در سایه بی توجهی نهادهای ناظر و عدم پاسخگویی مدیران متولی؛

پژو 301، 35 میلیون تومان گران‌تر از قیمت جهانی روانه بازار ایران شد!

قرار بود با تشکیل ایکاپ، ساخت این خودروها با انتقال تکنولوژی در داخل صورت بگیرد و 30 درصد تولیدات از بازار ایران به خارج از کشور صادر شود، آیا برای صادرات هم می خواهیم با چند ده میلیون تومان بالاتر از قیمت روز و جهانی این خودروها روانه بازارهای هدف کنیم؟ قطعا پاسخ این پرسش منفی است؛ پس چگونه است که قیمت فروش خودروهای مذکور در ایران با این تفاوت فاحش نسبت به قیمت جهانی به مشتریان عنوان می شود؟
کد خبر: ۷۲۱۷۵۴
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷ 15 August 2017
|
35471 بازدید
|
گروه خودروسازی ایران خودرو طی اطلاعیه‌ای، برای اولین بار شرایط فروش نقدی خودروی پژو 301 را اعلام کرد؛ شرایطی که باز هم انتقادات جدی به آن وارد است و حتما دوباره با بی توجهی این خودروسازی مواجه خواهد بود. بدین ترتیب و هم اکنون علاقه مندان می توانند پس از خودروهای پژو 2008 و پژو 508، سومین محصول مشترک ایکاپ را که به ‌صورت CBU به کشور وارد شده است، با دو برابر قیمت آن را خریداری کنند!

به گزارش «تابناک»؛ ایران خودرو با همکاری شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با پژو فرانسه (ایکاپ)، فروش نقدی تعداد محدودی از خودروهای پژو 301 را قرار بود برای اولین بار از سه‌شنبه مورخ ۲۴ مردادماه ۱۳۹۶ آغاز کند که البته گویا این کار هم انجام نشده است. طبق آنچه ایران خودرو اعلام کرده، این خودرو در رنگ‌های سفید قهوه‌ای بیانکا، مشکی سالید و خاکستری متالیک با موعد تحویل ده روزه، قابل ثبت‌ نام و خریداری خواهد بود.

مدیرعامل ایران‌خودرو: پژو 301 را 58 میلیون می‌فروشیم؛ قیمت نهایی 95 میلیون!

قیمت تحویل کارخانه این خودرو ۸۳ میلیون و ۸۳۹ هزار تومان است که پس از اضافه شدن مبالغ قانونی و الزامی مازاد، قیمت نهایی قابل پرداخت توسط متقاضیان، معادل ۹۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که سال گذشته «هاشم یکه‌زارع» مدیرعامل ایران‌خودرو، قیمت پژو 301 را معادل ۵۸ میلیون تومان اعلام کرده بود.

«هاشم یکه‌زارع»، مدیرعامل ایران خودرو (آبان ۱۳۹۴) گفت: در این قرارداد، تولید سه مدل از محصولات پژو دیده شده که یکی از آنها پژو ۳۰۱ است که قیمت آن را در اوضاع کنونی، ۵۸ میلیون تومان پیش‌بینی می‌کنیم.

وی ادامه داد: پژو ۲۰۸ نیز یکی دیگر از محصولات مورد توافق است که قیمت آن ۶۸ میلیون تومان برآورد می‌شود و علاوه بر این، پژو ۲۰۰۸ به عنوان محصول مشترک دیگر با قیمت ۷۷ میلیون تومان پیش‌بینی شده است. گویا درصد تورم و میزان افزایش قیمت ارز از سال 94 تاکنون ـ که ملاک افزایش قیمت برای ایران خودرویی هاست ـ آنقدر برای آنان زیاد بوده است که قیمت محصولات جدیدشان را بعضا تا دو برابر افزایش داده اند.

پژو 301، 35 میلیون تومان گران‌تر از قیمت جهانی روانه بازار ایران شد!؟!

این خودرو که قرار است جایگزین پژو 405 باشد، اقتصادی ترین محصول پژو است که در واقع برای بازار کشورهای در حال توسعه و بازار مشترک نظیر اروپای شرقی، چین، غرب آسیا و برخی کشورهای آفریقایی طراحی شده و از بسیاری جهات هم تفاوت محسوسی با پژو 206 صندوق دار و پژو 207 صندوق دار نخواهد داشت.

قیمت جهانی پژو 301 چقدر است؟!

قیمت پژو 301، این محصول اقتصادی ظاهرا جدید اما باطنا ارزان قیمت (در بازار جهانی) 47 تا 60 میلیون تومان اعلام شده است که بسته به مدل های اتوماتیک و آپشنال شاید به رقم 60 میلیون هم برسد؛ اما به شرطی که واقعا آپشنال باشد. نکته قابل توجه در خصوص این محصول ـ که قرار است، ایران خودرو آن را از امروز به بازار عرضه کند ـ تفاوت قیمت چشمگیر و عجیب این خودرو با قیمت جهانی آن است.

