16:15- نشست خبری
فیلم «احتمال باران اسیدی» که با توجه به فیلمنامه و بازیهای منحصر به فرد
به ویژه بازی شمس لنگرودی، باید یکی از بهترین فیلمهای جشنواره سی و دوم
لقبش داد و پیرامون مضمون تنهایی بشر در عصر کنونی است، با حضور بهتاش
صناعیها(کارگردان)، شمس لنگرودی، پوریا رحیمی سام(بازیگران)، مریم مقدم
(نویسنده و کارگردان)،محمدرضا جان پناه (مدیر تصویربرداری)، سمیرا برادری
(تهیه کننده)، ایرج رامینفر و کامپوزیا پرتوی برگزار شد.
در این نشست شمس لنگرودی گفت: بعد از سی، چهل سال فعالیت در عرصه ادبیات از نظر جسمی خیلی خسته شده بودم اما به هیچ وجه خستگی ، ناامیدی و بطالت را دوست ندارم و به همین دلیل به سینما آمدم. با احتیاط به سینما آمدم، خوشبختانه بعد از دیدن فیلم احساس کردم بار سنگینی از دوشم برداشته شده است، این فیلم مرا وارد فضای دیگری کرد که با آن فضای خسته کننده خیلی متفاوت است. وست دارم حالا که زندهایم زندگی کنیم به همین دلیل تلاش کردم از فرصت و فضای جدیدی که سینما برایم فراهم کرد، استفاده کنم.
او با اشاره به حضورش در عرصه بازیگری در دهه 50 متذکر شد: آمدنم به بازیگری ناگهانی نبود چرا که 22 سالگی در یک فیلم کوتاه بازی کرده بودم و دهه 50 نیز در کلاسهای بازیگری اسکوییها شرکت داشتم اما بعد از انقلاب به دنبال شعر رفتم و همیشه مشغله اصلیام شعر بود. البته در کنار شعر به موسیقی و سینما هم علاقهمند بودم اما نمیشود همه اینها را با هم پیش برد.
لنگرودی که پیش از این در فیلم دیگری با نام «فلامینگوی شماره 13» بازی کرده بود آن تجربه را تجربهای خوشایند دانست و افزود: در آن فیلم با گروهی خوب همکاری داشتم که اهل ادبیات بودند و همین گروه مرا به ادامه کار در سینما علاقهمند کرد. امیدوارم آنچه را که در شعر به دنبالش بودم، بتوانم در سینما هم ادامه بدهم. به هر حال زندگی خیلی سخت است و برایم آرزو است که بتوانم باری هرچند کوچک از دوش آدمها بردارم و این کار را گاهی با شعر انجام میدهم و گاه با سینما.
در این نشست بهتاش صناعیها کارگردان فیلم «احتمال باران اسیدی» در پاسخ به پرسشی درباره سوء استفاده از حضور شمس لنگرودی در فیلمش و بالا بردن فیلمش با استفاده از حضور این شاعر گفت: اگر هر بازیگر سوپر استاری را برای این نقش انتخاب میکردیم به همین مساله متهم میشدیم. آقای شمس برای فیلم ما بسیار گزینه مناسبی بود. ایشان به شدت با استعداد است و هرچند در ادبیات سوپر استار است وقتی به سینما آمد نمیخواست به پیشینه ادبیاش توجه کند. البته پیشینه ادبی ایشان و شهرتشان برای فیلم ما غنیمت است اما قرار نیست با ایشان فیلم خود را بالا ببریم.
- صناعیها در ادامه صحبتش یادآور شد: سینمای ما به نفسهای تازه نیاز دارد. فیلمهای متفاوت میتواند جان دوبارهای به سینمای ما ببخشد. خوب است از فیلمهای شعاری که نق میزنند فاصله بگیریم همچنان که ما هم در فیلممان تلخیها را نمایش میدهیم اما با یک زبان جدید این کار را میکنیم.
- کامبوزیا پرتوی دیگر هنرمند فیلمساز که به عنوان مشاور کارگردان با ساخت این فیلم همکاری داشته است، با اشاره به دوستیاش با بهتاش صناعیها و مریم مقدم (یکی از فیلمنامه نویسان و بازیگر فیلم) گفت: بچهها از دوستان قدیمی من هستند و دوست داشتم برای ساخت فیلمشان هرکمکی میتوانم انجام بدهم.
