جزئیات فیلم ملتهبی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راساً توقیفش کرد+ویدیو

تماشاگر در ابتدا تصور می‌کند که دختر خودکشی کرده، قبل از ازدواج با یک مرد غریبه رابطه داشته و به واسطه اینکه نمی توانسته شرط مادر شوهرش را برای آزمایش بپذیرد، خودکشی کرده اما در ادامه، برخی دیالوگ‌ها و حتی نگاه‌های معنادار پدر با بازی «بابک کریمی»، این حقیقت تلخ را آشکار می‌کند که آن فرد غریبه نبوده است!
کد خبر: ۵۵۶۷۲۴
|
۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۴ 26 December 2015
|
76016 بازدید
|
جزئیات فیلم ملتهبی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راساً توقیفش کرد
«خانه دختر» تازه‌ترین ساخته شهرام شاه حسینی با وجود اصلاحات متعدد با نظر مستقیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توقیف شد؛ اما چه داستانی دستمایه این فیلم سینمایی قرار گرفته بود که بر خلاف رویه معمول و در اتفاقی کم‌سابقه در تاریخ سینمای ایران، علی جنتی در مقام وزیر فرهنگ راساً ورود کرد و دستور عدم اکرانش را صادر نمود؟

به گزارش «تابناک»، «خانه دختر» جزو آثار متفاوت حاضر در سی و سومین جشنواره فیلم فجر بود اما اکران این فیلم در جشنواره فجر، نخستین و آخرین اکرانش بود و پس از نقدهای شدیدی که به مضمون این اثر وارد آمد، ساختار و نوع پرداخت اصل در حاشیه مضمون اثر قرار گرفت. شهرام شاه حسینی با تکیه بر فیلمنامه پرویز شهبازی، دست روی مضمونی گذاشته بود که ظرفیت طرحش نه تنها در سینما، بلکه در جامعه نیز وجود ندارد.

جزئیات فیلم ملتهبی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راساً توقیفش کرد

چهارمین ساخته شهرام شاه حسینی به شیوه اسکوپ و با رنگ و لعابی متفاوت فیلمبرداری ‌شده بود، در حال و هوای آثار پرویز شهبازی بود و به شدت تحت تأثیر سناریو بود و به همین دلیل، بر خلاف آثار پیشین شاه حسینی مورد توجه منتقدان قرار گرفت و البته به واسطه درون مایه اثر، متهم به سیاه نمایی شد و برای مدتی طولانی زیر تیغ ممیزی رفت تا عملاً سرمایه محمد شایسته تهیه کننده این فیلم سینمایی حبس شود.

شایسته که برای این فیلم دستمزدهای قابل توجهی به فیلمنامه نویس، کارگردان و بازیگران مطرحی چون حامد بهداد، پگاه آهنگرانی، باران کوثری، رعنا آزادی ور، بابک کریمی، بهناز جعفری، محمدرضا هدایتی، نسیم ادبی و... پرداخته کرده بود، پس از آنکه دریافت در راهروهای سازمان سنیمایی موفق به دریافت پروانه نمایش نمی‌شود و گره در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کور شده، نقدهای علنی تر مطرح کرد و نوشت: «دیگه یواش یواش، دارن دیوونم می‌کنن آقایون میزدوست».

جزئیات فیلم ملتهبی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راساً توقیفش کرد

واکنش تهیه کننده «خانه دختر» مستقیم متوجه مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ اما این واکنش خیلی دوام نیاورد و شایسته پس از این در گفت و گویی تأکید کرد: «مشکلاتی که مدنظر مدیران بود، برطرف شده و قرارداد نمایش فیلم این هفته یا هفته آینده به شورای صنفی نمایش ارائه می‌شود. ارائه قرارداد به شورای صنفی نمایش بستگی به نظر آقایان ایل‌بیگی و ایوبی دارد. ما سکانس‌های جایگزین داشتیم و اصلاحات اعمال شده به مضمون و زمان فیلم لطمه‌ای نزده است. فیلم با مدت زمان 77 دقیقه‌ای که در جشنواره نمایش داده شد؛ اکران می‌شود».