البته در فروش های قبلی ایران خودرو برای محصولات جدیدش هم شاهد این افزایش قیمت های غیر منطقی نسبت به قیمت جهانی بودیم و رسانه ها در باب این مسأله تحلیل ها و گزارش های زیادی نوشتند، ولی گویا هر آنچه مربوط به تولید کنندگان انحصاری خودرو می شود، قرار نیست از سوی متولیان امرش پیگیری و مؤآخذه ای شود؛ از قرار معلوم، لابی ها سنگین و قدرتمند است.

چرایی افزایش قیمت پژو 301 که همچون محصولات قبلی ارائه شده بسیار گران تر از نرم جهانی آن است، از جمله پرسش های مهمی است که همچنان بی پاسخ مانده و گویا قرار هم نیست کسی به آن پاسخ بگوید. در خوشبینانه ترین حالت در مورد این محصول جدید ایران خودرو هم شاهد افزایش قیمت 35 میلیون تومانی نسبت به قیمت جهانی هستیم و گویا قرار است، این سیکل همچنان بدون پاسخگویی آقایان ادامه پیدا کند.

چرا قرارداد همکاری بستید؛ خودروها را وارد می‌کردید

اگر قرار بود، خودروها به این شکل به فروش برسد، عقد قرارداد و دادن پز تولید مشترک برای چه بود؟ می توانستیم بدون اینکه شرکت خارجی به ایران بیاید و سهمی از تولید ما را از آن خود کند، به این بهانه که می خواهد تولید در داخل صورت گرفته و تکنولوژی ساخت به ایران بیاید، به هر میزان که درخواست بود، خودروهای مذکور را وارد کرده و برای خرید تعرفه واردات پراخت کنیم.

قرار بود با تشکیل ایکاپ، ساخت این خودروها با انتقال تکنولوژی در داخل صورت بگیرد و 30 درصد تولیدات از بازار ایران به خارج از کشور صادر شود، آیا برای صادرات هم می خواهیم با چند ده میلیون تومان بالاتر از قیمت روز و جهانی این خودروها روانه بازارهای هدف کنیم؟ قطعا پاسخ این پرسش منفی است؛ پس چگونه است که قیمت فروش خودروهای مذکور در ایران با این تفاوت فاحش نسبت به قیمت جهانی به مشتریان عنوان می شود؟

ابعاد و مشخصات پژو 301 ، در نگاه اول کاملاً مشخص است که طراحی پژو 301 محتاطانه بوده و هیچ هیجانی در آن دیده نمی‌شود و سعی شده، طیف وسیعی از مشتریان را تنها راضی نگه دارد. زیر در پوش موتور 301 سه نوع موتور قابل نصب است. پیشرانه 1.2 لیتری VTi با توان تولید 72 اسب‌بخار، پیشرانه 1.6 لیتری VTi با توان تولید 115 اسب‌بخار و پیشرانه 1.6 لیتری HDi با توان تولید 92 اسب‌بخار که متأسفانه ایران‌خودرو اعلام نکرده که می خواهد کدام پیشرانه را روی خط تولید خود ببرد! حال بیایید خوش‌بین باشیم و فرض کنیم، ایران‌خودرو قوی‌ترین موتور یعنی نمونه 1.6 لیتری VTi را روانه بازار خواهد کرد.

امیدواریم آپشن‌های 301 گران ایران‌خورو حفظ شود

با این فرض پیشرانه پژو 301 چهار سیلندر 16 سوپاپه خواهد بود که دقیقاً 1587 سی‌سی حجم دارد و می‌تواند حداکثر 115 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه و 150 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه را تولید کند. موضوع دیگری که متأسفانه هنوز ایران‌خودرو مشخص نکرده، نوع گیربکس محصول جدید خود است. اگر پژو 301 به گیربکس خودکار مجهز شود، مصرف آن به صورت ترکیبی 7.6 لیتر خواهد بود و اگر گیربکس دستی روی آن نصب شود، 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر می‌سوزاند.

در مورد ابعاد و مشخصات این خودرو باید گفت، پژو 301 دقیقاً 4442 میلی متر طول، 1748 میلی متر عرض و 1476 میلی متر ارتفاع دارد و فاصله دو محورش 2652 میلی متر است. وزن این خودرو نیز (با گیربکس خودکار) دقیقا 1501 کیلوگرم است و 53 لیتر حجم باک بنزین است. از نظر امکانات و تجهیزات رفاهی این خودرو در سطح‌های مختلفی عرضه می‌شود و می‌توان روی آن تجهیزاتی مثل رینگ‌های آلومینیومی 15 و یا 16 اینچی، سانروف، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید با دکمه استارت موتور نصب کرد.