پرتوی که شمس لنگرودی را برای بازی در این فیلم پیشنهاد کرده است، اضافه کرد: مونتاژ یک فیلم به من سپرده شده بود و اتفاقا آقای لنگرودی یکی از بازیگران آن بود و من متوجه استعداد ایشان شدم و فکر میکردم چگونه میتوان ایشان را در سینما نگه داشت و از این عرصه فراریاش نداد.
16:31- در رونمایی از فیلم سینمایی «مرگ ماهی» به کارگردانی سیدروحالله حجازی در برج میلاد (سالن اهالی رسانه و سینماگران) چهرههای شاخصی مانند ابراهیم حاتمیکیا، کمال تبریزی، محمدمهدی عسگرپور، سیدرضا میرکریمی، همایون اسعدیان، پرویز پرستویی، حمید فرخنژاد، مهتاب کرامتی، بهنوش طباطبایی، امیر جعفری، لیلا حاتمی، بهروز افخمی، آزاده نامداری، سیدمحمود رضوی، مصطفی کیایی و... حضور داشتند.
16:40- «تگرگ و آفتاب» تازهترين ساخته رضا کريمي در سالن اصلی کاخ جشنواره اکران شد. در خلاصه داستان اين فيلم سينمايي آمده است: «يحيي که رزمنده جواني است و براي يک مرخصي چند روزه به شهر آمده ناخواسته در موقعيتي خاص قرار ميگيرد و ترديد در اينکه در شهر بماند يا دوباره به منطقه برگردد.» پريوش نظريه، جواد عزتي، اصغر همت، پيام دهکري، پرديس احمديه، با حضور افتخاري: مهران احمدي و سحر قريشي. با معرفي: کسري عزيزا در این فیلم به هنرنمایی میپردازند.
17:00- خسرو سینمایی گفته است:
- سینمای ایران هیچکاکزده است و تخریبشده. هیچکاک یک فیلمساز متوسط بود. من همیشه حرفم این است که ما از جنبهی شعار و هورا کشیدن پشت یک نفر دست برداریم و بیایم در یک ترازوی مناسب افراد را بسنجیم. من کسی نیستم که بخواهم بگویم هیچکاک خوب است یا بد. فقط میگویم چون ما اصلاً چیز دیگری ندیدهایم، فیلمسازان بزرگ همدورهی او را نشناختهایم، هیچکاک را بزرگ کردهایم. جوانان ایرانی چیز دیگری ندیدهاند.
وقتی به آنها میگویم بیلی وایدر، فقط من را نگاه میکنند و وقتی میگویم هیچکاک، هورا میکشند. به همین دلیل، همهی سینمای ما این شده است که من چگونه تعلیق ایجاد کنم تا بیننده بترسد. بههرحال، این هم یک نوع از سینماست. اما هزار نوع سینمای دیگر هم وجود دارد که در ایران کسی آنها را نمیشناسد. هیچکاک یک جای دیگر است و من در جای دیگر و ربطی به هم نداریم. اما اگر بخواهد مدل قرار بگیرد، آن هم با آن همه ضعفی که در فیلمهایش وجود دارد، اینجاست که من اعتراض دارم.
- یک روز از قم به من زنگ زدند و گفتند ما میخواهیم شما در مورد فیلمهای هیچکاک صحبت کنید. من هم گفتم من فقط دربارهی فیلمهایی حرف میزنم که بریده نشده باشند، چون اگر بریده شده باشند از نظر حیثیت حرفهای به خودم اجازه نمیدهم. اما حاضرم سکانسهایی از فیلمهای معروف هیچکاک را به شما معرفی میکنم. شما آن بخشها را بیاورید و به نمایش بگذارید تا من بگویم چقدر در کارگردانی هیچکاک اشکال وجود دارد. من مشکلی با هیچکاک ندارم. او فیلمساز متوسط و بسازبفروش زمان خودش بود.
