در گزارش جدیدی هشدار داده شده، حتی پس از نابودی خلافت خودخوانده داعش، تبلیغات سیاسی داعش همچنان حامیان این گروه تروریستی را افراطی میکند و موجب تحریک حملات تروریستی میشود.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، همزمان با پیشروی نیروهای کرد به سمت رقه، پایتخت خلافت خودخوانده داعش در سوریه، این گروه تروریستی اراضی زیادی را هم در موصل عراق از دست داده است اما همچنان مجلههای آنلاین منتشر کرده و ویدیو میسازد و وضعیت عملیاتهایش را برای حامیانش در سراسر جهان به روز رسانی میکند.
سندی موسوم به "عامل رسانهای، شما هم مجاهد هستید" سال گذشته منتشر شد و در آن استراتژی داعش برای مبلغانش در خاورمیانه و مناطق دیگر تشریح شد. در این سند ۵۵ صفحهای همچنین آمده است: ابزارهای رسانهای در واقع میتوانند قویتر از بمبهای اتم عمل کنند و پتانسیلهای زیادی برای تغییر بالانس جنگ میان "مسلمانان" و دشمنان آنها دارند.
این مطلب برای بخشی از گزارش درباره داعش به عنوان "جنگ اطلاعرسانی" در مرکز بینالمللی مطالعات کالج کینگز لندن برای استفاده محققان ترجمه شد. تنها یکی از پایگاههای تبلیغات داعش، خبرگزاری اعماق است که به زبانهای مختلف مجله آنلاین و حساب کاربری در شبکههای اجتماعی دارد.
چارلی وینتر، نویسنده گزارش مرکز بینالمللی مطالعات افراطگرایی در کالج کینگز لندن (ICSR) میگوید: حس آگاهی در میان مبلغان داعش مبنی بر این امر وجود دارد که اوضاع بر وفق مراد نیست و شرایط ناپایدار است. ممکن است آنها یک روز کنترل یک منطقه را دیگر در دست نداشته باشند و اگر اینطور باشد، آنها به ابزارهای دیگری نیاز دارند تا روحیه حامیانشان را در سراسر جهان حفظ کنند.
وینتر تاکید کرد: در چنین شرایطی پروپاگاندا بیش از پیش اهمیت مییابد؛ به عنوان راهی برای برای اشاره به دوران طلایی. شکستهای احتمالی نظامی داعش در عراق و سوریه و لیبی نمیتواند حامیان این گروه را از انجام حملات تروریستی و شورشیگری بازدارد. پروپاگاندا همچنان چرخه افراطگرایی را ادامه میدهد.