مدیرکل آموزش کاردانش وزارت آموزشوپرورش با اشاره به جزییات پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی به دانشآموزان کارآفرین گفت: توافقی را با صندوق کارآفرینی امید به منظور حمایت از دانشآموزان دارای پروژه کسب و کار تولید محور و خدمات محور منعقد کردهایم.
به گزارش تسنیم، هماکنون 34 درصد دانشآموزان در هنرستانها تحصیل میکنند و طبق هدف گذاری تعیین شده در برنامه ششم توسعه تا سال 1400 باید 48 درصد دانشآموزان در هنرستانها تحصیل کنند.
یکی از بحرانهایی که آموزشوپرورش در بحث هدایت تحصیلی نیز با آن مواجه است، علاقه تعداد زیادی از دانشآموزان به رشته تجربی است و طبق گفتههای مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش، « سال گذشته مشکل هدایت تحصیلی این بود که داوطلبان رشته تجربی بیش از ظرفیت پذیرش در این رشته بودند و طبق برنامه باید 30 درصد دانشآموزان را در رشته تجربی جذب میکردیم اما در برخی استانها 70 درصد دانشآموزان متقاضی رشته تجربی بودند.»
رهبر معظم انقلاب نیز اردیبهشت امسال با اشاره به اینکه یکی از اشکالات آموزش و پرورش بیماری «دانشگاهگرایی» است، گفتند: دانشگاهگرایی یک تفکر غلط و خطایی است که متأسفانه سایه آن از ابتدای ورود به محیط مدرسه تا پایان تحصیلات در آموزش و پرورش، بر سر دانشآموزان سنگینی میکند. در کشور نیازهای فوری و ضروری غیرمرتبط با تحصیلات دانشگاهی بسیار زیاد است و بر همین اساس، بنده سالها است که بر موضوع اهتمام به هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای و تقویت آنها تأکید دارم.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به افراد زیادی که با تحصیل در هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای و فراگیری مهارتهای مختلف، اکنون صاحب شغل و زندگی هستند، این افراد را ثروتهای ملی کشور دانستند و افزودند: ما نیازمند علم و تحقیق و پیشرفت علمی هستیم اما این موضوع بدین معنا نیست که همهی دانشآموزان باید هدف خود را دانشگاه قرار دهند.
در حالیکه 63 درصد دانشآموزان در شاخه نظری تحصیلی میکنند، مسئولان آموزشوپرورش معتقدند برای کاستن از تب گرایش به رشته تجربی نیازمند حمایت از هنرستانها هستیم.
در همین رابطه سید مصطفی آذرکیش - مدیرکل آموزش کاردانش وزارت آموزشوپرورش با اشاره به پرداخت وام 10 میلیون تومانی به دانشآموزان کارآفرین برای حمایت از آنها اظهار کرد: این تسهیلات به برگزیدگان کشوری مسابقات علمی و کاربردی شهر ارومیه که پس از طی چهار مرحله به بخش کشوری رسیده و برگزیده نهایی شدهاند، پرداخت میشود.
وی با اشاره به اینکه توسعه آموزشهای مهارتی و فرهنگ کار و کارآفرینی در دورههای مختلف تحصیلی مدنظر است، افزود: 116 برگزیده مرحله نهایی مسابقات، حواله دریافت وام 10 میلیون تومانی از صندوق کارآفرینی امید را دریافت کردند تا از آن برای توسعه کسب و کار خود استفاده کنند.
مدیرکل آموزش کاردانش وزارت آموزشوپرورش گفت: روشهای مختلفی برای ایجاد انگیزه در هنرجویان هنرستانها وجود دارد که یکی از آنها اعطای تسهیلات مالی است و پرداخت وام 10 میلیون تومانی به دانشآموزان کارآفرین جزو تسهیلات اولیه است که به تقویت تولی داخلی و کاهش نرخ بیکاری کمک میکند و همزمان با این تسهیلات موارد حمایتی دیگری را خواهیم داشت.
آذرکیش ادامه داد: براساس تفاهم نامهای که در مرحله مقدماتی قرار دارد کسب و کار تولید محور به ویژه در مناطق محروم از دریافت وام بهرهمند میشوند همچنین در جشنواره مهارتهای هنری که مرداد ماه در گرگان برگزار خواهد شد به دانشآموزان برگزیده تسهیلات 10 میلیون تومانی پرداخت خواهد شد.
وی افزود: توافقی را با صندوق کارآفرینی امید به منظور حمایت از دانشآموزان دارای پروژه کسب و کار تولید محور و خدمات محور منعقد کردهایم که با اعطای وامهایی به مبلغ بیشتر از 10 میلیون تومان از آنها حمایت خواهیم کرد.
مدیرکل آموزش کاردانش وزارت آموزشوپرورش در رابطه با شناسایی دانشآموزان کارآفرین مطرح کرد: آموزش وپرورش در ارائه کارآفرینی پیشگام بوده و از سال 72 درس کارآفرینی را در شاخه کاردانش ایجاد کردهایم و این موضوع به شناسایی دانشآموزان کارآفرین کمک کرده است همچنین در آموزشها اهداف کارآفرینی را در دانشآموزان تقویت میکنیم تا با ارائه محصولات و پروژههای کارآفرینی به جامعه معرفی شوند همچنین بخش خصوصی دانشآموزان کارآفرین را جذب میکند و افرادی که مهارت دارند تضمین شغلی نیز دارند.
آذرکیش بیان کرد:در هنرستانهای کاردانش 153 رشته مهارتی را در 4 زمینه صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر و در شاخه فنی و حرفهای 41 رشته تحصیلی داریم. در شاخه کاردانش رغبت به یک رشته خاص متناسب با نیازهای بوم و منطقه است به عنوان مثال رشته کشت و پرورش زعفران یا شیلات مربوط به نقاط خاص کشور است همچنین نیروی دریایی ارتش همکاری خوبی با ما برای ساخت هنرستان و جذب دانشآموزان دارد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته 34 درصد دانش آموزان به تعدد 305 هزار نفر وارد رشته فنیو حرفهای و کاردانش شدند، گفت: در برخی رشتهها 90 درصد دانشآموزان جذب بازار کار میشوند هر چه رشتهها متناسب با نیاز بازار کار باشد امکان اشتغال بیشتر است به عنوان مثال در شهرهای بزرگ فارغالتحصیلان رشته تعمیر و نصب آسانسور 100 درصد جذب بازار کار می شوند.
مدیرکل آموزش کاردانش وزارت آموزشوپرورش در پاسخ به این پرسش که اعطای این تسهیلات چه کمکی به دانشآموزان کارآفرین میکند، عنوان کرد: توسعه هنرستانها به تقویت تولید داخلی و کاهش نرخ بیکاری کمک میکند و در هنرستانها آموزش میدهیم که دانشآموزان صرفاً جذب شغلهای دولتی نشوند و به تولید و اقتصاد کشور کمک کنند، اعطای تسهیلات نیز به راه اندازی کسب و کارهای خرد کمک میکند.
آذرکیش افزود: دانشآموزانی که حواله دریافت وام 10 میلیون تومانی را دارند باید به صندوق کارآفرینی استانها مراجعه کنند و این وام به صورت قرضالحسنه بوده و بازپرداخت آن 36 ماهه است.