مدیر کل حوزه ریاست واحد علوم و تحقیقات از کاهش تعداد دانشکدههای واحد علوم و تحقیقات از 21 به 12 دانشکده و ادغام تعداد 240 گروه آموزشی در 96 گروه خبر داد.
به گزارش ایسنا، دکتر سید یعقوب زراعتکیش در نشست هماندیشی مسائل آموزشی و پژوهشی این واحد دانشگاهی، که با حضور معاونین و مدیران گروههای تخصصی این واحد دانشگاهی برگزار شد، تغییرات ساختاری ایجاد شده در این واحد را در راستای چابکسازی دانست و گفت: در این تغییر ساختار، تعداد دانشکدههای واحد علوم و تحقیقات از 21 به 12 دانشکده و تعداد گروههای آموزشی نیز از 240 به 96 گروه آموزشی کاهش پیدا کرد.
وی ادغام دانشکدهها و تجمیع گروههای آموزشی را در راستای ارتقای توان علمی و عملیاتی این واحد ارزیابی کرد و گفت: در ستاد واحد علوم و تحقیقات نیز کوچکسازی و چابکسازی صورت گرفته است که این رویه در قالب کاهش تعداد معاونین، مدیران کل و مدیران اعمال شده است.
مدیرکل حوزه ریاست واحد علوم و تحقیقات، از «فعالسازی شرکتهای دانشبنیان»، «تکریم جایگاه و شان استاد و دانشجو» و «تعریف و طراحی رشتههای جدید بین رشتهای» را به عنوان اولویتهای در نظر گرفته شده برای ارتقای کیفیت این واحد دانشگاهی نام برد.
در ادامه این نشست ، معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات نیز در این نشست هماندیشی، حیات علمی دانشگاهها را بسته به فعالیتهای علمی و پژوهشی دانست و گفت: برخی از فعالیتهای متعارف دانشگاهها نیازمند بازنگری و تحول است.
دکتر فاطمه عزیزآبادی فراهانی به فعالیت دانشگاههای نسل سوم و چهارم در دنیا اشاره کرد و افزود: واحد علوم و تحقیقات با چشماندازی منطبق بر دانشگاههای نسل سوم و چهارم، نیازمند رقابت علمی و توسعه ای است تا در این حرکت پرشتاب علمی بتواند به اهداف خود برسد.
عزیزآبادی گفت: «مسئلهمحور» و «کاربردی بودن» تولیدات علمی باید در صحن دانشگاه مورد توجه قرار گیرد تا بتوان به درآمدزایی و تجاریسازی بر مبنای آن دست یافت.
به گفته وی، واحد علوم و تحقیقات با توجه به ظرفیتهای بالای خود از جمله تنوع گروههای تخصصی، تعداد اعضای هیات علمی، منابع انسانی قابل اتکا، ظرفیتهای معتبر تحقیقاتی و آزمایشگاهی، مجلات علمی – تحصصی و ... مستعد این ارزشآفرینی است.
معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات با انتقاد از روزمرگی در امر پژوهش، خاطرنشان کرد: با اطلاعرسانی و توجیه درست دانشجویان جهت طی مراحل پژوهشی، از سوی دانشکدهها و استادان میتوان تا حدود زیادی از این روزمرگیها دوری کرد.
وی از استادان خواست در مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی حضوری پررنگتری داشته باشند و افزود: نسخه عملی برای حرکت پرشتاب علمی این است که استادان حضورشان در فضای علمی و تحقیقاتی را جدیتر کنند. با وجود 24 مرکز تحقیقاتی، 130 آزمایشگاه تخصصی و 42 مجله علمی تخصصی موجود در واحد علوم و تحقیقات، انتظار میرود فعالیتهای شاخص با اتکا بر تواناییهای علمی استادان و دانشجویان این واحد محقق شود.
گروههای مشاوره تخصصی به کمک معاونت اداری و مالی واحد علوم و تحقیقات میآید
معاون اداری و مالی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه این معاونت به بررسی و شناسایی وضع موجود دانشگاه با توجه به توانمندیهای پرسنل، فرصتها و تهدیدها و ساختار موجود اقدام کرده است، گفت: بهرهگیری از گروههای مشاوره تخصصی را با توجه تنوع گروههای تخصصی واحد علوم و تحقیقات پیگیری میکنیم. به عنوان مثال راهاندازی گروههای مشاوره تخصصی در حوزههای عمران، کشاورزی، حقوق و ... با توجه به ظرفیتهای واحد علوم و تحقیقات قابل اجرا و موجب خودکفایی میشود.
دکتر منصور بیات با بیان اینکه مستقل از شرایط موجود، باید نیازهای خود را با امکانات موجود در دانشگاه پوشش دهیم، ادامه داد: با برگزاری دورههای کوتاه مدت ضمن خدمت میتوان نیازهای اجرایی موجود را پوشش داد.
دستور دکتر فرهاد رهبر بر تعیین مدیران گروههای آموزشی با برگزاری انتخابات میان اعضای هیات علمی
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات نیز در این نشست به ادغام دانشکدهها و گروههای آموزشی این واحد اشاره کرد و گفت: 240 گروه آموزشی داشتیم که با توجه به ضرورت در 98 گروه آموزشی ادغام شدند. زیرا برخی از گروهها تنها 30 دانشجو و یا دارای یک عضو هیات علمی بودند.
دکتر کرماله دانشفرد به تاکید دکتر فرهاد رهبر بر تعیین مدیران گروههای آموزشی بر اساس برگزاری انتخابات میان اعضای هیات علمی اشاره کرد و ادامه داد: تمام وقت بودن، عدم سوء پیشینه و استعلام مثبت از کمیته تخلفات هیات علمی، و نداشتن مسئولیت سازمانی در داخل و خارج از واحد از جمله شاخصهای تعیین صلاحیت مدیران گروه بوده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم و تحقیقات وی در پایان با اشاره به اینکه بخشی از ارتقای کیفیت علمی آموزشی در دانشگاه بر عهده مدیران گروه است، ادامه داد: مهارتافزایی دانشجویان بخش قابل توجه کیفیسازی در دانشگاه است.