با توجه به این که حادثۀ سال 93 ایستگاه "امروان" دامغان در حوزه ریلی شمال شرق کشور قرار داشت و حادثه امروز نیز در همین محدوده و شبیه به همان حادثه است، این پرسش ایجاد می شود که درصورت انجام شدن اقدامات لازم، چرا ما باید باز شاهد از دست دادن جان هموطنان مان به خصوص در این مسیر باشیم؟ آیا این بی تدبیری مسئولین و بی توجهی آن ها به حفظ جان مسافران را نشان نمی دهد؟
به گزارش «
تابناک اقتصادی» طی حادثه ای در محور سمنان - دامغان و در ایستگاه هفت خان؛ صبح جمعه دو قطار مسافربری با یکدیگر برخورد کردند که باعث خروج 4 واگن از ریل و حریق دو واگن شد. این حادثه 44 کشته و بیش از 100 مصدوم به همراه داشته است. پیشتر نیز، یک قطار مسافربری در مسیر تهران-مشهد در تاریخ 15خرداد 93 در ایستگاه امروان دچار سانحه شده بود. در این سانحه نیز، بر اثر برخورد قطار مسافربری با یک قطار باری متوقف در ایستگاه یک نفر کشته و 31 نفر مجروح شده بودند.
طی حادثۀ قبلی، مدیرکل راه آهن شمال شرق استعفا داد و سه نفر از مدیران شامل معاون اداره کل شاهرود، رییس اداره سیر و حرکت، و رییس اداره ایمنی راه آهن شاهرود برکنار شدند. همچنین مقرر گردید اقداماتی جهت پیشگیری از بروز مجدد چنین حوادثی انجام شود. این موارد به قرار زیر بود:
1- مقرر گرديد به جهت سير ايمن کليه قطارها و جلوگيري از هرگونه خطاي نيروي انساني نسبت به نصب باليس در ورودي ايستگاهها و سيستم onboard برروي کليه لکوموتيوهاي کشور حداکثر تا پايان سالجاري اقدام تا در مناطق مجهز به سيستم علائم الکتريکي از بروز اين مورد ( عبور از چراغ قرمز ) جلوگيري بعمل آيد.
2- مقرر گرديد در محور تهران - مشهد جهت ورود قطارها به خط قبولي برابر سيستم علائم اقدام و عمل باطل نمودن مسير پس از ورود قطار به بلاک ممنوع گردد. به جز شرايط خاص و استثنايي که بايستي گزارش آن توسط کشيک مربوطه ارائه گردد .
3- با توجه به کمبود شديد نيروي انساني دربخش سير و حرکت علي الخصوص در بخش راهبري ( لکوموتيوران ) مقرر گرديد اقدامات لازم جهت تسريع در جذب 1500 نفر لکوموتيوران و طي دوره هاي آموزشي مربوطه در سال جاري صورت پذيرد .
4- مقرر گرديد به منظور تشديد کنترلهاي لازم از اين پس صدور تاييديه نهايي گواهینامه لکوموتيورانان و همچنين آزمايشات ادواري آنان بجاي اداره کل سير و حرکت توسط اداره کل ايمني و نظارت بر شبکه صورت پذيرد .
5- نظر به استفاده ايمن از سيستم C.T.C درمحورهاي مختلف ازجمله محور تهران – مشهد اقدام به محلي ( local ) نمودن کنترل ايستگاه تنها تحت شرايط خاص و پس از موافقت واحدهاي ذيربط در مرکز باشد.
با توجه به این که ایستگاه امروان دامغان در حوزه ریلی شمال شرق کشور قرار دارد و حادثه امروز نیز در همین محدوده و شبیه به حادثۀ سال 93 است، این پرسش ایجاد می شود که اگر اقدامات بالا به درستی انجام شده است چرا ما باید باز شاهد از دست دادن جان هموطنان مان به خصوص در این مسیر باشیم؟ آیا این بی تدبیری مسئولین و بی توجهی آن ها به حفظ جان مسافران را نشان نمی دهد؟
غلامرضا کاتب نماینده گرمسار و عضو هیئت نمایندگان سمنان در مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه با خبرنگار اقتصادی تسنیم، مدیر ایستگاه قطار سمنان را مقصر اصلی این حادثه دانشته است، چرا که به نظر وی، مدیر ایستگاه قطار سمنان با دادن دستور حرکت، به قطاری که در ایستگاه بوده، عامل برخورد دو قطار بوده است.
اما این بسیار عجیب است که با رخ دادن این حوادث ما هر بار بخواهیم تقصیر را بر گردن فلان شخص با فلان سمت بندازیم و بعد شاهد استعفا یا برکنار شدن آن ها باشیم. مسلماً چنین اقداماتی نه موجب زنده شدن کشته شدگان و تسلی بازماندگان آن ها، و نه مانع از بروز مجدد چنین حوادثی می شود.
با توجه به این که کشور ایران از لحاظ وسعت جغرافیایی از مساحت بسیار بزرگی برخوردار است و معمولاً مسافتی که مسافران باید بپیمایند بسیار طولانی ست، و همچنین با توجه به گران بودن قیمت هواپیما و ناامن بودن مسیر جاده ها و امنیت و ایمنی پایین خودرو ها، انتظار آن می رود که به حمل و نقل ریلی کشور توجه ویژه ای شود و با تجهیز و توسعه خطوط ریلی و افزایش ایمنی بتوانیم بستری مناسب برای حمل و نقل هممیهنان عزیزمان فراهم کنیم.