مناظره خرازی و شریعتمداری در برنامه «نگاه یک»؛

خرازی سپاه ستون فقرات امنیت ملی ماست/ یکی از راه های نفوذ بدنام کردن همراهان امام و انقلاب است/ شریعتمداری: برجام در پی تضعیف اقتدار ماست/ احمدی نژاد وقتی منحرف شد که به سمت اصلاح طلبان سوق پیدا کرد

برنامه «نگاه یک» امشب با محوریت سخنان مقام معظم رهبری درباره تلاش غرب برای نفوذ سیاسی و اقتصادی در کشور با حضور کارشناسان سیاسی پخش شد.
کد خبر: ۵۳۲۸۹۶
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴ 19 September 2015
|
29016 بازدید
|
 حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان و سیدصادق خرازی معاون پیشین نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در برنامه‌ای تلویزیونی با موضوع «نفوذ آمریکا در کشور» به مناظره پرداختند.

به گزارش «تابناک»، خرازی در پاسخ به اینکه اساسا نفوذ در ادبیات سیاسی چه معنایی دارد، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب دو واژه حضور و نفوذ نظام سلطه و همچنین دغدغه‌هایشان را بیان فرموده‌اند. وی با بیان اینکه حضور و نفوذ در سیاست خارجی به طور متعارف معنی پیدا می‌کند، ادامه داد: در حضور، کشوری به طور عادی می‌تواند مناسبات فرهنگی،‌ سیاسی و اقتصادی را تعریف کند و اگر مناسبات، پیشرفته‌تر باشد، اتحاد راهبردی در ابعاد امنیتی و نظامی ایجاد می‌شود؛ اما نفوذ از این جهت است که کشوری برخوردار از ایدئولوژی برای اثبات ایدئولوژی خود اقدامی کرده و نفوذ و هژمونی و روح سلطه خود را در کنار حضورش تعریف کند.

سفیر پیشین ایران در فرانسه افزود: ایالات متحده آمریکا در هر جای جهان، نفوذ و حضور خود را توأمان انجام می‌داده است، چرا که آمریکا خود را صاحب ادبیات ایدئولوژیک می‌داند. سه کشور صاحب ادبیات ایدئولوژیک هستند. یکی از آنها آمریکاست که صاحب ایدئولوژی لیبرال دموکراسی است و آن را تبلیغ می کند. کشور دوم، جمهوری فرانسه است که ادبیات همراه با نظام لائیسیته را توسعه می‌دهد و کشور سوم جمهوری اسلامی ایران است که ایدئولوژی مقاومت را در دوران معاصر تعریف کرده است.

 این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: قبل از اینکه بگوییم نظام سلطه یا استکبار جهانی چگونه حضور و نفوذ خود را گسترش می‌دهد، باید شناخت دقیقی از پیچیدگی‌های نظام سلطه داشته باشیم و اگر این شناخت توأم با اخلاق، منطق و مناسبات منطقی در شأن ملت ایران باشد، جای نگرانی نیست؛ اما اگر قرار باشد به یکسری شعارهای ابتدایی بسنده شود و مخالفان، غزل مخالفت بخوانند و سطحی‌نگرها هم با نگاه ابتدایی خود نگاه کنند، کاری از پیش نمی‌رود.

خرازی گفت: قبل از اینکه بخواهیم به این موضوع بپردازیم که چه گروه‌ها و تفکراتی به دنبال این هستند، باید به دنبال اقتدار و اعتلای هویت ملی‌مان باشیم و همه را در یک سبد نگاه کنیم و سپس وارد کارزار فکری، تبلیغاتی و روانی شویم.

در ادامه این مناظره که در برنامه «نگاه یک» از شبکه اول سیما برگزار شد، حسین شریعتمداری در پاسخ به اینکه چرا مقام معظم رهبری مکررا به بحث نفوذ پرداخته‌اند، گفت: باید از نقشه راه دشمن شناخت داشته باشیم و ابتدا جغرافیای موقعیتی را که در آن حضور داریم، ترسیم کنیم. وی افزود: نظام ما بر اسلام و اسلام ظلم‌ستیز و اسلام ناب تأکید دارد و در مقابل قدرت استکباری است. طبیعی است که نظام سلطه، براندازی ما را به عنوان هدفی راهبردی دنبال کند و خودشان هم بر این موضوع تأکید دارند.