پژو 301، 35 میلیون تومان گران‌تر از قیمت جهانی روانه بازار ایران شد!؟!

همچنین روکش چرمی صندلی‌ها و غربالک فرمان، سیستم تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم دستی و یا خودکار، کیسه‌های هوای جانبی و جلویی و پرده‌ای، سنسور عقب، و سیستم‌های ترمز و پایداری ABS، EBD، HBA، TCS و ESC قابل نصب است که البته بعضی از آن‌ها به صورت استاندارد روی آن قرار ندارند و باید سفارشی نصب شوند.

امیدواریم این امکانات در خودروهای پژو 301 ایران خودرو ـ که از امروز به مشتریان فروخته می شود ـ موجود باشد و شاهد کاهش آپشن ها و البته فروش خودرویی که می تواند متوسط قیمت آن 47 تا 60 میلیون به فروش برسد، اما ایران خودرو آن را حدود 95 میلیون به مشتریانش می فروشد، نباشیم. به امید روزی که حرمت و جایگاه مشتریان آن قدر مهم شمرده شود که در صورت کوچک ترین انتقادات، اولا رسیدگی های لازم از سوی نهادهای متولی به مسأله صورت گیرد، در ثانی مدیران خودروساز در قبال آن پاسخگو باشند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۰
انتشار یافته: ۱۳۲
س
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
چرا یکی صداش در نمیاد؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
چون میدونیم تاثیری نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
الان چرا صدای کسی در بیاد؟ فراموش کردید کیا سراتو مدل 2010 با امکانات مشابه رو 100 میلیون می فروشند؟ جک و هایمای چینی هم به لطف موتور توربوشارژ جدید بالای 90 میلیون قیمت داره، جک جی 5 معمولی بالای 60 تومنه، برلیانس چینی رو 50 تومن به ملت می فروشند و دنا رو هم که فیس لیفت سمند 30 میلیونیه رو دارن 50 تومن می فروشند. از 206 و ال 90 که در تمام دنیا از رده خارج هستند که حرف نزنیم. کوئیک (همون تیبا/پراید اتومات) را دارن 35 تومن می دن! سیمبل با موتور ال 90 داره 80 تومن به ملت داده میشه، بقیه محصولات رنو هم وضعیت مشابه دارن.
یکم انصاف داشته باشین. اعتراض زمانی می تونه وجود داشته باشه که فقط یک مورد کلاهبرداری وجود داشته باشه، اما الان همجوره دارن کلاه ملت رو برمی دارن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
بهترین کار تحریم نخریدن این خودرو توسط مردم است .خلایق هرچه لایق
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
دل خجسته ای دارید
sadegh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
بازم یک عهدنامه ترکمن چای دیگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
ماها آدم نیستیم آخه فقط بقیه مردم دنیا آدمن و میتونمن ماشین ارزون سوار شن (لابد!)
پاسخ ها
رهگدر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
علت گرانی خودرو در ایران را بارها علاقمندان به آبادانی کشور گفته اند ولی کو گوش شنوا
a
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
خدایی این ماشینهای زشت رو از کدوم انبار در میارید؟
نجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
شما موقعیتی رو هم حساب کن که در صورت تحقق صحبت شما ده هزار نفر که در ایران خودرو و سایپا و کرمان موتور کار می کنند بیکار خواهند شد و کشور دچار بحران خواهد شد
شهاب
| Germany |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
شماها حالا حالاها در بازی که سیاستمدران با جناحی کردن جامعه چیده اند معطلید ،همین وزارتخانه هایی که این بلاها را سرمان آوردند پشتوانه 24 میلیون رای دارند که من و تو تاییدشان کردیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
حالا که بنداز بندازه چرا ایران خودرو نندازه. سی و پنج . میلیونم سیو پنج میلیونه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
باز این داستان خودرو همچنان ادامه داره.تا زمانی که گمرگ حذف نشه همینه اوضاع.لیاقت ایرانی همینه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
گمرکی در صورتی حذف میکنند که قیمت دلار رو به بالای هفت هشت هزار برسونند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
علی آقای عزیز، حذف گمرک یعنی بیکار شدن میلیونها نفر از مردم کشور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
بهترین کار بستن در این کارخانه ها و واردات خودرو ارزان ،کم مصرف ،زیبا و.... با تعرفه پایین است
تا کی مردم باید به بهانه حمایت از تولید داخلی تاوان (اعم از مالی و جانی) پس بدهند جالب اینکه مدیران این کارخانجات خود خودرو خارجی دارند و ..........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
با کمترین آپشن و بی کیفیت ترین حالت تحویل میده- مردم هم مچکر هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
مردم همیشه در صحنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
کاری نداره نخریم تامثل ۲۰۷قیمتش واقعی بشه
عادل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
تنها راه برای کاهش قیمت، نخریدن است.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