تخفیف‌های اینترنتی؛ سود یا زیان؟!

آزاده آقامحمدی
کد خبر: ۵۲۵۲۷۴
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۳ 19 August 2015
|
11549 بازدید
|
در دنیای امروز که دنیای ارتباطات و سرعت است، تجارت اینترنتی به تدریج جایگاه خود را در جوامع یافته و اهمیت خاصی در اقتصاد پیدا کرده است. این تجارت نیز مانند دیگر مفاهیم اقتصادی در برخورد با فرهنگ های مختلف دچار آسیب‌ها و کژی‌هایی شده است. در این مقاله تلاش شده است در کنار یاددآوری مزایا و معایب این نوع از تجارت در نگاه کلی، به آسیب‌ها و سودجویی‌های شایع حاصل از آن در جامعه امروز ایران پرداخته شود.

با توجه به مزایایی که خرید و فروش اینترنتی برای دو طرف دارد، می‌توان گفت وضعیت برد-برد را برای مشتری و فروشنده ایجاد کرده است. فروش محصولات از طریق اینترنت برای فروشندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات می‌تواند شامل مزایا و امتیازات زیر باشد.

1. هزینه شروع و راه‌اندازی اندک، به نسبت آنچه در دنیای خارج از فضای مجازی نیاز است، اجاره بهای دفتر یا فروشگاه و... تجهیزات، نگهداری، مالیات، بیمه و... و هزینه‌ای بسیار بالاتر و گران‌تر جهت تامین نیروی انسانی و...

2. ایجاد تغییرات سریع و آسان؛ در دنیای واقعی تجارت هرگونه تغییر مستلزم صرف وقت و هزینه زیاد است.

3. کاهش تماس مستقیم با پول نقد از طریق پرداخت الکترونیکی

4. پتانسیل بازدید بیشتر مشتریان؛ به این ترتیب که مشتریان یک تجارت اینترنتی محدود به یک محله یا شهر و یا حتی کشور نخواهند بود و در واقع مردم کل دنیا می‌توانند به صورت آنلاین مشتریان بالقوه این تجارت باشند.

5. تبلیغات فراگیر و کم هزینه‌تر

و همچنین موارد متعدد دیگر که در تجارت غیراینترنتی براحتی قابل دسترسی نخواهند بود.

از سوی دیگر خرید آنلاین مزایای متعددی نیز برای خریداران دارد که موارد زیر را می‌توان به عنوان نمونه برشمرد:

1. عدم نیاز به جابجایی فیزیکی، با دسترسی به یک رایانه متصل به اینترنت، می‌توان به آسانی از محل کار یا منزل خرید کالا یا خدمات مورد نیاز را انجام داد.

2. کاهش هزینه‌ها از طریق کاهش هزینه‌های آماده‌سازی، حمل و نقل، جابجایی و پیرو آن، کاهش ترافیک و مصرف سوخت و حتی کاهش آلودگی هوا  و عوارض ناشی از آنها.

3. امکان انتخاب و مقایسه با دیگر اجناس و خدمات مشابه از طریق امکاناتی که برخی سایت های فروش در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

4. امکانات جست‌وجو و کسب اطلاعات بیستر درباره آنچه نیاز واقعی مشتری است و نیز یافتن کالا یا خدماتی که مد نظر خریداران است.

5. امکان استفاده از حراجی ها و یا پیشنهادات ویژه برخی فروشنده‌ها (ه نسبت به تمامی مزایایی که ذکر شد، قابل تامل‌تر است.)
 
دنیای پرزرق و برق اینترنت به رغم تمام مزایایی که برای تجارت فراهم کرده است، بستری مناسب را نیز برای سودجویی و سوءاستفاده‌ی برخی از فروشندگان فراهم ساخته است. این دسته از فروشندگان به جای استفاده صحیح از این فضای پرمخاطب و سعی در فروش هرچه بیشتر و کسب درآمدی مشروع و قانونی، هربار با استفاده از ترفندی می‌کوشند جیب مشتری را خالی کنند.

یکی از این ترفندها، "تخفیف اینترنتی" است؛ به این ترتیب که برای تشویق خریداران آنلاین، برایشان تخفیف‌هایی در نظر گرفته می‌شود. اما آیا واقعا استفاده از این تخفیف همیشه به نفع خریدار است؟

تخفیف‌های قابل توجهی که برخی از فروشگاه های اینترنتی برای فروش برخی کالاها و یا استفاده از برخی خدمات تفریحی، رفاهی، بهداشتی در نظر می‌گیرند، گاه موجب می‌شود خریداران با وجود عدم نیاز به آن کالا یا خدمات و صرفا به دلیل قیمت وسوسه کننده آن محصول، متحمل هزینه‌های غیر ضروری زیادی شوند.

