مدیرعامل شرکت شاپرک با بیان این که تسویه وجوه برای دارندگان پوز در دنیا هر 48 ساعت یک بار است، افزود: با تصمیم بانک مرکزی تسویه وجوه هر 24 ساعت یک بار انجام میشود که این تصمیم به دلیل برخی مسائل امنیتی و سوء استفادههای برخی افراد گرفته شد. کاهش دفعات تسویه، اعتراض برخی دارندگان پایانه های پوز را در پی داشته است که از آن جمله می توان به جایگاه داران سوخت اشاره کرد.
به گزارش خراسان، گزارش های میدانی حاکی از این است که لااقل در مشهد، برخی از فعالان این صنف، پرداخت وجه بنزین از طریق کارت را متوقف کرده اند. خبرگزاری های دیگر نیز از چنین اتفاقی در برخی دیگر از شهرها خبر داده اند.
با این حال مدیر عامل شاپرک در گفت وگو با خبرگزاری فارس، به تشریح تصمیم جدید گرفته شده در این زمینه پرداخت.محسن قادری با اشاره به کاهش دفعات تسویه وجوه در معاملات با کارت خوان، اظهار کرد: به تازگی تسویهها از هفت بار در روز به 24 ساعت یک بار تغییر کرده در حالی که تسویه در دنیا هر 48 ساعت یک بار است.
وی افزود: در ابتدا بانک مرکزی با هدف فرهنگسازی و گسترش دستگاههای پوز و پرداختهای کارتی تعداد دفعات تسویه را برخلاف رویههای جهانی افزایش داد اما اکنون باید به سمت استانداردهای روز دنیا حرکت کنیم.مدیرعامل شرکت شاپرک در واکنش به این نکته که برخی جایگاهداران در واکنش به تسویه 24 ساعت یک بار فقط وجه نقد میپذیرند، گفت: بعید است این مسئله فراگیر شده باشد اما اگر جایگاه دار به هر دلیلی به دنبال فروش بنزین به وسیله پول نقد باشد، خودش باید ریسک احتمال سرقت را بپذیرد.
وی در پاسخ به این سوال که هدف اصلی از کاهش تعداد دفعات تسویه از هفت بار در روز به یک بار در روز چه بوده است، اظهار کرد: به دلیل برخی مسائل امنیتی و سوء استفادههای برخی افراد این تصمیم گرفته شد. به گزارش ایبنا،قادری با بیان این که بانک مرکزی و شرکت شاپرک هیچ نفعی از افزایش زمان تسویه به 24 ساعت یک بار نمیبرند، افزود: وظیفه شاپرک بررسی صحت و سقم تراکنش ها و ارائه گزارش به بانک ها برای پرداخت پول است.پیش از این روزنامه دنیای اقتصاد، «تاخیر در تسویه تراکنشها» را با هدف استاندارد سازی امنیتی در مبادلات پولی و «کند کردن سرعت گردش پول» و در نتیجه مهار رشد نقدینگی دانسته بود.