معاون فنی و امور زیربنایی راهآهن بااشاره به اقدامات صورت گرفته برای تامین مالی برقی سازی خط آهن مشهد- تهران گفت: با نهایی شدن قرارداد تسهیلات، ایران باید ۱۵ درصد حق کارفرمایی را به عنوان پیش پرداخت در دو قسط بپردازد و طبق آن ۴ مردادماه شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران نامه درخواست این مبلغ را به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده است.
به گزارش خراسان، مازیار یزدانی در گفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه افزود: آغاز فعالیت اجرایی شرکت چینی در این پروژه، در گرو پرداخت اولین قسط از سوی ایران است که امیدواریم سازمان برنامه و بودجه درخواست شرکت راهآهن را با سرعت پیگیری کند. وی با بیان این که طبق توافق با طرف چینی در قرارداد برقیسازی راهآهن مشهد-تهران بیش از ۶۰ درصد پروژه با اتکا بر توان داخلی انجام میشود، اضافه کرد: در بخش امور قراردادی، بر اساس امضای قرارداد اصلی که روز جمعه گذشته انجام شد، قرارداد سه جانبهای با شرکتهای داخلی و طرف خارجی نیز قابلیت امضا پیدا میکند.امیدواریم بحث قرارداد سه جانبه مربوط به لکوموتیو تا ماه آینده نهایی شود.
آغاز اقدامات ارتقای مسیر حدفاصل نیشابور تا مشهد
معاون فنی و زیربنایی راهآهن با اشاره به امور مهندسی پروژه برقیسازی راهآهن مشهد- تهران گفت: برای مدیریت زمان، از چند هفته قبل قراردادی با یک شرکت مهندسی مشاور داخلی و خارجی منعقد و ابلاغ کردیم که طبق آن، شرکت طرف قرارداد کار برداشت و تراکم سنجی برای ارتقای مسیر حد فاصل نیشابور تا مشهد را شروع کرده است. این مقام مسئول در شرکت راهآهن از توافق با طرف چینی در طراحی شبکه بالادستی این پروژه خبر داد و گفت: در موضوع اصلی پروژه برقی سازی راهآهن مشهد - تهران یعنی مباحث مربوط به تامین توان و خطوط انتقال، یک سری اقدامات مطالعاتی و شبیه سازی انجام شده است. وی با توجه به اهمیت مدیریت پروژه اظهار کرد: دستورالعملها و چارچوبها برای مدیریت پروژهای در این سطح و عظمت تهیه و حتی به طرف چینی هم ابلاغ و همچنین نرم افزاری که باید برای مدیریت پروژه استفاده شود نیز تعیین شده است. یزدانی با اشاره به علت اصلی تهیه آرشیو الکترونیکی پروژه برقیسازی راهآهن مشهد - تهران گفت: این پروژه، اولین پروژه بزرگ برقی سازی در کشور است و نیاز است از تجربیات حاصل از این پروژه در پروژه برقی سازی گرمسار-اینچه برون نیز استفاده شود.
وی با اشاره به چالشهای بخش اجرایی این پروژه گفت: این مسیر به دلیل این که مسیری دو خطه با ترافیک بالایی است و هر ۱۵ دقیقه یک قطار اعزامی دارد، فعالیت در آن بسیار سخت است زیرا باید در کمترین زمان، خط را مسدود کنیم و با استفاده از روشهای مکانیزه، عملیات اجرایی را انجام دهیم. در این راستا تمام فناوریهای روز دنیا بررسی شده و امیدواریم با در اختیار گرفتن ماشین آلات مکانیزه در ایران، عملیات برقی سازی راهآهن مشهد - تهران به روش مکانیزه انجام شود.
وی با بیان این که «رقم دقیق قرار داد 1.7 میلیارد دلار است که سهم ایران ۲۰۰ میلیون دلار و سهم مشارکت طرف خارجی 1.5 میلیارد دلار است»، افزود: در تمام بخشها، شرکتهای ایرانی مشارکت دارند و طبق توافق با طرف چینی بیش از ۶۰ درصد پروژه با تاکید بر توان داخلی انجام میشود. یزدانی در پایان یادآور شد: سرعت بهره برداری ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده که علاوه بر بهبود زمان سرفاصله، باعث افزایش سرعت سیر و کاهش زمان مسیر مشهد - تهران به کمتر از ۶ ساعت میشود.