علاوه بر این، شگردهای وجود دارد که موجب می‌شود استفاده از تخفیف‌های اینترنتی همیشه به نفع خریدار نباشد. این شگردها و استفاده نامناسب از تجارت اینترنتی را می‌توان به صورت زیر طبقه‌بندی نمود:

1- گران فروشی: به این صورت که قیمت واقعی کالا را بالاتر از آنچه که هست اعلام می‌کنند و با آنکه خریدار از درصد بالای تخفیف استفاده می‌کند، کالا یا خدمات ارائه شده باز همچنان گران‌تر از قیمت واقعی تملم می‌شود.

2- کم فروشی: مقدار یا وزن اجناس درون بسته‌بندی با آنچه که ادعا می‌شود و یا مرسوم است مغایرت دارد و یا گاهی کیفیت آنچه که در تصویر آن در اینترنت نمایش داده می‌شود با آنچه مشتری دریافت می‌کند، تفاوت دارد.

3- پوچ فروشی: در قبال پراخت اینترنتی ،کلا چیزی برای مشتری فرستاده نمی‌شود و گاهی ادعا می‌شود که جنس خریداری شده در انبار به اتمام رسیده و پول دریافت شده به عنوان اعتبار در حساب کاربری خریدار بلوکه می‌شود و به نحوی کاربر مجبور به خری مجدد از سایت می‌گردد، هرچند که محتاج نباشد!

4- ارائه خدمات بی کیفیت: در ارائه برخی از خدمات مانند خدمات آرایشی و بهداشتی و حتی تفریحی و رستوران ها، سرویسی که به استفاده کنندگان از تخفیف اینترنتی ارائه می‌شود می‌شود بسیار بی‌کیفیت تر از آن چیزی‌ست که در سایت نمایش داده می‌شود یا بدون تخفیف در همان مراکز به مشتریان ارائه می‌گردد.

این در حالی است که در نظر گرفتن تخفیف گاه به عنوان روشی برای معرفی کالا یا خدمات و از طرفی آلوده نمودن (عادت دادن) مشتری جهت استفاده‌های بعدی از آن کالا یا خدمات به کار می‌رود و می‌تواند بستری مناسب جهت معرفی کالاهای با کیفیت و خدمات سودمند برای مشتری دائم در این بازار پررقابت باشد.

بر این اساس لازم است که از یکسو مسئولان و ناظران به فضای مجازی توجه بیشتری معطوف بدارندو از سوی دیگر بررسی و رسیدگی دقیق اتحادیه اصناف مختلف را می‌طلبد چرا که تنها ضرر این نوع تجارت، خالی شدن جیب مشتری نیست بلکه بر فیمت های بازار واقعی (غیرمجازی) هم اثر خواهد گذاشت.