ساعتی پیش و پنج روز پس از واکنش فوق الاشاره، علی جنتی راساً به این ماجرا ورود کرد و از نقش مستقیمش در عدم اکران این فیلم سخن به میان آورد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفت: «این فیلم اشکالاتی داشت که منجر به توقیف آن شده و علی‌رغم اصلاحاتی که داده شده بود، آن را برطرف نکردند. من با توجه به اصلاحاتی که داده بودند در آخرین مرحله فیلم را دوباره دیدم اما اصلاحات انجام نشده بود. به همین دلیل، ما به عقیده گذشته خود پا برجا هستیم و نمی‌توانیم به راحتی اجازه اکران این فیلم را بدهیم».

جزئیات فیلم ملتهبی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راساً توقیفش کرد

توقیف فیلم از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ سینمای ایران، اتفاقی نادر است و معمولاً اگر چنین تصمیمی نیز اتخاذ شود، با این شفافیت اعلام نمی‌شود؛ اما ظاهراً فضای ملتهب «خانه دختر» و ترکش‌هایی که ممکن بود از آن سوی بهارستان به این سوی بهارستان و دفتر وزیر برسد، باعث شد تا جنتی شخصاً در این زمینه به شفاف ترین شکل ممکن حکم نهایی را اعلام کند و این فیلم سینمایی برای مدتی بسیار طولانی توقیف شود.

«خانه دختر» داستان «بهار» با بازی «رعنا آزادی‌ور» دختر دانشجویی است که در روز عقدش با «منصور» با بازی «حامد بهداد» خودکشی می‌کند و سپس دو هم دانشگاهی‌اش با نقش آفرینی «پگاه آهنگرانی» و «باران کوثری» در پی کشف راز مرگ این دختر می‌روند.

جزئیات فیلم ملتهبی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راساً توقیفش کرد

تماشاگر در ابتدا تصور می‌کند که دختر خودکشی کرده، قبل از ازدواج با یک مرد غریبه رابطه داشته و به واسطه اینکه نمی توانسته شرط مادر شوهرش را برای آزمایش بپذیرد، خودکشی کرده اما در ادامه، برخی دیالوگ‌ها و حتی نگاه‌های معنادار «پدر» با بازی «بابک کریمی»، این حقیقت تلخ را آشکار می‌کند که آن فرد غریبه نبوده است!

داستان این فیلم آنچنان ملتهب است که با وجود ممیزی جدی که احتمال نقش پدر را در وقوع فاجعه کاملاً حذف کرده، مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترجیح داده‌اند همچنان از اکرانش صرف نظر کنند و حتی سوژه‌ای که بخش اصلی ملتهبش نیز حذف شده، امکان اکران نیابد و بدین ترتیب آخرین ساخته شاه حسینی به انتهای لیست سه رقمی فیلم‌هایی افزوده شد که هیچ گاه فرصت نمایش عمومی را نیافتند.

ویدیو نشست خبری فیلم «خانه دختر» با حضور عوامل فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر را در «تابناک» ببینید:

تعداد بازدید : 166
دانلود
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۶۰
انتشار یافته: ۸۱
mgh
|
Qatar
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
اگر. همچین سناریویی دارد جناب وزیر کار بسیار خوبی کرده اند که شخصا توقیفش کرده اند. با این داستانهای مزخرف که شاید در ۷۸ میلیون ایرانی امکان رخ دادنش نزدیک به صفر است میخواهند به مخاطب چه پیامی بدهند؟ غیر از ریختن قبح برخی ضد ارزشهای انسانی چه نتیجه ای دارد؟ یک جوان یا خانواده ایرانی در فلان شهرستان کوچک چه نیازی است چنین فیلمی ببیند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
موافقم. بنظرم جامعه ایرانی مسائل مهم تری برای طرح دارد و اینچنین موضوعات در فرهنگ و جامعه ما تنها یک استثنای غریب اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
"یک جوان یا خانواده ایرانی در فلان شهرستان کوچک" بیشترشون ماهواره دارن چند سریال کوتاه با همچین داستانی با دوبله بسیار حرفه ای هم پخش شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
کاملا موافقم. زمانی که خیانت، شهوترانی، فساد اخلاقی و مالی، ناامیدی و پوچی، و ... در جامعه قبیح بود، فیلم هایی با این مضامین شروع به عرضه کرد تا امروز به جایی رسیدیم که این موضوعات عادی شده. آیا پرداختن به چیزی که درد جامعه نیست، اون هم در چنین سطح و عمقی از اثرگذاری، توجیهی داره؟ آیا سوژه قحطه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
متاسفانه نزدیک به صفر نیست و بنده به شخصه موردی این چنینی آشنا شدم که شخص از ترس همین که کسی حرفش را قبول نداشت 10 سال رفتار زشت پدرش رو پوشاند و نهایت پلیس به دادش رسید... حدود 10 سال از این ماجرا می گذرد و احتمالا حتی بعید نیست اینن فیلمنامه از روی آن نوشته شده باشد
بابی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
واقعا بعضیها با چه منطقی این فیلم ها را میسازند.با چه عقلی؟
ببینین میتونین یه کار بکنین که دیگه اعضای خانواده نتونن کنار هم بشینن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
مردم فهم و درک دارن و ی فهمن چی خوب هست چی خوب نیست
لازم نیست آقایون تصمیم بگیرن چی برای ما خوبه چی بد
اونا فقط باید با علائم راهنمائی کنن مثل +18
و متاسفم می بینم یه نظری که تائید بر سانسور می کنه اینقدر موافق داره و این نشون میده سطح فرهنگ اجتماعی ما هنوز به اندازه ای نرسیده که دموکراسی رو درک کنیم و هنوز به دیکتاتوری نیاز داریم
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
بهتره راجب اختلاس مسئولین فیلم ساخته بشه مثل نحوه اختلاس خاوری و نحوه فرارش...
رسول
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
تا كي يه عده بايد به جاي همه بقيه تصميم بگيرن؟شما هم خليالتون راحت باشه كه توي شهرستان هاي كوچك سينمايي وجود نداره كه كسي بره و فيلم ببينه و همه مشغول ديدن فيلمهاي شبكه هاي ماهواره اي هستن
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
با سرپوش گذاشتن روی واقعیت و پاک کردن صورت مسئله نمی توان آنرا از بین برد. این معضلی است که وجود داشته و دارد و به هیچ وجه امکان آن نزدیک به صفر نیست. بنابراین باید صورت مسئله مطرح شود تا برای آن چاره جویی شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
هرچند با توقیف یک فیلم از اساس مخالفم ولی در این مورد خاص با نظر شما موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
با سلام . من یه مشاور خانواده هستم . متاسفانه باید بگم امارها نظر شما دوست عزیز رو نقض میکنن و ما بارها شاهد طرح این مسئله از سوی دخترانی هستیم که مهر سکوت بر لب دارند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
واقعا فکر می کنید امکان رخ دادنش نزدیک به صفره؟
اتفاقا این معضل تو جامعه وجود داره و تعدادش هم کم نیست. با زیر برف کردن سرمون و انکارش هم هیچ مشکلی حل نمی شه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
وقتي يك نوع فساد در جامعه زياد ميشه، هنرمنداني كه درد جامعه رو حس مي كنند تلاش مي كنند كه آن درد را عريان به مردم بي خبر نشان دهند. سرپوش گذاشتن يا انكار فساد فقط باعث رشد آن زير پوست جامعه مي شود. شما كه مي گوييد چنين سناريويي امكان رخ دادنش نزديك به صفر است، مطابق چه آماري چنين ادعايي مي كني؟
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
کی به اینا بودجه میده؟ این فیلم برای چه مخاطبی ساخته میشه؟
مردم ، آیا مخاطب این فیلم مردم هستند؟ ...
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
برای هوشیاری مادرا و دخترها
ناشناس
| Netherlands |
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
خاور میانه داره میترکه از جنگ اینها تو فکر چی هستن.........
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
هدف این فیلم ها گند زدن به فرهنگ جامعست
رسول
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
از اين به بعد بايد بگيم براي ساخت يه فيلم از همه مردم نظرخواهي كنن،شده حكايت ايدز كه اوايل ميگفتن بحران غربه ولي عملا ديديم بحران همه جا بود جز غرب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
به نظر بنده کار درستی صورت گرفته است چون بسیاری از جوان ها الگوبرداری می کنند و ممکن است خطاهایی بروز دهد که در گذشته امکان وجود این معضلات اجتماعی تقریبا صفر است.
بایستی تهیه کننده و کارگردان نسبت به پذیرش داستان خود در جامعه ایران و فرهنگ ایرانی حساسیت داشته باشند.
توقیف بهترین گزینه بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
هیچ مشکل اجتماعی تا الان با سرپوش گذاشتن و پنهان کاری و سکوت حل نشده، بلکه وقتی تبدیل به غده سرطانی شده و بی درمان، رو شده

