ورود تکنولوژی های سوخته خودرو به بازار ایران

ایران «زباله دان» خودروهای از رده خارج پژو

حال فرانسوی ها قصد دارند یک خودرو با استانداردهای یک دهه قبل را که عملا دیگر تولید آن صرفه اقتصادی نداشته و بازار خود را به کلی از دست داده است، وارد بازار ایران کنند و جالب آنجا است که با استقبال خودرو سازان ایرانی نیز مواجه میشوند. این موضوع البته چندان جای تعجبی هم ندارد و خودرو سازان فرانسوی و به ویژه پژو پیش از این نیز کلاه هایی به همین گشادی و بزرگی بر سر بازار و صنعت خودروی کشور گذاشته اند.
کد خبر: ۵۲۴۹۷۶
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹ 17 August 2015
|
44053 بازدید
|
بازار خودروی کشور که بعد از توافق هسته ای دچار التهابات فراوانی شده است و انتظار برای ورود سرمایه گذاران خارجی در این بازار و ورود خودروهای شرکت های بزرگ خودرو سازی آسیا و اروپا منجر به آن شده که تا حدی رکود نیز بر این بازار حاکم شود طی روزهای گذشته شاهد اخباری بوده است که هرچند در ظاهر نوید گشایش هایی اساسی را میدهد، اما با کمی دقت و مداقه مشخص میشود که امیدها برای یک تغییر ساختاری اساسی در بازار و صنعت فرسوده خودروی ایران به تدریج کم رنگ تر شده و بر باد میرود.

در حالی که تصور بر آن بود که حضور خودروسازان غول اروپایی و آسیایی میتواند منجر به نو شدن ساختار در هم شکسته صنعت خودروی کشور و بالندگی این صنعت با استفاده از تجربیات گذشته شود، اما اخبار اخیر حاکی از آن است که اتفاقاتی که در پیش رو باید منتظر آن باشیم، نه تنها تغییر جهتی اساسی در تجربیات گذشته نیست بلکه نشان از آن دارد که مسئولان صنعت خودروی کشور و متولیان گویا قرار است پا جای پای مسئولان قبلی گذاشته و اتفاقات سابق به همان شکل، اما با ظاهری آراسته تر رخ دهد.

307؛ نمادی از کهنگی؟

مهمترین این اخبار که طی روزهای گذشته به سرعت در سطح رسانه ها منتشر شده است ورود خودروی جدیدی به ایران از شرکت پژو با نام «پژو 307» است که قرار است جایگزین خودروی 405 و پژو 206 در بازار ایران باشد. بر اساس این اخبار هرچند هنوز خبری رسمی مبنی بر نهایی شدن و امضای قرارداد ایران خودرو و پژو در این باره منتشر نشده، اما گویا کار ایران قرارداد تمام شده و ظاهرا اولین محصولی که قرار است پس از تحریم‌ها در ایران خودرو به تولید برسد، پژو 307 است.

ایران «زباله دان» خودروهای از رده خارج پژو

نگاهی از نزدیک به این خودرو در ابتدا نشانه های خوبی از ورود یک خودروی شهری خارجی در کشور است. پژو 307 یک خودروی کوچک کلاس خانواده است که تولید آن از سال 2001 در فرانسه و شرکت پژو آغاز شده. این خودرو که جایگزین خودروی پژو 306 بوده – که تولید آن در سال 2002 متوقف شده – البته هیچ گاه نتوانست تجربه دینامیک رانندگی سلف خود را به دست آورد اما طراحی آن برای یک کلاس خانواده خودرو بسیار خوب و جذاب بود. موتور توربو دیزل آن د کلاس بالای آلایندگی و مصرف سوخت اقتصادی قرار داشت و در سال 2002 توانست جایزه خودروی سال را در کلاس خود بدست آورد. این خودرو در سپتامبر 2007 با خودروی پژو 308 جایگزین شد اما فروش آن تا سال 2014 در چین و آمریکای لاتین ادامه داشت.