البته فراموش نکنیم که مهم ترین راه مبارزه با این فریب، توجه خریداران است؛ به عبارت بهتر، لازم است که خریداران در انتخاب طرف معامله خود، چه در خرید یک کالا و چه در دریافت یک خدمت، فارغ از فضای پر رنگ و لعابی که پیش روی خود می‌بینند، با دید باز و محتاطانه عمل کنند تا دست سودجوبانی که به جای ایجاد فضای سالم رقابتی در این بستر، به فریب کاربران و منافع خود می‌اندیشند، کوتاه بماند.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
نويد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
حضوري سرت كلاه ميزارن چه برسه به اينترنتي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
متاسفانه هیچ مرکزومرجعی جهت کنترل وجونداردآنهایی که نمادی به نام اعتماددارند بارها وبارها تخلف می کنندبدون اینکه احساس کنندبه رفتارآنها توجه می شود.به سادگی می گویندنماداعتمادالکترونیکی تنی چند؟ویااینکه سازمان نماددهنده ازماپول وشغلشان تامین می شودآنها بایدبه ماجواب دهندنه مابه آنها
البته کاملا درست می گویندزیراماهم می بینیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
خیلی از سایت ها فروش اینترنتی داخلی . یه قیمت خیلی بالا رو کنار محصولشون مینویسن و روش خط میزنن و کنارش یه قیمت دیگه مینویسن که از بازار گرون تر هست . با این روش به کاربر دروغ میگن که مثلا دارن تخفیف میدن
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
با در نظر گرفتن سایت های اینترنتی متوجه می شوید برخی کالاها از قیمت خرید آنها در دبی و برخی از قیمت ترخیص از گمرک و برخی از قیمت خرید از نماینده شرکت در ایران ارزانتر است و این آسیب جدی است....آیا کالا ایراد دار و یا تعمیری است ؟؟؟ آیا کالا دزدی است ؟؟؟ آیا کالا قاچاق است ؟؟؟ آیا قیمت کالا باعث زیان صنف می شود ؟؟؟ اینها همه و همه جای بررسی بیشتری دارد و این نه حرف من بلکه با یک تماس با فعالان اصناف بویژه آی تی متوجه این واقعیت می شوید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
اونقدر از جمله مسولان رسیدگی کنن بدم میاد که حد نداره.اونقدر این جمله شنیده شده و عاقبت مسخرش هم که فقط فقط باعث محدودیت بیشتر و رشوه خواری بیشتر شده دیده شده که حد نداره.اونی که باید حواسش جمع باشه فقط خریداره و بس.تمام . استفاده کننده باید آگاه بشه.مجبور نیست تپی خرید از جایی که نمیشناسی برای بار اول یه پول گنده پرداخت کنه .
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
رونق کسب و کار اینترنتی کاملا امری غیر قابل اجتناب هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
زور بیخود نزنید اینترنت رایگان امریکایی تا مهر ماه میاد
فکر کردین هر کاری بخواین میتونین با این مردم بکنین
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
سلام
پیرو آگهی در سیمای جمهوری اسلامی از سایت ..... یک دستگاه مودم ..... با تخفیف خریدم که به همراهش یک سیم کارت 4جی با 12 گیگ اینترنت هدیه به من دادند. موقع دریافت، مدارک لازم را به پیکشان تحویل دادم ولی الآن 25 روز است که سیم کارت فعال نشده. از طریق خدمات ... اقدام کردم بازهم فعال نشد. تماس که می گیرم می گویند با .... مشکل داریم و این سیم کارت ها را مسدود کرده است. گناه ما چیست؟ الله اعلم!!
لطفاً چاپ کنید تا دیگران دچار مشکل و هزینه بی مورد نشوند. ممنون
عظیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
سلام.
تیتر جالبی زدید و به موضوع خوبی اشاره کردید.
همونطور که همه میدونند این روز ها توی کشورمون خرید اینترنتی خیلی باب شده.
اما به نظر میرسه نویسنده متن دل خوشی از این مدل خرید ندارند. دوست عزیز اگر تحقیق کنید میبینید سایت های بسیاری هستند که در حوزه ارائه تخفیف به مشتریان فعالیت می کنند و کلیه مجوز های لازم رو هم دارند. توی کشورمون وزارت صنایع و معادن متولی ساماندهی سایت ها هستند و همچنین اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی هم وجود داره. اینکه شما فروشندگان آنلاین رو با لفظ گران فروش ، کم فروش و پوچ فروش خطاب می کنید به نظر جالب نمیاد و سایت هایی که دارای نماد اعتماد هستند و کلیه مراحل قانونی را جهت راه اندازی سایت طی کرده اند ، مبری از این موضوع اند.

به همین دلایلی که شما فرمودید ،قیمت تمام شده کالا در فروشگاه های اینترنتی بسیار پایین تر از فروشگاه های سنتی است و بسیار مواردی که ما شاهد بودیم فروشندگان کالاهای مورد نیازشان را از سایت ها سفارش می دهند و در مغازه بفروش میرسانند.
بهتر بود شما مردم رو آگاه کنید تا از مراکز فاقد مجوز نماد اعتماد الکترونیکی خرید نکنند و نسبت به حقوق قانونی شان در کسب و کارهای آنلاین با خبرشان کنید.
کدام صنف است که مجبور باشد حداقل 7 روز بدون قید و شرط کالا را بعد از فروش پس بگیرد ؟ آیا امکانی بهتر از این که کالایی را ارزان بخری و تا 7 روز هم مهلت تعویض داشته باشی؟ آیا کاهش هزینه تمام شده به نفع مردم است و یا به ضررشان؟ ای کاش به جای ایجاد شک و شبهه ، به بالا بردن فرهنگ خرید اینترنتی کمک کنیم ، چون به نفع اقتصاد مردم و جامعه است
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
الان سالهاست که تمام دنیا با پدیده تبلیغات کاسبکارانه یا گول زننده آشناست ،از دهه 80 که فروشگاه های تلویزیرنی افتتاح شدند، و مردم یادگرفتند چطور با این پدیده برخورد کنند

این ما هستیم که این نوع تبلیغات و تجارت رو تازه آغاز کردیم و مردم راحت گول می خورند
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