«تابناک» رونمایی می‌کند؛

تعهد عجیب صداوسیما از سینماگران درباره شبکه‌های ماهواره‌ای

مطابق با این تعهد که «تابناک» به نسخه‌ای از آن دست یافته، در صورتی که چنین تبلیغاتی پخش شود، تهیه کننده باید به صداوسیما خسارت پرداخت کند و در عین حال، فیلم‌های بعدی که با محوریت تهیه کننده متعهد تولید شود نیز از تبلیغات تلویزیونی محروم خواهد شد. در بخش پایانی این تعهدنامه نیز تصریح شده که تهیه کننده باید تابع دستور باشد و حق هیچ گونه اعتراضی نخواهد داشت!
کد خبر: ۵۶۰۴۱۴
|
۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶ 12 January 2016
|
23362 بازدید
|
تعهد عجیب صداوسیما از سینماگران درباره شبکه‌های ماهواره‌ای
پس از آنکه در برنامه‌ «هفت» اخیر اعلام شد، برخی فیلم‌ها با تکیه بر تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی توانسته‌اند کف فروش را حفظ کرده و مخاطب جذب کنند، از فرم تعهدنامه‌ای رونمایی شد که سازمان صداوسیما مقابل تهیه کنندگان سینما قرار داد؛ تعهدنامه‌ای که متن به نگارش درآمده در آن فراتر از اختیارات این سازمان است.

به گزارش «تابناک»، «آقاي ضرغامي رئيس سابق صداوسيما به صراحت عنوان كرد كه نزديك 60 درصد مردم برنامه‌هاي صداوسيما را تماشا نمي‌كنند و به شبكه‌هاي ماهواره‌اي علاقه بيشتري نشان مي‌دهند. اين يك فاجعه فرهنگي و رسانه‌اي است كه 60 درصد مردم يك جامعه برنامه‌هاي رسانه ملي آن كشور را دنبال نمي‌كنند. متأسفانه ابعاد اين فاجعه روز به روز در حال بيشتر شدن است. صداوسيما بايد از مسائل سياسي عبور كند و اجازه ندهد يك هنرمند تحريم شود تا مردم از آثار آن لذت ببرند. به همين دليل من معتقدم صداوسيما بايد از آقاي شجريان دلجويي كند».

این بخشی از گفته‌های تازه سيد عبدالحسين مختاباد، استاد آواز و عضو شوراي شهر تهران پیرامون شرایط کنونی رسانه ملی است؛ رسانه‌ای که به گفته رئیسش، 1400 میلیارد تومان بودجه‌اش توان پرداخت حقوق کارمندان این سازمان را نیز ندارد و آنچنان بی‌جهت متورم و در عین حال ـ در تناسب با حجم نیروی انسانی ـ کم بازده شده که اکنون سخن بر سر واگذاری چند هزار میلیارد تومان رقم آگهی‌ها برای عبور از بحران مالی است.

در این شرایط، رسانه ملی چه تغییر محسوسی در نوع اطلاع رسانی، تولیدات و... در دوران تازه داشته است؟ تقریباً هیچ. شاید چالش اصلی بودجه به نظر آید که تا حدودی استدلال قابل قبولی است، ولی در سایر بخش‌ها نیز اتفاقاتی رخ می‌دهد که از عدم تحول چشمگیر در تولید محتوا و همچنین رویکردهای مدیریتی این سازمان حکایت دارد و همین به مراتب امیدها را به بهبود فضای رسانه ملی کاهش می‌دهد.


تعهد عجیب صداوسیما از سینماگران درباره شبکه‌های ماهواره‌ای
در شرایطی «فی المدت المعلوم» با مضمون خاص در تلویزیون تبلیغ می‌شود که «استراحت مطلق»
بدون دلیل از تبلیغات محروم می‌شود و به شبکه‌های ماهواره‌ای پناه می‌برد

یکی از نشانه‌های آشکار این رویکرد را می‌توان در شیوه‌های عجیب در مواجهه با شبکه‌های ماهواره‌ای مشاهده کرد. رسانه ملی به رغم تکالیف ملی که دارد، در حوزه فرهنگ، اقدام به پخش گزینشی آگهی‌های تبلیغاتی برای برخی فیلم‌ها و برخی کتب می‌نماید و فرصت برابری برای آثار سینمایی و دیگر محصولات فرهنگی فراهم نیست.