- یک بار، در یک جلسهی رسمی، ما را خواستند برای فیلم «هیولای درون» که من 28 سال پیش آن را ساختهام و به عنوان بهترین کارگردان فیلمهای بعد از انقلاب جایزهای به من دادند. من آگاه بودم که این فیلم در زمان خودش سانسور شد. 135 دقیقهی فیلم تبدیل به 90 دقیقه شده بود، درحالیکه جایزهی بهترین کارگردانی و فیلمبرداری را گرفته بود. اما اینکه بعد از 25 سال از من تقدیر کنند بازی است، این تقدیر برای دولت قبلی بود و وقتی من به آنجا رفتم، گفتم انرژی نسل من هدر رفت، انرژی نسل جدید را هدر ندهید.
آنجا اعلام کردند که هدیهی من پنج سکهی طلاست، اما وقتی به خانه آمدم و در جعبه را باز کردم، دیدم تنها سه سکه در درون آن قرار دارد. وقتی به رئیس آن قسمت زنگ زدم و گفتم من پول و سکه نمیخواهم، آبروی ما به خاطر حضور مهمانان خارجی در میان است. اگر این اشتباه برای آنها هم پیش آمده باشد خیلی زشت است، پاسخ دادند که خیر، حالا در مورد شما این اشکال پیش آمده است که اشکالی ندارد.
وقتی روابط اجتماعی کلی به اینگونه حرف زدن، جملهبندی و توهینهای افرادی که در بالاترین سطح جامعه ایستادهاند ختم میشود، شما نباید توقع داشته باشید که سینما پاک از ابتذال باشد. نسل شما نسلی است که من همیشه امید سازندگی و موفقیتش را داشتهام و لازم است که آگاه بشوید. اینگونه نیست که ما بنشینیم و از سر خوشخیالی بگوییم یک فیلمی هم میسازیم. دوستان شاهد هستند که ما در گرمترین شرایط به جزیرهی هرمز رفتیم و زندگی کردیم تا فیلمی را بسازیم که دوستش داشتیم.
- هیچوقت فیلم آپارتمانی جمع و جور نمی سازم، چون فیلمسازی حرفهام نیست، زندگیام است و زندگی خودم را آلوده نمیکنم.
17:57- کیارش اسدی زاده کارگردان «گس» به مهر گفته است:
- واقعیت این است نسل ما مسئولیتپذیر نیست و احساس می کند اگر بچه دار شود جلو پیشرفتش گرفته می شود. در مجموع ماجرای بچه دار شدن برای این نسل ماجرای ترسناکی است. من به خیلی ها که شاید از قشر روشنفکر جامعه هم نباشند برخورد کرده ام که معتقدند پدر و مادرشان در حقشان خیانت کرده اند که آنها را به دنیا آورده اند. ولی اصولا چون از نظر این نسل و نه منِ فیلمساز این مساله مقوله ترسناکی است و افراد را بر سر یک دوراهی و شوک بزرگ قرار می دهد، پرداختن به این مساله برایم مهم بود.
- در این جنس سینمایی که من دنبال می کنم آن لحظه ای که مخاطب حتی مخاطب حرفه ای که چشمش با کادر و کمپوزیسیون آشناست، بگوید «وای چه پلانی، چه قاب زیبایی در این صحنه می بینم» به نظرم آن پلان به شدت آسیب خورده است چون به این شکل مخاطب از فیلم جدا می شود و ناگهان یک چیز شیک می بیند. البته در این جنس سینمای قصه گو که مخاطب باید همراه قصه باشد و قرار نیست مدام چیزهای خوشگل ببیند، حرف من صدق می کند وگرنه در ژانرهای دیگر نمایش پلان های زیبا و قاب عکسی کاربرد هم دارد. به همین دلیل در این نوع سینما من با چنین کادربندی هایی مشکل دارم.
- خود من بچه دارم و اصلا هم نمی خواهم در فیلم چنین مانیفستی بدهم که بچه دار نشوید البته چون هنوز در فضای فیلم هستم نمی دانم این قضیه چقدر درست درآمده است اما واقعا این ماجرا اصلا مساله ساده ای نیست که به راحتی اتفاق بیفتد. در دوره ای که دارد به همه توصیه می شود که بچه دار شوید باید آگاهانه این تصمیم گرفته شود چون اصلا اتفاق ساده ای نیست.