مدیرمسئول روزنامه کیهان اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دو ماه اخیر پنج بار بر کلمه نفوذ تأکید نموده و پیش از این هم امام راحل تأکیدات فراوانی در این‌باره داشته‌اند. نفوذ، ورود پنهان برای تخریب است و دو نوع دارد. یک زمان نفوذ برای عملیات تروریستی است که در این حالت عامل نفوذی تا موقعی که به هدفش برسد از خودش پالس و نشانه‌ای بروز نمی‌دهد و مرکز مقابله با این نوع نفوذ، مراکزی همچون سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی هستند. نوع دوم، نفوذی است که برای تغییر ساختار صورت می‌گیرد که اهمیت این نفوذ از نفوذ نوع اول بسیار بیشتر است چرا که در نوع دوم، نیروی نفوذی پنهان نیست و کم‌کم خودش را به هدف نزدیک می‌کند و این نوع نفوذ با بصیرت قابل کشف است.

 وی افزود: ما اقتدار منطقه‌ای و داخلی داریم و این اقتدار ماست که اقتدار حریف را در عرصه‌های مختلف به چالش کشیده است.

در ادامه برنامه، مجری پرسید: ریشه امید آمریکایی‌ها برای کنترل رفتار ایران در بحث برجام چیست و تغییر رفتار ایران که آمریکایی‌ها از آن دم می‌زنند به چه معناست؟ خرازی در پاسخ به این سؤال گفت: اگر مذاکرات 12 سال گذشته ایران را با دولت‌های غربی به طور روزشمار تعریف کنیم، درمی‌یابیم که آنها از روز نخست به دنبال چه و با چه ادبیاتی بوده‌اند. دستاوردهایی که فکر می‌کردند به دست خواهند آورد با آنچه امروز به جمع‌بندی رسیده‌اند تفاوت ماهوی دارد.

وی با بیان اینکه بدون تردید آمریکایی‌ها به دنبال مهار و کنترل ایران هستند، افزود: باید بدانیم آنها پسرخاله نشده‌اند که بتوانیم با آنها وارد نرم متعارف شویم. این نوعی ساده‌نگری است. آمریکایی‌ها هنوز در بخشی از هیأت حاکمه‌شان در مواجهه با ایران ادبیات براندازی را دارند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به نوعی پیچیدگی در نظام سیاسی آمریکا اشاره کرد و افزود: کسانی در این نظام قائلند که ایران دارای قدرت منطقه‌ای است و کسانی دیگر ایران را خطر جهان می‌دانند.

 کسانی هم در آمریکا معتقدند که می‌توان با ایران انقلابی در چارچوبی متعارف همزیستی مسالمت‌آمیز داشت. بر همین اساس اگر بخواهیم در مذاکرات هسته‌ای، روزشماری را ترسیم کنیم، باید بدانیم که آمریکایی‌ها تهدید کردند و ادبیات تهدید و جنگ داشتند و یک روزی ادبیات آنها سیاسی، حقوقی و تکنیکی بود و تحولات سیاسی که رخ داد، ادبیات نظامی داشتند و پس از مدتی به دلیل افزایش قدرت بازدارندگی ایران در خاورمیانه، آنها ناچار شدند در برابر همین ایران انقلابی، توقعاتشان را تعدیل کنند.

 خرازی افزود: البته این به منزله پایان کار نیست چرا که روح سلطه‌گری آمریکایی‌ها همچنان وجود دارد و بدون تردید آمریکایی‌ها در پی استقرار ادبیات خود هستند. در این شرایط اگر قوی، قدرتمند و هشیارانه عمل کنیم، دشمنان به اهدافشان نخواهند رسید اما اگر در نوع شناختمان از جهان، ساده‌انگاری کنیم ضربه خواهیم خورد.

سفیر سابق ایران در فرانسه خاطرنشان کرد: بالاخره همه جریان‌ها در آمریکا با هم کار می‌کنند و وزارت خارجه، سیا، پنتاگون، کنگره آمریکا، سنا و مطبوعات این کشور هر کدام مأموریت خاص خود را دارند؛ بدین ترتیب که بخش‌های نظامی و امنیتی ناچارند ایران را تهدید بدانند تا بتوانند بازار اسلحه‌شان را در منطقه حفظ کنند. عقلای آمریکایی هم نیت خیری ندارند و همه در یک سیستم کار می‌کنند و آن سیستم به این جمع‌بندی رسیده که ایران قدرت مهم منطقه‌ای است و کشوری نیست که هر طور بخواهند می‌توانند با آن برخورد کنند.