البته تنها نقدها پیرامون فرصت برابر نیست، بلکه حتی پخش آگهی فیلم‌ها منطق ایدئولوژیک نیز ندارد، زیرا در شرایطی «فی المدت المعلوم» با مضمون خاص ـ و نگاه خود فیلمسازان که اعتقاد دارند برای گروه 12 سال و کمتر مناسب نیست ـ در تلویزیون تبلیغ می‌شود که پیش از این «استراحت مطلق» بدون دلیل از تبلیغات محروم می‌شود و به شبکه‌های ماهواره‌ای پناه می‌برد.

در این شرایط سینماگران دو راه بیشتر ندارند: یا به نابودی سرمایه‌گذاری شان که در سالن‌های سینمایی دیده نمی‌شود، خیره شوند و یا  سراغ راه‌های دیگری برای تبلیغ فیلمشان بروند که عوامل برخی فیلم‌ها نظیر تهیه کننده فیلم پیشین کاهانی سراغ راه دوم رفتند. یکی از این راه‌ها، تبلیغات شهری است که پیش از این به قیمت بسیار بالای این تبلیغات اشاره شده بود و به همین دلیل، فیلمسازان کشورمان عمدتاً توان چنین سرمایه گذاری وسیعی برای تبلیغات شهری را نیز ندارند.

گزینه ارزان تر و عمومی تر دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان است که وسعت مخاطبانشان مورد اشاره قرار گرفت؛ شبکه‌هایی که با تعرفه‌ای بسیار پایین‌تر از آنچه صداوسیما مطالبه می‌کند، آنونس و تبلیغات هر فیلم سینمایی را پخش می‌کنند و با اینکه در گذشته برخی فیلمسازان از تبعات چنین تبلیغاتی هراس داشتند،برای حفظ سرمایه‌شان و کشاندن مخاطب به سالن‌های سینما، تبعات احتمالی را به جان خریدند و تبلیغات به برخی شبکه‌های فارسی زبان دادند.تعهد عجیب صداوسیما از سینماگران درباره شبکه‌های ماهواره‌ای

این موضوع آنچنان اثرگذار بود که بهروز افخمی، مجری برنامه «هفت» در آخرین برنامه‌اش اذعان کرد، برخی فیلم‌های در حال اکران، با تکیه بر همین تبلیغات ماهواره‌ای توانسته‌اند مخاطب را به سینمای ایران بیاورند و کف فروش فیلم‌هایشان را حفظ کنند.

در این میان، یک اتفاق جالب رخ داده و اداره کل بازرگانی صداوسیما فرمی را مقابل تهیه کنندگان قرار داد که حکم به صلیب کشیدن شان را دارد. مطابق با این فرم تعهدنامه، تهیه کنندگان سینما باید متعهد شوند که تبلیغات فیلمشان در شبکه‌های فارسی زبان پخش نمی‌شود و حتی اگر امتیاز اکران خارج از ایران این فیلم را به شخص دیگری واگذار کنند و آن شخص نیز به این شبکه‌ها تبلیغات بدهد، مطابق با این تعهدنامه، مسئولیتشان با تهیه کنندگان است.

همچنین مطابق با این تعهد که «تابناک» به نسخه‌ای از آن دست یافته، در صورتی که چنین تبلیغاتی پخش شود، تهیه کننده باید به صداوسیما خسارت پرداخت کند و در عین حال، فیلم‌های بعدی که با محوریت تهیه کننده متعهد تولید شود نیز از تبلیغات تلویزیونی محروم خواهد شد. در بخش پایانی این تعهدنامه نیز تصریح شده که تهیه کننده باید تابع دستور باشد و حق هیچ گونه اعتراضی نخواهد داشت!

هرچند اصل این اتفاق که سرمایه سینمای ایران ـ ولو در حد تبلیغات ارزان قیمت ـ منجر به تقویت شبکه‌های فارسی زبان نشود، پذیرفته است، وقتی رسانه ملی فقط به برخی فیلم‌های خاص فرصت تبلیغاتی می‌دهد و اکثر فیلم‌های سینمایی هیچ‌ گاه امکان تبلیغات در تلویزیون را نمی‌یابند، چطور مسئولان بازرگانی در رسانه ملی به خود حق می‌دهند، چنین برخوردی با سینماگران کشورمان داشته باشند؟

آیا بهتر نیست به جای این روش‌های عجیب، سازمان صداوسیما امکانات تبلیغ برابر برای همه فیلم‌های سینمایی متقاضی را با تخفیف‌های نیم بهای فرهنگی فراهم سازد و امکانی که تاکنون از سینمای ایران محروم کرده را فراهم سازد، تا سینماگران از سر ناچاری در پی پناه بردن به شبکه‌های ماهواره‌ای نباشند؟!