18:26- حجتالله ایوبی دقایقی قبل با حضور در برج میلاد (محل نمایش فیلمها برای اهالی سینما و اصحاب رسانه) ضمن بازدید از بخش های مختلف، در جریان نمایش فیلمهای سی و سومین جشنواره فجر در برج میلاد قرار گرفت. رییس سازمان سینمایی با حضور در میان اهالی رسانه درباره کم و کیف برگزاری این دوره از جشنواره سخن گفت. ایوبی همچنین با حضور در بخشهای بولتن و اتاق خبر جشنواره، در جریان نحوه اطلاع رسانی و انعکاس اخبار این رویداد بزرگ فرهنگی سینمایی قرار گرفت. رییس سازمان سینمایی پس از این دیدارها، قرار است به تماشای فیلم «شکاف» ساخته کیارش اسدیزاده بنشیند.
ایوبی در پاسخ به سئوالی درباره اکران قطعی فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» در این دوره از جشنواره گفت: مجید مجیدی اعلام کرده که فیلمش آماده شده و در حال بررسی و ایجاد شرایط مناسب برای اکران این فیلم است که آیا این فیلم را در جشنواره فجر نمایش دهد یا خیز، اما احتمال اکران این فیلم بیش از اکران نشدن آن است.
- ایوبی در پاسخ به کارکرد سند مالکیت فیلمهای سینمایی که چندی پیش در مراسم تودیع و معارفه محمد احسانی و حبیب ایل بیگی گفت: سند مالکیت فیلمهای سینمایی شناسنامه آثار هستند و در واقع یکی از مشکلاتی که بویژه سرمایه گذاران به عنوان صاحبان فیلم با آن مواجه بودند این بود که این سند مالکیت در جایی ثبت نمیشد و این سند هر آنجه مربوط به حقوق فیلم و مالکیت صاحبان اثر است در این سند به ثبت میرسد. در واقع این سند متعلق به همه کسانی است که در ساخت یک فیلم سینمایی سهم دارند. در واقع من آرزو کردم کسب و کار سینما آنقدر خوب شود که فیلم هم جز اسناد معتبر و ارزشمند به حساب بیاید.
- او در پاسخ به پرسشی دیگر درباره حمایت سازمان سینمایی از ساخت فیلمهای جدید توسط بهرام بیضایی و ناصر تقوایی اظهار کرد: خود این بزرگان بهتر از هر کسی میدانند که هر زمان بخواهند فیلم بسازند ما استقبال خواهیم کرد.
18:30- نشست نقد و بررسی فیلم «تگرگ و آفتاب» با حضور رضا کریمی کارگردان، علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری، مهدی جودی تدوین گر، حسین مجد طراح صحنه و لباس و کسری عزیزا، پردیس احمدیه و پیام دهکردی بازیگران این فیلم و با اجرای ذبیح الله رحمانی منتقد سینما
برگزار شد.
- رضا کریمی کارگردان این فیلم گفت: این کار از پیش تولید تا ارسال به جشنواره حدود 4 ماه طول کشید. این کار با هزینهی شخصی خودم و حمایت فارابی تولید شد. برای این کار ماه ها تلاش کردیم و تجربهی تازهای بود.
- کریمی درباره اقتباس قصه از داستان داشآکل صادق هدایت گفت: طرح اولیه فیلمنامه ما ارتباط زیادی با داستان داشآکل نداشت و حین نگارش هم سعی کردم تا از آن داستان دور شوم و مبنای اصلی ما براساس این قصه نبود اما در ادامه از آن استفاده کردم که در تیتراژ هم ذکر شد.
- پیام دهکردی بازیگر این فیلم گفت: بسیار خوشحالم و خوشحالی ویژهی من از این است که چهرهی یک فرد مهربان را در میان جمع میبینم که همیشه مهربانی و آموزه هایش همراه من بوده است و من با این مهربانی بزرگ شده ام و قد کشیده ام و آن شخص کمال تبریزی است.
حضار با شنیدن امسال کمال تبریزی، وی را تشویق کردند.