خرازی افزود: ادبیات آنها در یک سال گذشته این‌گونه بوده است؛ کسینجر می‌گوید که ایران از قدرت مهم منطقه‌ای برخوردار است و آمریکا چاره‌ای جز کنار آمدن با ایران و شنیدن حرف‌های ایرانی‌ها ندارد. برژینسکی هم می‌گوید آمریکا در خاورمیانه 3000 میلیارد دلار هزینه کرد اما به دلیل بازدارندگی ایران، برنده اصلی در منازعات عراق و افغانستان، ایران بوده است. اعتراف آنها را نباید به معنای تغییر سیاست‌های ایالات متحده دانست.

وی در پاسخ به اینکه آیا برجام می‌تواند عاملی برای نفوذ آمریکایی‌ها باشد، تصریح کرد: این موضوع به عملکرد ما بستگی دارد و اگر نقاط ضعف برجام را برطرف کنیم و در مباحثات خود جدی باشیم، می‌توانیم روزنه‌های نفوذ را ببندیم؛ اما اگر ساده‌انگاری کنیم مشکلات فراوانی خواهیم داشت.

در ادامه این مناظره، شریعتمداری گفت: اینکه رجزخوانی آمریکایی‌ها صرفا برای مصرف داخلی است یا برای خود جایگاهی دارد، نیازمند ملاحظه دقیق در خصوص برجام است. آقای خرازی می‌گوید که این اقتدار، ما را به برجام رساند اما من اعتقاد دارم که این برجام در پی تضعیف اقتدار ماست و برای این باید نسبت به برجام حساس بود. وی با بیان اینکه در نقاط مختلف برجام برای تضعیف اقتدار ما زمینه‌هایی وجود دارد، اظهار کرد: آقای خرازی معتقد است که دیدگاه‌های مختلفی در آمریکا وجود دارد اما وقتی بحث کنگره را دنبال می‌کنید می‌بینید هدف آنها مشترک و تضعیف اقتدار ایران و نهایتا تغییر رفتار و ساختار ایران است اما درگیری آنها در مواقعی هم جدی می‌شود. اوباما و جان کری و خانم شرمن در کنگره به جمهوریخواهان توضیح می‌دهند که آنچه شما دنبال می‌کنید ما هم دنبال می‌کنیم.

مدیرمسئول روزنامه کیهان در پاسخ به اینکه آیا برجام تکیه‌گاهی برای نفوذ آمریکایی‌هاست، گفت: بله، زمینه‌ای برای کاستن اقتدار ماست. چرا آقای اوباما با صراحت می‌گوید که ساختار ایران پس از 10 سال تغییر می‌کند؟ متأسفانه در خود برجام نیز زمینه‌هایی از این موارد وجود دارد.

وی ادامه داد: این سخن آقای خرازی را که گفت جناحی در آمریکا به دنبال تحمل انقلاب اسلامی است، قبول ندارم چرا که سیاست‌گذاران اصلی آمریکا با ما درگیری ماهوی دارند. ما در نظاممان بر اسلام ناب تکیه داریم؛ اسلامی که ظلم‌ستیز است و در برابر پرخوری مرفهان بی‌درد و کلان‌سرمایه‌داران عیاش نمی‌تواند تحمل کند و اگر این‌گونه نباشد اصلا اسلام نیست. مادامی که اسلام در حاکمیت ما باشد و ظلم را نپذیرد و دیگران را هم به عدم سلطه‌پذیری دعوت کند، نظام سلطه در مقابل ما خواهد بود.

این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصولگرا افزود: برخی می‌گویند به خاطر برخوردهای تندمان بود که آمریکا با ما درگیر شد. این بحثی ساده‌اندیشانه است. ماهیت ما و آمریکایی‌ها با هم درگیر است و این درگیری در دو حالت پایان می‌یابد؛ یکی اینکه در حاکمیت از اسلام ناب دست بکشیم و دوم اینکه آمریکا از خر شیطان پیاده شود.

