فلان هنرمند یا ورزشکار فلان کالا را تبلیغ کرد، ما دیگر دوستش نداریم و به فرض مثال درصد محبوبیتش کم میشود. اجازه ندهیم شما ارشاد گونه در این بین باشید و قبل از اینکه اتفاقی در این زمینه بیفتد به دنبال راه حل باشید. در حال حاضر هیچ اتفاقی برای ما نیفتاده است...».
این بازیگر خوش چهره در بخشی دیگر از سخنانش گفته بود: «10 سال پیش مدیا دست دولت بود و امروز دیگر مدیا دست دولت نیست؛ یعنی شما میتوانید قانونی را تصویب کنید که هیچ کس نمیتواند در کشور تبلیغ کند؛ اما آیا میتوانید مرا مجبور کنید به ترکیه نروم و کالای ترک تبلیغ نکنم و یا به افغانستان نروم و یا کالایی را برای افغانها که اقتصادشان روز به روز در حال بالا رفتن است تبلیغ نکنم؟ فقط میخواهم راهکاری پیدا کنید که 36 سال بعد دوباره یکسری افراد دور هم ننشینند و بگویند حالا چه کار کنیم با حرفهایی که 36 سال پیش زده شد».
اما حالا شهاب حسینی بازیگر دیگر سینما در این باره دیدگاه دیگری دارد که به تازگی مطرح کرده است. حسینی که دیدگاهی متفاوت با رادان دارد و با اشاره به اینکه پیشنهاد چهار میلیارد تومانی تبلیغات را رد کرده، در این ارتباط تأکید نمود: «تبلیغات برندهای تجاری با چهره های اصلی هنر سینما همیشه وجود داشته، اما من به شخصه اعتقادی به استفاده ابزاری از عکس بازیگر به عنوان تبلیغات کالا یا برند خاص نداشتم. به نظرم باید از افراد خوش چهره برای تبلیغات کالا استفاده کنند، بازیگر یکی از ویژگی هایش چهره و ظاهرش است ویژگی های بسیاری دارد که در کار بروز و ظهور می کند که متأسفانه در تبلیغات تنها از چهره افراد استفاده می شود».
دیدگاه شما در این باره چیست؟ به نظر شما این رویه تازه به نفع چهرهها و به خصوص هنرمندان است؟
آیا به اقتصاد سینما کمک بیشتری میکند یا سوءتعبیرهای عمومی را در این حوزه افزایش میدهد؟
آیا این تبلیغات، در انتخاب درست کالا برای مخاطب تأثیر مثبت یا منفی نمیگذارد؟