19:00- فیلم «شکاف» دومین اثر کیارش اسدی زاده اکران شد. این فیلم نیز مانند «گس» که فیلم اول کیارش اسدیزاده بود، موضوع و بستری اجتماعی دارد و به مسئله کودکان در خانواده میپردازد. ماجرا به ایجاد یک حادثه برای یک کودک و چالش به دنیا آوردن کودکی دیگر توسط خانوادهای دیگر می پردازد و در نهایت یک تراژدی رقم میخورد. هانیه توسلی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر و سحر دولتشاهی در این فیلم بازی میکنند.
19:40- آزاده صمدی، بازیگر فیلم سینمایی «ارغوان» بیان کرد: بازی در سینما و یا تلویزیون برایم فرقی نمیکند. اگر متنی، کارگردانی و یا عواملی برایم جذاب باشد، بازی در آن اثر را قبول می کنم و سعی میکنم کار خوبی را ارائه دهم. در سال گذشته چندین تئاتر بازی کردم و به دلیل مشغول بودن به تمرین های تئاتر، زمان کافی برای بازی در کارهای تلویزیونی و یا سینمایی پیدا نکردم اما در هر صورت اولیت من با کاری است که با آن ارتباط برقرار میکنم.
بازیگر فیلم سینمایی «سیزده» در ادامه این گفتوگو، درباره ورود نسل جدید کارگردانان به سینما گفت: نسل جدید کارگردانان بسیار مستعدی هستند؛ فیلم دیده اند، کتاب خواندهاند، به روز هستند و تحصیلات سینمایی دارند. به نظرم با این روند، در آینده شاهد علی حاتمیهای دیگر، مهرجوییهای دیگر و بیضاییهای دیگر در سینما باشیم. البته این خاصیت زمان است که آدم ها عوض می شوند و به نظرم خیلی خوب است که کارگردانان جوان مستعد وارد سینما شوند. فیلم های خوبی هم تا حال ساخته اند و به طور حتم هرچه بگذرد هم فیلمهایشان بهتر خواهد شد.
صمدی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم مخاطبان اصلی سینما مردم هستند که باید نظر آنها تامین شود. اگر مردم فیلم نبینند و به سینما نروند فیلم ها فروخته نمی شود.
20:00- فیلم دو با حضور سهیلا گلستانی و پرویز پرستویی در سینما کورش به نمایش رسید. سهیلا گلستانی در این مراسم با تقدیر از مردم حاضر که برای تماشای این اثر سینمایی به سینمما کورش آمده بودند اظهار کرد: این اثر سینمایی از یک داستان کوتاه ترجمه شده و به حس و حال این داستان واقف هستیم. این فیلم در ۶ ماه تولید شد، از نکات مثبت این اثر سینمایی بازی درخشان بازیگران است و پرویز پرستویی و مهتاب نصیرپور به این فیلم کمک بسیاری کردند.این اثر را بار رنج خویش ساختیم و امیدواریم به جان شما بنشیند.
پرویز پرستویی نیز گفت: تجربه همکاری با سهیلا گلستانی را در چند اثر سینمایی داشتم. قصه فیلم دو را دوست داشتم و این اثر تجربه ای جدید بود و بازیگران خود را در اختیار کار قرار دادند. من دغدغه تهیه کنندگی ندارم و تصور می کنم به منظور رونق سینما باید فضای آرامی را باید برای مردم فراهم کرد.
20:25- رضا داودنژاد سه شنبه ۱۴ بهمن ماه میهمان جشنواره در برج میلاد شد. وی درباره حال جسمانی خود پس از عمل جراحی گفت: عمل های جراحی تمام شده و در حال حاضر دوران نقاهت را سپری می کنم. برای عمل کوتاه رفته بودم که متاسفانه زمان عمل طولانی شد و به دلیل بروز سکته کبدی پیوند مجدد کبد انجام شد. در حال حاضر حال جسمانی ام بهتر شده است و انشالله آخرین عمل را انجام داده باشم.
این بازیگر سینما درباره حضور پرتعداد فیلمسازان جوان در بخشهای نگاه نو و سودای سیمرغ جشنواره امسال یادآور شد: تغییرات را کاملا به فال نیک می گیرم و امیدوارم همانقدر که جوانان به حوزه سینما وارد شده اند و فضای کار برای آن ها فراهم شده، به تجربه های سینما نیز بها دهیم. ما گذشتگان را نباید فراموش کنیم. کارگردان های بزرگی داریم که امروز دیگر به دنبال سیمرغ نیستند و در بخش سودای سیمرغ حضور ندارند اما باید همیشه نگاه نو و سینمای حقیقت این فیلمسازان با سابقه مورد توجه واقع شود.