 در ادامه این مناظره، صادق خرازی گفت: اگر واقعا نگران نفوذ دشمن از طریق برجام هستیم، یکی از مهم‌ترین موارد، دلسرد کردن آحاد ملت ایران است. وی با طرح این سؤال که آیا نباید نگران قطعنامه‌های پی در پی شورای امنیت باشیم، افزود: این قطعنامه‌ها نه‌تنها قدرت بازدارندگی ایران را کاهش داد بلکه زیربنای قدرت ملی ما را هم تحت تأثیر قرار داده است. اینکه ما نگران نفوذ از طریق برجام باشیم قابل درک است اما مهم‌تر از آن فضایی است که با پدیده‌های تلخی مانند تحریم و قطعنامه‌های شورای امنیت روبه‌رو بوده‌ایم.

 وی افزود: زمانی برخی‌ها ادبیاتی به کار می‌بردند که قطعنامه‌ها کاغذپاره‌ای بیش نیست. عقل حکم می‌کند که به طور جدی نگران باشیم اما باید ببینیم گزینه دیگری را هم داریم و آیا در این مصاف باید فقط به فکر اتفاقات آینده باشیم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: این سخن آقای شریعتمداری را که گفتند در نظام سیاسی ایالات متحده همه یک‌دست هستند، قبول ندارم چرا که هفت سال پس از دوران دفاع مقدس به واسطه مسئولیتم در آمریکا زندگی کردم و همه چیز را در آمریکا نمی‌توان سیاه و سفید دید. البته کسانی که در دستگاه‌های مهم راهبردی آمریکا نشسته‌اند در عمق خود به کاهش قدرت ایران نگاه می‌کنند.

خرازی ادامه داد: نکته دیگری که آقای شریعتمداری گفت، نوع نگرش ما به اسلام ناب محمدی است. بله ما هم می‌دانیم که اسلام ناب محمدی نمی‌تواند در برابر نظام سلطه بی‌تفاوت باشد و بر اساس این اسلام باید دغدغه هر مستضعفی را که نیاز به کمک دارد برطرف کنیم و این درست است اما بحث جنگ فقر و غنا و بحث مرفهان بی‌درد در ادبیات انقلابی شناخته‌شده و قابل حذف نیست اما برداشت انتزاعی از ادبیات انقلابی اشتباه است.

وی گفت: همان‌گونه که باید دغدغه نفوذ استعمار را داشت، باید دغدغه زندگی و رفاه اجتماعی مردم را هم به عنوان حاکمیت و دولت در نظر داشت و باید امکانات و زندگی مردم و پیشرفت کشور و تحقق عدالت و تجلی آزادی را هم در نظر گرفت. دو تفکر در نوع نگرش به اسلام حاکم بوده است. برخی معتقد بوده‌اند که باید منتظر حضرت حجت (عج) بود تا ایشان بیایند و مسائل را حل و فصل کنند و در دوره اخیر هم کسانی بوده‌اند که این شعارهای تلخ را داده‌اند اما عده‌ای معتقدند که حکومت جزو وظایف حاکم مسلمین است و معتقدند آن اسلامی که بخواهد اقامه حکومت کند، اسلامی است که به همه جوانب توجه داشته باشد.

سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: اسلام عدالت، اسلام زندگی، اسلام رفاه، اسلام زیبایی‌ها، اسلام نشاط، اسلام مبارزه، اسلام قیام و قعود، اسلام عدالت اجتماعی و اسلام آزادی مجموعه‌ای از اینهاست. ما نمی‌توانیم فقط بگوییم بسم‌الله القاصم الجبارین. این بخشی از اسلام و هویت اعتقادی ماست اما بسم‌الله الرحمن الرحیم هم وجود دارد. در نگاه اسلامی‌مان نباید دچار برداشت‌های انتزاعی شویم.

شریعتمداری در ادامه این مناظره تلویزیونی و در واکنش به اظهارات خرازی مبنی بر کاغذپاره‌خواندن مصوبات شورای امنیت در دولت قبل خاطرنشان کرد: اولین فردی که مصوبات شورای امنیت را علیه ملت ایران کاغذپاره می‌دانست، امام راحل بود که این مهم در صحیفه نور آن بزرگوار درج شده است.