سوای اینها، آیا صداوسیما در جایگاه حقوقی و قانونی است که بتواند چنین برخوردی با سینماگران داشته باشد و چنین تعهدی را اخذ نماید؟ و پرسش آخر اینکه، آیا صداوسیما از این پس، از بازیگران و عوامل فعال در تولیداتش نیز تعهد خواهد گرفت که در شبکه‌های ماهواره‌ای فعالیت نکنند و در صورت فعالیت، از آنها خسارت گرفته شود؟!
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۵۳
انتشار یافته: ۱۸
نقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
کو گوش شنوا تابناک جان. اینها تخت گاز به سمت ... می روند و گوششان هم به حرف خیرخواهان بدهکار نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
یک زمانی به کارهای آقای مهران مدیری می بالیدیم

الان خداییش در حاشیه 2 خجالت می کشیم نگاه کنیم.
نویسنده خوب مثل البرز و قاسمخانی رو گذاشته کنار کیفیت کار هاش خیلی خیلی پایینه

چی نگاه کنیم تو تلویزیون ایران خداییش
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
البرز یا الوند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
والا الان هیچ کدوم از این فیلمهایی که در شبکه های ماهواره ای تبلیغ میشوند در تلویزیون خودمان تبلیغی ندارند. بنابراین دلیل هم نداره که این تعهد نامه رو امضا کنند!
امیرحسین
|
Germany
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
یه روزی میرسه که خود رسانه ملی مجبور میشه توی ماهواره تبلیغ کنه!
زیاد دور نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
دمت گرم،خیلی با حال بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
آوريين اورييييييييييييين
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
رسيده ديگه.
همين كه الان همه ي برنامه هاي تلويزيون كانال تلگرام دارن يعني اينكه رسيده. از يه طرف مي گن تلگرام بايد فيلتر شه از يه طرف كانال دارن توش
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
نکته جالبی گفتی
شیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
وقتی هر کی هر چی میسازه یه عده میریزن اعتراض میکنن و کار ناتمام میمونه دیگه کی جرات داره واقعا توان بزاره واسه کار نو.. امثال اقای مدیری هم دیدن مردم با همین شوخی های بی مزه در حاشیه 2 خوشحالن دلیلی نداره توان بیشتری بزارن واسه مردمی که سطح سلیقه شون اینقدر پاییه ...الان اثار فاخر تلویزیون کیمیا و معمای شاه هست که متاسفانه خیلی خیلی بدن..چطور توقع دارن مردم تلویزیون خودمونو ببینن
پاسخ ها
سيد صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
اتفاقاً مجموعه "كيميا" جزو برنامه هاي پرمخاطب است كه از فيلم نامه اي قوي برخوردار است و اميدوارم ساير سريالها هم از اين روش استفاده نمايند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
خیلی ببخشید ولی صدا و سیما عجب فکر ...ای کرده است.

خب معلوم است که هیچ تهیه کننده ای چنین کاری نمیکند و در عوض کلا پخش تمام تبلیغات بازرگانی فیلم های سینمایی در ماهواره پخش خواهد شد.

همین سریال شهرزاد را ببینید بدون هیج تبلیغی در تلویزیون و تنها تکیه بر تبلیغات در شبکه های مجازی و یک کلیپ تصویری توانسته اینهمه خریدار و بیننده پیدا کند.
آنوقت صدا و سیما تعهد میخواهد که اگر به من آگهی دادید حق ندارید به کسی دیگری آگهی دهید!!! واقعا مضحک است
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
نکته جالب دیگه ای که شما بهش اشاره نکردید اینه بعضی وقتها یک سری فیلمها امکان پخش تیزر از صداوسیما را پیدا میکنند ولی بعلت ممنوع التصویر بودن بازیگر اصلی فیلم در صداوسیما، یک تیزر خنثی به اثر گذاشته میشه که در کشاندن تماشاگر به سالن سینما اثری نداره.
کلا همون رسانه میلی در این مورد هم کاملا صدق میکنه!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
در تعهدنامه ارائه شده نوشته "شبکه های ماهواره ای معاند". یعنی ما "شبکه های ماهواره ای غیر معاند" هم داریم که تبلیغ در آنها لابد مشکلی ندارد. دوستان لطفا اسامی شبکه های ماهواره ای معاند و غیر معاند رو مشخص بکنن تا هم ما و هم تهیه کننده ها روشن بشیم.
سورنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
و باز هم پاک کردن صورت مسئله ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
تازشم یه ماهواره هایی اومده تو عراق که تو جیب جا میشه حالا کم کم اینجا هم میاد .
ینی ماشینا هم میتونن ماهواره داشته باشن جای پخش ماشینشون .
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