کی میخواهیم از تاریخ درس بگیریم، خدا عالمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
موافقم
به نظرم به جای تثبیت ارکان خانواده که یکی از مهم ترین اهداف ازدواج است این جور به سیاه نمایی می پردازند.
به نظرم به جای اینکه بیایند و این قدر ازدواج های ناسالم و فحشا رو ترویج بدهند یکم از خانواده های سالم و با اصلت رو نشون بدند خود جوونا می فهمند که چه جوری باید انتخاب کنند.
اصلا چه معنی داره یک فیلمساز غیر متخصص در زمینه روانشناسی ازدواج بیاد در رسانه عمومی یک کشور در مورد یک مساله ای که حتی دو زار سواد هم در موردش نداره فیلم بسازه. باید با نظارت دکترهای روانشناس اجتماعی بیایند این فیلم ها رو درست کنند تا بالاخره یه اصولی درست کردن این جور فیلما پیدا کنه.
هزاوه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
مثل همیشه معلول را گردن زدید
فیلم چندین پروانه میگیرد تا به اکران برسد و انوقت اقای وزیر ان را توقیف میکند
دلیل اقای وزیر هرچه باشد محترم ولی ایشان باید تاوان اشتباه سیستم خود را بدهند نه سرمایه گذاران
تا سیستم ممیزی درست شو د و انکس که فیلمنامه مینویسد بداند که خریداری نداردنه سرمایه گذار ...
اینکه دولت عوض شده یا مدیری عوض شده که تاوان ان را نباید بخش خصوصی بدهد ...
همسان پنداری انسانها با سیستمها اشتباه فوق استراتژیک در مملکت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
برای گرفتن مجوز، مگر فیلنامه را به وزارت ارشاد نمی دهند؟
خوب، همون زمان مجوز نمی دادند
ناشناس
|
Korea (Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
یه چیزی تو مایه های فیلمهای سه ایکس در قالب معناگرا
:)))
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
شما فیلم رو دیدی ؟؟
سید مرتضی
|
United States of America
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
بعضی از این کارگردانها هم دیگه شورش رو در آوردن . بابا زندگی تو ایران سخته درست ، شرایط زندگی دشواره درست، مشکلات اخلاقی زیاده درست، دیگه نه اینقدر که همه زندگی رو جوری تیره تار میکنید و فیلم رو توی کثافت غوطه ور میکنید که دیگه حال آدم به هم میخوره . از وزیر ارشاد ممنونم به خاطر این توقیف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
واقعا با این مضمون فیلم چی رو میخوان برسونن . مثلا میخوان بگن این کار بده ؟ همه میدونن این کار دور از انسانیته و حیوانات هم همچین مرامی ندارن. واقعا برای کارگردانش متاسفم این همه موضوع که میتونه به جامعه برای اصلاح رفتارش کمک کنه ولی رفته دنبال اشاعه و قبح شکنی. درود بر وزیر ارشاد برای اینکارش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
به نظر میرسد نظارت بر سناریو وفیلمنامه کاملا ضعیف است که بعد از اتلاف این همه وقت وانرژی در زمان اکران ممنوعیت صادر میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
برای اخذ پروانه ساخت فقط 8-9صفحه از کلیات فیلمنامه ارایه میشود که نه تنها به اشارات فیلم نمی پردازد بلکه در حین ساخت اثر هم به دلخواه عوامل فیلم تغیراتی اعمال می شود که مورد قبول نبوده و در مرحله اکران مجوز لازم رو نمیگیره.
رعد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
تو اروپا هم به سختی این فیلمها رو می سازن... اینجا که سهله.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
بنده این فیلم را در جشنواره دیدم...
بدون غرض میگم، واقعا از مضمون فیلم شوکه شدم!! مگر این موارد اصلا چقدر است که بعد برداریم اینگونه تعمیم بدهیم به جمعیت قابل توجهی از جامعه؟؟
چند ساعت بعد از فیلم درگیر بودم، اصلا قابل هضم نبود!! خدا از سر تقصیرات تامین کنندگان این جور کارها بگذره ان شا الله...
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
بسیار عزیزم ، می توانید به امارهای روانشناس ها مراجعه کنید
ناشناس
| Singapore |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
شما با فیلتر شکن اومدی داری نظر میدی!!!
اخه مگه تو ایران مشکل داریم که شما با فیلتر شکن به اینترنت وصل میشی؟ اینا همه اش دروغه، چه فیلتری، چه محدودیتی....


این درد هم هست، شما رو مغز و چشمت فیلتر گذاشتی، مشکلات رو نبینی
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