وی گفت: آیا قطعنامه‌های صادرشده علیه ایران قانونی بود؟ اگر غیرقانونی بوده است، قابل اجرا نبود و چیزی که قابل اجرا نیست چیزی جز ورق‌پاره است، شریعتمداری تصریح کرد: در قطعنامه 2231 قطعنامه‌های قبلی نه‌تنها لغو نشده بلکه تجمیع شده است. مثلا در ماده 37 برجام و بندهای 11 و 12 هر لحظه بخواهند می‌توانند قطعنامه‌های قبلی را برگردانند. اتفاقا در قطعنامه 2231 مشکلاتی وجود دارد که در قبلی‌ها نبود.

 این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصولگرا گفت: قطعنامه 1929 نیز اواخر خردادماه سال 89 تصویب و در حمایت از فتنه‌گران صادر شد و خانم کلینتون نیز در پاسخ به روزنامه واشنگتن‌پست در آن زمان می‌گوید بالاخره باید تحریم‌ها به مردم فشار وارد کند و آنان نیز در ایران واکنش نشان دهند اما پرسش این است که چه کسانی از آمریکایی‌ها خواستند که فشار را علیه ایران بیشتر کنند؟ لدین از سیاستمداران آمریکایی اخیرا افشا کرد که در ایران به اوباما برای فشار بیشتر به ایرانی‌ها نامه نوشته‌اند، به گونه‌ای که یکی از آنها درخواست می‌کند که خزانه‌داری آمریکا زمینه فشار و تحریم را فراهم کند. وی گفت: ساختار تحریم‌ها با وجود قطعنامه 2231 باقی مانده و به هم نخورده است اما برخی تحریم‌ها برداشته می‌شود، در حالی که در مجموع این قطعنامه به عنوان یکی از راه‌های نفوذ همانند مکانیزم ماشه عمل می‌کند.‌

شریعتمداری ادامه داد: توافق وین با ملحقاتش به عنوان یک معاهده دوجانبه تعریف شده است که یک سویش ایران و سوی دیگرش 1+5 و اتحادیه اروپاست؛ بنابراین مطابق کنوانسیون 1969 وین، توافق دوجانبه قابلیت تحفظ ندارد یعنی یا باید آن را کاملا قبول یا کاملا رد کنیم. نمی‌توان شرط گذاشت بنابراین دست ما را بسته‌اند.

 وی افزود: اگر ما در ادامه کار شکایتی داشته باشیم، باید سراغ کمیسیون مشترکی برویم که در آن هشت رأی از جمله از ایران و 1+5 و اتحادیه اروپا وجود دارد که معلوم نیست نتیجه‌اش چیست. مدیرمسئول کیهان اظهار کرد: در کنگره آمریکا برجام بررسی شد اما این کنگره باید بسیار احمق باشد که چنین معاهده‌ای را رد کند.

 در ادامه این مناظره، سفیر پیشین ایران در فرانسه سخنان شریعتمداری را قابل مناقشه دانست و گفت: برداشت‌ها در حقوق بین‌الملل جدی و در عین حال متفاوت است. اینکه ما برای اثبات حرف خود به سراغ کسانی که فاسق هستند برویم و به عنوان یک استدلال از سخن آنها استفاده کنیم، نقض غرض است و اخلاق صحیحی نیست که بگوییم فلان مقام آمریکایی که اصولا قبولش نداریم چنین مطلبی را بیان کرده است و ما به آن استدلال می‌کنیم. لدین و همفکران نئوکانتش هم در پی براندازی جمهوری اسلامی هستند و برای آنها فرقی بین اصلاح‌طلب و اصولگرا نیست اما اینکه از صحبت آنها وام بگیریم شایسته نیست.

 خرازی با بیان اینکه باید در بررسی مسائل حقوقی حقوقدانان برجسته را معیار قرار دهیم، ادامه داد: آیا غیر از برجام کنونی، گزینه دیگری در اختیار داشتیم؟ مگر دوستان قبلی راه‌هایی را نرفتند؟ بالاخره روی بند بند برجام نظارت شده است. وی با اشاره به سخنان شریعتمداری درباره فتنه نیز گفت: فتنه دو روی سکه دارد که یک رویش انحراف است؛ بنابراین چرا نمی‌گوییم که انحراف با سیاست خارجی ما چه کرد و آقایی که به اوباما، صدراعظم آلمان، سارکوزی و پاپ نامه نوشت و بوش نیز به نامه‌اش پاسخ نداد، یک نوع سیاست خارجی است اما اکنون سیاست خارجی دیگری وجود دارد که مشکل را حل می‌کند و مورد تأیید مقام معظم رهبری است؟

 این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به اظهارات مدیرمسئول کیهان درباره معاهده نامیدن برجام افزود: توافق وین را نمی‌توان بر اساس کنوانسیون 1969 تحلیل کرد بلکه معتقدیم درباره این توافق حق تحفظ و نظر وجود دارد اما نمی‌توان از نکات فوق‌العاده مثبت برجام گذشت؛ نکاتی که حتی در مخیله دوستان نبود.

