ایرباس آماده بازگشت فوری به ایران

ایرباس و بویینگ تحت توافق هسته ای مقدماتی که تسهیل شماری از تحریم‌ها را به همراه داشت، اجازه یافتند برای ناوگان ایران که متوسط سن آن 25 سال است قطعات یدکی و دستورالعمل‌های ایمنی فراهم کند.
کد خبر: ۵۶۰۶۲۹
|
۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲ 13 January 2016
|
20117 بازدید
مدیر واحد هواپیماهای مسافربری ایرباس در مصاحبه‌ای با روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز از آمادگی این سازنده هواپیمای اروپایی برای بازگشت مجدد به بازار هواپیمایی ایران پس از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، فابریس برژیه در این مصاحبه‌ اظهار کرد: این شرکت به مدد تامین برخی قطعات یدکی و خدمات ایمنی، از نیازهای هواپیمایی آینده ایرلاین‌ها و مقامات ایرانی آگاهی یافته است.

وی با تایید تماس‌هایی که این شرکت با مقامات ایرانی داشته، خاطرنشان کرد: ایران بازار عظیمی برای ایرباس و رقیبانش است؛ با اینهمه تاکید کرد که مذاکرات تجاری هنوز آغاز نشده زیرا شرکت‌های غربی تا زمانی که توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی به اجرا در نیامده است، اجازه ندارند چنین مذاکراتی داشته باشند.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود این توافق تا چند هفته آینده اجرا شده و زمینه را برای برداشته شدن تحریم‌های ایرانی همواره کند.

آقای برژیه با تاکید بر جدیت ایرباس در رعایت مقررات و قوانین بین‌المللی، اظهار کرد: با برداشته شدن تحریم‌ها هیچ دلیلی وجود ندارد که ایرلاین‌های ایرانی را به عنوان یک مشتری معمولی همانند سایرین در جهان ملاحظه نکنیم.

ایرباس و بویینگ تحت توافق هسته ای مقدماتی که تسهیل شماری از تحریم‌ها را به همراه داشت، اجازه یافتند برای ناوگان ایران که متوسط سن آن 25 سال است قطعات یدکی و دستورالعمل‌های ایمنی فراهم کند.

به گفته مدیر واحد هواپیماهای مسافربری ایرباس، این شرکت برای پشتیبانی از ناوگان هواپیمایی ایران با مقامات این کشور در تماس بوده و سعی می‌کند درک بهتری از نیازهای مشتریان ایرانی خود در آینده داشته باشد.

بر اساس این گزارش، بویینگ هم مسلما به همین اندازه مایل است از بازار هواپیمایی پرسود ایرانی بهره‌مند شود، اما هنوز معلوم نیست ایران منابع مالی کافی برای خرید حداکثر 500 فروند هواپیمایی که اعلام شده برای نوسازی ناوگانش نیاز دارد، داشته باشد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران، در ماه نوامبر اظهار کرده بود که کشورش نمی‌تواند 50 میلیارد دلار هزینه برآورد شده برای خرید هواپیماهای جدید را تامین کند که در این صورت گزینه لیزینگ پیشنهاد معقول‌تری به نظر می‌رسد.

صنعت هواپیمایی ایران از دهه 1990 که واشنگتن مانع خرید هواپیماهای مسافربری، قطعات یدکی یا قرار‌داد‌های تعمیر و نگهداری برای تهران شد، تحت تحریم قرار داشته است. بسیاری از ایرانی‌ها منتظر ورود هواپیما‌های جدید ایرباس و بویینگ هستند زیرا از سال 1980 حدود 1200 نفر در سوانح هوایی جان خود را از دست دادند.

به گفته یک بازرگان ایرانی، ایرباس مایل است پس از برداشته شدن تحریم‌ها فورا وارد بازار ایران شود، اما برای بویینگ که به همین اندازه مایل است ورود به ایران اندکی طول خواهد کشید، زیرا ابتدا باید مشکلات فاینانس و ادامه تحریم‌های آمریکا را حل کند.

با وجود امضای توافق هسته ای جامع میان ایران و قدرت‌های جهانی که با اجرای آن تحریمها علیه ایران برداشته خواهد شد، مقامات اروپایی نسبت به این‌که شرکت‌های اروپایی در صورت آغاز فعالیت تجاری در ایران ممکن است همچنان قوانین تحریم‌های آمریکا را نقض کند ابراز نگرانی کرده اند.

فرانسه مایل به استفاده از پتانسیل‌های تجاری بازار ایران بوده و در همین راستا سال گذشته یک هیات تجاری بزرگ را به تهران برد. شرکت‌هایی شامل پژوسیتروئن، توتال و رنو علنا برای بازگشت به ایران ابراز تمایل کرده اند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