تا اینجای کار همه چیز در ظاهر خوب به نظر میرسد و بالاخره قرار است یک خودروی خارجی اقتصادی و معتبر وارد کشور شود. اما دقیقا همین جا است که باید به پشت صحنه نظر انداخت و با دقت بیشتری به موضوع نگاه کرد. این خودروی استاندارد بیش یک دهه قبل را دارد و خودرویی است که در سال 2001 تولید شده و با استانداردهای زمان خود جایزه بهترین خودروی سال را به خود اختصاص داده است. خودرویی که در سال 2007 عملا با نمونه جدید خود جایگزین شده و هرچند تا یکسال قبل در چین و آمریکای جنوبی به فروش میرفته است، عملا در حدود یک سال است که دیگر خبری از بازار این خودرو و فروش آن شنیده نشده است.

حال فرانسوی ها قصد دارند یک خودرو با استانداردهای یک دهه قبل را که عملا دیگر تولید آن صرفه اقتصادی نداشته و بازار خود را به کلی از دست داده است، وارد بازار ایران کنند و جالب آنجا است که با استقبال خودرو سازان ایرانی نیز مواجه میشوند. این موضوع البته چندان جای تعجبی هم ندارد و خودرو سازان فرانسوی و به ویژه پژو پیش از این نیز کلاه هایی به همین گشادی و بزرگی بر سر بازار و صنعت خودروی کشور گذاشته اند. ورود خودروهای عملا از رده خارج و تاریخ مصرف گذشته فرانسوی در ایران که در گذشته نیز تجربه شده است، اکنون مجددا بازار خودروی کشور را برای چندمین بار پیاپی تبدیل به زباله دان خودروهای فرانسوی و «تاناکورای» پژو میکند.

خودروهای روز که هیچ وقت به ایران نمیرسد

عمق این فاجعه زمانی درک میشود که مخاطب از خود سوال کند: آیا خودروسازی مانند پژو از سال 2001 به بعد هیچ خودرویی تولید نکرده که نمونه های آن وارد بازار ایران شود؟ پاسخ این سوال را همگان میدانند و نگاهی به مجموعه خودروهای برتر پژو در سال 2015 به خوبی نشان میدهد که حتی این خودرو ساز فرانسوی که به اذعان مجله «فوربس» خودروهایش در اروپا فروش نمیرود، خودروهایی با تکنولوژی های روز و طراحی بهینه روانه بازار میکند که البته پای هیچ کدام از آنها به بازار خودروی ایران نمیرسد چون فرانسوی به خوبی رگ خواب خودروسازان ایرانی را به دست گرفته اند:

نسخه جدید پژو 208: این خودرو که در واقع نمونه بهینه شده پژو 208 برای سال 2015 است از ماه ژوئن وارد بازار شده با بروز رسانی های متعدد در داخل و خارج خودرو مواجه بوده است و از آپشن های فوق العاده به همراه موتوری با استاندارد یورو 6 برخوردار است. این خودرو در سال 2014 به عنوان 20 خودروی برتر در کلاس موتور خود طبقه بندی شده.

ایران «زباله دان» خودروهای از رده خارج پژو

پژو 108: که این نمونه نیز خودرویی در کلاس شهری است و در سال 2014 تولید آن آغاز شده و از طراحی زیبایی برخوردار است. موتور این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو 6 برخوردار است و در دو مدل 3 و 5 درب به بازار عرضه شده. از قابلیت های منحصر به فرد و جدید این خودرو باید به تغییرات و به روز رسانی های نرم افزاری فراوان در طراحی آن اشاره کرد.

ایران «زباله دان» خودروهای از رده خارج پژو

پژو 508: این خودرو در دو کلاس سدان و استیشین طراحی شده و کلاس سدان آن با طراحی فوق العاده و بهره گیری از تکنولوژی های روز در آیرودینامیک خودرو روانه بازار شده. خط تولید 508 GT هندلینگ خوب و دو آپشن در موتور – یورو 6 و یورو 5 – و جعبه دنده دستی آن به اذعان خود شرکت پژو یک تجربه فراموش نشدنی از رانندگی ار رقم میزند. این خودرو از طراحی داخلی و سالن جذاب با آپشن های فوق العاده همچون سنسور کشف نقاط کور برخوردار است.