 خرازی ادامه داد: مشکل اینجاست که دولت فعلی دست به این کار زده است در حالی که اگر دولت قبل اقدام به این کار می‌کرد چندین جشن هسته‌ای گرفته می‌شد.

 مدیرمسئول روزنامه کیهان نیز در ادامه گفت: اگر فاسقی خبری آورد باید درباره‌اش تحقیق شود اما موضوع اینجاست که مستندات موجود است و اگر بپذیریم فتنه خط قرمز است باید گفت که در جریان فتنه عده‌ای وطن‌فروشی کردند تا جایی که نتانیاهو آنها را سرمایه اصلی خود می‌دانست.

 خرازی نیز در پاسخ گفت: نتانیاهو و دیگر مسئولان رژیم صهیونیستی می‌گفتند دولت تندروی احمدی‌نژاد نعمتی برای اسرائیل است. مدیرمسئول روزنامه کیهان در ادامه گفت: اتفاقا دولت نهم و دهم خدماتی داشت اما در نقطه‌ای انحراف پیدا کرد و این انحراف از آنجا بود که مسیرش همانند مسیر اصلاح‌طلبان بود. مسیر شما در عرصه فرهنگ، اقتصاد و سیاست خارجه چه تفاوتی با آنها داشت؟

 خرازی در پاسخ گفت: اگر ادعای انحراف اصلاحات وجود دارد باید با ادله و نگاه منصفانه باشد. البته شما به ما درس می دهید و راهنمایی می کنید و مبارزاتی داشتید و انسان عزیزی هستید اما روش ما با هم تفاوت دارد. شریعتمداری نیز در پاسخ گفت: ما هم حتما به راهنمایی نیاز داریم.

خرازی در ادامه با تأکید بر اینکه باید شکرگزار روح مقدس امام راحل و وجود نازنین مقام معظم رهبری باشیم، گفت: بی انصافی است اگر نسبت به رهبری و نظام اسلامی و ملت ایران تفسیر به رأی و مصادره به مطلوب کنیم چرا که رهبری متعلق به آحاد مردم و افتخار دنیای اسلام است و مقاومت را در موقعیت بی‌نظیری قرار داده است. ما نباید در تشریح مواضع مقام معظم رهبری خطی عمل کنیم چرا که ایشان متعلق به همه است.

وی افزود: مردم امروز ایران فطین هستند و از فتنه به‌دورند و با هیچ دوره نیاکان ماقبل خود همچون مشروطه و نهضت ملی شدن صنعت نفت قابل مقایسه نیستند و امروز دارای هوش، فکر و تحلیل اند. خرازی در ادامه اظهار کرد: به عنوان نمونه، دولت ترکیه که یک زمانی قابل احترام و از اسلام‌گراها بود، دست به اشتباهات استراتژیک زد و خیانت‌های آنها غیرقابل بخشش است چرا که می‌خواهند روح مقاومت را بگیرند که در چنین شرایطی افکار و اندیشه‌های نظام سلطه بر منطقه مسلط می‌شود. همه کنشگران سیاسی کشور باید ارج‌گذار نگاه انقلابی باشند و این نگاه، ملاطفت‌هایی دارد که قابل توصیف نیست اما در بحث مقاومت و روح انقلابی‌گری و ایستادگی باید فراجناحی فکر کنیم.

 مدیرمسئول روزنامه کیهان نیز در ادامه با اشاره به سخنان اشتاین مایر از جامعه‌شناسان غربی درباره افول دکترین مرتبط با حکومت‌ها پس از مدتی گفت: او معتقد است که تنها دکترین امام خمینی قابل افول نیست و تأکید می‌کند که سخنانش از سر تجربه است. شریعتمداری تأکید کرد: فرمایشات صریح مقام معظم رهبری نباید تفسیر به رأی شود اما در عین حال قابل استناد است.

