مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: این انجمن، واحد پژوهش خود را فعال کرده است که آمادگی پذیرش کلیه طرحهای پژوهشی کشور را در زمینه اهدای عضو دارد و به همه فعالیتهای خود از جنبه پژوهشی نگاه میکند.
به گزارش فارس، کتایون نجفیزاده مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: انجام کار بدون پژوهش سبب آن میشود متوجه نباشیم کاری که انجام میدهیم نتایج قابل قبولی دارد یا خیر. همچنین پژوهش به ما نشان میدهد در انجام کارها چه راههایی برای بهتر شدن شرایط وجود دارد.
وی افزود: در تمام دنیا در کنار فعالیتهایی که صورت میگیرد، آمارگیری و انجام پژوهش نقش حیاتی در پیشرفت آن موضوع دارد. ایران یکی از کشورهایی است که در زمینه اهدای عضو میتواند کارهای بزرگی انجام دهد، زیرا تعداد جمعیت و آمار مرگ مغزی بخصوص در افراد 20 تا 40 ساله بسیار بالا است و به تبع آن اهدای عضو نیز به تعداد قابل توجه می تواند صورت بگیرد.
نجفیزاده ادامه داد: متأسفانه آمار مرگ مغزی در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر بسیار بالا است، که در پی آن طبیعتاً آمار اهدای عضو بالاتر میرود.
مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در ادامه افزود: ممکن است در کشورهای جهان سوم آمار تصادفات و مرگ مغزی بالا باشد ولی در اکثریت آنها سیستم اهدای عضو و پیوند اعضا پیشرفت چندانی نکرده و در نتیجه آمار اهدای عضو بالایی ندارند؛ ولی در کشور ما این سیستم وجود دارد.
وی تصریح کرد: انجام پژوهش در زمینه اهدای عضو منجر به آن خواهد شد که نه تنها ایران از نتایج پژوهش در زمینه ارتقای اهدای عضو و بهبود شرایط زندگی افراد پیوند شده استفاده کند، بلکه راهکارهای پیشرفت اهدای عضو و پیوند اعضا را به دنیا معرفی نماید.
نجفیزاده با بیان اینکه یکی از وظایف انجمن اهدای عضو ایرانیان پیشبرد پژوهش در زمینه اهدای عضو است، گفت: این انجمن واحد پژوهش خود را فعال کرده و آمادگی پذیرش کلیه طرحهای پژوهشی کشور را در زمینه اهدای عضو دارد و به همه فعالیتهای خود از جنبه پژوهشی نگاه میکند.
مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان بیان داشت: برای مثال فرهنگسازی در زمینه اهدای عضو به خوبی در حال انجام است، پس از هماهنگی های انجمن با گروه ورزش شبکه 3 سیما در برخی از مسابقات فوتبال شاهد تبلیغات زیرنویس، دیوار پشت مجری و حتی در برخی موارد گویش مجری درباره اهدای عضو در شبکههای تلویزیونی بوده اید. برای ملموس شدن اثر پژوهش انجمن در مورد تاثیر این تبلیغات بر آمار درخواست کارت اهدای عضو پژوهشی انجام داد که نتایج جالب توجهی به دست آورد.
وی ادامه داد: در چند ماه گذشته یک مستند و یک سریال تلویزیونی که موضوع آنها اهدای عضو بود نیز پخش شدند تحقیقات ما نشان داد که تأثیری که تبلیغات اهدای عضو در مسابقه فوتبال و خصوصاً گویش مجری بر درخواست کارت اهدای عضو داشت ، بسیار بیشتر از سریال و مستند حتی با زیرنویس مربوطه بود.
نجفیزاده اظهار داشت: نتیجه گرفته شد که اگر همزمان با نمایش مسابقات ورزشی که بیننده زیادی دارد و اکثراً جوان هستند در زمینه اهدای عضو تبلیغ صورت گیرد، تأثیر بسیار زیادی در فرهنگسازی اهدای عضو دارد.
وی ادامه داد: شاید فوتبال و اهدای عضو بهنوعی در ارتباط هستند. یعنی کسی که به فوتبال علاقه دارد، به دنبال قهرمانی است و کسی که عضوی را اهدا میکند، کاری قهرمانانه انجام داده است.
مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان افزود: پروتکلی توسط انجمن اهدای عضو ایرانیان در دست تهیه و به صدا و سیما ارائه خواهد شد تا با ادامه همکاری انجمن با صدا و سیما و برنامه ریزی مدون در این زمینه به نتایج بهتری نیز دست پیدا شود.
مورد نظر است علت تأثیر بیشتر تبلیغات اهدای عضو در حین مسابقات فوتبال در مطالعات بعدی بررسی بیشتری شود و انشاءالله بتوانیم با همکاری شایسته ای که مسئولان صدا و سیما در زمینه ارتقای فرهنگ مقدس اهدای عضو در جامعه دارند، شاهد روزی باشیم که هیچ فرد مرگ مغزی اعضای خود را با خود به زیر خاک نبرد؛ در حالیکه روزی 7 تا 10 نفر در کشور به دلیل نرسیدن عضو مناسب پیوندی جان میسپارند.