ایران «زباله دان» خودروهای از رده خارج پژو

اینها تنها سه مدل از خودروهای روز پژو است و قطعا همه آنها با بهایی متفاوت تر از 307 میتوانست به بازار ایران راه یابد. اما اینگونه نشده و قرار است فرانسوی ها همچنان خودروهای از رده خارج خود را که دیگر در هیچ جای دنیا بازاری ندارد روانه ایران کنند. سوال اصلی اینجا است که چرا؟

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۳۴
انتشار یافته: ۹۶
مصرف کننده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
میلیاردها بار از فورغون های ایرانی و چینی اشغال که بهتره . باز منافع کی به خطر افتاده که چنین اظهار نظر کرده و میکنند!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
یاشار از سلماس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
هم خودروی چینی و هم خودروهای آشغال پژو در هر کدام منافعی برای عده ای خاص هست و اون عده خودشان را به هر دری می زنند تا خودروی خودشون رو به بازار روانه کنن.... فقط در یک مساله این دو دست به دست هم دادن و اون هم در نظر نگرفتن منافع مردم هست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
مصرف کننده رو به قبله برای ماشین از رده خارج!
نویسنده که چیز بدی نگفته. فقط گفته به جای تکنولوژی چهارده سال قبل تکنولوژی روز وارد کشور بشه!
am
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
مغزت شدیدا مسموم شده و امید بهبودی هم نداره
خوردروهای چین که هیچ خودروهای هندی از خودروی فرانسوی بهتره. اگه کمی سواد واطلاعات عمومی داشتی میفهمیدی که خودروی فرانسوی 2 تا بازار بیشتر نداره یکی فرانسه دوم ایران
حتی تو بدبخت ترین کشورهای آفریقا ماشین فرانسوی نمیخرن چون سوادشون از بعضی هموطن های ما بیشتره
ناشناس
| Spain |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
مردم میخرند فقط بدلیل اینکه انتخاب دیگری ندارند!
رقابتی وجود نداره، ایران بازار بزرگیست.
اگر رقابتی نیست، عیبی نداره، خودروی مناسب بیارید!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
مهم نیست تولید کنند ما که این آشغالهای ایران خودرو را دیگر نمی خریم. به جاش خودروی چینی میخریم . حداقل آپشنهای روز را دارند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
سود بیشتر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
نمی خریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
چرا نداره. سیاست مدیران خودروسازی در سال های گذشته از زمان پیکان تا الان نشون میده که بجز تولید خودروهای از قدیمی و خارج از رده توانایی تولید خودرو به روز را ندارند. خودروهای روز سیستمهای پیشرفته رباتیک برای مونتاژ نیاز داره که خودرو ساز ها حاضر نیستن هزینه صرفش کنن. با تکنولوژی خودرو سازی ( بهترع بگم مونتاژ ) امروزی بیشتر از این نمیشه تولید کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
با تشكر از مقاله خوب شما بايد گفت پاسخوگي برادر من پاسخگوي ...
چرا هيچ كدام از مديران سابق به علت ورود تكنولوژي از رده خارج شده محاكمه و مورد مجازات قرار نگرفتند كه هيچ تقدير و تشكر هم شدند
با اين اوصاف مديران فعلي چرا بايد به فكر منافع ملت ايران بجاي منافع شخصي خود باشن؟؟؟؟چرااااااااا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
تا زمانی که ملاک انتخاب افراد به وابستگی آنان به کانونهای قدرت گره خورده باشد آش همین است و کاسه همین کاسه.
بنده خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
جالب است كه مسولين وزارت صنعت ميگفتند هم خود فرانسويها گفتند و هم ما از اونها خواستيم كه فقط محصولاتي كه مشركا توليد بشه و براي هم داخل و هم صادرات خارج باشه براي آينده مورد قبول خواهد بود؟! حالا 307 را چطور مي خواهند صادر كنند؟! لابد با نصف قيمت فروش داخلي آنهم به سوريه و عراق!!!
james
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
وقتی مهندس کشاورزی رو بفرستی قرارداد خودرو امضا کنه معلومه وضعیت میشه همین.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
وقتی پای ه پورسانت های پژو وسط باشه مدیرانه ما خیلی راحت از این مسایلی که شما گفتید میگذرند
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