 وی خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین خط نفوذ دشمن، مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است، به گونه‌ای که دشمن می‌تواند عوامل خود را در این مراکز به‌ویژه تصمیم‌سازی نفوذ دهد. هم‌اکنون فردی که در کانون‌های تصمیم‌ساز حضور دارد با صراحت گفته است که ما با جامعه‌ای دینی طرف هستیم که به اسلام اعتقاد کامل دارد؛ بنابراین، برای اثرگذاری نباید هویت واقعی خود را افشا کنیم.

 مدیرمسئول روزنامه کیهان ادامه داد: شخص دیگری نیز که فرار کرده و به پاریس رفته است و بدترین اهانت‌ها را به امام و مقام معظم رهبری می‌کند بعد از مدتی به داخل برمی‌گردد و با مسئولی عکس می‌گیرد که این یکی از راه‌های نفوذی‌هاست.

 این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصولگرا گفت: مهاجرانی و رمضان‌پور (معاون فرهنگی وزارت ارشاد در دوران مسجد جامعی) و همچنین حدود 8 تا 10 نفر از نمایندگان مجلس ششم اکنون در خارج از کشور هستند و فراری‌اند. بالاخره آنها زمانی مسئولیت داشته‌اند.

شریعتمداری رسانه را یکی دیگر از راه‌های نفوذ دشمن دانست و افزود: رسانه‌های دشمن معمولا ستاد پشتیبانی نفوذند که البته زمانی یونسی وزیر وقت اطلاعات گفته بود که آنها را شناسایی کرده و به سراغشان می‌رود اما پیگیری نکردند. وی گفت: یکی دیگر از راه‌های نفوذ دشمن، ضربه زدن به خاکریزهایی همچون شورای نگهبان، سپاه، بسیج و تندرو معرفی کردن نیروهای انقلابی است در حالی که فردی که مسئولیت می‌پذیرد مدیون نیروهای انقلابی است.

خرازی نیز در ادامه تصریح کرد: اگر ما به آرمان‌ها و انقلاب پشت پا زدیم قابل نقد هستیم و اگر کسانی با شعار امام‌خواهی جلو آمدند اما مردم دیدند که شعارشان با عملشان متفاوت است نیز از آنان فاصله می‌گیرند. خرازی افزود: سپاه ستون فقرات امنیت ملی ماست و یکی از افتخاراتم عضویت در سپاه بود که آن را با هیچ دوره‌ای عوض نخواهم کرد. اگر کسانی درباره سپاه رفتار مناسبی ندارند اشتباه می‌کنند و اگر برخی نیز اشتباهی به دشمن گرا می‌دهند، همه اصلاح‌طلبان آن را رد می‌کنند، به ویژه که اکنون دشمن موقعیت ویژه زعامت ولی امر مسلمین را هدف قرار داده و اندیشه‌های انقلابی را نشانه رفته است.

 وی گفت: کسی که در پاریس دست به آن کار می‌زند، اصلاح‌طلب نیست بلکه ضد انقلاب است و کسی که پشت پا به امام و رهبری می‌زند اصلاح‌طلب نیست. در بحث خودی و غیرخودی باید به گونه‌ای عمل کنیم که باعث جدا شدن و دلخوری دلبستگان به امام و رهبری نشود. زمانی دشمن با حذف فیزیکی بزرگانی همچون شهید مطهری، رجایی و بهشتی به انقلاب ضربه می‌زد، اکنون به ترور شخصیت روی می‌آورد. مثلا بسیاری از کسانی که قلبشان با رهبری است شاید در زندگی یک برداشت انتزاعی داشته باشند و دچار یک اشتباه و بی‌سلیقگی شوند در حالی که رهبر انقلاب فرموده بودند که سران فتنه در خارج از کشورند بنابراین باید نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران را تقویت و پاسداری کرد.

خرازی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: آمریکایی‌ها هزینه زیادی می‌کنند تا بگویند دموکراسی‌خواه و طرفدار آزادی بیانند اما قضیه مصر، لیبی و تونس چه می‌گوید و در سوریه چه اتفاقی افتاده است؟ چرا نسبت به مردم بحرین بی‌تفاوتند و در یمن ارتش اجاره‌ای و کور، مردم را زیر و رو می‌کند؟ چنین رفتارهایی نشان می‌دهد که آنها کارهای خود را در قالب ادعای دموکراسی‌خواهی و آزادی بیان بزک می‌کنند.