وی توضیح داد: امیدوارم حضور کارگردانان با سابقه در سینما در کنار جوانان ادامه یابد و زمینه فعالیت هر دو گروه از سوی مدیران تسهیل شود. فیلم های جشنواره سی و سوم بیشتر محصول جوانان است و مخاطبان باید این فیلم ها را ببینند؛ امیدوارم این جوانان فضای خود و مخاطبانشان را پیدا کنند و فیلم های خوب و صاحب سبکی را ارائه دهند تا مخاطبان خود را راضی کنند.
بازیگر فیلم های «مرهم» و «دردسرهای بزرگ» درباره ادامه فعالیت خود به عنوان بازیگر در سینما بیان کرد: امیدوارم سال آینده با پایان دوران نقاهت کار جدیدی را آغاز کنم و احتمالا با فیلم «مصائب شیرین ۲» فعالیت خود را ادامه می دهم.
20:55- نشست خبری فیلم «شکاف» که یک تراژدی تمام عیار برای تماشاچی خسته برج میلاد بود، با حضور بابک حمیدیان، هانیه توسلی و سحر دولتشاهی بازیگران و علی سرتیپی و منیژه حکمت تهیهکنندگان و کیارش اسدی زاده کارگردان برگزار شد.
- کیارش اسدی زاده در مورد شکل گیری ایده فیلم گفت: ایده اولیه این فیلم از زمانی در ذهن من شکل گرفت که من و همسرم تصمیم گرفتیم که صاحب فرزند شویم. همراه با این شرایط با زوجی آشنا شدیم که درگیر شرایطی شدن که به اجبار فرزند دار شوند. بعد از آن ایده اولیه را با شاهرخ کافی شروع به نگارش فیلمنامه کردیم و نتیجه کار این شد.
- هانیه توسلی دیگر بازیگر فیلم گفت: اولین چیزی که برای من مهم است
فیلمنامه است. ضمن اینکه جوانها جسارت بیشتری در فیلمسازی دارند. البته
در بین فیلمسازهای جوان هم هستند کسانی که می خواهند فیلمهای به ظاهر هنری
بسازند ولی کاری پوچ و بی فایده می سازند.
- سحر دولتشاهی دیگر بازیگر این فیلم گفت: مدت طولانی با این فیلمنامه همراه بودم و از کار کردن با فیلمسازهای جوان لذت می برم.
- بابک حمیدیان در مورد دورخوانی که در این فیلم صورت می
گرفت گفت: ما برای این فیلم دورخوانی کردیم و تجربه خوبی بود. علاوه بر
اینکه صحنه هاییدر این فیلم بود که در سکانسهای خارجی فیلمبرداری شد.
یادم است در یکی از این سکانسهای خارجی من و خانم توسلی بازی میکردیم که
پلیس در چند متری آن صحنه آمد و با بدترین حالات با ما برخورد کرد و این
صداها به کمک صداگذاری در فیلم حذف شد.
21:00- سیروس الوند گفت: جشنواره فیلم فجر به سبب جمع آوری ساخته های متفاوت یک ساله سینما زیر چتر واحد در حقیقت بازتاب دهنده نقشه راه سینمای ایران در سال پیش رو به شمار می ورد و خوشحالم که تعداد زیادی از آثار جشنواره امسال درباره موضوع زنان و مشکلات و دغدغه های آنها تولید شده است.
21:30- نمایش فیلم «جزیره رنگین» تازه ترین ساخته خسرو سینایی که در بخش خارج از مسابقه بخش سودای سیمرغ قرار دارد، آغاز شد تا پایان بخش اکرانهای روز سوم کاخ جشنواره باشد. مهدی احمدی تنها بازیگر غیر محلی این فیلم سینمایی است که پیش از این در فیلم عروس آتش برای او بازی کرده و بقیه بازیگران از جمله هنرمندان جنوب کشور هستند. فيلم سينمايي جزيره رنگين در قالب داستانهاي کوچک به معرفی جزيره هرمز میپردازد.