 مدیرمسئول روزنامه کیهان نیز در ادامه گفت: اخیرا در مجلس ژاپن تصویب شد که این کشور از این پس حق دخالت در بیرون از ژاپن را دارد اما آمریکایی‌ها اعلام کردند که ژاپن در شرایط جدید می‌تواند حافظ منافع غرب در دریای چین باشد. خرازی نیز در ادامه یادآور شد: در سال 1991 آقای ولایتی در نیویورک با وزیر خارجه ژاپن دیدار کرد. آن مقام ژاپنی خطاب به ولایتی گفت که من به بچه‌های ایرانی افتخار می‌کنم که در سازمان ملل هیچ اعتنایی به آمریکا و بقیه نمی‌کنند اما ما در مناسباتمان هزار نوع وابستگی به آمریکا داریم.

 شریعتمداری نیز گفت: یکی از راه‌های نفوذ دشمن، شکار میانجی است یعنی سراغ یکی از مسئولان می‌رود و پس از شکار او کاری می‌کند که آن میانجی از نظام فاصله بگیرد. در آن صورت دیگر میانجی حرف دشمن را خواهد زد. یکی دیگر از راه‌های نفوذ دشمن، فرزندان مسئولان است یعنی همان مسأله‌ای که برای فرزند زبیر اتفاق افتاد، چرا که زبیر به اهل بیت (ع) نزدیک بود و با حضور و ورود فرزندش به صحنه از اهل بیت فاصله گرفت. در انقلاب اسلامی نیز کسانی برای دفاع از اسلام از جمله آیت‌الله مشکینی، خزعلی و گیلانی به وظیفه خود در برابر رفتار فرزندان عمل کردند.

خرازی نیز گفت: یکی از راه‌های شکار این است که همراهان انقلاب و رهبری را تهمت بزنند و بدنام کنند. از صمیم دل به همه دوستان می‌گویم که مراقب باشند سخن رهبری را درباره دشمن‌شناسی جدی بگیرند، بنابراین خودی را نرنجانیم و از طرفی اجازه ندهیم غیرخودی که از در بیرون رفته از پنجره وارد سفره انقلاب شود.

 شریعتمداری نیز گفت: رهبران اصلی فتنه آمریکا، اسرائیل و انگلیس هستند اما بالاخره آنها در داخل عواملی دارند که شناخته‌شده‌اند. وی در پایان تأکید کرد: میزان حال فعلی افراد است و این مسأله‌ بسیار اهمیت دارد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰۲
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
این دو نفر یک خط سیر دارند
لطفي
|
Netherlands
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
اين شريعتمداري روزنامه نگران است يا مدعي العموم دولت و ملت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
شما به خط سير طرف چكار داري شما هم حرف وصحبت خودتان را بكنيد حرف حق را بايد قبول كرد ايا واقعا جواب بدهيد امريكا با اين توافق اگر ما مو بمو انرا اجرا كنيم دست از خواسته هاي قبلي خودش نسبت بما ومنطقه بر ميدارد بطور حتم مي گويم نه او مي خواهد بقول خودش رهبريش را داشته باشد وبقول بوش يا با ما ويا بر ما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
به قول يارو وقتي ما مي تونيم خودمون رو تحريم كنيم چرا اجازه بديم ديگران ما رو تحريم كنند.
Reza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
مناظره باید دو قطبی باشه . مناظره تک قطبی معنی نداره یکی میگه اون یکی تایید میکنه یا ادامه میده . باید جنجالی هیجان انگیز و چالش برانگیز باشه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
این شریعتمداری کی میخواد دست از سر ما برداره؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
به این میگید مناظره !!
تنها دره شهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
این آقای شریعتمداری یکه نکته امید بخش تو حرفهاش نیست همش مردمو از آمریکا میترسونه بابا بسه مردم میدونه چکار کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
جنگ زرگری ایست عزیزان آرام باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
درود برحاج حسین شریعتمداری
یاسر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
مردم از شما دلسرد شدن
نه از دوشمن
این کینه ای که شما به دوشمن دارید ، اگه دوشمن داشت ، ما از رو زمین محو میکردن
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