00:55 بامداد روز چهارشنبه 15 بهمن ماه- نشست رسانه ای فیلم جزیره رنگین با حضور خسرو سینایی کارگردان، مهدی احمدی بازیگر، علی لقمانی، علیرضا کریمی برگزار شد.
خسرو سینایی در این نشست گفت: ۱۱۵ فیلم را در طول ۴۷ سال تجربه کردم از
اینرو اگر قرار باشد یک فرمول را برای ساخت همه آثار تکرار کنم تجربه جدیدی
حاصل نمی شد. برای من فیلم ساختن وقتی طراوت خود را حفظ می کند که روشی جدید را برگزینم. برخی می گویند چرا به سبک فلان فیلم اثر
جدیدت را نمی سازی؟ من دوست دارم در هر یک از فیلم های خودم راه های جدید
را تجربه کنم.
- برای من فیلم ساختن نوعی زنده بودن است و اگر فیلم به
یک حرفه به معنای کسب درآمد تبدیل شود کار دشواری پیش رو خواهیم داشت. اگر چیزی را بسازید که نمی دانید حاصل آن چه می شود و در این راه خطر کنید برایتان لذت بخش خواهد بود. اعتراف می کنم زندگی را دوست دارم و به همه توصیه می کنم زندگی را دوست داشته باشند.
- ۴ سال برای ساخت قطار زمستانی صبر کردم و در این فاصله با
بودجه ای که داشتم به جزیره هرمز رسیدم و خوشبختانه فارابی ۵۰ درصد با من
شریک شد. سوژه این اثر سینمایی، مسئله محیط
زیست را مطرح می کند. جزیره رنگین امکانات طبیعی زیبا دارد و از طرفی
داستان های کوچک در آن اتفاق می افتد که اتصال این داستان ها به ما کمک می
کند.
- می توانیم گستره فیلمسازی را گسترش دهیم . البته می توانیم فرمی کلاسیک را برای فرمت مورد نظر فیلمسازی انتخاب کنیم. بسیاری از بازیگران فیلم جزیره رنگین بازیگر نبوده و برخی تئاتر های محلی بودند.
- این کارگردان کهنه کار سینمای ایران به فیلمسازان توصیه کرد که جرات داشته
باشند و در نواحی مختلف ایران فیلم بسازند. جرات بکنید به نواحی ایران
بروید و از بازیگران محلی استفاده کنیم. اگر بخواهید یک عمر در عرصه فیلمسازی از یک فرمول استفاده کنید بازنده اید. برای من مهم است که نسل جوان به دنبال دیدن اثری از من
است که ۴۰ سال پیش ساختم اظهار کرد: در فیلم جزیره رنگین حرف های زیادی
است که به دل من می نشیند وتلاش کردیم این اثر سینمایی شعاری نباشد.
دانلود نقد و بررسی «جزیره رنگین»00:57 بامداد روز چهارشنبه 15 بهمن ماه- فرهاد اصلانی بازیگر فیلم «کوچه بی نام» در گفت وگو با تماشاگران این اثر سینمایی در سینما فلسطین گفت: این فیلم حاصل یک کار تیمی است و همه دلی کار کردند و امیدوارم این اثر به دل شما نیز بنشیند.
باران کوثری از دیگر بازیگران این اثر سینمایی نیز گفت: این فیلم حاصل تلاش همه ما بود و گروه با صمیمیت و همراهی در راستای خلق اثری درخور توجه تلاش کردند.
هاتف علیمردانی کارگردان این فیلم نیز در مورد فیلمش گفت: من فضای اجتماعی را دوست دارم و از عوامل حرفه ای استفاده کنم و فرهاد اصلانی همیشه دوست و مشاور خیلی خوبی برای من بوده است. باران کوثری نیز این را یاد می دهد که خوب بازی کردن فقط جلوی دوربین نیست در تمام مراحل زندگی اش این کار را انجام می دهد.
ستاره پسیانی نیز درباره حضور در جشنواره سی و سوم گفت: خیلی در جشنواره حضور نداشتم و فقط برای فیلمی که درآن بازی کردم در سینما حاضر شدم.
دانلود نیم نگاهی به روز سوم جشنواره فیلم فجر